Устройствен правилник на Министерството на образованието и науката (Отм. ДВ бр. 52/2006)

МС

Държавен вестник брой: 52

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 07.07.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. С правилника се определят организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на образованието и науката, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл.2.
(1) Министерството на образованието и науката е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, бул. Дондуков 2а.
(2) Министерството на образованието и науката е администрация, която подпомага министъра на образованието и науката при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА

Раздел I
Общи положения

Чл.3.
(1) Министърът на образованието и науката, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи и представлява министерството.
(2) Министърът ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика и евроинтеграцията в областта на образованието и науката.

Чл.4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) При осъществяване на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от четирима заместник-министри.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл.5.
(1) Министърът:
1. провежда единната държавна политика и изпълнението на критериите за евроинтеграция в областта на народната просвета, висшето образование и науката;
2. ръководи и координира разработването на модели за управление, структура, контрол и ресурсно осигуряване на системите за народна просвета, висше образование и наука;
3. организира разработването и изпълнението на националните програми за развитие на висшето образование, програми за квалификация и специализация на специалисти с висше образование и прием на студенти и докторанти във висшите училища; координира разработването на нормативни актове за системата на висшето образование;
4. координира изпълнението на националните програми и проекти за научни изследвания и развитие на научния потенциал; проучва и анализира тенденциите в развитието на научните изследвания в страната и в чужбина;
5. предлага, организира, координира и ръководи програми и проекти в областта на образованието и науката, финансирани от международни и чужди организации и финансови институции;
6. разработва анализи, прогнози и планове за размера на средствата от държавния бюджет, необходим за развитието на образованието и науката, и контролира разпределението им;
7. координира изпълнението на социалната политика, разработва механизми по въпросите на трудовите възнаграждения, анализира и оценява равнището на доходите и съвместно с други ведомства разработва актове за реализирането им в образованието и науката;
8. организира и координира нормативното осигуряване, информационните технологии и международните дейности в образованието и науката;
9. координира, контролира и организира съвместно с други ведомства социалните дейности, физическото възпитание и спорта за деца и учащи се;
10. разработва и координира стратегията за управление на държавната собственост и за развитие на материално-техническата база за системата на образованието и науката;
11. организира и контролира финансовото, материалното, кадровото и административното осигуряване на системите за образование и наука.
(2) Министърът:
1. внася в държавните органи информации, доклади и други материали, отнасящи се до дейността на министерството;
2. утвърждава щатното разписание на министерството;
3. утвърждава разпределения по организационни структури и административни звена бюджет на министерството.

Раздел III
Политически кабинет

Чл.6.
(1) (Изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) Политическият кабинет подпомага министъра при формулирането и разработването на конкретни решения за изпълнение на правителствената политика в областта на образованието и науката и представянето на тази политика пред обществото.
(2) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г., бр. 109 от 2004 г.) Политическият кабинет осъществява съвещателните си функции чрез провеждане на заседания под ръководството на министъра, като включва заместник-министри, началника на кабинета на министъра, парламентарния секретар и директора на дирекция "Връзки с обществеността и протокол".
(3) (Нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) На заседанията на политическия кабинет могат да присъстват и специално поканени държавни служители и други експерти.
(4) (Нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) Към политическия кабинет могат да бъдат назначени по трудово правоотношение съветници, експертни и технически сътрудници, които не могат да изпълняват функции на управление.
(5) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) Политическият кабинет:
1. осигурява получаването на пълна и точна информация за състоянието на системата за образование и наука;
2. анализира получената информация и формулира оценки на основата на тази информация;
3. на базата на анализираната информация разработва прогнози и предлага програми за бъдещото развитие на системата;
4. определя приоритети с оглед бъдещата стратегия за развитие на системите за образование и наука;
5. осигурява и координира информацията в министерството и между ведомствата;
6. оповестява и разяснява пред обществеността действията на министерството;
7. организира дискусии по съществени проблеми, свързани с дейността на системата.

Чл.7. Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяването на политическата програма на правителството и осигуряват изпълнението на конкретните задачи на политическия кабинет в съответния ресор, за който отговарят.

Чл.8. (Изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) Началникът на политическия кабинет работи под непосредственото ръководство на министъра и се отчита за своята работа пред него, като:
1. организира работата на политическия кабинет на министъра, участва в съвещанията, ръководени от началника на кабинета на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;
2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството и за текущата кореспонденция, която получава, преглежда и насочва по компетентност, и съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. изготвя седмичната работна програма на министъра във връзка с негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
4. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет;
5. осъществява връзките с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.

Чл.9.
(1) Парламентарният секретар осъществява връзките на министъра с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии в Народното събрание, с политически и обществени организации. Той работи под непосредственото ръководство на министъра и се отчита за своята работа пред него.
(2) Парламентарният секретар:
1. осигурява материалите от дейността на Народното събрание и неговите комисии;
2. дава периодична информация от дебатите за повдигнатите въпроси и за решенията на комисиите;
3. информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроекти, които са от ресора на министъра или които засягат дейността на министерството;
4. предоставя на началника на кабинета на министъра оценките, предложенията и изводите за осъществяване на обратна връзка при приемане на политическите решения.

Чл.10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.; доп., бр. 109 от 2004 г.) Директорът на дирекция "Връзки с обществеността и протокол":
1. осъществява контактите с представителите на средствата за масово осведомяване;
2. осъществява взаимодействието на министъра с представителите на средствата за масово осведомяване;
3. организира публичните изяви на министъра, членовете на политическия кабинет и главния секретар;
4. анализира обществените нагласи и оценки, засягащи промените в образованието и науката, и организира проучването на общественото мнение;
5. съхранява данни за срещите с обществеността и изявленията на министъра и заместник-министрите до медиите.
(2) Ръководителят на звеното за връзки с обществеността е и говорител на министерството. Той работи под непосредственото ръководство на министъра и се отчита за своята работа пред него.

Чл.11.
(1) (Отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.).
(2) За подпомагане работата на политическия кабинет експертните сътрудници осигуряват информации, компетентни анализи и обобщения и консултации с утвърдени професионалисти.

Раздел IV
Отношения на министъра с други държавни органи и организации и със средствата за масово осведомяване
(Изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.)

Чл. 12. Министърът:
1. взаимодейства с другите министри и с други органи на изпълнителната власт за провеждане на единна държавна политика;
2. разработва самостоятелно или съвместно с други министри и внася за обсъждане и приемане от Министерския съвет документи и проекти на актове;
3. издава съвместно с други органи на изпълнителната власт актове, свързани с осъществяването на общи правомощия.

Чл. 12а.
(1) Министърът работи в условията на публичност при вземането и изпълнението на решенията си, освен когато националната сигурност, опазването на държавната и служебната тайна налагат ограничаване на този принцип.
(2) Министърът провежда информационна политика, която гарантира откритост и достъпност на дейността на ръководената от него администрация.
(3) Министърът предоставя редовна и изчерпателна информация на средствата за масово осведомяване и на дирекция "Правителствена информационна служба" на Министерския съвет за работата на министерството, за което се подпомага от дирекция "Връзки с обществеността и протокол".

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл.13.
(1) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2004 г.) Министерството е структурирано в дирекции, инспекторат и служител по сигурността на информацията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г., бр. 109 от 2004 г., бр. 78 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена в министерството е 372 щатни бройки.
(3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена в министерството е посочена в приложението.

Чл.14. (изм.,ДВ,бр.94 от 2001 г.) Министърът утвърждава структурата на административните звена и щатните разписания по предложение на главния секретар.

Раздел II
Главен секретар

Чл.15.
(1) Главният секретар осъществява административното ръководство, осигурява организационната връзка между политическия кабинет и звената в администрацията, координира оперативната дейност на министерството в изпълнение на законните разпореждания на министъра, работи под негово ръководство и се отчита за своята дейност пред него.
(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията на министерството за:
1. спазването на нормативните актове;
2. подготовката и съгласуването на възникването, изменянето и прекратяването на служебните правоотношения и сключването на трудовите договори, развитието и освобождаването на служителите;
3. подготовката и съгласуването на договори;
4. подготовката и изпълнението на заповедите на министъра;
5. подготовката на материали и становища на министъра за участието му в заседанията на Министерския съвет и на Народното събрание;
6. стопанисването на имотите - държавна собственост, предоставени на министерството;
7. (нова,ДВ,бр.94 от 2001 г.) осъществяването на координация и контрол в процеса на подготовката и изпълнението на бюджета и разходването на средствата на министерството;
8. (нова,ДВ,бр.94 от 2001 г.) изпълнението на други задачи, определени със заповед на министъра.
(3) Главният секретар изготвя ежегоден доклад до министъра за дейността на администрацията.
(4) Главният секретар осъществява общия контрол за изпълнението на задачите в министерството, контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна.
(5) Главният секретар координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет, с другите органи на изпълнителната власт и с неправителствени организации.
(6) Главният секретар координира и контролира функционирането на организационните структури и административните звена към министерството.
(7) (нова,ДВ,бр.77 от 2001 г.) За главен секретар може да бъде назначено лице, което е с висше образование по специалността "Право" или с висше образование на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионална област "Икономика и управление".

Раздел IIа
Дирекция "Вътрешен одит"
(Нов раздел, ДВ, бр. 48 от 2006 г.)

Чл. 15а.
(1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на министъра и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(2) Дирекцията по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, в съответствие с чл.13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Дирекцията по ал. 1 докладва директно на министъра.
(4) Дирекцията по ал. 1:
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл.40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

Раздел III
Инспекторат

Чл.16.
(1) За извършване на проверки по конкретни направления от работата на министерството в неговата структура се създава инспекторат на пряко подчинение на министъра.
(2) (изм.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Инспекторатът осъществява предварителен, текущ и последващ контрол върху дейността на министерството, неговите териториални звена и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити.
(3) (нова,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Инспекторатът:
1. извършва проверки на звената в министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити относно:
а) правилното и законосъобразното събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности и при разпореждането с активи;
б) спазването на нормативните актове при възлагане на поръчки по Закона за обществените поръчки от министъра на образованието и науката и от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
в) извършването на основни ремонти;
г) правилното превеждане на определените с нормативните актове отчисления;
д) изпълнението на проекти и програми, финансирани от Европейския съюз, от международни финансови институции и от национални източници;
е) срочното и законосъобразното изпълнение на задълженията по Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите и по Закона за достъп до обществена информация;
ж) спазването на нормативната уредба при регистрационните и лицензионните дейности;
з) спазването на трудовото и уреждащото държавната служба законодателство;
2. извършва предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност, който се осъществява чрез проверки от финансов контрольор, назначен в съответствие със Закона за държавния вътрешен финансов контрол;
3. осъществява контрол по изпълнението на индивидуалните административни актове, издавани от министъра;
4. контролира спазването на предписанията, дадени от компетентните органи, при извършени проверки и ревизии;
5. осъществява дейности по разкриване и борба с корупцията в администрацията на министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
6. изготвя годишен отчет за резултатите от извършваната от него контролна дейност и за нарушения на финансовата и друга дисциплина, като анализира причините и условията за нарушенията и предлага мерки за отстраняването им.
(4) (нова,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Инспекторатът извършва цялостни и тематични проверки по утвърден от министъра годишен план.
(5) (нова,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Инспекторатът осъществява проверките въз основа на писмена заповед на министъра. За резултатите от проверките се изготвя доклад, който се представя на министъра.
(6) (Нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) По разпореждане на министъра и съвместно със съответния регионален инспекторат по образованието осъществява проверки в държавни и общински училища и обслужващи звена.
(7) (Нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; предишна ал. 6, бр. 109 от 2004 г.) Министърът може да възлага извънредни проверки по отношение на дейността на определени звена или дейности.

Раздел IV
Служител по сигурността на информацията
(Нов Раздел, ДВ, бр. 109 от 2004 г.)

Чл. 16а.
(1) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и други нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, както и води на отчет случаите на нерегламентиран достъп и взетите мерки;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл.47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството;
7. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
8. организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация;
9. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
10. осъществява контрол при охраната на сградите, помещенията и съоръженията на министерството;
11. води регистратури за класифицирана информация.
(2) Служителят по сигурността на информацията осигурява отбранително-мобилизационната подготовка в министерството, като:
1. разработва план за действия на министерството при извънредни обстоятелства и провежда съответните мероприятия;
2. оказва методическа помощ на териториалните органи на управление и на администрациите към министерството при разработването на планове за действия при екстремни обстоятелства;
3. осъществява връзки и взаимодействие с националните служби по отношение на мобилизационните дейности и гражданската защита;
4. планира, разпределя и отчита бюджетните средства по отбранително-мобилизационната подготовка;
5. организира денонощното дежурство за оповестяване на служителите от централната администрация при привеждането на страната от мирно във военно положение, при мобилизация, бедствия и аварии.

Раздел V
Обща администрация
(Предишен Раздел IV, ДВ, бр. 109 от 2004 г.)

Чл.17.
(1) Общата администрация създава условията, необходими за изпълнението на правомощията на министъра и основните функции на специализираната администрация.
(2) (изм.,ДВ,бр.94 от 2001 г., бр.46 от 2003 г.) Общата администрация е организирана в 3 дирекции: "Административно обслужване и човешки ресурси", "Стопански и счетоводни дейности" и "Връзки с обществеността и протокол".

Чл.18. (изм.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Дирекция "Административно обслужване и човешки ресурси" осъществява следните дейности:
1. във връзка с административното и деловодното обслужване:
а) дейностите по контрола за движението на документите в администрацията на министерството;
б) извършва административни услуги по списък, утвърден от министъра;
в) организира цялостната дейност по движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция;
г) предоставя информация на всички заинтересувани лица относно необходимите документи, процедурата и сроковете, свързани с осъществяването на отделните административни услуги;
д) поддържа и попълва електронния архив и електронната деловодна система на министерството;
е) организира обучението на техническия персонал съобразно изискванията за работа с информационната система за документообората и електронния архив;
ж) комплектува, съхранява и организира ползването на документите от архива на министерството в съответствие с изискванията на Закона за Държавния архивен фонд;
2. във връзка с управлението на човешките ресурси:
а) организира и осъществява контрол по дейностите, свързани с изготвянето на индивидуалните административни актове и документи по възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в администрацията на министерството, директорите на държавните училища, на държавните обслужващи звена и на директорите на организационни структури и административни звена към министерството;
б) образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите; отговаря за правилното отчитане на отпуските; издава и заверява служебни и трудови книжки; издава служебни бележки и документи за пенсиониране; приема болнични листове и ги предава в счетоводството;
в) планира, организира и контролира дейностите по програмата за обучение и развитие на служителите в министерството и в административните структури към министерството;
г) организира дейността по атестиране чрез оценка на трудовото изпълнение на служителите в администрацията на министерството и в поделенията му;
д) осигурява навременна правна консултация във връзка с постъпили жалби и сигнали, свързани с трудовите и служебните правоотношения, административното и деловодното обслужване;
е) дава методически указания във връзка с правилното прилагане и тълкуване на нормативната уредба в областта на подбора, назначаването, квалификацията и атестирането на служителите;
ж) организира и подпомага контрола при осъществяването на дисциплинарна отговорност на служителите по трудови правоотношения в министерството и на ръководителите на административни структури към министерството по смисъла на чл.19, ал.4 от Закона за администрацията;
з) организира и подпомага контрола при осъществяването на дисциплинарна отговорност на държавните служители в министерството и в поделенията му;
и) организира дейността по изготвянето и представянето на решенията на дисциплинарния съвет пред наказващия орган;
к) (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) изготвя длъжностното и поименното разписание на администрацията на министерството;
л) (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) осигурява процесуално представителство по пълномощие на министъра в съдебните производства, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в администрацията на министерството.
3. (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.).

Чл.19. (изм.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Дирекция "Стопански и счетоводни дейности" осъществява следните дейности:
1. във връзка със стопанските дейности:
а) организира и осъществява материално-техническото снабдяване на министерството с машини и съоръжения, резервни части, инвентар, организационна техника, консумативни материали и обзавеждане;
б) (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) отговаря за правилното, законосъобразното и ефективното ползване, управление и опазване на движимите вещи, предоставени на министерството;
в) осигурява поддръжката на сградния фонд, ведомствения жилищен фонд, инсталациите и съоръженията и организира сключването на договори с външни изпълнители;
г) (предишна б. "ж", ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира пропускателния режим и охраната в сградата на министерството;
д) изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира и осъществява цялостното техническо обслужване на администрацията на министерството с транспорт, както и регистрация на моторни превозни средства, застраховане, поддръжка и ремонт и годишни прегледи; отговаря за снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на стоково-материалните ценности; организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в административните сгради на министерството и прилежащите им терени;
е) (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.);
з) (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.);
и) (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.);
2. във връзка със счетоводните дейности:
а) организира и осъществява финансово-счетоводните дейности в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия, Единната бюджетна класификация и приложимите за бюджетните предприятия счетоводни стандарти и указания;
б) обслужва плащанията и транзитните сметки на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;
в) анализира и администрира разходите, извършвани от администрацията на министерството;
г) осигурява данните и изготвя годишния финансов отчет на министерството и обобщен финансов отчет за поделенията му;
д) осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции.

Чл.19а. (нов,ДВ,бр.94 от 2001 г.; отм.,бр.46 от 2003 г.)

Чл.19б. (нов,ДВ,бр.94 от 2001 г.; доп.,бр.46 от 2003 г.) Дирекция "Връзки с обществеността и протокол":
1. осигурява информационната политика в образованието и науката;
2. информира обществото за политиката, програмите и дейността в образованието и науката;
3. организира публичните изяви на служителите в министерството;
4. планира и провежда информационни кампании за представяне на конкретни политики, мерки и действия на министерството;
5. съхранява данни за срещите с обществеността и изявленията на министъра и заместник-министрите;
6. осигурява прозрачност и публичност на дейността на министерството и организира достъп до информация в съответствие с конституционните права на гражданите;
7. извършва мониторинг, анализира публикации в медиите и проучва общественото мнение за дейността на министерството;
8. поддържа страницата на министерството в Интернет;
9. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира дейността, свързана с командироването в чужбина на служители от министерството и на външни специалисти, както и приема на чуждестранни гости и провеждането на международни мероприятия у нас;
10. (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.);
11. координира програмата на министъра, на неговите заместници и на главния секретар при официални и работни посещения в чужбина.

Раздел VI
Специализирана администрация
(Предишен Раздел V, ДВ, бр. 109 от 2004 г.)

Чл.20. (доп.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Специализираната администрация е организирана в 16 дирекции, като подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на министъра за изпълнението на държавната политика в областта на народната просвета, висшето образование, науката, нормативното, ресурсното осигуряване и социалната политика и критериите за евроинтеграцията.

Чл.21. (изм.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) Дирекция "Политика в общото образование" осъществява следните дейности:
1. участва в изпълнението на държавната политика в областта на предучилищното възпитание и подготовка, на основното и средното общо образование;
2. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани със съдържанието на общообразователната подготовка;
3. организира и участва в разработването, внедряването, оценяването и актуализирането на държавните образователни изисквания за учебно съдържание и на учебните програми по учебните предмети;
4. участва в създаването на нови учебни планове, програми и концепции за развитието на средното образование;
5. организира, създава и експериментира учебно-изпитни програми;
6. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) съдържателно осигурява организацията по приема на ученици;
7. участва в разработването и въвеждането на дистанционно обучение в системата на средното образование;
8. участва в създаването на национална програма за превенция и разрешаване на проблема с учениците, които не посещават училище;
9. организира и осигурява провеждането на състезания и олимпиади по съответните учебни предмети;
10. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира методическата работа на експертите по учебни предмети в национален план и контролира и оценява дейността им;
11. участва в оценъчни комисии по проблеми, свързани с текущи и иновационни проблеми в средното образование;
12. участва в разработването и управлението на национални и международни проекти и програми, свързани с проблемите на организацията и съдържанието на общообразователната подготовка;
13. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) отговаря за разработването и провеждането на държавната политика, свързана с развитието на системата от детски градини, училища и обслужващи звена - откриване, преобразуване, закриване, промени в статута и наименованието на държавните детски градини, държавните и общинските общообразователни училища, българските държавни училища в чужбина и духовните училища;
14. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в дейностите, свързани с разработването и утвърждаването на държавния план-прием в държавните и общинските общообразователни училища;
15. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира и контролира обучението по религия в българското училище; изготвя учебните програми по предмета; осъществява връзката с официалните религиозни институции;
16. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) подпомага процеса на евроинтеграция в областта на общото образование.

Чл.22. (изм.,ДВ,бр.94 от 2001 г.) Дирекция "Координация и контрол на средното образование":
1. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в осъществяването на държавната политика за координация в системата на народната просвета;
2. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г., бр. 109 от 2004 г.) подпомага министъра при осъществяване на координацията и контрола върху дейността на регионалните инспекторати по образованието;
3. организира разработването на модели на контролна дейност в системата на народната просвета;
4. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва при осъществяването на контрола и оценяването на организацията на контролната дейност за системата на народната просвета;
5. (изм.,ДВ,бр.46 от 2003 г.) участва в разработването и прилагането на държавното образователно изискване за инспектиране;
6. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г., бр. 109 от 2004 г.) организира и координира провеждането на държавната политика свързана с развитието на системата от детски градини, училища и обслужващи звена - откриване, преобразуване, закриване, промени в статута и именуване на държавните детски градини, държавните и общинските училища и обслужващи звена, българските държавни училища в чужбина, частните детски градини и училища, българските детски градини и училища с чуждестранно участие, чуждестранните детски градини и училища и духовните училища;
7. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира, координира и консултира дейностите, свързани с подготовката и утвърждаването на държавния план-прием в държавните и общинските училища;
8. изготвя годишни анализи и отчети на основата на представени от териториалните структури материали;
9. (нова,ДВ,бр.46 от 2003 г.) поддържа регистър на държавните детски градини, държавните и общинските училища и обслужващи звена, българските държавни училища в чужбина, частните детски градини и училища, българските детски градини и училища с чуждестранно участие, чуждестранните детски градини и училища и духовните училища;
10. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм., бр. 109 от 2004 г.) подпомага министъра при провеждането на държавната политика, координация и контрол по отношение на дейността на българските държавни училища в чужбина;
11. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм., бр. 109 от 2004 г.) организира и контролира чрез регионалните структури на министерството провеждането на приема на ученици;
12. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) подпомага процеса на евроинтеграция в областта на общото образование.

Чл. 23. (Нов, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Образователна и културна интеграция" осъществява следните дейности:
1. организира и осъществява държавната политика за развитие на формите на интегриране чрез образователни средства и методи в системата на специалните училища - за деца със специални образователни потребности и за деца, лишени от родителски грижи;
2. (доп., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) подпомага процеса на евроинтеграция и разработва стратегии за прилагане на европейските изисквания в областта на интеграцията на децата и учениците от малцинствените етнически общности чрез осигуряване на еднакви образователни възможности и десегрегация на ромските училища;
3. осъществява държавната политика в областта на духовното развитие на децата и учениците със средствата на изкуството, религията, спорта, нравственото и патриотичното възпитание и етнокултурния обмен;
4. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) разработва стратегии и организира работата за откриването и развитието на талантливи деца в областта на изкуството, науката и спорта; инициира и спомага за провеждането на международни, национални и регионални конкурси, свързани с творческата реализация на учениците;
5. определя приоритетите и осъществява контрол в областта на извънкласните и извънучилищните дейности;
6. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира и контролира дейностите, свързани с опазване на психическото и физическото здраве на подрастващите;
7. разработва стратегии и контролира изпълнението на дейностите, свързани с формиране на отношение към проблемите на гражданското общество и европейската интеграция чрез гражданско образование; осъществява активно взаимодействието между училищната, семейната и социалната среда;
8. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.)отговаря за разработването и провеждането на държавната политика, свързана с развитието на системата от детски градини, училища и обслужващи звена, във връзка с интегрирането на деца и ученици със специални образователни потребности и хронични заболявания - откриване, преобразуване, закриване, промени в статута и наименованието на детски градини, училища и обслужващи звена;
9. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) отговаря за дейностите, свързани с приема на деца и ученици със специални образователни потребности и хронични заболявания в детски градини, училища и обслужващи звена.

Чл. 23а. (Нов, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Политика в професионалното образование и продължаващо обучение" осъществява следните дейности:
1. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в осигуряване изпълнението на държавната политика в областта на професионалното образование, непрекъснатото професионално обучение и ориентирането;
2. разработва стратегически цели и приоритети за националната система на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение с цел хармонизирането му с европейските стандарти за професионалните квалификации;
3. (доп., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира, ръководи и контролира методически дейността в системата на професионалното образование и контролира и оценява дейностите на експертите по професионални направления в национален план;
4. методически ръководи непрекъснатото професионално обучение;
5. организира разработването на учебната документация в съответствие с държавните образователни изисквания за системата на народната просвета;
6. организира, координира и контролира разработването и прилагането на национални изпитни програми и единни критерии за държавните изпити за придобиване на професионална квалификация;
7. организира разработването на критерии за оценяване качеството на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение;
8. участва в разработването на нормативни актове за системата на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение;
9. предлага за утвърждаване програми за квалификация в системата на професионалното образование и обучение, списък на професиите за професионално образование и обучение и държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия;
10. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) отговаря за разработването и провеждането на държавната политика, свързана с развитието на системата от училища - откриване, преобразуване, закриване, промени в статута и наименованието на държавните и общинските професионални училища, професионални гимназии и професионални колежи;
11. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) отговаря за дейностите, свързани с разработването и утвърждаването на държавния план-прием за държавните и общинските училища, които осъществяват професионално образование и обучение;
12. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в разработването и управлението на национални проекти и програми, свързани с проблемите на организацията и съдържанието на професионалното образование и непрекъснатото обучение.
13. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира разработването на държавните образователни изисквания по професионални направления;
14. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) подпомага процеса на евроинтеграция и участва в разработването на международни проекти в областта на професионалното образование и обучение.

Чл. 23б. (Нов, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм., бр. 109 от 2004 г.) Дирекция "Квалификация на учителите. Учебници и учебни помагала" осъществява следните дейности:
1. участва в разработването на проекти на нормативни актове за системата на народната просвета;
2. организира и консултира дейностите по изпълнение на държавната политика за развитие на квалификацията на учителите;
3. участва в дейности, свързани с хармонизиране на българското законодателство в съответствие с изискванията на Европейския съюз по отношение на политиките в областта на подготовката и квалификацията на учителите;
4. разработва Национална програма за квалификационни стратегии съобразно професионалните нужди по места с конкретна практическа приложимост;
5. координира взаимоотношенията с държавни институции, със средни и висши училища и с неправителствени организации, имащи отношение към квалификацията на учителите;
6. изготвя материали, даващи конкретни указания по прилагането на нормативните актове, отнасящи се до подготовката, квалификацията, професионалното и кариерното развитие на учителите, възпитателите и директорите;
7. планира, организира и отговаря за дейностите, свързани с осигуряване на документите в системата на народната просвета, съгласно чл.16, т. 10 от Закона за народната просвета;
8. организира и участва в прилагането на нормативните актове, свързани с учебници, учебни помагала и документите в системата на народната просвета;
9. организира и отговоря за дейностите, свързани с одобряване, оценяване, издаване и разпространение на учебници, учебни помагала и документите в системата на народната просвета.

Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г., бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Политика във висшето образование":
1. организира разработването на основните насоки на националната политика за висшето образование;
2. подготвя предложения за откриване, преобразуване и закриване на факултети, институти, филиали и колежи в държавните висши училища;
3. организира разработването на държавни изисквания за получаване на образователни степени по професионални направления или специалности и за съдържанието на основните документи, издавани от висшето училище, поддържа регистър на висшите училища;
4. организира разработването на нормативни актове за висшето образование;
5. координира дейността на висшите училища в страната;
6. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) изготвя анализи и предложения на основата на представени от висшите училища материали и информация;
7. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) участва в разработването на документи във връзка с евроинтеграцията и в евроинтеграционния процес в областта на висшето образование;
8. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г., бр. 109 от 2004 г.) оказва съдействие на Националната агенция за оценяване и акредитация за следакредитационен мониторинг;
9. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) упражнява контрол върху висшите училища по спазването на Закона за висшето образование и на държавните изисквания;
10. анализира представената информация от Националната агенция за оценяване и акредитация и подготвя съответните предложения до Националната агенция за оценяване и акредитация и Министерския съвет;
11. (изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) участва в създаването и управлението на международни проекти и програми, свързани с висшето образование; 12. (зал., ДВ, бр. 46 от 2003 г.).
12. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) разработва и осигурява изпълнението на програми за модернизация на висшето образование, за продължаващо обучение и обучение през целия живот.

Чл. 25. (Нов, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Студенти и специализанти" осъществява следните дейности:
1. организира разпределянето на ресурсите във висшето образование и изготвя ежегодно проекти за броя на приеманите студенти и докторанти във висшите училища и в научните организации;
2. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) разработва и осигурява изпълнението на програми за допълнителна квалификация и специализация на кадрите в образованието;
3. участва в разработването на стандарти за формиране на реалната издръжка на студентите и докторантите по професионални направления;
4. участва в подготовката на документи, свързани с евроинтеграцията в областта на висшето образование;
5. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в изготвянето и управлението на проекти и програми за образователен обмен на студенти, докторанти и специализанти и разработва и осъществява процедурата по всички конкурси и приема на чуждестранни граждани за студенти, докторанти и специализанти във висшите училища и в научните организации на Република България и на български граждани - в чужбина;
6. участва в разработването на нормативни актове за социалните дейности, отнасящи се до правото на стипендии за студенти и докторанти, ползването на общежития и столово хранене, и във взаимодействието със студентски организации;
7. участва в разработването на нормативни актове за физическото възпитание и спорта на студентите;
8. (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) .

Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.; отм., бр. 109 от 2004 г.) .

Чл. 27. (Отм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.; нов, бр. 109 от 2004 г.) Дирекция "Научни изследвания" осъществява следните дейности:
1. разработва и предлага за утвърждаване национални научни програми в съответствие с националните приоритети и приоритетите, свързани с присъединяването на Република България към Европейския съюз, както и програми и проекти с регионално значение;
2. анализира и подготвя предложения за състоянието на научния потенциал, съществуващата материална база и инфраструктура;
3. разработва правила за приемане, финансиране и оценка на резултатите от изследователски двустранни, регионални и международни програми и проекти;
4. поддържа бази данни за реферирани национални научни издания;
5. прави предложения за оптимизиране на съществуващата и разработва нова нормативна уредба за въвеждане на непреки стимули за науката и на пазарни механизми за продажба на научния продукт;
6. организира и провежда конкурси за проектно финансиране на фундаментални, научно-приложни и рискови изследвания, национална научна периодика и монография;
7. стимулира участието на млади изследователи, като организира и подпомага провеждането на конкурс "Млади таланти" и конкурс "Млади учени";
8. проучва и анализира европейското законодателство в областта на научните изследвания;
9. разработва правила и осъществява текущ контрол върху изпълнението на договорите за изследвания, провеждани със средствата от държавния бюджет и от фондовете на Европейския съюз;
10. координира изпълнението на задълженията, произтичащи от преговорния процес по глава 17 "Наука и изследвания";
11. управлява договорната дейност по програми и проекти за научни и научно-приложни изследвания и разработва експертни становища за нивото на научните резултати от проведените изследвания;
12. осигурява адекватно разпространение на получените резултати от изследванията с оглед прилагането им в полза на обществото и държавата;
13. разработва правила за приемане и оценка на резултатите от изследователски проекти;
14. координира и подпомага участието на българските учени в международни научни програми и проекти;
15. въвежда механизъм за съвместна работа на български научни екипи с регионалните и европейските центрове по компетентност и интегрирането им в специализирани научни мрежи на принципа на съвместната научна дейност;
16. координира и финансово подпомага (при възможност на бюджетната рамка) участието на български учени и научни организации в международни научни проекти и в международни конференции на конкурсна основа;
17. разпространява информация, резултати и нови инициативи, инициирани от европейските и трансевропейските институции;
18. подготвя материали и организира специализирана дейност по разпространение на информацията за международните научни програми и проекти;
19. осъществява постоянен мониторинг и анализ на резултатите от участието на българските научни колективи в международните научни програми и проекти;
20. организира и осигурява осъществяването на функциите на министерството в областта на изследванията и реализацията на резултатите от тях, като поддържа специализирана база данни за изследванията и продуктите на индустриалната собственост с цел трансфер чрез лицензиране в страната и в чужбина;
21. организира и административно обслужва дейността на научноекспертните комисии, на Национален съвет "Научни изследвания" и на Национален фонд "Научни изследвания" и подготвя документите, свързани с работата им;
22. участва в подготовката на междудържавните и междуведомствените споразумения, програми и проекти, протоколи и неправителствени споразумения за научно-техническо сътрудничество и научен обмен;
23. координира изпълнението на задълженията на министерството по двустранните споразумения за научно-техническо сътрудничество.

Чл. 28. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г., бр. 109 от 2004 г.) Дирекция "Координация на образователни международни проекти и програми" осъществява следните дейности:
1. инициира разработването на проекти за развитие на образованието по програми, финансирани със средства на Европейския съюз, Световната банка и други източници;
2. координира и контролира изпълнението на проекти за развитие на образованието;
3. разработва система от критерии и индикатори за осъществяване на контрол и оценка на проекти;
4. оказва консултантска и методическа помощ на училища и обслужващи звена в процеса на разработването на проекти;
5. създава и поддържа система за обучение и подготовка за управление на проекти;
6. разработва и поддържа информационно-справочна система и база данни за програми и проекти, финансирани от Европейския съюз, Световната банка и други източници;
7. изисква от изпълнителите на проекти текущи доклади за напредъка на дейностите и ги представя пред министъра и главния секретар.

Чл. 29. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Финанси" осъществява следните дейности:
1. разработва самостоятелно или участва в изготвянето на нормативната уредба по планирането и управлението на финансовите средства в системата на народната просвета, висшето образование и науката;
2. планира и обосновава размера на средствата от републиканския бюджет, необходими за развитието на образованието и науката;
3. организира и контролира текущото изпълнение на бюджета на министерството;
4. определя лимити за разходите и плащанията на разпоредителите с бюджетни кредити;
5. координира и контролира финансирането при изпълнението на националните програми и проекти за образование и наука;
6. проучва възможностите за реализиране на допълнителни приходи;
7. анализира финансовото състояние и финансовите резултати на разпоредителите с бюджетни кредити и предлага мерки и програми за законосъобразно, целесъобразно и икономично разходване на бюджетните средства;
8. дава методически указания за изготвяне на периодичните отчети за изпълнението на бюджетните сметки и съставя консолидиран отчет на министерството на базата на предоставени данни от териториалните структури и самостоятелните администрации.

Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Инвестиционна политика" осъществява следните дейности:
1. разработва мерки и прави анализи, свързани с провеждането на инвестиционната политика на министерството;
2. координира дейността и подпомага министъра при осъществяването на правомощията му по изпълнението на бюджета за капиталовите разходи, като подготвя и предлага проекти на поименни списъци на обектите за строителство и ремонт за съответната година, които ще се финансират от министерството;
3. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира, консултира и координира всички дейности във връзка с подготовката и осъществяването на процедури по възлагане на обществени поръчки от министерството;
4. (нова ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира и отговаря за дейността по изготвяне и съхраняване на регистър на обществените поръчки;
5. (предишна т. 4, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира дейността за инвеститорски контрол;
6. (предишна т. 5, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира поддържането на информационна система за основните фондове в науката и образованието.

Чл. 30а. (Нов, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Държавна собственост" осъществява следните дейности:
1. организира дейността по провеждане на политиката за управлението и разпореждането с недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
2. изготвя предложение за решаване на проблемите, свързани с промяната на собствеността;
3. осъществява дейности по сключването и изпълнението на договори;
4. поддържа цялостната документация на собствеността.
5. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) осигурява процесуално представителство по пълномощие на министъра във връзка с управлението на държавната собственост;
6. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) дава становища по въпроси, свързани с недвижими имоти - собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие;
7. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) дава становища по предложения за предоставянето на концесии и разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства;
8. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) изготвя становища за даване на разрешения за учредяване на ипотеки и залози.

Чл. 31. Дирекция "Управление и регулиране на труда в системата на образованието и науката":
1. (отм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) ; 1. (предишна т. 2, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в разработването на хармонизирана с европейските стандарти нормативна уредба за управление на човешките ресурси и трудовата заетост в системата на образованието и науката;
2. (предишна т. 3, ДВ, бр. 109 от 2004 г.)участва в разработването на нормативна уредба, регламентираща трудовите отношения, в съответствие с европейските изисквания (социално и трудово законодателство, политика по доходите, социално партньорство, колективно трудово договаряне, пенсионно осигуряване) за системата на образованието и науката;
3. (предишна т. 4, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира разработването и координира прилагането на държавните изисквания за нормиране и заплащане на труда в системата на народната просвета;
4. (предишна т. 5, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в разработването на правила за определяне на възнагражденията на работещите в държавните висши училища;
5. (предишна т. 6, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в разработването на уредба за кариерно развитие на работещите в системата на народната просвета и в определянето на тяхното възнаграждение;
6. (предишна т. 7, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) организира разработването и координира прилагането на нормативна база за икономическо регулиране на дейностите за образование и наука.
7. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) координира и консултира дейностите във връзка с изготвянето на длъжностните и поименните разписания на административните структури към министерството, които са подчинени на министъра;
8. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) участва в дейностите, свързани с разработването и утвърждаването на държавния план-прием в държавните и общинските училища.

Чл. 32. (Отм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.).

Чл. 33. (Отм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.).

Чл. 34. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Правна":
1. разработва самостоятелно или участва в екипи за изготвяне на проекти на закони и подзаконови нормативни актове, регулиращи системата на образованието и науката;
2. проучва и анализира прилагането на нормативните актове и при необходимост предлага проекти за тяхното изменение;
3. изготвя правни становища по проблеми на образованието и науката;
4. участва в изпълнението на държавната политика за евроинтеграция в областта на нормативното осигуряване;
5. осигурява процесуално представителство по пълномощие на министъра;
6. методически ръководи правните служби в териториалните звена на министерството;
7. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) разработва проекти на нормативни актове, свързани с дейността на министерството, дава становища по проекти на нормативни актове и контролира законосъобразното съставяне на административните актове;
8. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.) участва при воденето на преговори и сключването на договори, по които страна е министерството, и предприема необходимите правни действия за събиране на вземанията на министерството;
9. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм., бр. 109 от 2004 г.) изготвя проекти на актове и документи за увеличаване или за намаляване капитала на търговски дружества с държавно участие;
10. (нова, ДВ, бр. 46 от 2003 г.; изм., бр. 109 от 2004 г.) изготвя проекти на актове и документи, с които министърът упражнява правата на собственост на държавата в капитала на търговски дружества, в които министърът упражнява правата на държавата съобразно отрасловата си компетентност;
11. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) изготвя договорите за възлагане на управление на членовете на контролните и управителните органи на търговските дружества, в които министърът упражнява правата на държавата съобразно отрасловата си компетентност;
12. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) дава становища и изготвя пълномощните за участие на представителите на държавата в общите събрания на търговските дружества, в които министърът упражнява правата на държавата като съдружник или акционер;
13. (нова, ДВ, бр. 109 от 2004 г.) изготвя и поддържа регистъра на търговските дружества по чл.35 от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, приет с Постановление № 112 на Министерския съвет от 2003 г. (обн., ДВ, бр. 51 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 35. (Изм., ДВ, бр. 46 от 2003 г.) Дирекция "Информационно обслужване и технологии" осъществява следните дейности:
1. проучва информационните потребности на специализираните дейности в министерството и в самостоятелните звена;
2. извършва анализи и предлага решения за развитие на информационните системи в системата на образованието;
3. разработва, обосновава и провежда политиката на министерството в държавното регулиране на дейностите в областта на информационните технологии;
4. изготвя анализи и доклади въз основа на предоставени от администрациите и другите самостоятелни структури информация и отчети;
5. разработва стратегии, програми и механизми за създаване на информационна система, обслужваща образованието и науката;
6. координира и осигурява съвместимостта на системите за управление на базите данни, касаещи образованието във всичките му степени и форми на науката;
7. разработва, съгласува и актуализира методическата и нормативната база по отношение на информационните технологии;
8. осъществява информационното обслужване, като:
а) извършва текущото поддържане и ремонт на изчислителната техника;
б) осигурява информационните връзки и комуникации в министерството и с други институции и ведомства.

Чл. 36. (Изм., ДВ, бр. 94 от 2001 г.) Дирекция " Европейска интеграция и двустранно сътрудничество":
1. участва в разработването на националната образователна и научна политика и постигането на изискванията за евроинтеграция в тези области;
2. участва в подготовката на междудържавните и междуведомствените споразумения, програми и протоколи и включването на страната ни в многостранни междуправителствени и неправителствени споразумения за образователен и научен обмен;
3. координира изпълнението на задълженията на министерството по двустранните споразумения, протоколи и програми;
4. (изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г.) координира изпълнението на задълженията, произтичащи от преговорния процес по глава 18 "Образование и обучение";
5. осигурява изпълнението и координира задълженията на министерството по линия на българистиката и българите в чужбина;
6. координира оперативните връзки с международни правителствени и неправителствени организации - ООН, ЮНЕСКО, Съвета на Европа, Европейския съюз и др.;
7. организира приравняването на образователни степени и легализацията на документи за образование и квалификация;
8. (нова, ДВ, бр. 94 от 2001 г.; отм., бр. 109 от 2004 г.) .

Раздел VII
Организация на работата в министерството
(Предишен Раздел VI, ДВ, бр. 109 от 2004 г.)

Чл. 37.
(1) Администрацията осъществява своите функции и задачи чрез взаимодействие между структурните звена в министерството, както и с други министерства и организации.
(2) По конкретни проблеми министърът със заповед може да създава съвети като консултативни звена. Дейността на съветите се обслужва от административните звена на министерството.

Чл. 38.
(1) Възлагането на задачите на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в администрацията, и контролът върху работата се осъществяват от преките им ръководители.
(2) Работното време на администрацията е 8 часа дневно - от 9,00 до 17,30 часа, с обедна почивка 30 минути.

Чл. 39. За образцово изпълнение на служебните си задължения държавните служители могат да бъдат награждавани с отличия и награди.

Чл. 40. Министърът на образованието и науката издава Инструкция за документооборота и Инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.42, ал. 4 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 13, ал. 3
от устройствения правилник
(Изм., ДВ, бр. 109 от 2004 г., бр. 78 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 48 от 2006 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на образованието и науката - 372 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г.)

Политически кабинет 17
в т.ч.:
експертни сътрудници към политическия кабинет 11
Инспекторат 11
Служител по сигурността на информацията 1
Главен секретар 1
дирекция "Вътрешен одит" 10
Обща администрация 70
в т.ч.:
дирекция "Административно обслужване и човешки ресурси" 26
дирекция "Стопански и счетоводни дейности" 33
дирекция "Връзки с обществеността и протокол" 11
Специализирана администрация 262
в т.ч.:
дирекция "Политика в общото образование" 20
дирекция "Политика в професионалното образование и продължаващо обучение" 16
дирекция "Образователна и културна интеграция" 15
дирекция "Квалификация на учителите.Учебници и учебни помагала" 15
дирекция "Координация и контрол на средното образование" 17
дирекция "Политика във висшето образование" 15
дирекция "Студенти и специализанти" 16
дирекция "Научни изследвания" 25
дирекция "Координация на образователни международни проекти и програми"" 10
дирекция "Финанси" 18
дирекция "Управление и регулиране на труда в системата на образованието и науката" 13
дирекция "Държавна собственост" 15
дирекция "Инвестиционна политика" 16
дирекция "Правна" 17
дирекция "Евроинтеграция и двустранно сътрудничество" 22
дирекция "Информационно обслужване и технологии" 12
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив