Устройствен правилник на Министерството на икономиката (Отм. ДВ бр. 78/2005)

МС

Държавен вестник брой: 78

Година: 2005

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 02.10.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат основните въпроси, свързани с организацията, реда на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на икономиката, наричано по-нататък "министерството", на неговите организационни структури и административни звена и на представителствата на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България.

Чл. 2.
(1) Министерството на икономиката е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, ул. Славянска № 8.
(2) Министерството на икономиката е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на икономиката при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на юридическите лица и гражданите.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА

Раздел I
Общи положения

Чл. 3.
(1) Министърът на икономиката, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който разработва, организира, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на икономиката.
(2) Министърът на икономиката ръководи и представлява Министерството на икономиката.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) При осъществяване на политическата програма на правителството, при разработване на проекти на нормативни актове и при изпълнение на правомощията си министърът се подпомага от четирима заместник-министри.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5.
(1) Въз основа на Конституцията и в изпълнение на законите министърът самостоятелно или съвместно с други органи на властта и/или обществени организации:
1. ръководи разработването на общата икономическа политика и текущата дейност на министерството;
2. определя стратегическите цели и приоритети на икономическата политика в рамките на своите правомощия, организира и координира разработването на стратегии и програми за постигането им;
3. ръководи разработването, организира и координира осъществяването на политиката за повишаване на конкурентоспособността на националната икономика и отделните стопански субекти;
4. обсъжда икономическата политика с бизнес асоциациите и неправителствените организации, работещи в областта на икономическата политика, и осигурява активното взаимодействие с тях при разработването, реализацията и мониторинга на отделни програми и проекти за осъществяване на политиката;
5. ръководи разработването на кластерни, секторни и регионални анализи и политики за развитие на икономиката;
6. разработва и предлага икономически и правни регулатори за насърчаване на икономическите субекти и на инвестиционната дейност в страната;
7. разработва, организира, координира и контролира осъществяването на външноикономическата политика на Република България и защитава външноикономическите й интереси в международни организации съгласувано с министъра на външните работи;
8. разработва и провежда държавната политика за защита на потребителите и за надзор на пазара;
9. ръководи разработването и координира политиката за развитие на капиталовия пазар в Република България;
10. извършва лицензионна, разрешителна и регистрационна дейност от нормативно регламентираните му компетенции и последващ контрол;
11. участва в разработването, организирането, координирането и контрола по изпълнението на държавната политика за пълноправно членство на Република България в Европейския съюз; предлага и провежда мерки за въвеждане на стандартите и законодателството на Европейската общност в областта на своите правомощия;
12. ръководи разработването и осъществява политиката на министерството за участие в програми и проекти, финансирани от предприсъединителните и структурните фондове на Европейския съюз и от други международни донори;
13. участва в разработването, организирането, координирането и контрола по осъществяването на политиката за присъединяване на Република България към НАТО и други организации за колективна сигурност;
14. (изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) организира, координира и контролира преговорите, сключването и изпълнението на многостранни и двустранни международни договори за икономическо, търговско и техническо сътрудничество, за взаимно насърчаване и защита на инвестициите, както и други договори в областите на своята дейност;
15. ръководи, организира и контролира осъществяването на сътрудничеството и изпълнението на задълженията във връзка с членството на Република България в Световната търговска организация в съответствие с чл.2 от Постановление № 307 на Министерския съвет от 1996 г. за реда за координация и изпълнение на задълженията на Република България като член на Световната търговска организация (СТО) (обн., ДВ, бр. 1 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 45 от 1997 г., бр. 4 от 2001 г. и бр. 27 от 2003 г.);
16. (изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) ръководи, организира и контролира осъществяването на сътрудничеството и изпълнението на задълженията във връзка с членството на Република България в международни икономически организации;
17. участва в осъществяването на сътрудничеството и в провеждането на преговори с международните финансови институции; участва в работата на международните икономически организации, международните стокови споразумения и организациите по унификация на международното търговско право, Икономическата комисия на ООН за Европа, Конференцията на ООН по търговия и развитие, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и др.;
18. ръководи разработването, съгласува и прилага тарифни и нетарифни мерки по износа и вноса; разработва мерки и инструменти, свързани с митническата и търговската политика на страната;
19. разработва и прилага режима за внос и износ на международно контролирани стоки и технологии с възможна двойна употреба, на военна и специална техника;
20. организира конкурси и/или търгове за износ и/или внос на стоки, за които са въведени количествени ограничения;
21. ръководи и контролира дейността на икономическите съветници в представителствата на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България; издава съвместно с министъра на външните работи инструкция за функциите, организацията и реда за дейност на икономическите съветници в представителствата на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България;
22. (изм., ДВ, бр. 73 от 2004 г.; отм., бр. 29 от 2005 г.);
23. (изм., ДВ, бр. 73 от 2004 г.; отм., бр. 29 от 2005 г.);
24. прави предложения за изменение на действащи и за приемане на нови нормативни актове в областта на правомощията си;
25. упражнява правата на собственост на държавата и възлагане на управлението в едноличните търговски дружества с държавно имущество; осъществява правата на държавата като акционер или съдружник в търговските дружества;
26. координира и контролира дейностите по управление на недвижимите имоти, предоставени за управление на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
27. координира и контролира разработването на военновременния план на търговските дружества;
28. провежда държавната политика в областта на ефективното използване на рудните и нерудните минерални ресурси; организира дейността по даване на разрешения за търсене и/или проучване и по предоставяне на концесии за подземни природни богатства и осъществява последващ контрол в съответствие със Закона за концесиите и Закона за подземните богатства;
29. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) разработва проекти на нормативни актове и международни договори в областта на обществените поръчки;
30. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) внася годишен доклад за дейността на Агенцията по обществени поръчки до 31 март на съответната година за приемане от Министерския съвет;
31. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) утвърждава Класификатор на обществените поръчки и го обнародва в "Държавен вестник";
32. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) утвърждава образци на обявленията и на информацията за възложените обществени поръчки и проведените конкурси за проекти, които обнародва в "Държавен вестник";
33. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) осъществява и координира международното сътрудничество на Република България с организации в областта на обществените поръчки от други страни;
34. (предишна т. 29, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) осъществява други правомощия, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 6.
(1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който включва началника на кабинета, заместник-министрите, парламентарния секретар и директора на дирекция "Връзки с обществеността и протокол".
(2) Политическият кабинет има съвещателни и информационно-аналитични функции, обобщава оценките за състоянието и перспективите за развитие на икономиката, предлага програми за постигане целите на икономическата политика и дава насоки за разработване на прогнози и стратегии за успешното развитие на тази политика.
(3) Политическият кабинет:
1. подпомага министъра при предлагане на конкретни решения за изпълнението на програмата на правителството;
2. представя икономическата, европейската и евроатлантическата интеграционна политика на правителството, като формулира решенията за представянето й пред обществото и осъществява контактите с неправителствени и граждански структури;
3. отстоява правителствените инициативи в Народното събрание, като гарантира единната политика на правителството;
4. осъществява връзките на министъра и на министерството с другите органи на държавното управление.
(4) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета. Началникът на кабинета, парламентарният секретар и директорът на дирекция "Връзки с обществеността и протокол" се назначават от министъра и са на негово пряко подчинение.
(5) Министърът със заповед определя функциите на членовете на политическия кабинет.
(6) Към политическия кабинет има експертни и технически сътрудници.

Чл. 7. Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяването на политическата програма на правителството в областта на икономиката, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията му.

Чл. 8. Началникът на политическия кабинет:
1. организира работата на политическия кабинет на министъра, участва в съвещанията, ръководени от началника на кабинета на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;
2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството и за текущата кореспонденция, която получава, преглежда и насочва по компетентност, и съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
4. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет;
5. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.

Чл. 9. Директорът на дирекция "Връзки с обществеността и протокол":
1. планира дългосрочната медийна политика за изграждане на публичния имидж на министъра и на министерството;
2. възлага проучвания на общественото мнение с цел планиране на адекватна медийна политика по дадена проблематика;
3. координира организирането на семинари, дискусии и кръгли маси;
4. координира връзките с медиите с цел осигуряване на регулярна информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство;
5. координира медийното покритие на изявите на министъра, на неговите заместници и на служителите на министерството;
6. съгласува с началника на кабинета медийните изяви на членовете на политическия кабинет;
7. участва в организирането на посещенията на министъра и на неговите заместници в чужбина и отразяването им от медиите;
8. участва в подготовката на отговорите на министъра за парламентарен контрол;
9. координира дейността на служителите в дирекцията и разпределя оперативните задачи;
10. координира постъпването на информация в страницата на министерството в Интернет;
11. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет.

Чл. 10.
(1) Парламентарният секретар:
1. организира връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии и го представлява пред тях;
2. изпълнява основните си функции, като:
а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии;
б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;
в) координира, участва и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;
г) проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до отрасъла, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;
д) осъществява размяна на информация между народните представители и министъра за възникнали проблеми в определени райони на страната.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Раздел IV
Отношения на министъра с други държавни органи

Чл. 11. Министърът:
1. взаимодейства с другите министри и с органите на изпълнителната власт за провеждане на единна държавна политика;
2. разработва сам или съвместно с други министри и внася за приемане от Министерския съвет документи и проекти на актове;
3. издава съвместно с други ръководители на държавни органи актове, свързани с осъществяването на общи правомощия;
4. представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

Раздел V
Отношения на министъра със средствата за масово осведомяване

Чл. 12. Министърът работи в условията на публичност при вземането и изпълнението на решенията си, освен когато националната сигурност, опазването на държавната и служебната тайна налагат ограничаване на този принцип.

Чл. 13.
(1) Министърът провежда информационна политика, която гарантира откритост и достъпност на дейността на ръководената от него администрация.
(2) Министърът организира предоставянето на редовна и изчерпателна информация на средствата за масово осведомяване и на дирекция "Правителствена информационна служба" в администрацията на Министерския съвет за работата на Министерството на икономиката.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 47 от 2004 г., бр. 73 от 2004 г., бр. 112 от 2004 г., бр. 29 от 2005 г.) Министерството е структурирано в 19 дирекции, инспекторат и звено по сигурността на информацията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 47 от 2004 г., бр. 73 от 2004 г., бр. 77 от 2004 г., бр. 112 от 2004 г., бр. 29 от 2005 г., бр. 48 от 2005 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на министерството е 619 щатни бройки.
(3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена на министерството е посочена в приложението.

Чл. 15. Министърът утвърждава структурата на административните звена и щатните разписания по предложение на главния секретар.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 16. Главният секретар се назначава от министъра и осъществява административното ръководство на общата и специализираната администрация на министерството, като:
1. организира, координира и контролира дейността на администрацията;
2. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на министерството;
3. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в министерството;
4. осъществява общ контрол за изпълнението на възложените задачи;
5. контролира и отговаря за работата с документите и за съхраняването им;
6. осъществява контрол върху входящата и изходящата кореспонденция;
7. утвърждава вътрешни правила за административно обслужване на физически и юридически лица и осъществява контрол върху изпълнението им;
8. изпълнява и други задачи, възложени му от министъра.

Раздел III
Инспекторат

Чл. 17.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и осигурява изпълнението на контролните му функции при провеждането на държавната политика в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и по дейността на администрацията.
(2) Инспекторатът извършва общи и специализирани проверки по утвърден от министъра годишен план, както и внезапни проверки по отделни сигнали, жалби или при случаи с обществен отзвук. Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на министъра.
(3) Дейността на инспектората е насочена към всеобхватно, обективно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за решаването им и включва:
1. извършване на проверки по организацията и осъществяването на административната дейност на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
2. осъществяване на методическо ръководство и контрол върху дейността на инспекторатите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
3. осъществяване на дейности по разкриване и борба с корупцията в администрацията на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
4. осъществяване на контрол за спазването на финансовата дисциплина и превантивен контрол за разходването на бюджетните средства в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
5. контролира спазването на предписанията, дадени от компетентните органи, при извършени проверки и ревизии;
6. анализира причините и условията за констатираните нарушения и предлага мерки за отстраняването им;
7. участва в разработването на вътрешните нормативни актове, регламентиращи организацията на дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра.

Раздел IV
Звено по сигурността на информацията
(Загл., изм., ДВ, бр. 47 от 2004 г.)

Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 47 от 2004 г.) Звеното по сигурността на информацията е на пряко подчинение на министъра и лицето, което го ръководи, е и служител по сигурността на информацията.
(2) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. (доп., ДВ, бр. 47 от 2004 г.) следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и други нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. (доп., ДВ, бр. 47 от 2004 г.) разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. (доп., ДВ, бр. 47 от 2004 г.) извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, както и води на отчет случаите на нерегламентиран достъп и взетите мерки;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл.47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството;
7. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
8. организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация;
9. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
10. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) осъществява контрол при охраната на сградите, помещенията и съоръженията на министерството;
11. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) ръководи регистратури за класифицирана информация.
(3) (Нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) За изпълнението на функциите си служителят по сигурността на информацията се подпомага от звеното по сигурността на информацията.

Раздел V
Обща администрация

Чл. 19. Общата администрация е организирана в 6 дирекции.

Чл. 20. Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността":
1. разработва проект на годишен бюджет на министерството, включително на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
2. разработва методологията на счетоводната и финансовата политика на министерството по Закона за счетоводството и нормативните актове по бюджетната политика като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;
3. дава методически указания на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити относно изготвянето на отчетите за касовото изпълнение на бюджета, извънбюджетните сметки и фондове;
4. следи за ефективното и законосъобразното разходване на бюджетите, извънбюджетните и целевите средства при спазване на финансовата дисциплина;
5. анализира, разпределя и утвърждава чрез системата на "Единната сметка" лимита на разходите между разпоредителите с бюджетни кредити в системата на министерството;
6. осигурява данните и изготвя ежемесечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки, като и обобщава данните за цялата система, които представя в Сметната палата и в Министерството на финансите; извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Сметкоплана за бюджетните предприятия и по системата на "Единната сметка"; изготвя годишния баланс на администрацията и консолидирания баланс за министерството;
7. осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството;
8. отговаря за спазването на нормативните актове при експлоатацията и осигурява поддръжката на собствеността на министерството и на недвижимите имоти - държавна собственост, предоставени на министерството за управление; организира извършването на текущи ремонти, поправка на инвентар и съоръжения;
9. организира и осъществява цялостното техническо обслужване на администрацията на министерството с транспорт; регистрация на моторни превозни средства, застраховане, поддръжка и ремонт, годишни прегледи; отговаря за снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на стоково-материалните ценности; организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в административните сгради на министерството и прилежащите им терени;
10. организира разработването и съставянето на поименните списъци за инвестиционната програма за капиталовите разходи на администрацията на министерството и обобщава данните за цялата система;
11. участва при организацията, изграждането и функционирането на системите за финансово управление и контрол, включващи системата за предварителен контрол и системата на двойния подпис, с цел законосъобразно и ефективно управление на бюджетните средства в съответствие с изискванията на чл.19 от Закона за държавния вътрешен финансов контрол (ЗДВФК), указания на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол (АДВФК) и вътрешни правила за изграждане и функциониране на системата;
12. чрез финансов контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност; осъществява проверки и преди вземането на решения за поемане на задължения и извършване на разход със средства, получени от републиканския бюджет; при осъществяването на предварителния контрол финансовият контрольор одобрява или отхвърля предложенията на разпоредителя за поемане на задължения или извършване на разходи съгласно правилата и процедурите на ЗДВФК, правилника за прилагането му и указанията на АДВФК;
13. следи и отговаря за функционирането на системата за двойния подпис, като поемането на всяко финансово задължение или извършването на всеки разход се осъществява само след полагането на подписите на разпоредителя или на упълномощено от него лице и на главния счетоводител; подписите се полагат върху всички документи, свързани с поемането на задължения или с извършването на разходи независимо от размера им.

Чл. 21. Дирекция "Нормативно-правна":
1. осигурява в правно-нормативно отношение дейността на министъра;
2. разработва проекти на нормативни актове в областта на икономическата дейност и политика;
3. дава становища по проекти на нормативни актове в областта на икономиката, както и във всички случаи, когато министерството е заинтересувано ведомство;
4. изготвя проекти на разпореждания, решения и протоколни решения на Министерския съвет, свързани с дейността на министерството;
5. контролира законосъобразното съставяне на административните актове, договорите и другите документи, свързани с дейността на министерството;
6. решава правни проблеми, свързани със: лицензионната дейност от отрасловата компетентност на министерството, включително издаване и отнемане на лицензи, съставяне на актове за административни нарушения и изготвяне на наказателни постановления; актуване на недвижими имоти - собственост на еднолични търговски дружества с държавно участие; предоставянето на концесии и разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства; договорите за финансиране на иновационни и инвестиционни проекти и съгласуването на тези договори, включително свързаните с тях договори за ипотека и особен залог; изготвянето на становища за даване на разрешения за учредяване на ипотеки и залози; изготвянето на проекти на заповеди за увеличаване или за намаляване капитала на търговски дружества;
7. осъществява процесуалното представителство на министерството и на министъра;
8. изготвя становища, свързани с проблемите на смесените дружества;
9. подготвя становища по конституционни дела, по които заинтересувана страна е министърът;
10. дава становища относно проектите на актове, с които министърът упражнява правата на собственост на държавата в капитала на търговски дружества;
11. изготвя становища по проекти на международни договори, изпратени от други държавни органи за съгласуване;
12. изготвя договорите за възлагане на управление на членовете на контролните и управителните органи на търговските дружества, в които министърът упражнява правата на държавата съобразно отрасловата си компетентност;
13. изготвя пълномощните за участие на представителите на държавата в общите събрания на търговските дружества, в които министърът на икономиката упражнява правата на държавата като съдружник или акционер.

Чл. 22. Дирекция "Връзки с обществеността и протокол":
1. осигурява провеждането на информационната политика на министерството, като планира и координира осъществяването й;
2. организира достъпа до информацията в съответствие с конституционните права на гражданите;
3. информира обществеността за политиката на министерството и за осъществяваните от него програми и дейности;
4. организира публичните изяви на служителите на министерството и на административните структури към него;
5. всекидневно поддържа и осъвременява страницата на министерството в Интернет, като публикува текуща информация на български и на английски език;
6. осъществява методическо ръководство и координация на връзките на административните структури към министерството с обществеността;
7. проучва и анализира общественото мнение преди провеждането на определена политика на министерството и анализира публикациите в средствата за масово осведомяване за дейността на министерството;
8. работи в координация с дирекция "Правителствена информационна служба" на Министерския съвет, както и със звената за връзки с обществеността на другите министерства и ведомства;
9. подготвя съвместно с парламентарния секретар отговорите на министъра на въпроси и питания по време на парламентарния контрол в Народното събрание;
10. осъществява контакти с посолствата на чужди държави в Република България и с представителствата на водещи фирми, концерни и финансови институции за уреждане на протоколни и делови срещи с ръководството на министерството;
11. изготвя и координира програмата на министъра, на неговите заместници и на главния секретар при официални и работни посещения в чужбина;
12. изготвя и координира програмите за посещение в страната на официални гости на министъра, на неговите заместници и на главния секретар;
13. осъществява протоколната кореспонденция на министъра и осигурява преводи от и на български език;
14. подготвя необходимите документи и организира протоколно задграничните командировки на служителите на министерството, на управителите и изпълнителните директори на едноличните търговски дружества с държавно участие, в които правата на държавата като собственик на капитала се упражняват от министъра;
15. координира и контролира организирането, провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи, семинари, дискусии и кръгли маси в министерството.

Чл. 23. Дирекция "Човешки ресурси и организационно развитие":
1. разработва и осъществява съвременна политика и стратегия по управлението на човешките ресурси в системата на министерството, основаваща се на: прозрачна система за наемане и подбор; система за въвеждане на новопостъпили служители; система за оценка на трудовото изпълнение и развитие на кариерата; програми за обучение и професионална квалификация и проектиране на работните места;
2. участва в планирането на потребности от нови служители за администрацията на министерството и методически подпомага дейността на звената по управление на човешките ресурси в системата на министерството;
3. участва в изграждането на оптимална организационна структура на министерството, осигуряваща най-ефикасна организация на дейностите по разработване на политики и стратегии, координация и контрол на изпълнението им от агенциите към министъра;
4. организира и участва в разработването, актуализирането и утвърждаването на длъжностните характеристики и в процеса на атестиране на служителите от администрацията на министерството;
5. изготвя длъжностното и поименното разписание на администрацията на министерството и съответните документи по назначаването, преназначаването и освобождаването на служителите съгласно действащото законодателство, образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите.

Чл. 24. Дирекция "Обща канцелария":
1. организира и осъществява деловодната обработка и цялостното обслужване на документооборота посредством автоматизирана информационна система, включително система за архивиране и съхраняване на кореспонденцията и документацията на министерството;
2. завежда, проучва и насочва по компетентност входящата кореспонденция;
3. извършва справки и изготвя заверени копия на документи, съхранявани в деловодния и учрежденския архив;
4. следи за изпълнението на резолюциите на политическия кабинет и на главния секретар и изготвя справки за неизпълнените в срок задачи;
5. организира съгласуването и внасянето за заседание на Министерския съвет на проекти на актове на Министерския съвет;
6. извършва вписванията в Регистъра на административните структури и на актовете на органите на изпълнителната власт;
7. извършва дейността по обработка, подготовка за легализация и легализация на представени в министерството документи, издадени от Министерството на икономиката, от министерствата и ведомствата, на които Министерството на икономиката е правоприемник, от дружества към министерството, както и от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на икономиката;
8. организира и осигурява дейностите по работа с предложенията, сигналите, жалбите и молбите на граждани и по административното обслужване на физически и юридически лица.

Чл. 25. (Изм., ДВ, бр. 48 от 2005 г.) Дирекция "Информационно и комуникационно обслужване":
1. организира и осигурява поддръжката на хардуера на компютърната техника, както и поддържането на системния софтуер на министерството;
2. организира и осигурява автоматизация на управленската дейност;
3. осигурява работата на компютърната мрежа и защитата на информацията от непозволен достъп;
4. изгражда, поддържа и организира дейността по използване на информационните фондове на министерството, съдържащи икономическа, статистическа, вътрешноведомствена и научно-техническа информация;
5. организира и осигурява техническата поддръжка на автоматизираната информационна и комуникационна инфраструктура на министерството - локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника, телефонна инсталация;
6. съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията;
7. поддържа регистър с база данни за недвижимите имоти - държавна собственост, предоставени за управление и стопанисване на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
8. проектира, разработва, внедрява и експлоатира автоматизираната система за управление на икономиката при кризи;
9. поддържа и обработва информация за управление на привеждането на министерството и търговските дружества за работа при кризи;
10. осигурява съвместно с органите по сигурността защитата на информацията;
11. подпомага ръководството при въвеждане на военновременния план и управление на министерството при кризи;
12. организира разработването и поддържането на плановете на министерството за управление при кризи;
13. поддържа непрекъснато оперативно дежурство и осигурява наблюдение, анализ и оценка на обстановката;
14. осигурява обмена на информация в процеса на управление при кризи;
15. планира финансови средства за управление при кризи в бюджета на министерството;
16. организира оповестяването на министерството при привеждането му в готовност за работа при кризи и в извънреден режим;
17. поддържа база данни и организира защитата при кризи на обектите от критичната инфраструктура и на потенциално опасните обекти и дейности;
18. изгражда система от пунктове за управление при кризи и ги поддържа в техническа готовност за използване;
19. проектира, изгражда и поддържа комуникационно-информационната система за връзка при кризи между обектите за управление;
20. организира подготовката на ръководния състав на министерството за работа при кризи;
21. организира разработването на военновременни планове на дружествата от системата на икономиката;
22. участва в разработването на проекти на нормативни актове за работа при кризи.

Раздел VI
Специализирана администрация

Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 73 от 2004 г., бр. 112 от 2004 г., бр. 29 от 2005 г.) Специализираната администрация е организирана в 13 дирекции.

Чл. 27. Дирекция "Обща икономическа политика":
1. разработва и координира съвместно с Министерството на финансите - Агенцията за икономически анализи и прогнози, политики, гарантиращи устойчив икономически растеж, анализира изменението на макроикономическите показатели, инструментите на фискалната и паричната политика и тяхното отражение върху националната икономика;
2. разработва политики, целящи да осигурят устояване на конкурентния натиск на единния европейски пазар в контекста на пълноправното членство на Република България в Европейския съюз;
3. разработва и координира осъществяването на политиката в областта на повишаване конкурентоспособността на националната икономика в съответствие с насоките, очертани в Лисабонския дневен ред, и с цел справяне с конкурентния натиск на единния европейски пазар;
4. участва в разработването, актуализирането и мониторинга на изпълнението на Националния план за икономическо развитие;
5. (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) участва в разработването на секторна оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика";
6. координира и подготвя участието на министъра в диалога между правителството и представителите на бизнеса (Икономическия и социален съвет, Съвета за икономическо развитие и други форми на диалог);
7. разработва предложения за оптимизиране на данъчната политика като важен елемент от общата икономическа политика;
8. разработва политики, стимулиращи лоялната конкуренция на националния пазар;
9. разработва проекти на нормативни актове и дава становища по предложения за приемане на нормативни актове, които се отнасят до функциите на дирекцията;
10. координира и участва в разработването на позицията на министъра при преговори с Международния валутен фонд, Световната банка и други международни финансови институции;
11. осъществява взаимодействието на министерството с държавните институции, произвеждащи количествена информация за българската икономика за целите на общия икономически анализ, извършван по сектори в министерството, като отговаря за изготвянето и обобщаването на този анализ;
12. (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) участва в разработването на проекти на финансови меморандуми и координира дейността по годишното и многогодишното програмиране по Програмата ФАР в сектор "Конкурентоспособност" ("Икономическо развитие"), както и по други предприсъединителни програми от компетентността на министерството;
13. (нова, ДВ, бр. 69 от 2005 г.) подпомага дейностите на Националния координатор на помощта при програмиране на проектите по Програмата ФАР;
14. (нова, ДВ, бр. 69 от 2005 г.) осигурява организационно и технически дейността на Секторния подкомитет "Икономическо развитие" за наблюдение на изпълнението на Програмата ФАР.

Чл. 28. Дирекция "Политика по отношение на предприятията":
1. разработва политиката за развитие на предприемачеството и на малките и средните предприятия, като разработва и осъвременява национална стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия и на предприемачеството и програми за нейното прилагане;
2. възлага и координира разработването на годишен доклад за състоянието и развитието на малките и средните предприятия в Република България и ръководи дейността по раздел "Малки и средни предприятия";
3. съвместно с дирекция "Европейска интеграция" участва в изпълнението на ангажиментите на Република България по присъединяването към Европейския съюз по въпросите, свързани с предприемачеството, и ръководи дейността по раздел "Индустриална политика";
4. (изм., ДВ, бр. 112 от 2004 г.) координира дейностите по взаимодействие с Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към министъра на икономиката, държавните органи, сдруженията, подпомагащи малките и средните предприятия, и с органите на местното самоуправление; технически обслужва дейността на Консултативния съвет за насърчаване на предприемачеството;
5. разработва и дава мнения по проекти на нормативни актове и международни договори, от които възникват права и/или задължения за малките и средните предприятия, и анализира действащите нормативни актове за влиянието върху конкурентоспособността им;
6. разработва политиката за изграждане на интеграционна инфраструктура на българската икономика;
7. разработва политики, подобряващи административното и информационното обслужване на бизнеса, включително стимулиране въвеждането на електронното правителство;
8. участва в разработването на политики, създаващи благоприятна среда за създаване и прекратяване на предприятия и за защита на правата на субектите в търговския оборот;
9. разработва политики, водещи до подобряване на бизнес климата за предприятията в страната чрез ограничаване на административните лицензионни и разрешителни режими;
10. разработва политики, насърчаващи износа на българските предприятия;
11. разработва програми и инструменти за стимулиране на иновациите, развитие и защита на правата на индустриална и интелектуална собственост;
12. разработва програми и мерки за внедряване на високотехнологични и енергоспестяващи решения, повишаване на качеството, конкурентоспособността и екологосъобразността на стоките и изделията;
13. ръководи подготовката по провеждане на Подкомитет 3 България - Европейски съюз "Търговия, промишленост, малки и средни предприятия, туризъм и продукти, обхванати от Европейското обединение за въглища и стомана" и осигурява изпълнението на ангажиментите, произтичащи от него.

Чл. 29. Дирекция "Инвестиционна политика":
1. участва в разработването, координирането и контрола по осъществяването на политиката за насърчаване на инвестициите;
2. участва в разработването на държавната политика и на програми за публични инвестиции в икономиката в координация с дирекциите "Бюджет", "Държавни разходи", "Финанси на общините" и "Управление на средствата от Европейския съюз" на Министерството на финансите;
3. разработва стратегии и програми за насърчаване на инвестициите и за подобряване на инвестиционния климат в страната;
4. участва в подготовката и провеждането на преговори за сключване на споразумения за взаимна защита и насърчаване на инвестициите;
5. анализира, изследва тенденциите и прогнозира състоянието и потенциала на икономиката по региони съвместно с Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
6. разработва конкретни мерки и стимули за инвестиции в сектори, ключови за икономическата инфраструктура на страната;
7. осъществява методическо ръководство и контрол при разработването на стандарти и процедури за административното обслужване на инвестиционния процес;
8. (изм., ДВ, бр. 80 от 2004 г.) осъществява взаимодействие с Българската агенция за инвестиции, с другите централни и териториални органи на изпълнителната власт и координира изпълнението на политиката за насърчаване на инвестициите;
9. координира и участва в диалога между правителството и представителите на инвеститорската общност;
10. съвместно с дирекциите "Бюджет", "Национален фонд", "Държавни разходи" и "Управление на средствата от Европейския съюз" на Министерството на финансите участва в подготовката за присъединяване на Република България към Европейския съюз по въпросите, свързани с полтиката за инвестиции.
11. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.; изм., бр. 80 от 2004 г.) съвместно с Българската агенция за инвестиции разработва програми за инвестиционен маркетинг в чужбина;
12. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.; изм., бр. 80 от 2004 г.) извършва инвестиционен маркетинг в чужбина чрез служителите на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България съвместно с Българската агенция за инвестиции;
13. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) анализира инвестиционната дейност на страните, в които има представители, и дава становища и предложения за определяне на държавната стратегия за привличане на инвестиции от тези страни;
14. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) изпълнява задачи, свързани с участието на Република България и международните икономически организации по въпросите на инвестиционната политика;
15. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.) координира провеждането в чужбина на инициативи за представяне на възможностите за инвестиции в България;
16. (нова, ДВ, бр. 47 от 2004 г.; изм., бр. 80 от 2004 г.) съвместно с Българската агенция за инвестиции съдейства за реализирането на инвестиционни проекти, като координира и поддържа връзки с чуждестранни институции и фирми, желаещи да инвестират в България.

Чл. 30. Дирекция "Корпоративно управление и преструктуриране":
1. участва в разработването и осъществяването на правителствената политика за развитие на капиталовия пазар в Република България, включително разработва съвместно с Комисията по финансов надзор и с Българската фондова борса политика за утвърждаване на най-високи международни стандарти на корпоративно управление на публичните дружества в България;
2. участва в контролирането и синхронизирането на дейността на институциите, свързани с капиталовия пазар;
3. изготвя предложения за промени в нормативната уредба, регламентираща функциите на капиталовия пазар;
4. разработва стратегии за приватизация на дружествата, в които министърът на икономиката съобразно отрасловата си компетентност упражнява правата на акционер или съдружник;
5. осъществява взаимодействие с Агенцията за приватизация и с Агенцията за следприватизационен контрол;
6. анализира финансово-икономическото състояние на търговските дружества, в които министърът на икономиката съобразно отрасловата си компетентност упражнява правата на държавата на акционер или съдружник;
7. изработва становища по отношение на търговските дружества по т. 6 за предоставяне на разрешения за учредяване на залог и/или ипотека върху дълготрайни материални активи и оборотни средства и за подписване на запис на заповед;
8. изготвя становища и организира работата на комисията за избор на застраховател за застраховане на държавното имущество съгласно утвърдена от министъра методика;
9. упражнява цялостен контрол върху корпоративното управление, като организира периодични и извънредни проверки и текущ контрол, методически ръководи текущия контрол върху дружествата по т. 6 със 100 на сто и с преобладаващо държавно участие в капитала им, организира осъществяването и оказва съдействие при контактите с органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол, данъчната администрация, Националния осигурителен институт, Агенцията за държавни вземания и с други държавни органи;
10. води регистъра по чл.35 от Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала и поддържа информационния масив на министерството за промените на финансовите показатели и капитала на търговските дружества по т. 6;
11. наблюдава и предприема действия по запазване на държавните интереси в търговските дружества по т. 6 с миноритарно държавно участие в капитала им;
12. изготвя необходимата документация за издаване на разрешения за продажба или отдаване под наем на дълготрайни материални активи на търговски дружества по т. 6 със 100 на сто и с мажоритарно държавно участие в капитала им съгласно утвърдена от министъра методика;
13. организира и подготвя дейността на министъра по прекратяване чрез ликвидация на дружества, в които министърът упражнява правата на собственост на държавата;
14. контролира цялата дейност по ликвидационните процедури на търговските дружества, в които министърът на икономиката упражнява правата на собственост на държавата като едноличен собственик на капитала;
15. осъществява взаимодействие с Института по хидро- и аеродинамика - Варна.

Чл. 31. Дирекция "Природни ресурси и концесии":
1. участва в разработването на държавната политика и стратегия в областта на търсенето, проучването и добива на подземни богатства и провежда държавната политика по експлоатацията и ефективното използване на рудните и нерудните индустриални минерални ресурси;
2. организира и координира съгласуването на комплексни планове, технически проекти и последващата им актуализация, годишни инженерни проекти, проекти за рекултивация, работни, инвестиционни, екологични и други програми и проекти;
3. подготвя проекти за актуализиране на действащите нормативни актове за техническа ликвидация на неефективни производствени мощности в рудодобива;
4. организира дейността по приемане и контрол на проектите за техническа ликвидация или консервация на минни обекти и за рекултивация на нарушени терени;
5. организира дейността по даване на разрешения за търсене и/или проучване и за предоставяне на концесии за подземни богатства;
6. организира и осъществява контрол по изпълнението на действащите договори за търсене и/или проучване и добив на подземни богатства, информира дирекция "Нормативно-правна" за установени случаи на неизпълнение на договорите;
7. организира и поддържа ведомствен регистър на предоставените концесии, архив на разрешенията за търсене и/или проучване и база данни.

Чл. 32. Дирекция "Регистриране, лицензиране и контрол":
1. организира издаването на лицензи, води регистри, провежда превантивен и последващ контрол върху изпълнението на задълженията на лицензополучателите за следните търговски дейности: търговия с отпадъци и отломки от черни и цветни метали и сплавите им; производство на компактдискове, производство на спирт, дестилати и спиртни напитки, прекурсори;
2. прилага мерките на търговската политика, свързани с вноса и износа на стоки от и на територията на Република България; води и поддържа регистър за търговските намерения по нормативноопределения кръг от стоки; приема, обработва и издава документи за внос и износ в съответствие с конкретния нормативен акт;
3. извършва и други дейности, свързани с лицензионни и регистрационни режими, които са възложени от министъра;
4. осъществява взаимодействие с Националния институт за изследване на вино и спиртни напитки.

Чл. 33. Дирекция "Индустриални отношения, несъстоятелност и реституция":
1. осъществява участието на министерството в областта на формирането и провеждането на държавната политика относно човешките ресурси, доходите и стимулирането на заетостта в съответствие с политиките на Министерството на труда и социалната политика, разработени в съответните области;
2. анализира и прогнозира потребностите на икономиката към пазара на труда - образование, професионална квалификация и умения;
3. координира съвместната дейност на министерството с останалите органи на централната и местната власт и с неправителствените организации за осигуряване на трудова заетост;
4. участва в разработването на нормативната уредба, регламентираща трудовите отношения в съответствие с европейските изисквания;
5. организира, координира и контролира дейността по тристранното партньорство в министерството;
6. организира, координира и контролира дейността на министерството в областта на правителствената политика за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
7. координира дейността и предлага решения при управление на кризисни ситуации в предприятия с регионално или национално значение;
8. решава въпросите, свързани с несъстоятелността на търговските дружества, в които министърът съобразно отрасловата си компетентност упражнява правата на собственост на държавата;
9. извършва дейността във връзка с възстановяването на правата на собственост и обезщетяването съгласно реституционните закони;
10. разглежда молбите и заявленията относно претенции по Закона за обезщетяване на собствениците на одържавени имоти и по отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия във връзка с преходните и заключителните разпоредби на Закона за приватизация и следприватизационен контрол;
11. предлага на компетентните органи проекти на решения, съобразени с нормативните актове, за произнасяне по молбите и заявленията по т. 5;
12. предприема необходимите действия по възстановяване правата на собственост, обезщетяване или компенсиране на собствениците по реда на Закона за обезщетяване на собствениците на одържавени имоти и на отменения Закон за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия във връзка с преходните и заключителните разпоредби на Закона за приватизация и следприватизационен контрол.

Чл. 34. Дирекция "Европейска интеграция":
1. организира, координира и контролира изпълнението на цялостната работа на министерството в областта на европейската интеграция по изпълнението на критериите за членство в Европейския съюз;
2. ръководи дейността по раздел "Свободно движение на стоки" и изработва позиции за преговори с Европейския съюз (ЕС);
3. организира и координира дейността на министерството във връзка с навременното изпълнение на поетите ангажименти в преговорния процес, изпълнява задълженията на министерството във връзка с мониторинга от страна на ЕС;
4. участва в разработването на проекти на нормативни актове по хармонизацията на законодателството ни с правото на ЕС в областта на икономиката;
5. осъществява взаимодействие със съответните административни звена на министерствата и ведомствата по въпроси, свързани с европейската интеграция и прилагането на Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки, от една страна, и Република България, от друга страна (ЕСА);
6. участва в структурите по прилагане на ЕСА;
7. координира включването и участието на българската администрация в европейската информационна мрежа за контакт между администрациите в областта на вътрешния пазар;
8. осъществява взаимодействието и организира участието на неправителствени организации в процеса на въвеждане правото на ЕС в областта от компетентност на дирекцията;
9. осъществява взаимодействие с националните институции, отговорни за стандартизацията, акредитацията, метрологията и техническия надзор и по-конкретно с Държавната агенция за метрология и технически надзор, Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация", Българския институт по стандартизация и с Изпълнителна агенция "Сертификация и изпитване";
10. осъществява взаимодействие с Патентното ведомство в областта на формирането и провеждането на политиката по защита на патентни права, търговски марки и други права върху обекти на индустриалната собственост;
11. (нова, ДВ, бр. 97 от 2004 г.) осъществява взаимодействие с Агенцията по обществени поръчки и подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по Закона за обществените поръчки.

Чл. 35. Дирекция "Външноикономическа и търговска политика":
1. разработва предложения и участва в провеждането на държавната политика в областта на външноикономическите отношения, изучава и анализира търговската политика и икономическото развитие на страните и дава становища и предложения за определяне на държавната стратегия и за разработване на концепции и програми за развитие на външноикономическата и търговската политика по страни и региони;
2. разработва предложения и участва в провеждането на търговската политика по отношение на националния пазар, включително организира работата на Консултативния съвет на съсловните организации на търговците и участва в диалога с неправителствените организации в процеса на въвеждане и прилагане на европейското законодателство;
3. разработва и провежда политика за защита на потребителите; организира работата на Националния съвет за защита на потребителите;
4. координира взаимоотношенията с Комисията по търговия и защита на потребителите и осъществява координация по политиката за защита на потребителите;
5. обобщава и анализира данните за търговския стокообмен, разработва краткосрочни и дългосрочни прогнози за неговото развитие, поддържа бази данни за статистическа обработка и анализ;
6. координира изпълнението на задълженията на Република България като член на Световната търговска организация и осигурява изпълнението на задачите, произтичащи от дейността на органите на Световната търговска организация;
7. отговаря за подготовката и провеждането на двустранни и многостранни търговски преговори в рамките на Световната търговска организация и с присъединяващи се към Световната търговска организация страни;
8. отговаря за подготовката и провеждането на преговори по преференциални търговски споразумения и координира изпълнението на задълженията на Република България по тях;
9. анализира състоянието на търговско-икономическите отношения със страните по преференциалните търговски споразумения и прави предложения за развитието на тези отношения;
10. сътрудничи на дирекция "Инвестиционна политика" при провеждането на преговори за сключване на международните договори за взаимна защита и насърчаване на инвестициите;
11. разработва предложения, анализи и оценки за прилагането на инструменти и мерки на търговската политика на страната, включително въвеждане на тарифни и нетарифни мерки по вноса и износа, защитни и антидъмпингови мерки и администриране на квоти;
12. изпълнява задачи, свързани с участието на Република България в международните икономически организации или с развитието на отношенията с тях;
13. ръководи дейността по разделите "Защита на потребителите и тяхното здраве" и "Външни отношения" и изработва позиции за преговорите с ЕС;
14. ръководи разработването на нормативната уредба за защита на потребителите и участва в хармонизирането на българското законодателство с европейското в областта на външните отношения;
15. осъществява и координира взаимоотношенията с Държавната комисия по стоковите борси и тържищата;
16. осъществява взаимодействие с Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси";
17. осъществява взаимодействие с "Българска агенция за експортно застраховане" - АД, и организира дейността на министъра в качеството му на упражняващ правата на държавата на собственик на капитала;
18. изпълнява ангажиментите на министерството за участие в работата на Мисията на Република България към Европейските общности, участва в работните групи към Координационния съвет по европейска интеграция;
19. ръководи подготовката по провеждане на Подкомитет 2 България - Европейски съюз "Вътрешен пазар" и осигурява изпълнението на ангажиментите, произтичащи от него.

Чл. 36.
(1) Дирекция "Външноикономическо сътрудничество":
1. разработва предложения и участва в провеждането на държавната политика на Република България в областта на външноикономическите отношения, изучава и анализира икономическото развитие, търговската политика и икономическото законодателство на страните от Европа, Руската федерация и страните от ОНД и страните от Америка, Азия, Африка и Австралия, дава становища и предложения за определяне на държавната стратегия и за разработване на концепции и програми на външноикономическата политика по страни;
2. подготвя предложения по икономическите въпроси при осъществяване на двустранни срещи на държавно и правителствено равнище; координира дейността, подготовката на позициите и осъществява текущата работа на двустранните междуправителствени комисии за икономическо и търговско-промишлено сътрудничество и на другите форми на двустранни търговско-икономически консултации; съвместно с Министерството на външните работи и другите заинтересувани министерства и ведомства подготвя, организира и провежда техните сесии и заседания;
3. разработва предложения за развитието на експортноориентирани производства с възможности за реализация на външните пазари; предлага и координира провеждането в чужбина на инициативи за представяне на икономическите възможности и експортния потенциал на Република България; предоставя информация и участва в провеждането на мероприятия за привличане на чуждестранни инвестиции;
4. разработва проекти и участва в двустранни преговори по сключване на спогодби, регламентиращи и стимулиращи външнотърговския стокообмен, научно-техническото сътрудничество и други области на външноикономическите отношения с отделните страни; дава становища по проекти на спогодби, разработвани от други ведомства;
5. осъществява преки оперативни връзки с икономическите съветници към представителствата на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България в отделните страни, прави предложения за определяне на плановете им за работа и конкретните им задачи по провеждането на външноикономическата политика на страната, както и по кадрови и организационни въпроси;
6. предоставя на българските производители и износители и на техните професионални сдружения информация за икономическото развитие, състоянието на пазарите и регламентацията на стопанската дейност в отделните страни и взаимодейства с тях при разработването и провеждането на пазарната им политика;
7. организира и участва в комисиите, назначени за оценяване на офертите, в случаите на възлагане на специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение (офсети);
8. анализира и обобщава информацията, изпратена от възложителите на специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение, за предмета на планираната обществена поръчка, техническите спецификации и основните икономически изисквания за изпълнение на поръчката, дела на директния офсет в полза на възложителя и предварителна информация за лица с предмет на дейност, включващ предмета на поръчката;
9. координира провеждането на държавната политика по увеличаване на износа и съдейства за българското участие в международни панаири и изложби;
10. координира дейността по участието на Република България в международни инициативи с икономическа насоченост и участва в дейността на българската страна в Пакта за стабилност;
11. координира и участва в осъществяването на търговско-икономическото сътрудничество на регионално равнище между местните администрации на Република България и на съответните страни;
12. чрез икономическите съветници към представителствата на министерството към дипломатическите и консулските представителства на Република България:
а) прави предложения и участва в провеждането на икономическата политика и защитата на търговско-икономическите интереси на Република България в приемащата страна;
б) прави предложения и организира мероприятия за реализиране на икономическите интереси на Република България в двустранните отношения с приемащата страна чрез разширяване на износа, привличане на инвестиции и туристи и развитие на другите форми на икономическо сътрудничество;
в) осигурява информация за икономическото развитие, външноикономическата политика и състоянието на пазара на приемащата страна;
г) организира мероприятия за популяризиране възможностите на Република България като надежден икономически партньор, добро място за инвестиране и атрактивна туристическа дестинация;
д) оказва съдействие за осъществяване на връзките между държавните институции на Република България и приемащата страна и при посещение на правителствени и ведомствени делегации по икономически въпроси в приемащата страна;
е) оказва съдействие на българските делови среди за провеждане на търговската политика на пазарите на приемащата страна;
13. осъществява контакти и обмен на информация с търговски и икономически мисии на страните от региона, акредитирани в Република България; поддържа отношения със съответните служби в държавни институции, организации, банки и други в съответните страни по въпроси на външноикономическите връзки, като информира Министерството на външните работи и другите заинтересувани министерства и ведомства;
14. събира, обобщава и анализира данните за обема на търговския стокообмен в абсолютно и относително изражение, разработва краткосрочни и дългосрочни прогнози за неговото развитие;
15. взаимодейства с Центъра на промишлеността на Република България в Москва по въпросите на търговско-икономическата и маркетинговата дейност на руския пазар.

Чл. 37. (Отм., ДВ, бр. 112 от 2004 г.).

Чл. 38. Дирекция "Предприсъединителни програми и проекти":
1. координира участието на министерството в програми на Европейския съюз, включително в хоризонталните многогодишни програми на Европейската комисия;
2. организира, координира и ръководи изпълнението на програми и проекти, финансирани от Европейския съюз, съобразно функциите на министерството, произтичащи от съответния програмен документ или споразумение;
3. (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) съгласува неокончателните варианти на проектни фишове, изготвяни и предлагани в рамките на годишното и многогодишното програмиране по Програмата ФАР в сектор "Конкурентоспособност" ("Икономическо развитие"), както и по други предприсъединителни програми от компетентността на министерството, по отношение на съобразяването им с изискванията за изпълнение на проекти по Програмата ФАР;
4. (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) участва в съгласуването на проекти на финансови меморандуми и други споразумения, с които се предоставя финансова помощ от Европейския съюз, както и от други донори по предприсъединителни програми и проекти;
5. (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) координира процеса по изработване на Оперативната програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" в качеството си на секретариат на Работната група по изготвяне на Оперативната програма;
6. създава и поддържа система за подготовка на необходимия административен капацитет за управлението на програми и проекти, финансирани от предприсъединителните и от структурните фондове на Европейския съюз;
7. (доп., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) организира и координира дейностите по изпълнение на ангажиментите на министерството, предвидени в Стратегията за участие на Република България в структурните фондове на Европейския съюз и осъществява подготовка за изпълнение на функциите на бъдещ Управляващ орган на Оперативната програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" по Структурните фондове на Европейския съюз";
8. поддържа информационно-справочна система в подкрепа на управлението на програми и проекти, финансирани от Европейския съюз;
9. разработва и актуализира система от критерии и индикатори за мониторинг и осъществява мониторинг и оценка на изпълняваните от министерството предприсъединителни програми и проекти;
10. осигурява взаимодействие с административните структури на Европейската комисия след координация със структурите на Националния координатор на помощта по Програмата ФАР;
11. осъществява функциите на Изпълнителна агенция по Програмата ФАР в сектор "Икономическо и социално сближаване", подсектор "Конкурентоспособност", като:
а) подпомага дейността на ръководителя на програма, който управлява Изпълнителната агенция и отговаря за правилното финансово и административно управление на проектите;
б) (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) следи за спазването на процедурите по Програмата ФАР, контролира и координира работата на звената за изпълнение на проектите и им оказва методическа помощ;
в) (изм., ДВ, бр. 69 от 2005 г.) организира и провежда тръжните процедури, както и набирането и оценяването на предложенията по схеми за безвъзмездна помощ в съответствие с правилата на Програмата ФАР, подготвя и сключва договорите с изпълнителите/бенефициентите, а също така може да осъществява и процесуално представителство по спорове, възникнали във връзка с изпълнението на проекти, управлявани от министерството в качеството му на изпълнителна агенция по Програмата ФАР; г) организира мониторинга по изпълнението на индивидуалните проекти;
д) изготвя необходимите документи за Националния фонд към Министерството на финансите и организира плащанията към изпълнителите/бенефициентите по договорите по Програмата ФАР след преценка на целесъобразността на разходите от звената за изпълнение на проектите;
е) поддържа система за финансова отчетност по отношение на всички плащания по договорите по Програмата ФАР, както и на получените от Европейската комисия/Националния фонд средства;
ж) организира и осъществява проверки и контрол по изпълнението на проектите по Програмата ФАР, включително чрез проверки на място, и осигурява условия за проверки и контрол на проектите от страна на компетентните национални и международни органи и организации.

Чл. 39. Дирекция "Донорски програми":
1. координира дейностите на министерството по управление на донорски програми, финансирани от други държави, държавни институции или международни донори извън посочените в чл. 38;
2. осъществява взаимодействие с административните структури на съответния донор, както и с определените органи за управление на конкретната донорска програма;
3. осъществява взаимодействие със съответните структурни звена от министерствата и ведомствата по въпроси от компетентността на дирекцията;
4. координира дейността по програмиране и усвояване на техническата помощ на Япония за Република България чрез партньорство със:
а) Японската агенция за международно сътрудничество (JIСА);
б) Японската банка за международно сътрудничество (JВIС);
в) Организацията на японските доброволци в чужбина (JOСV).

Чл. 40. Дирекция "Военноикономическо сътрудничество и международно контролирана търговия":
1. следи развитието и участва в разработването и провеждането на икономическите аспекти на държавната политика за присъединяване към НАТО, за участието на Република България в ООН, в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) и в други международни структури и инициативи в областта на сигурността;
2. участва в проекта за модернизация на Българската армия (План 2015) в раздела за българската отбранителна промишленост;
3. участва в разработването на проекти на национални рамкови документи и нормативни актове, свързани с подготовката за присъединяване към НАТО;
4. разработва становища и координира дейността, свързана с военноикономическото сътрудничество; участва в подготовката и изпълнението на споразумения и програми за двустранно международно военнотехническо сътрудничество и промишлено коопериране, включително координира и съдейства активно за разширяване на военноикономическото, промишленото и научно-технологичното сътрудничество със страни членки и страни - партньори на НАТО, в контекста на индивидуалните програми за партньорство с НАТО;
5. координира участието на министерството в дейностите на работните маси на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа;
6. подпомага административно дейността на Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра;
7. регистрира заявленията на фирмите и подготвя издаването на удостоверения за внасяне/изнасяне на стоки, подлежащи на разрешителен режим съгласно Постановление № 233 на Министерския съвет от 2000 г. за външнотърговския режим на Република България (ДВ, бр. 93 от 2000 г.);
8. подготвя становища за заверяване на сертификати за краен потребител съгласно Закона за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба;
9. дава становища за включване на стоки и технологии с възможна двойна употреба и на оръжия в Списъка на оръжията и на стоките и технологиите с възможна двойна употреба във връзка с промените в списъците на контролираните стоки на ЕС и режимите за експортен контрол, в които Република България участва, и/или в решенията, към които се е присъединила, както и прави предложения за актуализиране на списъка;
10. дава становища и предложения по въпросите, свързани с дейността на отбранителната промишленост, членството на Република България в ОССЕ и международните режими за експортен контрол и др.;
11. води регистър на наложените санкции от страна на международните организации, свързани с външнотърговската дейност с оръжие, и осъществява контрол по тяхното изпълнение;
12. участва в работата на ОССЕ и международните режими за експортен контрол и неразпространение;
13. дава становища и подготвя проекти на нормативни актове във връзка с търговията с военна и специална продукция и с развитието на отбранителната промишленост;
14. осъществява обмен на информация и координация с международните организации и сродните контролни органи на други държави;
15. осигурява изпълнението на задълженията и координира участието на министерството по международни договорености за разоръжаване, неразпространение и контрол на въоръженията и опасните вещества;
16. анализира състоянието на производството и пазара на оръжие, боеприпаси, специално приборостроене и електроника; анализира ценовата политика при външнотърговската дейност с военна и специална продукция.

Чл. 41. (Отм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.).

Чл. 42. (отм., ДВ, бр. 73 от 2004 г.).

Раздел VII
Организация на работата на министерството

Чл. 43. Вътрешните правила за работа в министерството се утвърждават от министъра по предложение на главния секретар.

Чл. 44. Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция в съответствие с определените с правилника и възлаганите допълнително от министъра функции.

Чл. 45. Освен определените с правилника функции дирекциите изпълняват и други задачи, възложени им от министъра в кръга на дейността му.

Чл. 46. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в министерството, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 47.
(1) За добро изпълнение на служебните си задължения държавните служители в министерството имат право на отличия и награди в съответствие със Закона за държавния служител.
(2) Награждаването на служители от администрацията на министерството се извършва със заповед на министъра. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка министърът може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда.
(3) Министърът утвърждава образец на златен и сребърен почетен знак на администрацията на министерството.
(4) Средствата за награди се изплащат от бюджета на министерството.

Чл. 48. Работното време в министерството е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с прекъсване за почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Правилникът се приема на основание чл.42, ал. 4 от Закона за администрацията.

§ 2. Устройственият правилник влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Приложение
към чл. 14, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 77 от 2004 г., бр. 112 от 2004 г., бр. 29 от 2005 г., бр. 48 от 2005 г., бр. 69 от 2005 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на икономиката - 619 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г., бр. 48 от 2005 г.)

Политически кабинет 19
в т. ч.:
експертни сътрудници 12
главен секретар 1
инспекторат 8
Звено по сигурността на информацията 3
Обща администрация 132
в т. ч.:
дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" 42
дирекция "Нормативно-правна" 22
дирекция "Връзки с обществеността и протокол" 10
дирекция "Човешки ресурси и организационно развитие" 12
дирекция "Обща канцелария" 21
дирекция "Информационно и комуникационно обслужване" 25
Специализирана администрация 456
в т. ч.:
дирекция "Обща икономическа политика" 25
дирекция "Политика по отношение на предприятията" 25
дирекция "Инвестиционна политика" 24
дирекция "Корпоративно управление и преструктуриране" 27
дирекция "Природни ресурси и концесии" 16
дирекция "Индустриални отношения, несъстоятелност и реституция" 25
дирекция "Европейска интеграция" 29
дирекция "Предприсъединителни програми и проекти" 55
дирекция "Донорски програми" 10
дирекция "Регистриране, лицензиране и контрол" 18
дирекция "Външноикономическа и търговска политика" 46
дирекция "Външноикономическо сътрудничество" 133
дирекция "Военноикономическо сътрудничество и международно контролирана търговия" 23
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив