Устройствен правилник на Министерството на външните работи (Отм. ДВ бр. 19/2006)

МС

Държавен вестник брой: 18

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 15.03.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят структурата, функциите и организацията на работата на Министерството на външните работи, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2.
(1) Министерството на външните работи е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, ул. Александър Жендов 2.
(2) Министерството на външните работи е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на външните работи при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ

Раздел I
Общи положения

Чл. 3.
(1) Министърът на външните работи, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт.
(2) Министърът ръководи и представлява Министерството на външните работи.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 34 от 2004 г.) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от петима заместник-министри и главен секретар.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и на главния секретар и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната, когато е в командировка в страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5.
(1) Министърът е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който непосредствено провежда външната политика на Република България.
(2) Министърът:
1. осъществява външната политика на Република България в отношенията й с други държави и осигурява поддържането и развитието на политическия диалог и сътрудничеството в търговско-икономическата, финансовата, културната и научната област;
2. поддържа и развива дипломатическите и консулските отношения на Република България с други държави;
3. ръководи работата на дипломатическите и консулските представителства на Република България и дава указания на ръководителите на тези представителства за осъществяване на обща координация на дейностите по линия на други министерства и ведомства в чужбина;
4. осъществява официалните връзки и работните контакти с акредитираните в Република България дипломатически и консулски представителства и мисии на международните организации и контролира изпълнението на международноправните задължения на Република България към тях като приемаща страна;
5. осъществява представителството на Република България в международните правителствени организации, в които тя членува или се ползва с определен статут;
6. утвърждава позициите и състава на българските делегации, с изключение на правителствените делегации, които участват в работата на международните организации, в които Република България членува или се ползва с определен статут; утвърждава позициите и състава на българските делегации, с изключение на правителствените делегации, които участват в работата на международните дипломатически и други конференции, провеждани под егидата на международни организации; утвърждава отчета за дейността на тези делегации;
7. подготвя и води съгласувано с компетентните министри и ръководители на ведомства преговорите за присъединяване на Република България към многостранни междуправителствени организации, обединения от държави и многостранни структури, както и позициите, целите и задачите на страната при участие в тях;
8. координира и участва в подготовката, сключването и изпълнението на международни договори;
9. извършва регистрацията в ООН и съхранява сключените от българската държава международни договори;
10. защитава правата и интересите на българската държава и на българските граждани и юридически лица в чужбина;
11. предприема дипломатически действия за опазване на българското културно-историческо наследство и паметници в чужбина; наблюдава и направлява дейността на "Ефория за подпомагане на българския манастир "Свети Георги Зограф" и скита "Достойно ест";
12. оказва съдействие на дейността на български институти в чужбина в областта на науката, образованието, културата и информацията;
13. защитава правата и свободите на лицата, принадлежащи към българските национални общности и малцинства, в съответствие с международноправните норми в тази област и с интересите на страната;
14. осъществява междуведомствената координация в областта на външната политика, като:
а) взаимодейства с висшите органи на държавната власт в осъществяването на тяхната международна дейност; координира посещенията на държавни и правителствени делегации на най-високо и високо равнище в Република България и в чужбина, участва в тяхната подготовка и провеждане;
б) взаимодейства с другите министри и ръководители на ведомства по въпросите, свързани с осъществяваното от тях международно сътрудничество, и координира посещения на делегации на министерско равнище в Република България и в чужбина с оглед осигуряване на външнополитическите интереси и приоритети на страната;
15. (изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) ръководи, координира и контролира цялостната политика по участието на Република България в Организацията на Северноатлантическия договор (НАТО);
16. (изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) ръководи и контролира цялостната дейност по присъединяването на Република България към Европейския съюз (ЕС) и участието на страната в неговата дейност, като:
а) представлява Република България и участва в работата на Съвета "Общи въпроси и външни отношения";
б) дава инструкции на Мисията на Република България към ЕО в Брюксел във връзка с участието на страната в различните органи и институции на ЕС на основата на съгласуваните позиции в рамките на съществуващия и регламентиран със специална уредба координационен механизъм;
в) ръководи българската делегация за заседания на Съвета за асоцииране;
г) в рамките на своята компетентност внася в Министерския съвет проекти на решения по въпросите, свързани с присъединяването на Република България към ЕС и във връзка с позициите на страната в различните формации на Съвета на ЕС;
д) координира програмните приоритети с националния ръководител на помощта, предоставяна от ЕС, в съответствие с приоритетите на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС и участва в процесите на наблюдение на усвояването на тази помощ;
17. ръководи и координира цялостната дейност по присъединяването на Република България към Западноевропейския съюз (ЗЕС);
18. организира подбора, подготовката, квалификацията и движението на дипломатическите и административно-техническите кадри, включително на ръководителите на задграничните представителства и почетните консули, както и подбора и представянето на български граждани за служители или експерти в международни правителствени организации; по предложение на заинтересуваните министри и ръководители на ведомства утвърждава статуса и дипломатическия ранг на техните служители в дипломатическите представителства на Република България;
19. участва в работата на Консултативния съвет по национална сигурност при Президента на Република България и на Съвета по сигурността към Министерския съвет;
20. изпълнява и други функции, възложени му със закон или с постановление на Министерския съвет.
(3) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 6.
(1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет.
(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и началника на звеното за връзки с обществеността.
(3) В работата на политическия кабинет на министъра участва и министърът по европейските въпроси, който в своята дейност се подпомага от администрацията на Министерството на външните работи.
(4) Работата на кабинета се подпомага от съветници, експертни и технически сътрудници.

Чл. 7.
(1) Политическият кабинет е организационна структура, която подпомага министъра при формулирането, разработването и изпълнението на конкретни решения за осъществяване на външнополитическата програма на правителството, както и при представянето й пред обществото.
(2) Политическият кабинет има организационни, съвещателни и информационно-аналитични функции, в изпълнение на които:
1. събира, анализира и обобщава информацията, необходима за разработването на политически решения;
2. синтезира оценки и предлага сценарии и прогнози за развитието на външнополитическите отношения;
3. координира информацията и изпълнението на решенията в министерството;
4. осъществява връзките на министъра с обществеността;
5. обменя информация с политическите кабинети на другите министри за изпълнението на правителствената програма.
(3) Политическият кабинет осъществява съвещателните си функции чрез редовни заседания под ръководството на министъра.

Чл. 8.
(1) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета.
(2) Началникът на кабинета:
1. осъществява връзките с Министерския съвет, с министрите и другите държавни органи, с политически и обществени организации и с граждани;
2. съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към кабинета;
4. участва в заседанията по общи въпроси на координацията и информационната политика на правителството, организирани от началника на политическия кабинет на министър-председателя, и информира министъра за проведените обсъждания.

Чл. 9. Заместник-министрите:
1. участват в работата на политическия кабинет;
2. ръководят, контролират и отговарят за дейността на звената от министерството във връзка с изпълнението на задачите, които са от тяхната компетентност;
3. представляват министерството, заместват и подпомагат министъра в дейността му, когато и както са упълномощени от него и според неговите указания;
4. изпълняват и други служебни задачи, възложени им от министъра.

Чл. 10. Парламентарният секретар:
1. организира връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и при необходимост го представлява пред тях;
2. осигурява всички материали от дейността на Народното събрание и неговите комисии;
3. участва в разработването на проекта на законодателна програма на министерството и координира нейното изпълнение;
4. дава периодично информация за дебатите, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите и подпомага началника на политическия кабинет при формулирането на конкретните задачи на кабинета и администрацията на базата на тази информация;
5. уведомява лично министъра за всички предложения в текстовете на законопроекти, които са от неговия ресор или от които министерството е заинтересувано;
6. събира обратна информация за ефекта от приетите закони и решения и я предоставя за анализ и оценка на началника на политическия кабинет;
7. участва с парламентарните секретари на другите министерства в заседанията по въпроси на общата координация и планиране, организирани от парламентарния секретар на Министерския съвет.

Чл. 11. Говорителят на министерството:
1. изразява според инструкциите на министъра публично позициите на Република България по външната политика на страната и по международни въпроси;
2. подпомага министъра при осъществяването на политическите публични изяви;
3. подготвя и съвместно с дирекция "Информация и връзки с обществеността" разпространява до дипломатическите и консулските представителства в Република България, до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина и до средствата за масово осведомяване официална информация за дейността на министъра и на министерството;
4. работи с дирекция "Информация и връзки с обществеността" в тясна координация, регулирана от министъра.

Раздел IV
Взаимоотношения на министъра с другите държавни органи

Чл. 12.
(1) Министърът осъществява своите правомощия във взаимодействие с другите министри и органи на изпълнителната власт, както и с Народното събрание и с Президента на Република България за провеждане на единната държавна външна политика.
(2) Министърът координира международното сътрудничество в търговско-икономическата, финансовата, културната и научната област, осъществявано от другите държавни органи, които задължително съгласуват с него действията си и подготовката на решения.
(3) Министърът издава актове съгласувано с други министри и съгласува издаваните от тях актове в случаи, определени със закон или с постановление на Министерския съвет.
(4) Министърът сам или съвместно с други министри разработва и внася за приемане от Министерския съвет:
1. проекти на международни договори, конвенции и спогодби;
2. проекти на нормативни актове, разпореждания и решения.
(5) Министърът внася предложения за назначаване на посланици и генерални консули в чужбина.
(6) Министърът представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

Глава трета
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

Чл. 13. Министърът по европейските въпроси осигурява провеждането на единна съгласувана политика на Република България по всички въпроси на отношенията с ЕС, като:
1. координира конкретното изпълнение от Република България на постигнатите с ЕС договорености;
2. осъществява системно наблюдение, координира и хармонизира дейността на дирекциите по евроинтеграция към другите министерства и ведомства;
3. координира кореспонденцията на отделните министерства и ведомства с институциите на ЕС и с Мисията на Република България към Европейските общности в Брюксел;
4. (зал., ДВ, бр. 56 от 2004 г.);
5. утвърждава ръководителите и състава на делегациите по отделните сектори за водене на диалога по предложение на съответния министър или ръководител на водещо ведомство;
6. (изм., ДВ, бр. 56 от 2004 г.) координира изготвянето на стратегически документи и оперативни планове, свързани с подготовката на Република България за присъединяване към Европейския съюз, и ги внася за разглеждане от Съвета по европейска интеграция;
7. (нова, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) координира изготвянето и утвърждаването на позициите на Република България във връзка с участието й в работата на Европейския съюз в съответствие с предвиденото в специалните нормативни актове.

Глава четвърта
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) Министерството е структурирано в 22 дирекции, финансови контрольори и инспекторат.
(2) В структурата на министерството по ал. 1 се включват и дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина.
(3) (Изм., ДВ, бр. 25 от 2004 г., бр. 34 от 2004 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена по ал. 1 е 1936 щатни бройки.
(4) Числеността на отделните организационни структури и административни звена по ал. 1 е посочена в приложение № 1.

Чл. 15. Министърът утвърждава структурата на административните звена, длъжностното разписание, поименното разписание на длъжностите и работните заплати и длъжностните характеристики на служителите по предложение на ръководителите на административните звена.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 16. Главният секретар ръководи, координира и контролира оперативното функциониране на администрацията, като:
1. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на министерството;
2. отговаря за условията за нормална и ефективна работа на звената в министерството;
3. осигурява организационната връзка между политическия кабинет и звената в администрацията в рамките на своите правомощия;
4. отговаря за работата и контрола по съхраняването на документите и опазването на държавната и служебната тайна;
5. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на министерството за стопанисване и управление;
6. изпълнява и други функции, възложени му от министъра;
7. участва заедно с главните секретари на другите министерства в работата по общата координация и планиране, организирани от главния секретар на Министерския съвет.

Раздел IIа
Финансови контрольори
(Нов раздел, ДВ, бр. 58 от 2005 г.)

Чл. 16а.
(1) Финансовите контрольори се назначават съгласно Закона за държавния вътрешен финансов контрол и са пряко подчинени на министъра.
(2) Финансовите контрольори упражняват предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност на министерството.
(3) Финансовите контрольори осъществяват дейността си чрез конкретни проверки преди вземане на решение за поемане на задължение и/или извършване на разход.
(4) Министърът определя със заповед ръководителя на финансовите контрольори.

Раздел III
Инспекторат

Чл. 17.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра.
(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на министерството и на създадените към министъра други административни звена, както и предварителен финансов контрол.
(3) Инспекторатът:
1. извършва планови и тематични проверки по заповед на министъра;
2. информира министъра за констатациите от направените проверки и прави предложения за отстраняване на нарушенията;
3. контролира спазването на предписанията на компетентните органи при извършени проверки и вътрешни одити;
4. дава становища по въпроси, свързани с финансовата и административната дисциплина;
5. участва в изготвянето на проекти на инструкции, наредби и указания.

Раздел IV
Обща администрация

Чл. 18. Общата администрация е организирана във:
1. дирекция "Човешки ресурси";
2. дирекция "Канцелария и архив";
3. дирекция "Правно-нормативно обслужване";
4. дирекция "Финансово-стопански дейности";
5. дирекция "Управление на собствеността";
6. дирекция "Информация и връзки с обществеността".

Чл. 19. Дирекция "Човешки ресурси":
1. организира, планира и осъществява подбора и квалификацията на служителите на министерството, включително на дипломатическите и консулските представителства;
2. поддържа кадрова информационна система и картотека с личните и кадровите дела на служителите в министерството;
3. оформя и представя на министъра предложения за движение в ранг на дипломатическите служители;
4. изготвя доклади и предложения до Атестационната комисия на министерството за ротацията на дипломатически, административни и технически служители;
5. изготвя становища за промени в структурата и състава на структурните звена в министерството и в дипломатическите и консулските представителства;
6. подготвя и оформя документите, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения;
7. разработва длъжностно разписание и поименно разписание на длъжностите и работните заплати на служителите в министерството;
8. издава и заверява служебни и трудови книжки и удостоверения за служебен и трудов стаж на служителите в министерството;
9. осигурява методическо и организационно съдействие при дейността по разработване и актуализиране на длъжностните характеристики и организира атестирането на служителите в администрацията;
10. осъществява дейности в рамките на своята компетентност по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.

Чл. 20. Дирекция "Канцелария и архив":
1. организира, осъществява и контролира движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция с изключение на кореспонденцията на определени от министъра структурни звена със самостоятелни деловодства;
2. комплектува, обработва, съхранява и организира използването на документите от архивния фонд на министерството, както и на лични фондове;
3. оказва методическа помощ и контрол върху деловодната и архивната работа в структурните звена на министерството със самостоятелни деловодства и на дипломатическите и консулските представителства;
4. комплектува, обработва и предоставя за ползване библиотечния фонд на министерството;
5. приема, обработва, препраща по компетентност и изпраща отговори на писма, жалби, сигнали и молби на граждани, подадени чрез Приемната на министерството.

Чл. 21. Дирекция "Правно-нормативно обслужване":
1. оказва съдействие по правни въпроси на министъра, главния секретар и на структурните звена в министерството;
2. осъществява процесуално представителство пред съдилищата и други юрисдикции по дела, по които страна е министерството или министърът по европейските въпроси;
3. анализира и обобщава състоянието на заведените от и срещу министерството дела;
4. дава устни и писмени становища относно правните основания за изпълнението на влезли в сила съдебни решения и съгласува за законосъобразност издадените във връзка с това заповеди;
5. предприема необходимите правни действия по събиране вземанията на министерството;
6. съгласува за законосъобразност трудовите договори и административните актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения на служителите в министерството;
7. дава устни и писмени становища относно правните основания за налагане на дисциплинарни наказания на служителите и за търсене на имуществена отговорност от виновните длъжностни лица;
8. съгласува за законосъобразност договорите, по които министерството е страна, с изключение на международните договори;
9. дава устни и писмени становища по правни въпроси във връзка със структурни промени в министерството и съгласува за законосъобразност издадените във връзка с това заповеди;
10. координира работата по подготовката и представянето на документите за участието на министъра в заседанията на Министерския съвет;
11. изготвя становища по проекти на закони и други нормативни актове; участва при подготовката на проекти на нормативни актове; анализира резултатите от прилагането на нормативните актове, свързани с дейността на министерството;
12. осъществява правни действия по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.

Чл. 22. Дирекция "Финансово-стопански дейности":
1. планира, организира и ръководи финансово-счетоводната и материалната отчетност и опазването на държавната собственост в системата на министерството и поделенията му в страната и в чужбина;
2. изготвя проекта на бюджет на министерството;
3. упражнява предварителен и последващ контрол за законосъобразното и ефективно разходване на паричните средства и материалните ресурси;
4. планира и контролира набирането на собствени приходи от държавни ценни книжа и такси, както и разходването им в системата на министерството;
5. осигурява финансово съобразно утвърдените бюджетни кредити издръжката на министерството, в т. ч. на второстепенните разпоредители, и осъществява контрол по изпълнението на утвърдените разчети за финансиране на капиталовите разходи въз основа на поименни списъци за основен ремонт и за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи;
6. методически ръководи, контролира и извършва проверки на финансово-счетоводната дейност, материалната отчетност и дисциплина на второстепенните разпоредители с бюджетни средства;
7. осъществява дейности в рамките на своята компетентност по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.

Чл. 23. Дирекция "Управление на собствеността":
1. ръководи дейностите по придобиването, стопанисването, управлението и разпореждането с недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
2. организира и осъществява материално-техническото и транспортното осигуряване;
3. осигурява условия за прилагането на Закона за обществените поръчки;
4. осъществява дейности по изготвянето и сключването на договори от компетентността на дирекцията, по които страна е министерството.

Чл. 24. Дирекция "Информация и връзки с обществеността":
1. подготвя и координира публичните изяви на министъра, неговите заместници, главния секретар и на служителите в министерството;
2. организира подготовката и провежда информационни кампании по приоритетите на българската външна политика;
3. осигурява официална акредитация на постоянно и временно пребиваващите в страната чуждестранни кореспонденти;
4. подготвя, координира, контролира и анализира дейността на пресаташетата и пресслужбите в българските дипломатически представителства в чужбина;
5. изготвя анализи на базата на информация от представителствата и чуждите средства за масово осведомяване;
6. поддържа и актуализира страницата на министерството в интернет.

Раздел V
Специализирана администрация

Чл. 25. Специализираната администрация е организирана във:
1. дирекция "НАТО и международна сигурност";
2. (отм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.);
3. дирекция "Евроинтеграция";
4. дирекция "Комуникационна стратегия";
5. (изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) дирекция "ООН и глобални въпроси";
6. дирекция "Права на човека и международни хуманитарни организации";
7. дирекция "Европа-I";
8. дирекция "Европа-II";
9. дирекция "Европа-III";
10. дирекция "Америка";
11. дирекция "Близък изток и Африка";
12. дирекция "Азия, Австралия и Океания";
13. дирекция "Международно право";
14. дирекция "Държавен протокол";
15. (изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) дирекция "Външнополитически анализи и планиране";
16. дирекция "Консулски отношения";
17. дирекция "Защита на дейността и информацията".

Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) Дирекция "НАТО и международна сигурност" подпомага министъра в следните области:
1. анализ и оценка на стратегическата среда в Евро-атлантическата зона и въздействието й върху сигурността на Република България;
2. ръководство и координация на политиката и участието на Република България в НАТО;
3. участие на Република България в Евро-атлантическия съвет за партньорство, Партньорството за мир, Съвета НАТО - Русия, Комисията НАТО - Украйна, Средиземноморския диалог на НАТО, Инициативата за сътрудничество от Истанбул и в Инициативата за Югоизточна Европа;
4. формулиране на политиката на Република България по разширяването на НАТО, развитието на процеса "План на действие за членство" и участие на страната в двустранно и многостранно сътрудничество в областта на евро-атлантическата интеграция (Вилнюска група, Адриатическа харта);
5. трансатлантически отношения и развитие на стратегическото партньорство между НАТО и ЕС;
6. участие на Република България във формирането и осъществяването на Европейската политика за сигурност и отбрана, включително във военни и невоенни операции на ЕС по управление на кризи;
7. участие в Западноевропейския съюз (ЗЕС);
8. политически и политико-военни аспекти на участието на Република България в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ);
9. изпълнение на ангажиментите на Република България по Договора за обикновените въоръжени сили в Европа (ДОВСЕ), Виенския документ за мерките за укрепване на доверието и сигурността и Договора за открито небе;
10. участие на Република България в регионални инициативи и процеси на сътрудничество в областта на сигурността и отбраната в Югоизточна Европа и Черноморско-Кавказкия регион, включително Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа (ММСЮИЕ), Оперативната група за военноморско сътрудничество в Черно море (Блексийфор), Мерките за укрепване на доверието и сигурността във военноморската област на Черно море;
11. въпроси на неразпространението на оръжия за масово унищожение (ОМУ), контрола над въоръженията и разоръжаването;
12. участие на Република България в Първи комитет (Разоръжаване и международна сигурност) на Общото събрание на ООН, Комисията по разоръжаването и Конференцията по разоръжаване в Женева;
13. участие на Република България в Организацията за забрана на химическото оръжие (ОЗХО), Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) и Подготвителната комисия за Организацията на Договора за всеобхватна забрана на ядрените опити;
14. участието на Република България в многостранни и двустранни споразумения и инициативи за неразпространение на ОМУ и експортен контрол върху търговията с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба (Васенаарската договореност, Групата на ядрените доставчици, Комитет Цангер, Австралийската група, Режим за контрол на ракетните технологии и др.);
15. участие в националните механизми за експортен контрол на оръжие и на стоки и технологии с възможна двойна употреба;
16. ръководство на работата на постоянните представителства на Република България към НАТО, ЗЕС и ОССЕ, както и по въпроси от компетентността на дирекцията, на работата на постоянните представителства към ЕС, ООН и други международни организации;
17. взаимодействие със структурите на гражданското общество - международни и български, по въпроси от компетентността на дирекцията.

Чл. 27. (Отм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.).

Чл. 28.
(1) (Изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) Дирекция "Евроинтеграция", чието оперативно ръководство се координира от заместник-министър на външните работи и от министъра по европейските въпроси, подпомага министъра на външните работи и министъра по европейските въпроси в следните области:
1. предоставяне на Мисията на Република България към ЕС на утвърдените в рамките на координационния механизъм позиции и инструкции във връзка с участието на страната във форматите 1 и 2 на Комитета на постоянните представители към ЕС (Корепер 1 и 2), Комитета по политика и сигурност (КОПС), Съвета "Общи въпроси и външни отношения" и останалите формации на Съвета на ЕС;
2. участие в политическия диалог с ЕС, с неговите институции и със страните членки, с присъединяващите се страни, с асоциираните страни и страните кандидатки по проблемите на европейската интеграция;
3. ръководство на дейността по участието на страната в Общата външна политика и политика за сигурност (ОВППС); координиране подготовката на съответните позиции за Корепер 2 и КОПС; взаимодействие с дирекция "НАТО и международна сигурност" по осигуряване пълноценното участие на страната в европейската политика за сигурност и отбрана; поддържане на системата CORREU чрез "европейски кореспондент", който е и началник на отдел "ОВППС" и отговаря за тези дейности;
4. съгласуване изработването на национални позиции по политиките на ЕС; координация на политиката в областта на правата на човека и изграждането на зоната за свобода, сигурност и правосъдие в ЕС, както и по разглежданата в рамките на ЕС проблематика, произтичаща от политическите критерии за членство;
5. координиране участието на Република България в институциите, създадени по силата на Европейското споразумение за асоцииране;
6. участие във външноикономическата политика и представителство на Република България в международните икономически организации;
7. предоставяне на становища, изработване на позиции и участие в преговорите по институционалните и общите юридически въпроси, както и по провежданите реформи в рамките на институциите на ЕС.
(2) (Изм., ДВ, бр. 56 от 2004 г.) Министърът по европейските въпроси чрез дирекцията осигурява провеждането на единна съгласувана политика на Република България по въпросите, посочени в ал. 1, и по изпълнението на постигнатите договорености по Европейското споразумение за асоцииране.

Чл. 29. Дирекция "Комуникационна стратегия" подпомага министъра в следните области:
1. (доп., ДВ, бр. 56 от 2004 г.) планирането, организацията и ръководството в съответствие с решенията на Съвета по европейска интеграция и Съвета по европейска комуникация на цялостната дейност в страната и в чужбина по информиране и популяризиране на процеса на подготовка на Република България за членство в ЕС;
2. (нова, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) подготовка, възлагане и реализация на проекти и дейности на Министерството на външните работи в изпълнение на Комуникационната стратегия за подготовка на членството на Република България в ЕС;
3. (нова, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) мониторинг на проекти и дейности в изпълнение на Комуникационната стратегия за подготовка на членството на Република България в ЕС;
4. (предишна т. 2, доп., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) осигуряване подкрепа на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС по линия на двустранните и многостранните отношения на Република България и участието й в международни организации и програми;
5. (предишна т. 3, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) практическата дейност по координирането на програмните приоритети с националния ръководител на помощта, предоставяна от ЕС, в съответствие с приоритетите на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС и участие в процесите на наблюдение на усвояването на тази помощ;
6. (предишна т. 4, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) разработване на стратегически и програмни документи, свързани с присъединяването на Република България към ЕС и усвояването на средствата по предприсъединителните програми;
7. (предишна т. 5, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) осъществяване на координация при програмирането и изпълнението на Програма ФАР в сектора за развитието на гражданското общество;
8. (нова, ДВ, бр. 58 от 2005 г.) осъществяване на проекти и програми за сътрудничество за международно развитие и представяне на официална помощ за развитие в съответствие с целите и приоритетите на външната политика на Република България и политиката за развитие на Европейската общност.

Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.) Дирекция "ООН и глобални въпроси":
1. съдейства за формулирането и провеждането на политиката на Република България в Организацията на Обединените нации и в специализираните агенции и други организации от системата на ООН, за които отговаря; координира и подготвя участието на български делегации и представители в работата на техните органи и форуми;
2. изработва становища и позиции по политически въпроси от дневния ред на Съвета за сигурност и Общото събрание на ООН, включително опазването на международния мир и сигурност, регионални и вътрешнодържавни конфликти, борбата с международния тероризъм и глобалните рискове и заплахи, предотвратяването и урегулирането на конфликти и следконфликтното възстановяване, операциите за поддържане на мира и мисиите на ООН, реформата на ООН и нейното взаимодействие с регионалните организации;
3. съдейства за подготовката и участието на Република България в мирните операции на ООН, участва в координацията на това участие с други компетентни ведомства;
4. анализира и следи изпълнението на резолюциите на Съвета за сигурност, свързани с опазването на международния мир и сигурност, включително налагането на санкции; наблюдава изпълнението на други решения и ангажименти, поети в рамките на ООН и организациите от нейната система, като подготвя съответни предложения до компетентните институции;
5. изготвя становища и позиции по икономически, социални, финансови, административни и бюджетни въпроси на ООН, включително изпълнението на "Целите на хилядолетието", въпросите на устойчивото развитие, финансирането на развитието, опазването на околната среда и борбата с бедността;
6. наблюдава международното сътрудничество за целите на развитието, включително техническото сътрудничество в рамките на ООН и чрез нейните специализирани агенции, програми и фондове; координира участието на Република България в международното сътрудничество по въпросите на помощта за развитие;
7. изготвя позиции и координира участието на Република България в специализираните организации, програми и фондове на ООН (с изключение на организациите, осъществяващи хуманитарни дейности), включително основните финансови институции;
8. координира издигането на български кандидатури във всички изборни органи на ООН, специализираните агенции и други международни организации; изготвя предложения за български кандидатури в органите, занимаващи се с поверената й проблематика;
9. отговаря за финансовите аспекти на българското участие в ООН и в специализираните организации, за което отговаря, включително за плащането на членски внос и финансирането на дейности извън редовните бюджети;
10. ръководи работата на постоянните представителства на Република България към главната квартира на ООН в Ню Йорк и службите на ООН в Женева и Виена по въпросите от своята компетентност;
11. взаимодейства с български и чуждестранни неправителствени организации при изпълнението на възложените й задачи.

Чл. 31. Дирекция "Права на човека и международни хуманитарни организации" подпомага министъра в следните области:
1. спазване на общоприетите универсални и регионални стандарти в областта на правата и основните свободи на човека;
2. хармонизиране на българското законодателство и практика с европейските стандарти в областта на правата на човека;
3. сътрудничество с различните контролно-имплементационни/мониторингови механизми по правата на човека;
4. защита на правата на българските общности и малцинства зад граница;
5. участие на Република България в многостранни форуми и изпълнение на задължения и ангажименти, произтичащи от членството на Република България в ООН и организациите от системата на ООН, Съвета на Европа, както и на ангажименти, поети от Република България като страна по международни договори в областта на правата на човека;
6. кандидатури на Република България във връзка с избирането й за член на органи и организации от системата на ООН, ОССЕ и други международни организации в областта на правата на човека;
7. оперативно ръководство на работата на постоянните представителства по въпроси, които са от компетентността на дирекцията;
8. контрол от Комитета на министрите на Съвета на Европа върху изпълнението на решенията на Европейския съд по правата на човека в Страсбург;
9. взаимодействие със структурите на гражданското общество - международни и български, в областта на правата на човека.

Чл. 32. Дирекции "Европа-I", "Европа-II", "Европа-III", "Америка", "Близък изток и Африка", "Азия, Австралия и Океания":
1. участват в подготовката и осъществяването на политически посещения между Република България и страните от съответния регион на различни равнища;
2. подготвят и провеждат преговори за сключване на междудържавни политически договори, както и на други двустранни договори с политически характер и следят за тяхното изпълнение;
3. наблюдават и анализират работата на регионалните правителствени организации и правят предложения за участие в техни инициативи;
4. осъществяват контакти, координират и оказват съдействие на български министерства, ведомства, институти и организации при осъществяването на връзките и обмена в съответните сфери от тяхната компетентност;
5. подпомагат министъра при съгласуването на действията и подготовката на решения в сферата на външноикономическата, финансовата, културната и научната политика на Република България по отношение на страните от съответния регион;
6. изготвят обобщени информации, оценки и анализи за вътрешнополитическото и икономическото положение и външната политика на страните от съответния регион и правят предложения за развитие на отношенията с тях;
7. участват в провеждането на политиката по въпросите на българските малцинства и общности и на нашите сънародници, постоянно живеещи в съответните страни, и в дейността по защитата на българското културно и историческо наследство;
8. осъществяват оперативно ръководство и контрол на дейността и информират задграничните представителства в страните от съответния регион при изпълнението на техните задачи;
9. поддържат постоянни контакти с акредитираните в Република България дипломатически представителства на страните от съответния регион.

Чл. 33. Дирекция "Международно право":
1. подпомага министъра при провеждането на външната политика на страната с международноправни средства, подготвя предложения за решаване на проблеми от областта на международното право, участва в разработването на концепции с международноправен характер;
2. изготвя становища и участва в подготовката и сключването на международните договори на Република България, дава правни мнения по тълкуването и прилагането им;
3. подпомага министъра при изпълнението на задачите му, произтичащи от действащото законодателство, относно участието на Република България в международни договори и го уведомява за случаите на несъобразяване, като прави съответни предложения;
4. извършва международноправен анализ и прави предложения за решаване на въпросите от международноправен характер, възникнали в процеса на работата на дипломатическите представителства на Република България в чужбина, дава консултации от международноправно естество;
5. оказва съдействие за защита на интересите и правата на българската държава по отношение на държавната територия, на пространствата, върху които тя упражнява своята териториална юрисдикция, както и за защита на правата на Република България в пространствата извън националната юрисдикция на държавите;
6. осигурява изготвянето на правителствени становища по проблемите, разглеждани от Шестия комитет на Общото събрание на ООН, и участва в неговата работа;
7. изготвя проектите на позиции на правителството по кандидатури за международни служители в органи и организации, които се занимават с правни проблеми, както и мнения по кандидатури за съдийския състав на Международния съд на ООН и на други международни съдебни органи;
8. взаимодейства с Министерството на вътрешните работи и го подпомага в изпълнението на задачите, произтичащи от членството на Република България в ИНТЕРПОЛ;
9. въз основа на решение на Министерския съвет изготвя пълномощни за водене на преговори и за подписване на международни договори, както и за участие в международни конференции и други международни форуми;
10. подпомага министъра при изпълнението на функциите по съхраняване и регистриране на международните договори, по които Република България е страна, както и при изпълнението на депозитарни функции.

Чл. 34.
(1) Дирекция "Държавен протокол" изпълнява дейността, която обхваща дипломатическия протокол и държавния церемониал.
(2) При осъществяване на дипломатическия протокол дирекция "Държавен протокол":
1. осигурява официалната дипломатическа кореспонденция;
2. съставя, актуализира и разпространява Справочника на дипломатическия корпус в Република България, списъка на чуждестранните държавни глави, правителствени ръководители и ръководители на международни организации и на чуждестранни представителства;
3. осигурява изпълнението на дипломатическите церемонии при посрещане на новоназначен извънреден и пълномощен посланик при пристигането му в страната, връчване на акредитивни писма на президента на републиката от новоназначен извънреден и пълномощен посланик, прощални срещи, награждаване и изпращане при окончателно отпътуване на извънреден и пълномощен посланик от страната, подписване на официални документи;
4. осигурява предоставянето на дипломатическите привилегии и имунитети;
5. осигурява протоколното обслужване при назначаването у нас на чуждестранни посланици, военни аташета и генерални или почетни консули, назначаването в чужбина на наши посланици, военни аташета и генерални или почетни консули.
(3) При осъществяване на държавния церемониал дирекция "Държавен протокол":
1. съставя и координира общата програма на официалните посещения у нас и в чужбина на равнище президент на републиката, председател на Народното събрание, министър-председател и министър на външните работи;
2. оказва съдействие при подготовката и провеждането на официални срещи и посещения у нас и в чужбина на равнище президент на републиката и председател на Народното събрание; осигурява подготовката и провеждането на официални срещи и посещения у нас и в чужбина на равнище министър-председател и министър на външните работи;
3. съставя и координира с другите структурни звена на министерството програмата на официалните срещи и посещения у нас и в чужбина на министъра;
4. осигурява подготовката и провеждането на официални празници и церемонии с участието на президента на републиката, председателя на Народното събрание, министър-председателя и министъра на външните работи на територията на Република България;
5. определя и контролира реда за използване на държавните символи според изискванията на съответните закони;
6. съхранява и актуализира списъка за подреждане на официалните лица и органите на държавната и местната власт в Република България;
7. следи за изпълнението на Закона за държавния протокол.

Чл. 35. (Изм., ДВ, бр. 58 от 2005 г.)
(1) Дирекция "Външнополитическа координация и планиране":
1. координира в рамките на министерството провеждането на дейностите по линия на двустранната, регионалната и многостранната политическа дипломация, международната сигурност, правата на човека и въпросите на развитието с цел определяне насоките на работа и националните позиции в съответствие с ангажиментите на страната по линия на ЕС, НАТО, ООН, ОССЕ, Съвета на Европа и други международни организации и форуми, в които Република България участва;
2. координира взаимодействието на министерството с други ведомства и институции по външнополитически въпроси от комплексен характер, надхвърлящи проблематиката на отделните дирекции;
3. координира националното участие в заседанията на Европейския съвет и Съвета "Общи въпроси и външни отношения", Корепер 2 и Комитета по политика на ЕС по въпросите на Общата външна политика и политика на сигурност (ОВППС) и Европейската политика за сигурност и отбрана (ЕПСО) чрез взаимодействие с дирекция "Евроинтеграция" - отдел "ОВППС", ръководен от еврокореспондент и поддържащ системата CORREU, и с дирекция "НАТО и международна сигурност" - по въпросите на европейската политика за сигурност и отбрана;
4. извършва анализи, от гледна точка на българските национални интереси, на позициите на страните членки по отделни въпроси, които текущо се обсъждат в институциите на ЕС, и предоставя позициите на заинтересуваните министерства и ведомства;
5. със съдействието на компетентните дирекции подготвя съгласувани обобщени материали и позиции за ползване от министъра, заместник-министрите и други ведомства;
6. подготвя проекти на външнополитически изказвания на министъра с планиращ, прогнозен и отчетен характер;
7. подготвя при необходимост работни планове и отчети за работата на министерството;
8. извършва анализи и разработва позиции по глобални и регионални проблеми с особена актуалност, изготвя доклади, свързани с планирането на външнополитическата дейност, както и препоръки за съответни действия, отчитащи позициите на ЕС и други международни партньори на Република България;
9. поддържа работни контакти и обмен със структурите за външнополитическа координация и планиране в министерствата на външните работи на държавите - членки на ЕС и НАТО, и на други международни партньори на Република България;
10. участва в кризисни щабове под ръководството на министъра, предлага мерки и действия на министерството по време на кризи, засягащи сигурността на страната и на българските граждани;
11. поддържа работни контакти и обмен на информация с научни институти, неправителствени организации и граждани по въпроси на формирането и планирането на външната политика на Република България;
12. съгласувано с компетентните наблюдаващи дирекции следи, оценява и прави препоръки за подобряване на информационно-проучвателната дейност на задграничните мисии.
(2) Директорът на дирекция "Външнополитическа координация и планиране" е политически директор по смисъла на поетите ангажименти в хода на преговорите за присъединяване към Европейския съюз.

Чл. 36.
(1) Дирекция "Консулски отношения" подпомага министъра при провеждането на външната политика на Република България в областта на консулските отношения, осъществяването на консулските функции, консулското обслужване на български и чуждестранни физически и юридически лица, режима за влизане и пребиваване на чужденци, изготвянето и осъвременяването на нормативната база по консулски въпроси и за присъединяването на страната към европейската "Зона на свобода, сигурност и правосъдие".
(2) Дирекция "Консулски отношения":
1. осъществява дипломатическа защита на интересите на българската държава в отношенията й с други държави и с международни правителствени организации;
2. осъществява дипломатическа и юридическа защита на правата на българските граждани и юридически лица в чужбина;
3. осъществява консулското обслужване на български и чуждестранни физически и юридически лица и прилага режима за влизане и пребиваване на чужденци в страната;
4. съдейства за защита на правата и законните интереси на българите, живеещи извън Република България, за учредяването и дейността на техни организации, насочена към съхраняване и развитие на българската езикова, културна и религиозна традиция, и подпомага Българската православна църква при осъществяването на функциите й зад граница;
5. предприема дипломатически действия за опазване на българските държавни имоти, имущество, културно-историческо наследство и паметници в чужбина;
6. оказва съдействие на българските институти в чужбина в областта на науката, образованието, културата и информацията;
7. изготвя проекти, прави предложения и дава становища по проекти на нормативни актове, регламентиращи консулски въпроси и въпроси от областта "Правосъдие и вътрешни работи" в процеса на уеднаквяването на българското законодателство със законодателството на ЕС;
8. изготвя главните направления, осъществява методическо ръководство и дава практически указания за работата на консулските служби към българските дипломатически представителства;
9. осъществява взаимодействие с компетентните ведомства и институции в страната за провеждане на единна и законосъобразна дейност по консулските въпроси и по-специално по прилагането на визовия режим, на граничния пропускателен контрол и за противодействие на нелегалната миграция и борба с трансграничната престъпност.

Чл. 37. Дирекция "Защита на дейността и информацията":
1. организира и контролира изпълнението на мероприятията, свързани с физическата, техническата и противопожарната защита на дипломатическите представителства и на сградата на министерството;
2. упражнява контрол върху програмите за отдаване под наем на имоти извън страната, за наемане, закупуване или строителство на нови сгради и имоти за нуждите на дипломатическите и консулските представителства, както и за извършване на ремонтни дейности в тях;
3. ръководи дейността по организирането и пренасянето на дипломатическата поща между министерството и дипломатическите представителства;
4. осъществява надежден пренос на откритите и закритите съобщения, обменяни между министерството и дипломатическите и консулските представителства;
5. осъществява с криптографски методи и средства обработката на обменяната между министерството и дипломатическите и консулските представителства информация с цел гарантиране защитата на държавната и служебната тайна;
6. изгражда, развива, поддържа и администрира компютърните мрежи в министерството и в дипломатическите представителства;
7. разработва плана за привеждане на министерството в готовност за работа от мирно във военно време, изграждането и поддържането на военновременна автоматизирана система за управление на министерството;
8. организира и контролира дейностите по разработването на плановете за действие на дипломатическите представителства на Република България при извънредни обстоятелства и при привеждане в готовност за работа във военно време;
9. организира мероприятия по отбранително-мобилизационната подготовка и защита на служителите на министерството, членовете на техните семейства в страната и в чужбина и членовете на дипломатическия корпус, акредитиран в Република България, при бедствия, аварии, катастрофи и други кризисни ситуации;
10. организира и контролира работата с документите, съдържащи класифицирана информация.

Раздел VI
Организация на работата в министерството

Чл. 38.
(1) В изпълнение на функциите и поставените конкретни задачи структурните звена в министерството изготвят становища, отчети, доклади, докладни записки, анализи, програми, концепции, позиции, информации, паметни бележки, проекти на решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове, проекти на международни договори и други документи.
(2) Структурните звена в министерството пряко взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като водещото звено обобщава окончателното становище.

Чл. 39. С цел да се осигури съгласуваност и оперативност по дейности, отнасящи се до две или повече структурни звена, се спазва следният ред на работа:
1. обща координация:
а) с резолюция на министъра, заместник-министрите, главния секретар и директорите на дирекции върху документите задължително се посочват водещото звено, конкретните задачи за изпълнение, указанието за съгласуване с други звена, изпълнителят и срокът;
б) водещото звено, посочено на първо място като адресат или в резолюция, е основен изпълнител по възложената задача и главен координатор, който осъществява необходимата съгласуваност между звената; другите звена задължително изпращат на водещото звено своето становище по въпроси от съвместна компетентност;
в) ръководителят на структурното звено, изготвило и съгласувало съответния документ или материал, задължително го подписва или парафира преди внасянето му за подпис от министъра, заместник-министрите и главния секретар;
г) структурни звена, получили документи с резолюция по въпроси, които не са от тяхната компетентност, ги изпращат на компетентното структурно звено;
д) указания, нареждания и информации до всички или до част от дипломатическите представителства на Република България се изпращат от министъра, от заместник-министрите, от главния секретар и от ръководителите на структурните звена в рамките на тяхната компетентност;
е) по въпроси, които не са само от тяхната компетентност, структурните звена водят кореспонденция с дипломатическите представителства след съгласуване с дирекцията, която наблюдава дейността им;
2. субординация:
а) ръководителите на структурните звена докладват на ресорните си заместник-министри или на главния секретар въпросите от своята компетентност, както и изпълнението на възложените им задачи;
б) ръководителите на структурните звена, които са пряко подчинени на министъра, докладват на него;
3. взаимна информираност:
а) аналитични доклади, информации, паметни бележки и други материали от общ характер се предоставят на заинтересуваните структурни звена;
б) структурни звена, получили информация и материали от компетентността и на други звена, съобщават това на заинтересуваните по съответния ред;
4. контрол по изпълнението:
а) общият контрол по изпълнението на поставените задачи се осъществява от министъра, от заместник-министрите и от главния секретар в рамките на тяхната компетентност;
б) ръководителите на структурните звена в министерството осъществяват цялостен контрол върху дейността на звеното, както и по изпълнението на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност;
в) контролът по движението на входящата и изходящата кореспонденция се осъществява от дирекция "Канцелария и архив", с изключение на кореспонденцията на определени от министъра на външните работи структурни звена със самостоятелни деловодства.

Чл. 40.
(1) Работното време на администрацията на министерството е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с обедна почивка 30 минути в периода от 12 ч. до 14 ч.
(2) Работното време на дежурните се определя съгласно утвърден график за службите и звената, които дават дежурства, или за служителите, които работят на смени.
(3) На отделни служители в структурни звена може да се определя работно време, различно от работното време по ал. 1.

Чл. 41. Ръководителите на дипломатическите и консулските представителства утвърждават правилник за вътрешния трудов ред след съгласуване с дирекция "Правно-нормативно обслужване" и дирекция "Защита на дейността и информацията", в който се конкретизират изискванията за изпълнението на функциите на отделните служби и служители, връзките между тях, разпределението на работното време, определянето на дежурствата, почивките и други въпроси, свързани с дейността на представителствата.

Чл. 42.
(1) Пропускателният режим на министерството се организира и контролира в съответствие с нормативните актове и правилата за влизане и излизане на служителите и на граждани, за внасяне и изнасяне на материали, регламентирани с утвърдена от министъра инструкция.
(2) Дежурният по министерство докладва на главния секретар за извършените нарушения на пропускателния режим в извънработно време.

Чл. 43. Служителите и членовете на техните семейства могат да приемат ордени, медали или други официални отличия на друга държава само с разрешение на министъра.

Чл. 44. Служителите в министерството могат да бъдат награждавани с предметни и парични награди на стойност до 3 месечни работни заплати на съответния служител.

Чл. 45. (В сила от 01.01.2003 г.)
(1) Служителите в министерството получават допълнително месечно възнаграждение съгласно приложение № 2:
1. за дипломатически ранг;
2. за владеене на чужди езици;
3. за работа със секретни материали съгласно заповед на министъра.
(2) Служителите, получаващи допълнително месечно възнаграждение за дипломатически ранг, не получават възнаграждение за владеене на първи и втори чужд език.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.42, ал. 4 от Закона за администрацията.

Приложение № 1
към
чл. 14, ал. 4
(Изм., ДВ, бр. 25 от 2004 г., бр. 34 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 58 от 2005 г.)

Обща численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на външните работи - 1936 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 34 от 2004 г.)

Политически кабинет 93
Главен секретар 1
Финансови контрольори 3
Инспекторат 9
Обща администрация 545
в т. ч.:
Дирекция "Човешки ресурси" 47
Дирекция "Канцелария и архив" 51
Дирекция "Правно-нормативно обслужване" 22
Дирекция "Финансово-стопански дейности" 134
Дирекция "Управление на собствеността" 264
Дирекция "Информация и връзки с обществеността" 27
Специализирана администрация 1285
в т. ч.:
Дирекция "НАТО и международна сигурност" 63
Дирекция "Евроинтеграция" 40
Дирекция "Комуникационна стратегия" 28
Дирекция "ООН и глобални въпроси" 35
Дирекция "Права на човека и международни хуманитарни организации" 45
Дирекция "Европа-I" 120
Дирекция "Европа-I" 122
Дирекция "Европа-II" 155
Дирекция "Европа-III" 55
Дирекция "Европа-III" 58
Дирекция "Америка" 45
Дирекция "Америка" 46
Дирекция "Близък изток и Африка" 70
Дирекция "Близък изток и Африка" 73
Дирекция "Азия, Австралия и Океания" 49
Дирекция "Международно право" 31
Дирекция "Държавен протокол" 108
Дирекция "Външнополитическа координация и планиране" 23
Дирекция "Консулски отношения" 283
Дирекция "Защита на дейността и информацията" 126

Приложение № 2
към
чл. 45, ал. 1

№ по ред Допълнително
месечно възнаграждение
Размер на възнаграждението от средната работна заплата в министерството (в %)
1. За дипломатически ранг:
- посланик
- пълномощен министър
- съветник
- първи секретар
- втори секретар
- трети секретар
- аташе

28
23
18
15
12
9
6
2. За владеене на чужд език:
-руски, украински, чешки, словенски, словашки, полски, сърбохърватски, немски, английски, френски, испански, португалски, италиански, румънски

8
-гръцки, турски, албански, унгарски, фински, норвежки, датски, шведски, литовски, латвийски, естонски, холандски, фламандски, арменски, грузински, казахски, узбекски 10
-японски, китайски, виетнамски, лаоски, кхмерски, монголски, корейски, арабски, персийски, хинди, индонезийски, суахили, иврит 12
- други неупоменати по-горе 10
3. За работа със секретни материали 10

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 62
от 16 март 2004 г.
за изменение на Устройствения правилник на Министерството на външните работи
(Обн., ДВ, бр. 25 от 26.03.2004 г.)

Заключителни разпоредби

§ 3. Министърът на финансите да предостави от централния бюджет за 2004 г. допълнителни средства по бюджета на Министерството на външните работи за 2004 г. в размер 4322 хил. лв.

§ 4. Сумата по § 3 да се изразходва, както следва:
1. За финансово обезпечаване на промените, произтичащи от разпоредбите на § 1 и § 2, т. 6 - 1972 хил. лв.
2. За техническо обезпечаване на сигурността в централното управление на Министерството на външните работи и в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина - 2350 хил. лв.

§ 5. Средствата по § 3 да се осигурят от "Други разходи" по централния бюджет за 2004 г.

§ 6. Министърът на финансите да извърши налагащите се промени по бюджета на Министерството на външните работи за 2004 г.

§ 7. Постановлението се приема на основание чл.28, ал. 1 от Закона за устройството на държавния бюджет.

§ 8. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 2, т. 1, 2, 3 и 4, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.

§ 9. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на външните работи и на министъра на финансите.

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив