Устройствен правилник на Българския институт по стандартизация (Отм. ДВ бр. 40/2006)

МС

Държавен вестник брой: 40

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 19.05.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата и организацията на работа на Българския институт по стандартизация (БИС).

Чл. 2. Българският институт по стандартизация е националният орган по стандартизация в Република България, който ръководи, координира и организира дейността по национална стандартизация в съответствие с приоритетите на развитие на националната икономика и със задълженията, които произтичат от членството на Република България в международни и европейски организации по стандартизация (ISO, IEC, CEN, CENELEC и други).

Чл. 3. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Българският институт по стандартизация е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на икономиката и енергетиката.

Глава втора
УПРАВЛЕНИЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ИНСТИТУТ ПО СТАНДАРТИЗАЦИЯ

Чл. 4.
(1) Българският институт по стандартизация се ръководи от председател и заместник-председател и включва Съвет по стандартизация, които се подпомагат от администрация.
(2) Председателят и заместник-председателят на БИС се определят с решение на Министерския съвет и се назначават от министър-председателя.

Чл. 5. Председателят на БИС:
1. ръководи, координира и контролира дейността на БИС;
2. представлява БИС и осъществява връзките с държавните органи, неправителствените организации и международните и европейските организации по стандартизация;
3. ръководи, организира и координира дейността на Съвета по стандартизация;
4. одобрява българските стандарти;
5. сключва договори с чуждестранни национални органи по стандартизация за продажба на чуждестранни национални стандарти в Република България;
6. определя работни групи от експерти за разработване проекти на стандарти в области по стандартизация, за които няма регистрирани технически комитети;
7. одобрява правила и процедури за дейността на БИС;
8. утвърждава структурата на БИС, длъжностните характеристики на служителите, поименното разписание на длъжностите и работните заплати и вътрешните правила за работна заплата;
9. назначава, освобождава и налага дисциплинарни наказания на държавните служители;
10. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите, работещи по трудово правоотношение;
11. командирова служителите в БИС;
12. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на БИС;
13. подготвя и представя в Министерския съвет годишен доклад за изпълнението на програмата по стандартизация и за дейността на БИС след приемането му от Съвета по стандартизация;
14. организира регистрирането на сертификатната марка за съответствие на продукти с българските стандарти;
15. контролира спазването на правилата за предоставяне на сертификатната марка;
16. организира изготвянето на програма за курсове, семинари и други форми за участие в дейността по национална стандартизация и контролира изпълнението й;
17. организира провеждането на информационната политика, като осигурява публичност и прозрачност на дейността на БИС;
18. отговаря за подготовката и издаването на годишния каталог на българските стандарти и на официалния бюлетин на БИС.

Чл. 6. Заместник-председателят на БИС подпомага председателя при изпълнение на неговите правомощия, като изпълнява възложените му със заповед функции.

Чл. 7. Съветът по стандартизация:
1. определя приоритетите за работа по национална стандартизация;
2. разглежда, обсъжда и одобрява програмата по национална стандартизация и следи за финансовото и експертното й обезпечаване;
3. прави предложения до председателя на БИС по съставянето и изпълнението на бюджета на БИС, включително за финансиране на стандарти с бюджетни средства;
4. възлага на председателя на БИС организирането на работни групи от експерти за разработване на стандарти в области по стандартизация, за които няма технически комитети;
5. обсъжда, дава препоръки и приема годишния доклад за изпълнението на програмата по стандартизация и за дейността на БИС.

Глава трета
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА НА БИС

Чл. 8.
(1) Администрацията на БИС е организирана в две дирекции: дирекция "Правно-нормативно осигуряване и финансово-стопанска дейност" и дирекция "Стандартизация".
(2) Към дирекциите могат да се създават отдели, а към отделите могат да се създават сектори.
(3) (Изм., ДВ, бр. 28 от 2006 г.) Общата численост на персонала на БИС е 67 щатни бройки.
(4) Разпределението на общата численост на персонала по ал. 3 е посочено в приложението.

Чл. 9. Дирекция "Правно-нормативно осигуряване и финансово-стопанска дейност" осъществява:
1. правно и нормативно обслужване на БИС, като:
а) дава становища по проекти на нормативни актове;
б) участва в разработването и организира съгласуването на проекти на нормативни актове, правила и процедури, свързани с дейността на БИС;
в) отговаря за законосъобразното съставяне на заповеди и трудови договори, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения със служителите;
г) съгласува проектите на договори и споразумения, по които страна е БИС;
д) дава становища по законосъобразността и съгласува проектите на издаваните от председателя на БИС индивидуални административни актове;
е) осъществява процесуалното представителство на БИС пред съдебните органи;
ж) осъществява връзките и взаимодействието с правните звена на Министерския съвет и на министерствата;
з) дава становища, мнения и консултации по правни въпроси, свързани с осъществяването на дейността на БИС;
2. финансово-стопанските дейности, като:
а) организира финансовата дейност и счетоводната отчетност;
б) разработва проекта на бюджет на БИС;
в) подпомага председателя за законосъобразното използване на финансовите средства;
г) съставя, изпълнява, приключва и отчита бюджетните сметки и сметките за приходите и разходите на БИС;
д) подготвя годишния отчет и баланс;
е) води на отчет движимото и недвижимото имущество на БИС;
ж) организира и осъществява материално-техническото снабдяване с инвентар, консумативни материали и обзавеждане;
3. дейността във връзка с осигуряването на човешките ресурси и с деловодното обслужване, като:
а) подготвя поименното разписание на длъжностите и работните заплати и вътрешните правила за работната заплата;
б) осигурява технически назначаването на служители в БИС;
в) води служебните и трудовите досиета на служителите; отчита отпуските и заверява молбите за ползването им; издава и заверява документи за стажа на служителите; приема болнични листове и ги предава на счетоводството;
г) изготвя документите за пенсиониране на служители;
д) създава организация по охраната на труда и техниката за безопасност и по отбранително-мобилизационната подготовка;
е) приема, регистрира и насочва входящата служебна кореспонденция, изпраща изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;
ж) систематизира и съхранява документите и другите материали на БИС и заверява заповедите;
4. връзките с обществеността, като осигурява информация за средствата за масово осведомяване относно дейността на БИС.

Чл. 10. Дирекция "Стандартизация":
1. съставя програма по стандартизация със съответните етапи, срокове и изпълнители в съответствие с приоритетите за развитие на националната икономика;
2. подготвя и представя българските стандарти за одобряване от председателя на БИС;
3. организира издаването на български стандарти на хартиен и електронен носител;
4. създава и издава годишен каталог на българските стандарти;
5. разпространява български стандарти и проекти на български стандарти;
6. поддържа и съхранява фонд от български, международни, европейски и чужди национални стандарти и осигурява достъпа до тях;
7. организира разработването на български стандарти за структурата и оформянето на съдържанието на стандартите и за работа на техническите комитети;
8. изпълнява програмата за курсове, семинари и други форми за участие в дейността по национална стандартизация;
9. организира издаването на официалния бюлетин на БИС и подготвя информацията, която се публикува в него;
10. осигурява организационно-техническото обслужване на дейността на Съвета по стандартизация;
11. води регистрите на българските стандарти и на техническите комитети;
12. осигурява организационно-техническото обслужване на техническите комитети;
13. създава и актуализира база от данни за българските стандарти и осигурява съвместимостта й с базата от данни "Perinorm";
14. поддържа, актуализира и съхранява бази от данни "Perinorm" и "Recht";
15. осигурява достъп до фондовете и базите от данни за потребителите на информация по стандартизация;
16. създава и поддържа web страница в Интернет за дейността на БИС;
17. извършва справки и анализи по заявка за стандарти, правила, процедури, регламенти и др. актове, свързани с дейността по национална стандартизация;
18. организира изпълнението на задълженията на БИС, свързани с подготовката на Република България за присъединяване към Европейския съюз;
19. организира и координира сътрудничеството с международни, регионални и национални организации по стандартизация;
20. подготвя сключването на междуправителствени и междуведомствени споразумения за сътрудничество в областта на стандартизацията и осигурява изпълнението им;
21. осъществява връзките на БИС с европейските и международните организации по стандартизация;
22. подготвя и изпраща информация за одобрените български стандарти и за програмата по стандартизация в европейските и международните организации по стандартизация;
23. организира и координира дейностите, свързани с подготвянето на отговори в областта на стандартизацията на запитвания от физически и юридически лица.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА В БИС

Чл. 11. Директорите на дирекции ръководят, организират и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция съгласно определените й с правилника функции.

Чл. 12. Освен определените с правилника функции директорите на дирекции изпълняват и други задачи, възложени им от ръководството на БИС, съгласно утвърдените длъжностни характеристики.

Чл. 13. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в БИС, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 14. Длъжностните характеристики на служителите в БИС и вътрешните правила за работна заплата се утвърждават от председателя на БИС по предложение на директора на дирекция "Правно-нормативно осигуряване и финансово-стопанска дейност".

Чл. 15. За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите могат да бъдат награждавани с парични награди, както и с отличия и предметни награди на стойност до 3 минимални работни заплати.

Чл. 16.
(1) Документите, изпратени до БИС от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.
(2) При завеждането на документите във входящия регистър се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

Чл. 17.
(1) Служебните преписки се разпределят от председателя на БИС с резолюция до съответните ръководители на дирекции. Резолюцията съдържа указания, срок за изпълнение, дата и подпис.
(2) Ръководителите на дирекции възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на един или повече служители, като конкретизират задачите.

Чл. 18. Изходящите от БИС материали се съставят в два екземпляра и се завеждат в изходящ регистър. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответната дирекция, като се посочва датата.

Чл. 19. Работното време на служителите в БИС е от 9,00 до 17,30 часа с почивка от 12,30 до 13,00 часа.

Чл. 20. Достъпът на външни лица в сградата на БИС се разрешава след издаване на пропуск или представяне на документ, разрешаващ влизането и излизането, съгласно правилата за охрана и пропускателния режим в БИС, утвърдени със заповед на председателя на БИС.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.6а, ал. 2 от Закона за националната стандартизация.

Приложение
към чл. 8, ал. 4
(Изм., ДВ, бр. 28 от 2006 г.)

Численост на персонала на Българския институт по стандартизация - 67 щатни бройки

Председател 1
Заместник-председател 1
Дирекция "Правно-нормативно осигуряване и финансово-стопанска дейност" 7
Дирекция "Стандартизация" 58
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив