Устройствен правилник на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии (Отм. ДВ бр. 48/2006)

МС

Държавен вестник брой: 48

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 03.07.2006

(Отм., ДВ, бр. 48 от 13.06.2006 г. - в сила от 01.07.2006 г.)

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят функциите, структурата, числеността на персонала и организацията на работата на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2.
(1) Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, наричано по-нататък "министерството", е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.
(2) Министерството е администрация, организирана в дирекции, която подпомага министъра на държавната политика при бедствия и аварии при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ДЪРЖАВНАТА ПОЛИТИКА ПРИ БЕДСТВИЯ И АВАРИИ

Раздел I
Общи положения

Чл. 3.
(1) Министърът на държавната политика при бедствия и аварии, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който разработва и провежда държавната политика в областта на предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и аварии.
(2) Министърът ръководи и представлява министерството.
(3) Министърът представлява държавата пред международни институции и организации по проблемите на защитата на населението при бедствия и аварии.

Чл. 4.
(1) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от четирима заместник-министри.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5. Министърът разработва, координира и контролира осъществяването на държавната политика за предотвратяване и възникване на бедствия и аварии, като:
1. разработва прогнози и анализи за възникване на бедствия и аварии и за вероятните последици от тях;
2. анализира готовността на страната за предотвратяване и ликвидиране на последиците от бедствия и аварии;
3. разработва и организира изпълнението на програми и планове за повишаване готовността на страната при бедствия и аварии;
4. разработва и внася по съответния ред в Министерския съвет Национален план за защита на населението и критичната инфраструктура при бедствия и аварии;
5. изразява становище по проектите на плановете за управление при кризи на администрациите в частта за управление при бедствия и аварии;
6. разработва и внася в Министерския съвет методики за оценка на риска от бедствия и аварии;
7. разработва и внася в Министерския съвет за утвърждаване изисквания към средствата за индивидуална защита на населението;
8. контролира подготовката на формированията в системата на министерството за действие при предотвратяване, овладяване и ликвидиране на последствията при бедствия и аварии;
9. разработва, организира и контролира изпълнението на национални програми за обучение и подготовка на органите за ръководство и на населението, в т. ч. на учащите се, за действия при бедствия и аварии;
10. организира и поддържа системи за ранно предупреждение за бедствия и аварии и комуникационно-информационна система за нуждите на управлението при бедствия и аварии;
11. участва в изграждането и поддържането на единната система за спешни повиквания;
12. изготвя и представя за утвърждаване от Министерския съвет списък на потенциално опасните обекти от националното стопанство.

Чл. 6. Министърът ръководи осъществяването на държавната политика за овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и аварии, като:
1. при непосредствена проява на признаци от бедствия и аварии организира и ръководи провеждането на мерки за недопускане възникването и за намаляване на вредните последствия;
2. координира провеждането на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни дейности при бедствия и аварии;
3. по време на бедствия и аварии осъществява координацията на дейността на всички органи и структури, които имат функции за защита на населението, за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последствията от бедствия и аварии;
4. ръководи Комисията за възстановяване и подпомагане при кризи и координира предоставянето на неотложната и възстановителната помощ на пострадалото население при бедствия и аварии;
5. предлага по съответния ред обявяване на кризисно положение на територията на цялата страна или на част от нея;
6. предлага участието на чуждестранни или на международни невоенизирани формирования при овладяване на бедствия и аварии и преодоляване на последиците от бедствия и аварии на територията на страната;
7. предлага участието на български невоенизирани формирования при овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и аварии в други държави;
8. контролира готовността на юридическите лица и едноличните търговци с възложени задачи за работа при бедствия и аварии.

Чл. 7. Министърът внася по установения с бюджетната процедура ред предложение за включване в Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година на необходимия резерв от средства за предотвратяване и ликвидиране на последствията при бедствия и аварии.

Чл. 8. Министърът разработва и внася в Министерския съвет проекти на нормативни актове по защитата на населението и критичната инфраструктура при бедствия и аварии.

Чл. 9. Министърът отговоря за разработването на военновременния план и на плана за привеждане от мирно във военно положение на министерството.

Чл. 10. При осъществяване на правомощията си министърът:
1. взаимодейства с другите органи на изпълнителната власт;
2. сътрудничи с неправителствени организации, както и с международни организации и институции;
3. отговаря за дейността си пред Народното събрание в рамките на процедурата за парламентарен контрол.

Чл. 11. Министърът представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 12.
(1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който включва началника на кабинета, заместник-министрите, парламентарния секретар и директора на дирекция "Информационно обслужване, връзки с обществеността и протокол".
(2) Политическият кабинет има съвещателни, контролни и информационно-аналитични функции, в изпълнение на които:
1. подпомага министъра при предлагане на конкретни решения за изпълнението на програмата на правителството;
2. представя политиката на правителството пред обществото и осъществява контактите с неправителствени организации;
3. отстоява правителствените инициативи в Народното събрание в рамките на единната политика на правителството;
4. осъществява връзките на министъра и на министерството с другите органи на държавното управление.
(3) Работата на кабинета се подпомага от съветници, експерти и технически сътрудници.

Чл. 13. Заместник-министрите подпомагат министъра при реализирането на политическата програма на правителството в областта на държавната политика при бедствия и аварии, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията му.

Чл. 14. Началникът на политическия кабинет:
1. организира работата на политическия кабинет, участва в заседанията, организирани от началника на кабинета на министър-председателя, и информира министъра и политическия кабинет за взетите решения;
2. подготвя програмата на министъра и координира изпълнението й;
3. организира подготовката и следи за изпълнението на работната програма на министерството и обобщава предложенията на членовете на кабинета за допълване и актуализиране на тази програма;
4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството, преглежда и насочва по компетентност текущата кореспонденция, която получава, и осъществява контрол по сроковете за изпълнение на възложените от министъра задачи;
5. изготвя седмичната програма на министъра за негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
6. осъществява връзките на министъра с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;
7. координира работата на експертите, съветниците и техническите сътрудници към политическия кабинет.

Чл. 15.
(1) Парламентарният секретар:
1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии и го представлява пред тях;
2. при покана присъства на заседанията на комисиите на Народното събрание и координира присъствието на други длъжностни лица от министерството;
3. информира министъра и политическия кабинет за всички предложения във връзка със законопроекти, отнасящи се до дейностите в областта на държавната политика при бедствия и аварии;
4. координира и контролира подготовката на отговорите на актуални въпроси и питания на депутати;
5. информира министъра и политическия кабинет за дебатите по законопроектите по т. 3, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание, отнасящи се до дейностите в областта на държавната политика при бедствия и аварии;
6. поддържа актуална информация за състоянието на законопроектите по т. 3, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра и внесени в Народното събрание;
7. участва в заседанията на парламентарните секретари и информира началника на политическия кабинет за взетите решения;
8. участва в изготвянето на проекта на законодателна програма на министерството.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Чл. 16. Директорът на дирекция "Информационно обслужване, връзки с обществеността и протокол":
1. планира дългосрочната медийна политика за изграждане на публичния образ на министъра и на министерството;
2. координира връзките с медиите с цел осигуряване на пълна и обективна информация за дейността на министъра и на министерството;
3. съгласува с началника на кабинета медийните изяви във връзка с дейността на министерството на членовете на политическия кабинет и на служителите;
4. участва в организирането на посещенията на министъра и на неговите заместници в чужбина и отразяването им от медиите.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 17.
(1) Министерството е структурирано в 10 дирекции, инспекторат, звено по сигурността на информацията и финансов контрольор.
(2) Общата численост на персонала е 195 щатни бройки, разпределени в административните звена и структури съгласно приложението.

Чл. 18. Министърът утвърждава структурата на административните звена и длъжностното разписание по предложение на ръководителите на административните звена.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 19.
(1) Главният секретар осъществява административното ръководство на министерството в изпълнение на законните разпореждания на министъра.
(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на министерството за точното спазване на нормативните актове и отчита дейността на министерството пред министъра.
(3) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от него директор на дирекция в министерството.

Раздел III
Звено по сигурността на информацията

Чл. 20.
(1) Звеното по сигурността на информацията е на пряко подчинение на министъра и лицето, което го ръководи, е и служител по сигурността на информацията.
(2) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. организира, планира и контролира дейностите, свързани със защитата на класифицираната информация;
3. води регистър на лицата, получили разрешение за достъп до класифицирана информация, следи за сроковете на валидност на разрешенията и за промяна в нивата за класификация;
4. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията;
5. организира и провежда обучението на служителите в областта на защитата на класифицираната информация;
6. подпомага министъра при определяне на зоните за сигурност в министерството;
7. осъществява методическо ръководство на служителите по сигурността на информацията в структурите на подчинение на министъра;
8. ръководи регистратури за класифицирана информация;
9. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
10. осъществява процедурата по обикновено проучване по чл.47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица.
(3) При изпълнение на функциите си служителят по сигурността на информацията се подпомага от звено по сигурността на информацията.

Раздел IV
Инспекторат

Чл. 21.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и осъществява контрол върху дейността на администрацията и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министерството.
(2) Инспекторатът извършва общи и специализирани проверки по утвърден от министъра годишен план, както и внезапни проверки по отделни сигнали, жалби или при случаи с обществен отзвук.
(3) Инспекторатът извършва проверки относно:
1. организацията на административната дейност;
2. изпълнението на вътрешноведомствените актове и заповеди на министъра;
3. управлението и разпореждането с материални средства;
4. противодействието на корупцията.
(4) Инспекторатът проверява предложенията, сигналите, жалбите и молбите, подадени от физически или юридически лица до министъра, и изготвя отговори по тях. В доклада с резултатите от проверката се включват препоръки за санкциониране на виновните лица и за вземане на мерки за предотвратяване на подобни нарушения в бъдеще.
(5) Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на министъра.

Раздел V
Финансов контрольор

Чл. 22.
(1) Финансовият контрольор се назначава съгласно Закона за държавния вътрешен финансов контрол (ЗДВФК) и е на пряко подчинение на министъра.
(2) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол съгласно ЗДВФК за законосъобразността на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност на министерството при разходване на бюджетните средства от републиканския бюджет, както и на средства, получени по международни програми и проекти.

Раздел VI
Обща администрация

Чл. 23. Общата администрация е организирана в 3 дирекции:
1. дирекция "Правно-нормативна дейност, административно обслужване и човешки ресурси";
2. дирекция "Финансово-стопански дейности, управление на собствеността и обществени поръчки";
3. дирекция "Информационно обслужване, връзки с обществеността и протокол".

Чл. 24. Дирекция "Правно-нормативна дейност, административно обслужване и човешки ресурси": 1. в областта на правно-нормативната дейност:
а) осигурява с правни средства спазването на законността при осъществяването на дейността на общата и специализираната администрация в министерството;
б) оказва правна помощ на министъра и на структурните звена във ведомството, като изготвя заповеди, договори, становища и справки по правни въпроси;
в) осъществява процесуалното представителство на министерството пред съдилищата и други юрисдикции по дела, свързани с трудовоправните и служебните правоотношения, с управлението на ведомствената собственост, както и по други производства, страна по които е министерството;
г) участва в подготовката или изготвя самостоятелно проекти на нормативни актове, подготвя правни становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване, включително по проекти на международни договори;
д) следи за законосъобразността на проектите на актове на министъра и на упълномощени от него длъжностни лица, като ги съгласува, а при несъгласие прилага мотивирано становище;
е) изготвя и следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в министерството и в неговите структурни звена;
ж) дава становище за даване на задължителни предписания и за налагане на принудителни административни мерки и следи за законосъобразното провеждане на производството по налагане на принудителни административни мерки;
з) разработва самостоятелно или съвместно с други специализирани органи проекти, програми и нормативни актове за защита на населението при бедствия и аварии;
и) ръководи методически юрисконсултите от структурите на подчинение на министъра;
к) участва в работата на комисиите, свързани с процедурите по възлагане на обществените поръчки;
2. в областта на човешките ресурси:
а) изготвя и актуализира длъжностното разписание на министерството и длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение, в администрацията на министерството;
б) организира дейността по набиране на служители и провеждане на конкурси по реда на Кодекса на труда и Закона за държавния служител;
в) отчита отпуските, заверява молбите за ползването им, заверява служебни и трудови книжки, приема болнични листове, подготвя документи за пенсиониране на служителите;
г) изготвя актове и документи, свързани с възникване, изменяне, прекратяване и регистриране на служебните и трудовите правоотношения на служителите;
д) изготвя статистически справки за работната заплата и за движението на кадрите в министерството, които се изискват от действащото законодателство;
е) изготвя проект за размера на средната брутна работна заплата общо за министерството и по второстепенни разпоредители с бюджетни кредити и го съгласува с Министерството на финансите и с Министерството на труда и социалната политика;
ж) води регистър на незаетите работни места в министерството, подпомага атестирането на държавните служители, оформя и съхранява служебните и кадровите досиета на служителите в министерството;
з) анализира потребностите от обучение и повишаване на професионалната квалификация на служителите в министерството;
3. в областта на деловодната дейност:
а) организира и осъществява деловодната и архивната дейност на министерството;
б) следи за изпълнението на резолюциите на политическия кабинет и на главния секретар и изготвя справки за неизпълнените в срок задачи;
в) поддържа архив на приетите от Министерския съвет актове;
г) организира информирането на дирекциите относно актовете на Министерския съвет, отнасящи се до дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
д) организира приемна на министъра и на заместник-министрите по постъпили жалби и писма на граждани.

Чл. 25. Дирекция "Финансово-стопански дейности, управление на собствеността и обществени поръчки":
1. в областта на бюджета:
а) разработва проект на годишен бюджет на министерството съгласно нормативната уредба и указанията на Министерството на финансите;
б) разработва проект на тригодишна бюджетна прогноза на министерството съгласно нормативната уредба и указанията на Министерството на финансите;
в) дава методически указания на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити относно изготвянето на проекта на бюджет и тригодишна бюджетна прогноза;
г) прави месечни лимити на приетия годишен бюджет и осъществява контрол по спазването им;
д) следи за ефективното разходване съгласно отпуснатите лимити на бюджетните средства при спазване на финансовата дисциплина;
е) подготвя и осигурява чрез Министерството на финансите корекции по утвърдения годишен бюджет на министерството;
ж) организира, разработва и съставя поименните списъци на инвестиционните програми и документацията за капиталовите разходи по бюджета на министерството;
з) извършва финансиране на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и следи за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните им сметки;
и) разпределя бюджетните показатели на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
2. в областта на финансово-счетоводните дейности:
а) организира и осъществява счетоводството в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти;
б) обслужва плащанията на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити в системата на "Единната сметка";
в) изготвя ежемесечните и тримесечните отчети за касовото изпълнение на бюджета, извънбюджетните сметки и фондове и други отчети и осигурява своевременното им представяне пред съответните институции;
г) съставя годишния финансов отчет на министерството;
д) съвместно със съответните дирекции осъществява счетоводното отчитане в съответствие с българското законодателство на проекти по международни програми и заемни споразумения от компетентността на министъра;
3. в областта на дейностите, свързани с управление на собствеността:
а) отговаря за спазването на нормативните актове при използването и осигурява поддръжката на собствеността на министерството;
б) организира и осъществява цялостното техническо обслужване на звената в министерството с транспорт, организационна техника, консумативи и инвентар;
в) организира, осигурява и контролира охранителния и пропускателния режим в сградите на министерството, координира и осигурява поддържането и ремонта на сигнално-охранителните и пожароизвестителните системи;
г) организира извършването на текущи и основни ремонти и поправки на имуществото, инвентара и съоръженията на министерството;
4. организира извършването на дейностите, свързани с обществените поръчки.

Чл. 26. Дирекция "Информационно обслужване, връзки с обществеността и протокол":
1. формулира, планира, координира и провежда информационната политика на министерството;
2. информира обществеността за политиката на министерството и за осъществяваните от него програми и дейности и организира публичните изяви на служителите на министерството и на административните структури към него;
3. всекидневно поддържа и осъвременява страницата на министерството в интернет, като публикува текуща информация на български и на английски език;
4. осъществява методическо ръководство и координация на връзките с обществеността на административните структури към министерството;
5. анализира публикациите в средствата за масово осведомяване за дейността на министерството;
6. осигурява годишния абонамент за периодичния печат, публикации на рекламни карета и обяви за конкурси на министерството;
7. осигурява протоколно в координация с дирекция "Протокол" на Министерския съвет задграничните командировки на министъра и политическия му кабинет, в т.ч. визи, резервации, настаняване, транспортни схеми и др.;
8. подготвя необходимите документи за задграничните командировки на служителите на министерството;
9. координира и контролира организирането, провеждането и протоколното обслужване на официални и работни срещи, конференции, семинари, дискусии;
10. организира семинари, дискусии и кръгли маси;
11. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет.

Раздел VII
Специализирана администрация

Чл. 27.
(1) Специализираната администрация на министерството е организирана в 7 дирекции:
1. дирекция "Планиране";
2. дирекция "Управление при кризи";
3. дирекция "Национален учебен център";
4. дирекция "Подготовка на частния сектор";
5. дирекция "Сили за реагиране при кризи";
6. дирекция "Комуникация и координация";
7. дирекция "Международна дейност".
(2) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на министъра и на заместник-министрите в рамките на делегираните им правомощия и определените им функции.

Чл. 28. Дирекция "Планиране":
1. разработва прогнози и анализи за възникване на бедствия и аварии и за вероятните последици от тях;
2. анализира готовността на страната за предотвратяване и ликвидиране на последиците от бедствия и аварии;
3. разработва и организира изпълнението на програми и планове за повишаване готовността на страната при бедствия и аварии;
4. разработва Национален план за защита на населението и критичната инфраструктура при бедствия и аварии;
5. изразява становище по проектите на плановете за управление при кризи на администрациите в частта за управление при бедствия и аварии;
6. разработва методики за оценка на риска и критерии за въвеждане на кризисно положение;
7. разработва изисквания към средствата за индивидуална защита на населението и инженерно-технически норми за изграждане на населените места и на обектите от критичната инфраструктура;
8. изготвя списък на потенциално опасните обекти от националното стопанство;
9. подготвя предложение за включване в Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година на необходимия резерв от средства за предотвратяване и ликвидиране на последствията при бедствия и аварии;
10. планира създаването, поддържането и използването на индивидуални и колективни средства за защита и на резерв от материални средства за подпомагане на населението при бедствия и аварии;
11. участва в инициативите на НАТО и Европейския съюз по гражданско планиране при извънредни ситуации в рамките на функциите на министерството.

Чл. 29. Дирекция "Управление при кризи":
1. подпомага министъра при организирането, ръководството и провеждането на мерки за недопускане възникването и за намаляване на вредните последствия;
2. организира и координира провеждането на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни дейности при бедствия и аварии;
3. по време на бедствия и аварии осъществява координацията на дейността на всички органи и структури, които имат функции за защита на населението, за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последствията от бедствия и аварии;
4. осигурява обмена на информация в процеса на управление при бедствия и аварии;
5. прави обосновано предложение пред министъра за:
а) обявяване на кризисно положение на територията на цялата страна или на част от нея;
б) участието на чуждестранни или на международни невоенизирани формирования при овладяване на бедствия и аварии и преодоляване на последиците от бедствия и аварии на територията на страната;
в) участието на български невоенизирани формирования при овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и аварии в други държави;
6. контролира юридическите лица по изпълнението на възложените задачи по предотвратяване, овладяване и ликвидиране на последствията при бедствия и аварии;
7. организира и контролира дейността на структурните звена на министерството и подчинените му структури при планирането, разходването и отчитането на финансовите средства за реагиране при бедствия и аварии и изготвя обобщен отчет на изразходваните средства, подлежащи на възстановяване от държавния бюджет;
8. организира, разработва и поддържа плана за привеждане на министерството в готовност за работа във военно време и военновременния план;
9. организира оповестяването на министерството при привеждането му в готовност за работа при положение на война, при военно или извънредно положение и изпълнение на планираните мероприятия;
10. осъществява взаимодействието на министерството с други държавни органи по въпросите на готовността за работа при положение на война, при военно или извънредно положение;
11. контролира готовността на структурните звена на министерството за работа и при положение на война, при военно или извънредно положение;
12. при привеждане в готовност за работа във военно време изпълнява планираните мероприятия, въвеждането в действие на военновременния план и бюджет и организира работата на пунктовете за управление;
13. осъществява взаимодействие с Министерството на здравеопазването, с лечебните и здравните заведения за извършване на съгласувани действия, свързани с навременно медицинско обслужване на населението при бедствия и аварии и за наблюдение на медицинската обстановка в страната.

Чл. 30. Дирекция "Национален учебен център":
1. разработва насоките и осъществява общ контрол на прилагане на политиката и процедурите в системата на обучението за реагиране при бедствия и аварии;
2. разработва и организира изпълнението на национални програми за обучение и подготовка на органите за ръководство и силите за реагиране за действия при бедствия и аварии съобразно утвърдените програми;
3. разработва националната програма за обучение на населението, в т. ч. на учащите се, за действия при бедствия и аварии, планира и провежда мероприятия за нейното изпълнение;
4. разработва програма за обучение на доброволците, изпълняващи мероприятия по търсене и спасяване на хора при възникване на бедствия и аварии, и извършва тяхното обучение;
5. организира и осъществява пряко и методическо ръководство на учебните центрове на министерството и подчинените му структури;
6. организира, планира и провежда обучението на служителите от министерството;
7. планира и организира използването на научноизследователския потенциал в интерес на управлението при бедствия и аварии.

Чл. 31. Дирекция "Подготовка на частния сектор":
1. подпомага министъра при разработване и контролиране на политиката по подготовка на структурите на недържавни организации за превенция и реагиране на бедствия и аварии;
2. изготвя списък на юридическите лица и едноличните търговци от национално значение, които се задължават да изготвят планове за управление при бедствия и аварии;
3. контролира готовността на юридическите лица и едноличните търговци с възложени задачи за работа при бедствия и аварии;
4. предлага създаването на държавни резерви в търговските дружества.

Чл. 32. Дирекция "Сили за реагиране при кризи":
1. организира създаването, подготовката, поддържането в готовност и използването на сили за действие при бедствия и аварии с изключение на тези от въоръжените сили;
2. поддържа непрекъснато оперативно дежурство;
3. координира и контролира възстановителните работи при бедствия и аварии;
4. участва в прилагането на мерки и провеждането на операции на колективни системи за реагиране при бедствия и аварии или за оказване помощ на други страни в изпълнение на международни договори, по които Република България е страна;
5. поддържа база данни на обектите от критичната инфраструктура и на потенциално опасните обекти и дейности в ръководената от министерството дейност;
6. осъществява методическо ръководство за провеждане на подготовката на доброволните формирования;
7. организира и провежда международни учения в областта на защитата при извънредни ситуации в рамките на своята компетентност.

Чл. 33. Дирекция "Комуникация и координация":
1. осъществява взаимодействието между Националния ситуационен център за управление при бедствия и аварии и центровете за управление при кризи на министерствата и областите;
2. проектира, изгражда и поддържа комуникационно-информационна система за нуждите на управлението при бедствия и аварии;
3. подпомага технически дейността на кризисния щаб;
4. организира и поддържа системи за ранно предупреждение за бедствия и аварии;
5. участва в изграждането и поддържането на единната система за спешни повиквания;
6. организира и осигурява техническата поддръжка на автоматизираната информационна и комуникационна инфраструктура на министерството - локални мрежи, комуникационно оборудване, телефонна инсталация;
7. организира и осигурява поддръжката на хардуера и системния софтуер на компютърната техника на министерството;
8. осигурява работата на компютърната мрежа и защитата на информацията от непозволен достъп.

Чл. 34. Дирекция "Международна дейност":
1. подпомага министъра при осъществяване на международното сътрудничество в областта на държавната политика при бедствия и аварии;
2. планира, координира и организира двустранни, многостранни и регионални дейности на сътрудничество в областта на държавната политика при бедствия и аварии;
3. координира разработването на международни споразумения в областта на държавната политика при бедствия и аварии;
4. подпомага министъра при осъществяване на политиката по участието на Република България в международни организации в областта на държавната политика при бедствия и аварии и сигурността;
5. координира изпълнението на задълженията на министерството, произтичащи от международни договори, конвенции и споразумения, по които Република България е страна;
6. участва в координирането и организирането на планирането и изпълнението на мероприятията, свързани с членството на Република България в НАТО, и на тези по присъединяването към Европейския съюз в областта на гражданското аварийно планиране и на гражданската защита;
7. координира обмена на информация между Република България, НАТО и Европейския съюз в областта на гражданското аварийно планиране и гражданската защита в съответствие с нормативните изисквания и споразуменията по сигурността;
8. координира и организира дейността на министерството по подготовката и провеждането на международни хуманитарни операции;
9. съгласува и организира приемането и изпращането на международни делегации и обмен на експерти;
10. подготвя и организира дейността по разработване и съгласуване на международни договори, споразумения и протоколи и координира изпълнението на поетите с тях задължения;
11. осъществява координацията на дирекциите от министерството със съответните структури на другите министерства и ведомства относно дейностите по международното сътрудничество, НАТО и Европейския съюз.

Раздел VIII
Организация на работата в министерството

Чл. 35. Дейността на администрацията се осъществява по начин, който осигурява разработването и провеждането на държавната политика от министъра в рамките на предоставените му правомощия.

Чл. 36.
(1) Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
(2) Непосредственото ръководство на дирекция се осъществява от нейния директор, който носи отговорност за точното и срочното изпълнение на конкретните задачи при осъществяване на функциите й.

Чл. 37.
(1) За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите от министерството могат да бъдат награждавани с отличия и/или с парични или предметни награди със заповед на министъра.
(2) Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

Чл. 38.
(1) Документите, изпратени до министерството, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.
(3) Преписките подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.

Чл. 39. Изходящите от министерството документи се съставят в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

Чл. 40.
(1) Достъпът на външни лица в сградата на министерството се разрешава след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането, съгласно инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството, издадена от министъра.
(2) Пропускът съдържа трите имена на посетителя и на лицето, при което отива. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска.

Чл. 41. Работното време в министерството е от 9,00 до 17,30 ч. с почивка от 12,30 до 13,00 ч.

Чл. 42. Документооборотът, охраната и пропускателният режим и други специфични разпоредби, свързани с организацията на работата в министерството, се уреждат с вътрешни правила, инструкции и заповеди на министъра.

Заключителни разпоредби

§ 1. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията.

§ 2. Правилникът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Приложение
към
чл.17, ал. 2

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на държавната политика при бедствия и аварии - 195 щатни бройки

Политически кабинет 10
в т.ч. експертни сътрудници 4
Главен секретар 1
Звено по сигурността на информацията 3
Инспекторат 5
Финансов контрольор 1
Обща администрация 58
в т. ч.:
дирекция "Правно-нормативна дейност, административно обслужване и човешки ресурси" 18
дирекция "Финансово-стопански дейности, управление на собствеността и обществени поръчки" 30
дирекция "Информационно обслужване, връзки с обществеността и протокол" 10
Специализирана администрация 117
в т. ч.:
дирекция "Планиране" 22
дирекция "Управление при кризи" 19
дирекция "Национален учебен център" 12
дирекция "Подготовка на частния сектор" 10
дирекция "Сили за реагиране при кризи" 20
дирекция "Комуникация и координация" 20
дирекция "Международна дейност" 14
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив