Устройствен правилник на Държавната комисия за енергийно регулиране и на нейната администрация (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 52

Година: 2004

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 22.06.2004

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията на работа и редът на дейност на Държавната комисия за енергийно регулиране, наричана по-нататък "комисията", както и структурата, организацията на работа и числеността на нейната администрация.

Чл. 2. (1) Комисията е държавен орган към Министерския съвет, който осъществява държавното регулиране в енергетиката. (2) Комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка-първостепенен разпоредител с бюджетни кредити, със седалище София.

Чл. 3. При изпълнение на регулаторните си функции комисията се ръководи от следните принципи: 1. осигуряване на баланс между интересите на енергийните предприятия и потребителите; 2. създаване на стимули за по-ефективна дейност на енергийните предприятия, които са обект на ценово регулиране; 3. осигуряване на равнопоставеност между отделните производители, доставчици и потребители; 4. съобразяване с икономически обоснованите разходи, включително разходите за: а) поддържане на резервните мощности, необходими за надеждно снабдяване с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ; б) доставка и поддържане на резервите от горива; в) постигане на енергийна ефективност, опазване на околната среда и ядрена безопасност; г) съхраняване на радиоактивни отпадъци и извеждане на ядрени съоръжения от експлоатация; д) ремонти и икономически обосновани инвестиционни програми; 5. осигуряване на възвръщаемост (печалба), съобразена с условията на капиталовия пазар; 6. забрана на кръстосано субсидиране на потребителите и производителите.

Чл. 4. (1) Комисията формира и провежда информационна стратегия и политика, които при спазване разпоредбите на Конституцията и законите на страната гарантират откритост и достъпност на дейността й. (2) Комисията организира предоставянето на редовна и изчерпателна информация на средствата за масово осведомяване и на дирекция "Информация и връзки с обществеността" на Министерския съвет за своята работа.

Глава втора
ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО РЕГУЛИРАНЕ

Раздел I
Компетентност на комисията

Чл. 5. (1) Комисията е колегиален орган и се състои от 7 членове, включително председател и заместник-председател. (2) Комисията се представлява пред трети лица от нейния председател.

Чл. 6. (1) Комисията упражнява правомощия, определени със Закона за енергетиката и енергийната ефективност (ЗЕЕЕ) и с други нормативни актове. (2) Комисията осъществява държавното регулиране в енергетиката, като: 1. подготвя документите и извършва необходимите действия по издаване на разрешенията и лицензиите, предвидени в ЗЕЕЕ; 2. издава, изменя, допълва, спира, прекратява и отнема разрешения за изграждане на производствени мощности, на топлопреносни, газопреносни и газоразпределителни мрежи, на обекти за съхраняване на природен газ, на преки електропроводи и газопроводи и за извеждане от експлоатация на енергийни обекти; 3. издава, изменя, допълва, спира, прекратява и отнема лицензии за производство на електрическа и/или топлинна енергия, за пренос на електрическа, топлинна енергия и природен газ, за разпределение на електрическа енергия и природен газ и за съхраняване на природен газ за извършване на дейностите в енергетиката, предвидени в ЗЕЕЕ; 4. издава разрешения за изграждане на транзитни газопроводи или нефтопроводи през територията на страната и лицензии за извършване на дейност по транзитен пренос на природен газ или нефт; 5. разработва, съгласува и предлага на Министерския съвет проекти на подзаконови нормативни актове, предвидени в ЗЕЕЕ; 6. одобрява общите условия в договорите за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ, предложени от енергийните предприятия, или дава задължителни указания за изменението им; 7. разглежда искания за неизпълнение на условията на издадена лицензия; 8. контролира спазването на условията, предвидени в разрешенията и лицензиите, и на принципите и правилата на ценообразуването и при установяване на нарушения налага глоби и имуществени санкции съобразно предоставените й от ЗЕЕЕ правомощия; 9. утвърждава образуваните от енергийните предприятия цени или дава задължителни указания за изменението им. (3) Комисията извършва проверки по изпълнението на условията на издадена лицензия, включително по искания на засегната от неизпълнението на условията на лицензията страна, относно: 1. отказ за присъединяване към съответните енергийни мрежи; 2. отказ за сключване на договори за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ; 3. отказ за достъп до мрежите за пренос или разпределение на електрическа енергия и природен газ и за пренос на топлинна енергия. (4) Когато в резултат на проверките по ал. 3 се установи нарушение на условията на издадена лицензия, комисията дава задължителни указания за отстраняването му в срок, определен от нея, като при неизпълнение на тези указания има право да налага санкции, включително отнемане на лицензията. (5) Комисията обсъжда проекта на бюджета си и приема отчети за своята дейност. (6) Комисията с решение утвърждава вътрешни правила, методики и указания, свързани с дейността й.

Раздел II
Правомощия на членовете на комисията

Чл. 7. (1) Председателят организира и ръководи дейността на комисията съобразно закона и решенията, взети в кръга на нейната компетентност, и отговаря за цялостното изпълнение на задълженията й (2) Председателят: 1. свиква и ръководи заседанията на комисията; 2. назначава и освобождава държавните служители от администрацията; 3. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите от администрацията освен в случаите, когато е упълномощил за това със заповед главния секретар на комисията; 4. командирова служителите от администрацията в чужбина; 5. командирова членовете на комисията, както и служителите от администрацията в страната освен в случаите, когато е упълномощил за това със заповед заместник-председателя на комисията; 6. разрешава отпуските на служителите от администрацията освен в случаите, когато е упълномощил за това със заповед заместник-председателя на комисията или главния секретар; 7. утвърждава щатното разписание и длъжностните характеристики на служителите в администрацията; 8. образува преписки и ги възлага на членовете на комисията, подписва документацията по преписките освен в случаите, когато е упълномощил за това със заповед съответните членове на комисията; 9. представя в Министерския съвет ежегодно или въз основа на направено искане отчет за дейността на комисията; 10. предлага за приемане от Министерския съвет подзаконови нормативни актове за дейността на комисията; 11. осъществява взаимодействие с областните управители по организирането и провеждането на търгове за изграждане на енергийни обекти; 12. упълномощава длъжностни лица за осъществяване на контрол по ЗЕЕЕ в съответствие с правомощията си и издава наказателните постановления; 13. награждава служителите от администрацията; 14. определя индивидуалния размер на добавката на служителите от администрацията за изпълнение на специфични функции по ЗЕЕЕ; 15. сключва договори, необходими за дейността на комисията и нейната администрация; 16. изпълнява и други функции, възложени му с решение на комисията. (3) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от заместник-председателя, а при отсъствие и на двамата-от определен със заповед на председателя за всеки конкретен случай друг член на комисията. (4) Председателят при изпълнението на своите функции може да разпредели част от правомощията си на заместник-председателя. (5) Председателят може да упълномощава и други лица за изпълнение на определени дейности. (6) Със заповед на председателя могат да се уреждат и други въпроси, свързани с организацията на работа на администрацията.

Чл. 8. (1) Членовете на комисията са длъжни добросъвестно да изпълняват своите задължения, да опазват тайната на заседанието при вземане на решения, както и служебната тайна. (2) Членовете на комисията могат да правят изявления пред средствата за масово осведомяване само ако са изрично упълномощени за това от председателя.

Чл. 9. (1) Комисията има право да изисква от енергийните предприятия необходимата информация във връзка с осъществяването на функциите си. (2) При осъществяването на контролните си функции членовете на комисията и определените със заповед на председателя длъжностни лица имат право: 1. на свободен достъп до служебните помещения на всички контролирани от комисията лица; 2. на свободен достъп до информационната база от данни на всички контролирани от комисията лица; 3. да изискват сведения, документи и писмени обяснения от проверяваните лица; 4. при режим на допускане, определен от органите на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, да извършват проверки на енергийните им обекти; 5. да съставят актове за нарушение на закона и на издаваните въз основа на него подзаконови актове; 6. да изпълняват и други функции, определени им от ЗЕЕЕ.

Чл. 10. (1) Комисията издава лицензионен бюлетин най-малко веднъж на 6 месеца, който има оповестителен характер. (2) В бюлетина по ал. 1 се публикуват решенията на комисията за издаване, изменяне, прекратяване и отнемане на разрешения и лицензии, издадените разрешения и лицензии, както и други актове и документи, свързани с прилагането на ЗЕЕЕ. (3) Разходите по отпечатване на лицензионния бюлетин се поемат от бюджета на комисията.

Раздел III
Организация на работата на комисията

Чл. 11. (1) Комисията е постояннодействащ орган. (2) Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания. Заседанията могат да бъдат открити и закрити. (3) Главният секретар присъства на заседанията на комисията без право на глас. Той организира воденето на протокол и/или магнетофонен или видеозапис.

Чл. 12. Комисията разглежда преписки, образувани по: 1. писмени заявления за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на разрешения или лицензии за изграждане на обекти и извършване на дейности в енергетиката по ЗЕЕЕ; 2. писмени заявления от енергийни предприятия за утвърждаване на цени по реда на ЗЕЕЕ; 3. писмени заявления от енергийни предприятия за одобряване на общите условия в договорите за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ по реда на ЗЕЕЕ; 4. писмени искания от лица, чиито интереси са засегнати или застрашени от нарушаване на ЗЕЕЕ; 5. решение на комисията по чл. 24 ЗЕЕЕ; 6. писмени искания от лица, получили разрешение за изграждане на обекти и за извършване на сделки за разпореждане с незавършени обекти; 7. писмени искания от лица за извършване на сделки за разпореждане с имуществото, с което се осъществява дейността по издадена лицензия.

Чл. 13. (1) Дирекция "Правна" в 14-дневен срок проверява заведените заявления и искания относно редовността им от формална страна освен в случаите, когато заявленията са подадени за участие в търг или за утвърждаване на цени. (2) Когато се установи нередовност на заявлението (искането) и на приложенията към него, на заявителя (искателя) се изпраща писмено съобщение да отстрани в 7-дневен срок допуснатите нередовности. (3) При условие че в срока по ал. 2 заявителят не отстрани нередовностите, с резолюция на председателя заявлението и приложенията към него не се разглеждат от комисията и се архивират.

Чл. 14. (1) По редовните заявления и искания председателят с резолюция образува преписка и я възлага на член на комисията (докладчик). (2) При самосезиране на комисията по реда на чл. 24 ЗЕЕЕ решението й се отбелязва в протокола от заседанието и в 3-дневен срок председателят на комисията възлага преписката на член на комисията-докладчик.

Чл. 15. (1) Докладчикът по образувана преписка извършва проучване на обстоятелствата, съдържащи се в нея. (2) Докладчикът периодично информира председателя и комисията за хода на проучването по възложената му преписка. (3) Докладчикът по преписка, образувана по реда на чл. 12, т. 2, извършва проучването и я внася в комисията за вземане на решение, като съобразява и сроковете, определени в ЗЕЕЕ и в наредбите за образуване и прилагане на цените и тарифите на електрическата и топлинната енергия и природния газ.

Чл. 16. (1) Ако по време на проучването по чл. 15, ал. 1 се установи, че заявителят-физическо лице, е починал или юридическото лице е било заличено, или че комисията не е компетентна да се произнесе, докладчикът изготвя проект на решение за прекратяване на преписката. (2) По време на проучването по преценка на докладчика може да бъде сформирана работна група за извършването му, като съставът й се определя със заповед на председателя на комисията.

Чл. 17. (1) Проучването по преписките се извършва в срокове, определени от председателя, които не могат да бъдат по-дълги от: 1. по чл. 12, т. 1-60 календарни дни; 2. по чл. 12, т. 2-10 календарни дни; 3. по чл. 12, т. 3, 6 и 7-30 календарни дни; 4. по чл. 12, т. 4-15 календарни дни. (2) При случаи с правна и фактическа сложност с разпореждане на председателя на комисията сроковете по ал. 1 могат да бъдат продължавани до 10 календарни дни.

Чл. 18. (1) Когато се установи, че цените и тарифите, предложени от енергийните предприятия, не отговарят на принципите и задължителните правила, докладчикът предлага на комисията да върне с определение преписката на енергийното предприятие, като прилага и проект на задължителни указания за преработване на цените в съответствие със същите принципи и правила в определен срок. (2) Когато се установи, че предложените за одобряване от енергийните предприятия общи условия в договорите за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ не отговарят на изискванията на закона, докладчикът предлага на комисията да ги върне с определение на енергийното предприятие, като прилага и проект на задължителни указания за преработването им в определен срок. (3) Енергийното предприятие е длъжно да преработи предложението си по ал. 1 и 2 съгласно дадените от комисията указания и в определения срок. (4) При неизпълнение на задължителните указания комисията с решение отказва утвърждаване на цените или одобряване на общите условия и може да наложи предвидените в ЗЕЕЕ санкции за неизпълнение на условията по издадената лицензия.

Чл. 19. В 7-дневен срок от приключване на проучването докладчикът изготвя заключение и представя преписката на председателя заедно със списък на лицата, които трябва да бъдат уведомени за участие в открито заседание на комисията, в случай че такова се насрочва.

Чл. 20. В нов 7-дневен срок от представянето на преписката председателят насрочва заседание на комисията и възлага на главния секретар да покани писмено и лицата по списъка за участие в откритото заседание.

Чл. 21. (1) Комисията разглежда преписките по чл. 12 на открито заседание. В отделни случаи комисията може да реши заседанията да бъдат закрити. (2) Комисията може да разпореди на заседанието да присъстват само членовете й В такива случаи протоколът се води от член на комисията. (3) На откритите заседания на комисията могат да присъстват лицата, по искане на които са образувани съответните преписки. (4) Заявителите по ал. 3 се представляват от лицата, които имат представителна власт, включително от изрично упълномощени представители.

Чл. 22. (1) Заседанията на комисията са редовни и извънредни. (2) Комисията заседава редовно най-малко веднъж седмично по предварително оповестен дневен ред. (3) Материалите по дневния ред се предоставят на членовете на комисията най-късно 2 дни преди заседанието. (4) Комисията се свиква на извънредно заседание от председателя по негова инициатива или по предложение най-малко на двама от членовете. (5) На заседанията могат да се обсъждат въпроси, невключени в дневния ред, които имат неотложен характер, ако на заседанието присъстват всички членове на комисията и никой не възрази срещу разглеждането на допълнителните въпроси.

Чл. 23. (1) Член на комисията може да отсъства от редовно заседание единствено в случай, че той: 1. е в служебна командировка; 2. ползва отпуск, разрешен по съответния ред; 3. изпълнява друга неотложна служебна работа. (2) Документите, удостоверяващи обстоятелствата по ал. 1, т. 1 и 2, се прилагат към протокола от съответното заседание.

Чл. 24. (1) Заседанията на комисията се провеждат, ако присъстват най-малко 2/3 от общия брой на членовете й (2) Заседанията на комисията се ръководят от председателя, а при негово отсъствие-от заместник-председателя или от друг член на комисията, изрично упълномощен от председателя. (3) Председателят или длъжностното лице, което го замества, проверява редовността на уведомяването и представителната власт на поканените лица и дава ход на заседанието по преписката.

Чл. 25. (1) Заседанието за разглеждане на образувана преписка започва с доклад на члена на комисията-докладчик. (2) Председателят предоставя възможност на страните за изразяване на становища по събраните материали и за провеждане на разисквания по доклада. (3) В случаите, когато обстоятелствата по преписката не са изяснени пълно и всестранно от правна и фактическа страна, комисията с определение връща преписката за допълнително проучване с конкретни указания, които са задължителни за докладчика и заявителя. Председателят закрива заседанието, като за датите и часа на заседанията за постановяване и връчване на решението на комисията заинтересуваните лица се уведомяват допълнително с писмо. (4) В случаите, когато всички обстоятелства по преписката са изяснени от правна и фактическа страна, председателят закрива заседанието и съобщава датите и часа на заседанията за постановяване и връчване на решението на комисията, за които присъстващите се считат за уведомени.

Чл. 26. (1) За всяко заседание на комисията се води протокол, който се подписва от всички присъствали нейни членове. (2) В протокола се включват разискваните въпроси от дневния ред и приетите по тях решения. В него се вписват и имената на присъстващите на заседанието, изказванията на членовете на комисията, на страните по преписката, представените доказателства и становищата на експертите. (3) Към протокола се прилага докладът на докладчика по преписката. (4) При необходимост въз основа на протокола се изготвя препис-извлечение, което се подписва от председателя и от главния секретар.

Чл. 27. (1) Комисията взема решения по разгледани преписки с мнозинство от 2/3 от общия брой на членовете на комисията. Никой от присъстващите членове на комисията не може да се въздържи от гласуване. (2) Комисията взема решенията си в закрити заседания и ги обявява в открити заседания. На страните по преписката се изпраща писмено съобщение за датата и часа на заседанието, освен ако са уведомени за това по реда на чл. 25, ал. 4. (3) Решението на комисията се прилага към протокола от съответното заседание и се подписва от председателя и главния секретар, а в случаите на закрито заседание по чл. 21, ал. 2-само от председателя. (4) Членът на комисията, който не е съгласен с решението, подписва протокола с особено мнение. Особеното мнение се мотивира в 3-дневен срок и се прилага към протокола. (5) Мотивите към решенията се изготвят от съответния докладчик съвместно с дирекция "Правна" в 7-дневен срок след постановяването им. (6) Решение, с което се отказва издаване на разрешение или лицензия, утвърждаване на цена или одобряване на общи условия, задължително се връчва с мотиви. (7) Разрешението и/или лицензията се изготвят и връчват на заявителя в 7-дневен срок от влизането в сила на решението за издаването им.

Чл. 28. Разпоредбите на чл. 22-27 се прилагат и при провеждане на закрити заседания на комисията.

Чл. 29. При обжалване на решението, когато преписката съдържа и материали, съставляващи защитена търговска или служебна тайна на страните, те се изпращат на съответния съд в отделна папка с изрично указание за това.

Чл. 30. (1) Издадените от комисията разрешения и лицензии се вписват в публични регистри, които се водят в комисията, и се публикуват в лицензионен бюлетин на комисията. (2) Цените и тарифите се публикуват от съответното енергийно предприятие в един централен и в един местен всекидневник след утвърждаването им с решение от комисията. (3) Общите условия в договорите за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ задължително се публикуват от съответното енергийно предприятие в един централен и в един местен всекидневник след одобряването им с решение от комисията.

Глава трета
АДМИНИСТРАЦИЯ НА ДЪРЖАВНАТА КОМИСИЯ ЗА ЕНЕРГИЙНО РЕГУЛИРАНЕ

Раздел I
Общи положения

Чл. 31. (1) В своята дейност комисията се подпомага от администрация, организирана в дирекции. (2) (Изм., ДВ, бр. 93 от 2003 г.) Общата численост на администрацията, в т. ч. членовете на комисията, е 87 щатни бройки, разпределени по звена съгласно приложението. (3) С решение на комисията могат да се създават, преобразуват и закриват отдели и сектори в рамките на дирекциите. (4) Функционалните връзки на звената на администрацията се определят с вътрешни правила за работа в администрацията, приети от комисията по предложение на главния секретар.

Чл. 32. Комисията може да привлича висококвалифицирани външни сътрудници и консултанти.

Чл. 33. (1) Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в администрацията, изпълняват възложените им задачи точно, добросъвестно и безпристрастно в съответствие със законите на страната и правилника и отговарят за изпълнението им пред прекия си ръководител съобразно длъжностните си характеристики. (2) Служителите и другите лица, участващи в дейността на комисията, са длъжни да пазят служебната тайна. (3) Служителите при встъпването си в длъжност подписват декларация, че ще пазят служебната тайна. Съдържанието на декларацията се определя с решение на комисията.

Чл. 34. Дирекциите се ръководят от директори, които организират, контролират, планират, координират, отчитат се и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция съгласно определените в правилника функции.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 35. (1) Административното ръководство на администрацията се осъществява от главен секретар, назначаван от председателя за срок 5 години. (2) Главният секретар организира, координира и контролира дейността на администрацията. (3) Главният секретар: 1. организира подготовката на заседанията на комисията, като осъществява координацията и контрола по подготовката на материалите за разглеждането им; 2. предлага на председателя за утвърждаване проект на дневен ред за заседанията на комисията; 3. оказва съдействие на членовете на комисията при изпълнение на техните задължения; 4. отговаря за условията на работа на комисията и на нейната администрация и за организационно-техническото обслужване на звената в администрацията; 5. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на комисията; 6. организира, контролира и отговаря за работата с документите, регистрите и архива на комисията, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна; 7. съхранява протоколите от заседанията на комисията и оригиналите на решенията й заедно с документите към тях; 8. осъществява общия контрол по изпълнението на възложените задачи, произтичащи от решенията на комисията и от заповедите на председателя; 9. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на комисията; 10. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и след утвърждаването му от комисията го представя на министъра на държавната администрация; 11. осъществява контакти с министерствата и другите администрации на изпълнителната власт, като координира оперативното взаимодействие на администрацията на комисията с администрациите в системата на изпълнителната власт и с неправителствени организации; 12. изпълнява и други задачи, възложени му от комисията чрез председателя. (4) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от председателя на комисията директор на дирекция.

Раздел IIа
Служител по сигурността на информацията и финансов контрольор
(Нов, ДВ, бр. 93 от 2003 г.)

Чл. 35а. (1) Служителят по сигурността на информацията и финансовият контрольор са пряко подчинени на председателя на комисията. (2) Служителят по сигурността на информацията се назначава по реда на Закона за защита на класифицираната информация и изпълнява задачите, произтичащи от закона и нормативните актове по прилагането му. (3) Финансовият контрольор се назначава по реда на Закона за държавния вътрешен финансов контрол и осъществява предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност на ДКЕР.

Раздел III
Структура и функции на администрацията и на административните звена

Чл. 36. Според разпределението на дейностите, които извършва при подпомагане дейността на комисията, администрацията е обща и специализирана.

Чл. 37. (1) Общата администрация подпомага технически дейността на комисията и на специализираната администрация и е организирана в дирекция "Административно, финансово и информационно обслужване и международно сътрудничество". (2) Дирекцията: 1. изготвя актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, оформя и съхранява служебните и кадровите дела на служителите в комисията; 2. изготвя и актуализира щатното разписание и длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в администрацията, и съхранява документацията, свързана с персонала; 3. изготвя статистически справки за работната заплата и за движението на кадрите в комисията, които се изискват от действащото законодателство; 4. предлага подходяща политика и стратегия по управлението и развитието на човешките ресурси и отговаря за прилагането й; 5. организира и контролира дейностите, свързани с професионалната квалификация и преквалификация на служителите за нуждите на комисията, както и за нуждите на европейската интеграция; 6. извършва финансовото обслужване на комисията, съставянето на бюджета, контролира правилното разходване на средствата и отчита изпълнението на бюджета; 7. извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация и по счетоводните сметки от сметкоплана на бюджетните предприятия; 8. изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни касови отчети за касовото изпълнение на бюджета и за капиталовите разходи на комисията; 9. съставя годишен финансов отчет по утвърдените счетоводни стандарти; 10. отговаря за правилното стопанисване и управление на собствеността на комисията; 11. отговаря за снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на материалите и материалните запаси; 12. приема и регистрира входящата и изходящата кореспонденция и осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция; 13. осигурява деловодната дейност, систематизира и съхранява документите от текущия архив и вписването в регистрите на комисията; 14. подготвя технически материалите за заседанията на комисията и оформя технически приетите актове; 15. организира извършването на капитални и текущи ремонти, поправка на инвентар и съоръжения; 16. организира и контролира охраната, пропускателния режим, както и чистотата в сградата и транспортната дейност; 17. организира и поддържа автоматизираната информационна инфраструктура на комисията-локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника; 18. инсталира и поддържа системното и специализираното програмно осигуряване; 19. съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията; 20. проучва и внедрява водещи информационни и комуникационни технологии; 21. изгражда и поддържа информационни фондове на комисията и организира дейността по използването им; 22. информира обществеността за дейността на комисията съгласувано с председателя и членовете на комисията и осигурява издаването на лицензионния бюлетин; 23. предлага насоките на медийната политика на комисията и организира нейното изпълнение; 24. осъществява връзките с медиите, обществените организации и специализираните звена по медийната политика на другите ведомства; 25. обработва международната кореспонденция; 26. подготвя и координира плановете за международна дейност на комисията; 27. подготвя и организира участието на членовете на комисията и администрацията в международни мероприятия в страната и в чужбина; 28. координира подготовката и реализацията на програми и проекти с международно финансиране в областта на енергийното регулиране; 29. координира и подпомага изработването на официални позиции на комисията, свързани с въпросите на европейската интеграция; 30. осигурява отбранително-мобилизационната подготовка. (3) За изпълнението на дейностите по т. 6, 7, 8 и 9 отговарят директорът и главният счетоводител на комисията.

Чл. 38. Специализираната администрация подпомага комисията при осъществяване на правомощията й по ЗЕЕЕ и е организирана в следните дирекции: 1. дирекция "Правна"; 2. дирекция "Икономическо регулиране"; 3. дирекция "Лицензии и контрол в електроенергетиката"; 4. дирекция "Лицензии и контрол в топлоенергетиката"; 5. дирекция "Лицензии и контрол в газоснабдяването".

Чл. 39. Дирекция "Правна": 1. обработва преписките и подготвя проектите на индивидуалните административни актове заедно с мотивите към тях, с които се издават, изменят, допълват, спират, прекратяват, отнемат и отказват лицензии и/или разрешения за дейности и обекти в енергетиката; 2. участва в проверки по изпълнението на условията на дадените разрешения и лицензии от енергийните предприятия; 3. участва в изготвянето на документи и в провеждането на търгове за даване на разрешения за изграждане на енергийни обекти по реда на ЗЕЕЕ; 4. анализира и съвместно с представители на другите дирекции дава становища по законосъобразността на предлаганите от енергийните предприятия общи условия в договорите за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ и прави предложения по тях; 5. предприема необходимите правни действия за събиране вземанията на комисията; 6. оказва правна помощ на членовете на комисията, като дава мотивирани становища, съвети и справки по поставени въпроси; 7. следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в комисията; 8. взаимодейства и съгласува с другите дирекции на комисията отговорите по жалби, сигнали, молби и предложения, подадени във връзка с изпълнение на издадените разрешения и лицензии, в т.ч. и по искания на засегната от неизпълнението на условията на лицензията страна относно отказ за присъединяване към мрежите за пренос и разпределение на електрическа и топлинна енергия и природен газ, както и при отказ на лицензиант да сключи договор за продажба; 9. подготвя проекти на договори, свързани с дейността на комисията, и следи за тяхната законосъобразност; 10. осигурява с правни средства спазването на законността при осъществяването на дейността на общата и специализираната администрация на комисията; 11. осъществява процесуалното представителство пред съдилищата и другите юрисдикции по подадени жалби срещу решенията на комисията във връзка с правомощията й по ЗЕЕЕ по дела, свързани със служебни и трудови правоотношения, административнонаказателни производства, управление на ведомствената собственост и др.; 12. участва в създаването или изготвя самостоятелно проекти на нормативни актове и подготвя правни становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване, включително по проектите на актове и международни договори, които се внасят за разглеждане от Министерския съвет; 13. следи за законосъобразността на актовете на председателя и на упълномощените от него длъжностни лица, като ги парафира, а при несъгласие прилага мотивирано становище; 14. участва със свои представители в работата на комисиите и следи за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за обществените поръчки; 15. следи за законосъобразността на актовете по административнонаказателните преписки, като ги парафира, а при несъгласие прилага мотивирано становище и предложение за изменението им; 16. подпомага работата на комисията в процеса на хармонизиране на националното законодателство със законодателството на Европейския съюз в частта "Енергетика", както и при изготвянето на проекти на становища на комисията, свързани с документи на органи на Европейския съюз, изготвяни в рамките на Работна група 14 "Енергетика", или във връзка с координираните дейности на държавната администрация в областта на европейската интеграция.

Чл. 40. Дирекция "Икономическо регулиране": 1. разработва предложения за задължителни правила за образуване и прилагане на цените на електрическата енергия, на топлинната енергия и на природния газ; 2. извършва анализи на резултатите от прилагането на правилата за ценообразуване и подготвя предложения за тяхната промяна и усъвършенстване, съобразени с развитието на пазара, балансиране на търсенето и предлагането, създаване на условия за инвестиции, повишаване ефективността на енергийните компании, осигуряване равнопоставеност на производителите и потребителите; 3. разработва системи от технически и икономически показатели на енергийните предприятия за нуждите на ценообразуването; 4. дава предложения за ценообразуващите елементи на разходите, свързани с регулираната дейност; 5. разработва автоматизирани модели за изчисляване на цените на регулираните предприятия, цените на едро и цените на дребно; 6. извършва сравнителен анализ на представяната информация от енергийните предприятия за нуждите на ценообразуването с финансовите отчети с оглед достоверното отразяване на приходите и разходите по дейности; 7. извършва сравнителен анализ на отделните компоненти на разходите с тези от минали периоди и между сравними предприятия; 8. дава методически указания на енергийните предприятия за водене на счетоводната отчетност съгласно нуждите на ценовото регулиране; 9. дава методически указания на енергийните предприятия за съответствие на представяната от тях информация за целите на ценообразуването с приетите задължителни правила; 10. осъществява контрол върху спазването на методите на разделянето на разходите между различните категории потребители с цел избягване на кръстосаното субсидиране; 11. разработва предложения за определяне размера на нормата възвръщаемост на енергийните предприятия; 12. изследва и анализира отражението на цените и тарифите върху финансовите показатели на енергийните компании и на енергийния сектор като цяло; 13. извършва анализ и оценка на финансовото състояние и финансовите перспективи на енергийните предприятия; 14. разработва критерии за оценка на ефективността на енергийните предприятия; 15. организира база от данни с отчетна информация от регулираните предприятия; 16. проучва и анализира опита на други страни при икономическото регулиране; 17. събира, систематизира и анализира статистическа информация, свързана с цените на енергоносителите в други страни; 18. оказва помощ на останалите звена в комисията, като дава становища по икономически въпроси; 19. извършва анализи на инвестиционни проекти и оценки на бизнеспланове на потенциалните инвеститори при провеждане на тръжни процедури; 20. анализира предложените от енергийните предприятия цени и дава становище по тях.

Чл. 41. Дирекция "Лицензии и контрол в електроенергетиката": 1. осъществява проучвания и проверки, свързани с критериите за издаване на разрешения за изграждане или за извеждане от експлоатация на енергийни обекти и/или лицензии за производство на електрическа енергия от АЕЦ, кондензационни ТЕЦ, участващи в регулирането на режима на енергийната система, ВЕЦ и електроцентрали, използващи други възобновяеми енергийни източници, с мощност над 5 МВт, пренос и разпределение на електрическа енергия; 2. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на разрешения за изграждане на нови и разширение на съществуващи енергийни обекти за производство на електрическа енергия от видовете централи по т. 1, за изграждане на преки електропроводи и за извеждане от експлоатация на енергийни обекти в електроенергетиката; 3. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на лицензии за производство на електрическа енергия от централите по т. 1, пренос на електрическа енергия и разпределение на електрическа енергия; 4. участва в подготовката на тръжните документи за провеждане на търгове за изграждане на нови енергийни електропроизводствени мощности над 25 МВт, както и в определянето на критериите за подбор на участниците в съответния търг; 5. извършва необходимите действия по обявяване и провеждане на тръжната процедура в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 29, ал. 1 ЗЕЕЕ; 6. анализира представените от лицензираните дружества приложения към лицензиите, участва в процедурите за тяхното оценяване и приемане; 7. осъществява контрол по спазването на разрешителния и лицензионния режим за производство, пренос и разпределение на електрическа енергия; 8. извършва текущ контрол относно качеството и сигурността при производството, преноса и разпределението на електрическа енергия; 9. контролира спазването на условията, предвидени в разрешенията и лицензиите; 10. извършва периодични и извънредни проверки на енергийните предприятия и енергийните обекти, чрез които осъществява съответната дейност в енергетиката; 11. дава задължителни указания за отстраняването на установени при извършена проверка нарушения на условията на издадено разрешение или лицензия; 12. при констатирани нарушения упълномощените длъжностни лица от дирекцията съставят актове за установяване на нарушение съгласно чл. 169, ал. 1 ЗЕЕЕ; 13. изисква от енергийните предприятия данни за техническото състояние и въздействието върху околната среда на съответните енергийни обекти, както и всяка друга информация за дейността им и необходимите документи във връзка с осъществяване на контролните функции, като при необходимост може да изисква извършване на проверка от специализираните органи; 14. извършва проверки по постъпили жалби, сигнали, молби и предложения и съгласувано с дирекция "Правна" подготвя отговори, включително и по искания на засегната от неизпълнението на условията на лицензията страна относно отказ за присъединяване към системите за пренос и разпределение на електрическа енергия и отказ за сключване на договор за продажба на електрическа енергия; 15. анализира и изготвя становища по предложените от енергийните предприятия общи условия в договорите за продажба на електрическа енергия и прави предложения за изменянето им; 16. участва в изготвянето на проекти на нормативни актове, възложени от комисията, и подготвя становища по изпратени за съгласуване от други ведомства проекти на нормативни актове.

Чл. 42. Дирекция "Лицензии и контрол в топлоенергетиката": 1. осъществява проучвания и проверки, свързани с критериите за издаване на разрешения за изграждане или за извеждане от експлоатация на енергийни обекти и/или лицензии за комбинираното производство на електрическа и топлинна енергия, производството на топлинна енергия и преноса на топлинна енергия; 2. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на разрешения за изграждане на нови и разширение на съществуващи енергийни обекти за производство на топлинна енергия, за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия и за извеждане от експлоатация на енергийни обекти в съответствие с изискванията на ЗЕЕЕ; 3. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, прекратяване и отнемане на лицензии за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, за производство на топлинна енергия и за пренос на топлинна енергия в съответствие с изискванията на ЗЕЕЕ; 4. участва в подготовката на тръжните документи за провеждане на търгове за изграждане на нови енергийни производствени мощности над 25 МВт, както и в определянето на критериите за подбор на участниците в съответния търг; 5. извършва необходимите действия по обявяване и провеждане на тръжната процедура в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 29, ал. 1 ЗЕЕЕ; 6. анализира представените от енергийните предприятия приложения към лицензиите за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, за производство на топлинна енергия и за пренос на топлинна енергия, участва в процедурите за тяхното оценяване и приемане; 7. осъществява контрол по спазването на разрешителния режим при изграждането на енергийни обекти за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия и за производство на топлинна енергия; 8. извършва текущ контрол относно качеството и сигурността на комбинираното производство на електрическа и топлинна енергия, на производството на топлинна енергия и на преноса на топлинна енергия; 9. изисква от енергийните предприятия за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, за производство на топлинна енергия и за пренос на топлинна енергия данни за техническото състояние и въздействието върху околната среда на съответните енергийни обекти, както и всяка друга информация за дейността им и необходимите документи във връзка с осъществяването на контролните функции, като при необходимост може да изисква извършване на проверка от специализираните органи; 10. извършва периодични и извънредни проверки на лицензиантите и енергийните обекти, чрез които те осъществяват съответната дейност за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, за производство на топлинна енергия и за пренос на топлинна енергия; 11. извършва проверки по постъпили жалби, сигнали, молби и предложения и съгласувано с дирекция "Правна" подготвя отговори, включително и по искания на засегната от неизпълнението на условията на лицензията страна относно отказ за присъединяване към системите за пренос на топлинна енергия и отказ за сключване на договор за продажба на топлинна енергия; 12. предлага задължителни указания за отстраняване на установени при извършена проверка нарушения на условията на издадено разрешение или лицензия; 13. при констатирани нарушения упълномощените длъжностни лица от дирекцията съставят актове за установяване на нарушение съгласно чл. 169, ал. 1 ЗЕЕЕ; 14. анализира и изготвя становища по предложените от лицензиантите общи условия в договорите за продажба на топлинна енергия и при необходимост прави предложения за изменянето им; 15. участва в изготвянето на проекти на нормативни актове, изготвени от комисията, и подготвя становища по изпратени за съгласуване от други ведомства проекти на нормативни актове; 16. в областта на производството на електрическа енергия съвместно с дирекция "Лицензии и контрол в електроенергетиката" участва в дейностите по чл. 41, т. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9 и 10.

Чл. 43. Дирекция "Лицензии и контрол в газоснабдяването": 1. осъществява проучвания и проверки, свързани с критериите за издаване на разрешения и/или лицензии за пренос, разпределение, съхраняване и транзит на природен газ; 2. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на разрешения за изграждане на нови и разширение на съществуващи обекти за природен газ, газоразпределителни мрежи и обекти за съхраняване на природен газ, на преки газопроводи и за извеждането им от експлоатация; 3. участва в подготовката на тръжните документи за провеждане на търгове за изграждане на нови обекти за пренос, разпределение и съхраняване на природен газ, както и в определянето на критериите за подбор на участниците в съответния търг; 4. извършва необходимите действия по обявяване и провеждане на тръжната процедура в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 29, ал. 1 ЗЕЕЕ; 5. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване на разрешения за изграждане на транзитни газопроводи или нефтопроводи през територията на страната; 6. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване, изменяне, допълване, спиране, прекратяване и отнемане на лицензии и за извършване на дейностите по преноса, разпределението и съхраняването на природен газ, предвидени в ЗЕЕЕ; 7. подготвя документите и извършва необходимите действия за издаване на лицензии за извършване на дейност по транзитен пренос на природен газ или нефт през територията на страната; 8. анализира и изготвя становища по предложените от лицензиантите общи условия в договорите за продажба на природен газ и при необходимост прави предложения за изменянето им; 9. извършва текущ контрол по спазването на условията на издадените разрешения и лицензии и по качеството и сигурността на преноса и доставките на природен газ; 10. изисква от предприятия за природен газ доказателства за техническото състояние и въздействието върху околната среда на експлоатираните от тях обекти, в случай че има рекламации или е лошо качеството на предлаганите услуги, като при необходимост изисква извършване на проверка от специализираните органи; 11. извършва периодични и извънредни проверки на лицензиантите и енергийните обекти за природен газ; 12. извършва проверки по постъпили жалби, сигнали, молби и предложения и съгласувано с дирекция "Правна" подготвя отговори, включително и по искания на засегната от неизпълнението на условията на лицензията страна относно отказ за присъединяване към системите за пренос и разпределение на природен газ и отказ за сключване на договор за продажба на природен газ; 13. предлага задължителни указания за отстраняване на установени при извършена проверка нарушения на условията на издадено разрешение или лицензия; 14. при констатирани нарушения упълномощените длъжностни лица от дирекцията съставят актове за установяване на нарушение съгласно чл. 169, ал. 1 ЗЕЕЕ; 15. участва в подготовката на проекти на нормативни актове, изготвени от комисията, и подготвя становища по изпратени за съгласуване от други ведомства проекти на нормативни актове.

Чл. 44. Освен определените с правилника функции дирекциите изпълняват и други функции, възложени им от комисията в кръга на нейната компетентност чрез председателя на комисията.

Раздел IV
Деловодна дейност

Чл. 45. (1) В администрацията на комисията се водят регистри за: 1. входящата и изходящата кореспонденция; 2. образуваните преписки и издадените по тях разрешения и лицензии; 3. протоколите от заседанията на комисията; 4. наложените санкции; 5. преписките, изпратени на Върховния административен съд; 6. предаване на приключилите преписки в архив. (2) Регистрите се прошнуроват, прономероват, подпечатват се с печата на комисията и се подписват от главния секретар на комисията.

Чл. 46. (1) Постъпилите молби, искания и заявления се вписват във входящия регистър в деня на получаването, като върху тях се отбелязват входящият номер и датата. (2) На получените по пощата документи се запазва пликът с марките и клеймото.

Чл. 47. (1) Образуваните преписки и писмата по тях се вписват в съответния регистър. (2) Документите и писмата по образуваните преписки се поставят в папки, оформени по образец, утвърден от председателя на комисията.

Чл. 48. В изходящия регистър се вписват всички писма, които не са свързани с образуваните преписки. Писмата по преписките се вписват в регистъра за образуваните преписки.

Чл. 49. (1) Преписките могат да бъдат давани само на членовете на комисията и на служителите от администрацията. (2) Исканията по Закона за достъп до обществена информация се завеждат в регистъра за входящата поща. (3) Председателят на комисията или упълномощено от него длъжностно лице разглежда исканията по ал. 2 и се разпорежда за формата и вида на предоставяне на информацията. В случаите, когато достъпът се осигурява чрез преглед на информацията, на лицето, поискало информацията, се съобщава денят, часът и мястото в сградата на комисията, където може да се запознае с документите.

Чл. 50. (1) Приключените през текущата година преписки се архивират най-късно до края на март следващата година и се вписват в съответния регистър. (2) Главният секретар на комисията разрешава изнасянето на преписки и други книжа от архива за служебно ползване. (3) В регистъра срещу номера, с който е архивирана преписката, се отбелязва името на лицето, на което тя е дадена. (4) При приключване на преписка председателят разпорежда с резолюция документите, съдържащи факти и обстоятелства, които представляват търговска или служебна тайна на страните, да се съхраняват в отделна папка.

Чл. 51. (1) Към комисията се създават регистри за издадените разрешения и лицензии за дейностите в енергетиката съгласно ЗЕЕЕ. (2) Регистрите по ал. 1 са публични. (3) Регистрите се водят от определено длъжностно лице от администрацията на комисията.

Чл. 52. (1) Регистрите по чл. 51 съдържат партиди за всяко отделно разрешение и лицензия със следните данни: 1. номера на вписването; 2. регистрационния номер и датата на разрешенията и лицензиите; 3. обекта на разрешението или на лицензията с последващи промени, данни за местонахождението на обекта и описание на дейността; 4. срока на разрешението и на лицензията; 5. данни за притежателя на разрешението, съответно за лицензианта-наименование, седалище, адрес на управление, представителство, данни по регистрация, както и настъпилите промени; 6. датата, акта и основанието за изменяне, допълване, отнемане, подновяване или прекратяване на разрешението или на лицензията. (2) В регистрите не се допуска унищожаване или заличаване на записите, както и изтривания и зачертавания. Поправките се извършват по реда на вписването. (3) При настъпване на изменение на обстоятелствата, подлежащи на вписване по реда на тази глава, титулярят на разрешението, съответно лицензиантът, в 7-дневен срок писмено уведомява комисията за промените и представя съответните оригинални документи или надлежно заверени копия на документи, удостоверяващи настъпилото изменение. (4) Вписването на обстоятелствата по ал. 1 се извършва от компетентното длъжностно лице в 14-дневен срок от влизането в сила на съответното разрешение или лицензия, съответно от получаването на уведомлението по ал. 3.

Чл. 53. (1) Към регистрите по чл. 51 се води специален архив, в който се съхраняват досиетата по всички предоставени разрешения и лицензии. (2) Досиетата се подреждат по партиден номер и номер на вписването, който отговаря на съответния номер в регистъра. (3) Досиетата съдържат: 1. заявлението на кандидата за издаване на разрешение или лицензия; 2. екземпляр от разрешението или лицензията с приложенията към него; 3. решенията за изменяне, допълване, подновяване, прекратяване или отнемане на разрешението или лицензията; 4. екземпляр от наказателните постановления във връзка с разрешението или с лицензията; 5. други документи, които се отнасят до титуляря на разрешението или лицензианта. (4) Досието се съхранява за срока на разрешението или лицензията и най-малко 3 години след това, доколкото друго не е предвидено в действащото законодателство. (5) Архивът към регистрите, който съдържа данни за търговска и служебна тайна, е предназначен само за служебно ползване за нуждите на органите на държавната администрация и на органите за защита на националната сигурност и обществения ред съобразно тяхната компетентност.

Чл. 54. Регистрите се поддържат и като автоматизирана база от данни.

Раздел V
Работно време

Чл. 55. Работното време на комисията и на служителите в администрацията е от 9,00 ч. до 17 ч. и 30 мин. с почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13,00 ч.

Чл. 56. Приемното време на председателя и на главния секретар, както и на дирекциите, се оповестява на специално обозначени места в сградата на администрацията.

Чл. 57. Лицата, които искат среща с председателя на комисията, отправят писмена или устна молба за това до техническия секретар, който съставя график за срещите за приемното време.

Чл. 58. (1) Достъпът на външни лица в сградата на комисията се разрешава след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането. (2) Пропускът съдържа трите имена на лицето, при кого отива и часа на влизане. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска и вписва часа на излизане.

Раздел VI
Отличия, награди и добавки за изпълнение на специфични функции

Чл. 59. Председателят на комисията може да награждава служителите от администрацията за образцово изпълнение на задълженията им с предметни и парични награди в размер до 5 минимални работни заплати в рамките на утвърдения бюджет на комисията.

Чл. 60. (1) Председателят на комисията определя индивидуалния размер на добавката на служителите от администрацията за изпълнение на специфични функции по ЗЕЕЕ. (2) Средствата по ал. 1 се определят в размер 25 на сто от годишния размер на средствата за работна заплата по бюджета на комисията за съответната година и се включват в закона за държавния бюджет за същата година. (3) Редът за определяне на индивидуалния размер на допълнителното възнаграждение се определя с решение на комисията.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 15, ал. 2 от Закона за енергетиката и енергийната ефективност и чл. 51 от Закона за администрацията. Приложениe
към чл. 31, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 98 от 2003 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена на Държавната комисия за енергийно регулиране - 87 щатни бройки

Председател 1
Зам.-председател 1
Член на комисията 5
Главен секретар 1
Служител по сигурността на информацията 1
Финансов контрольор 1
Обща администрация 21
в т. ч.:
Дирекция “Административно, финансово и информационно обслужване и международно сътрудничество” 21
Специализирана администрация 56
в т. ч.:
Дирекция “Правна” 11
Дирекция “Икономическо регулиране” 15
Дирекция “Лицензии и контрол в електроенергетиката” 10
Дирекция “Лицензии и контрол в топлоенергетиката” 10
Дирекция “Лицензии и контрол в газоснабдяването” 10
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив