УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА АГЕНЦИЯТА ПО ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ

Приет с ПМС № 32 от 16.02.2009 г.
Обн. ДВ. бр.15 от 24 Февруари 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата, организацията на работа и съставът на Агенцията по енергийна ефективност към министъра на икономиката и енергетиката, наричана по-нататък "агенцията".

 

Чл. 2. Агенцията е юридическо лице със седалище София и има статут на изпълнителна агенция.

 

Чл. 3. (1) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на икономиката и енергетиката.

(2) При осъществяване на своята дейност агенцията се подпомага от териториални звена в районите по чл. 4, ал. 3 от Закона за регионалното развитие със седалища, определени в чл. 13, ал. 4.

(3) Издръжката на агенцията се формира от субсидия от републиканския бюджет и от собствени приходи.

(4) Агенцията е администратор на следните приходи:

1. субсидии от републиканския бюджет;

2. приходи от собствена дейност;

3. събрани суми от глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления, издадени при осъществяване на контрола по реда на Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ);

4. приходи от международни програми и споразумения;

5. други източници, определени с нормативен акт.

(5) Събраните суми от глоби и имуществени санкции по чл. 6, ал. 4, т. 3 ЗЕЕ се разпределят, както следва:

1. петдесет на сто - в държавния бюджет;

2. петдесет на сто - в бюджета на агенцията.

(6) Финансовите средства по чл. 6, ал. 5, т. 2 ЗЕЕ се разходват, както следва:

1. четиридесет на сто - за обезпечаване контролната дейност на агенцията;

2. двадесет на сто - за придобиване на дълготрайни материални активи от агенцията;

3. десет на сто - за обучение и повишаване квалификацията на служителите в агенцията за осъществяване на контролната дейност;

4. тридесет на сто - за допълнително материално стимулиране по реда, определен в чл. 20.

 

Чл. 4. Агенцията подпомага изпълнителния директор при осъществяването на неговите функции и осигурява технически дейността му.

 

Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 5. (1) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.

(2) Договорът с изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от министъра на икономиката и енергетиката съгласувано с министър-председателя.

(3) Изпълнителният директор е орган на изпълнителната власт.

(4) В изпълнение на своите правомощия изпълнителният директор издава индивидуални административни актове в съответствие с действащото законодателство.

 

Раздел II.
Правомощия на изпълнителния директор

Чл. 6. (1) Изпълнителният директор:

1. представлява агенцията и отговаря за цялостната й дейност;

2. ръководи, координира и контролира изпълнението на функциите и задачите на агенцията, както и връзките на агенцията с държавните и международните институции;

3. участва в разработването на националните планове за действие по енергийна ефективност;

4. организира изпълнението на дейности и мерки, включени в националните планове за действие по енергийна ефективност;

5. организира изпълнението на дейности и мерки по други програми по енергийна ефективност;

6. представя ежегодно на министъра на икономиката и енергетиката отчет за изпълнението на националните планове за действие по енергийна ефективност;

7. потвърждава размера на енергийните спестявания в резултат на извършените енергийни услуги чрез издаване на удостоверения за енергийни спестявания и на други мерки за повишаване на енергийната ефективност;

8. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;

9. осъществява контрол в предвидените от ЗЕЕ случаи;

10. организира изготвянето на примерни договори за предоставяне на енергийни услуги, насочени към използване на различни финансови инструменти от купувачите на енергийни услуги, и изпълнението на други дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност;

11. организира изготвянето на проекти, сключва доброволни споразумения и осъществява мониторинг за изпълнението им;

12. взаимодейства с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с други юридически лица с нестопанска цел по изпълнение на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;

13. организира създаването и поддържането на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност;

14. организира създаването и поддържането на публичните регистри по чл. 23, ал. 4 и чл. 34, ал. 4 ЗЕЕ, както и издаването на удостоверения на лицата, отговарящи на изискванията на чл. 23 и 34 ЗЕЕ;

15. оказва съдействие на органите на държавната власт и на органите на местното самоуправление, както и на участниците на пазара на енергийни услуги при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;

16. организира популяризирането на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;

17. съдейства за развитието на обучението по енергийна ефективност;

18. организира създаването и поддържането на списък на сградите, промишлените системи, водогрейните котли и климатичните инсталации, които следва да се привеждат в съответствие с изискванията за енергийна ефективност;

19. утвърждава образец на отчетите по чл. 12, ал. 3 ЗЕЕ;

20. представя ежегодно на министъра на икономиката и енергетиката доклад за дейността на агенцията;

21. представя на министъра на икономиката и енергетиката за утвърждаване проекта на бюджет на агенцията;

22. представя на министъра на икономиката и енергетиката периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета на агенцията;

23. отговаря за целесъобразното и законосъобразното разходване на бюджетните средства и приходите от собствена дейност;

24. утвърждава структурата на дирекциите, длъжностното разписание и работните заплати;

25. назначава и освобождава държавните служители в агенцията;

26. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;

27. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на агенцията;

28. командирова работещите в агенцията;

29. представя на министъра на икономиката и енергетиката за одобряване обхвата на изпитната материя и начина на оценяване, изготвени от акредитираните висши технически училища.

(2) Изпълнителният директор изпълнява и други функции и задачи, определени с нормативните актове.

(3) В дейността си изпълнителният директор се подпомага от заместник изпълнителен директор.

(4) Трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от изпълнителния директор съгласувано с министъра на икономиката и енергетиката.

(5) Изпълнителният директор със заповед определя функциите на заместник изпълнителния директор, като може да му делегира и свои правомощия при спазване ограниченията на закона.

(6) Функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие се изпълняват от заместник изпълнителния директор или от определен със заповед за всеки конкретен случай служител на ръководна длъжност в агенцията.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 7. (1) Агенцията е организирана в две дирекции и главна дирекция.

(2) Общата численост на персонала в агенцията е 70 щатни бройки.

(3) Числеността на персонала в отделните структурни звена на агенцията е посочена в приложението.

(4) Със заповед на изпълнителния директор могат да се създават, преобразуват и закриват отдели и сектори в рамките на дирекциите.

 

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 8. (1) Административното ръководство на агенцията се осъществява от главен секретар, който се назначава от изпълнителния директор.

(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на агенцията за точното спазване на нормативните актове и за изпълнението на законните разпореждания на изпълнителния директор.

(3) Главният секретар организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс.

 

Чл. 9. (1) Главният секретар носи отговорност пред изпълнителния директор за дейността и за изпълнението на задачите на администрацията.

(2) Изпълнителният директор може да възложи и други функции и задачи на главния секретар.

(3) При отсъствие на главния секретар неговите функции се изпълняват от определено от изпълнителния директор с писмена заповед длъжностно лице за всеки конкретен случай.

 

Раздел III.
Служител по сигурността на информацията и финансов контрольор

Чл. 10. (1) Служителят по сигурността на информацията и финансовият контрольор са пряко подчинени на изпълнителния директор на агенцията.

(2) Служителят по сигурността на информацията се назначава по реда на Закона за защита на класифицираната информация и изпълнява задачите, произтичащи от него и от нормативните актове по прилагането му, като:

1. разработва план за защита на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;

2. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация;

3. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в агенцията.

(3) Финансовият контрольор се назначава в съответствие с изискванията на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор и осъществява предварителен контрол за законосъобразност върху цялата дейност на агенцията, включително върху разходването на средства от републиканския бюджет и на средства, получавани по международни програми и проекти.

 

Раздел IV.
Обща администрация

Чл. 11. (1) Общата администрация на агенцията е организирана в дирекция "Административно обслужване и финансово-стопанска дейност".

(2) Общата администрация изпълнява функции по техническото осигуряване на дейността на изпълнителния директор и на специализираната администрация, както и дейности по административно обслужване на граждани и юридически лица.

 

Чл. 12. Дирекция "Административно обслужване и финансово-стопанска дейност":

1. в областта на административното обслужване:

а) осигурява спазването на законността при осъществяването на дейността на общата и специализираната администрация;

б) оказва правна помощ на изпълнителния директор и на структурните звена в агенцията, като изготвя заповеди, договори, становища и справки по правни въпроси;

в) осъществява процесуалното представителство на агенцията пред съдилищата и други юрисдикции;

г) следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в агенцията, както и за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за държавния служител и Кодекса на труда;

д) следи за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за обществените поръчки;

е) участва в подготовката или изготвя самостоятелно проекти на нормативни актове, подготвя правни становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване, включително по проекти на международни договори;

ж) дава становища по законосъобразността и съгласува проектите на актове на изпълнителния директор и на упълномощени от него длъжностни лица;

з) изготвя или съгласува проектите на договори, меморандуми, споразумения, анекси и други, по които страна е агенцията;

и) организира дейността по издаване на удостоверения на лицата, отговарящи на изискванията на чл. 23 и 34 ЗЕЕ;

к) създава, актуализира и поддържа публичните регистри по чл. 23, ал. 4 и чл. 34, ал. 4 ЗЕЕ;

2. в областта на финансово-стопанските дейности:

а) разработва проекта на годишен бюджет и бюджетна прогноза на агенцията;

б) изготвя месечно разпределение на утвърдения годишен бюджет;

в) следи за ефективното разходване съгласно отпуснатите лимити на бюджетните средства при спазване на финансовата дисциплина;

г) подготвя корекции по утвърдения годишен бюджет на агенцията;

д) организира, разработва и съставя поименните списъци на инвестиционните програми и документацията за капиталовите разходи по бюджета на агенцията;

е) организира и осъществява счетоводството в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти;

ж) съставя ежемесечните и тримесечните отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки и фондове, както и годишния финансов отчет на агенцията;

з) изготвя анализи и справки по изпълнението на бюджета, както и други отчети и справки за нуждите на Министерството на икономиката и енергетиката, Сметната палата, Министерството на финансите, Националния статистически институт, Националния осигурителен институт, Националната агенция по приходите и други ведомства;

и) води на отчет движимото и недвижимото имущество и организира и осъществява материално-техническото снабдяване;

к) извършва дейностите по отбранително-мобилизационната подготовка и по предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от кризи;

3. в областта на човешките ресурси:

а) изготвя и актуализира длъжностното разписание и длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;

б) изготвя отчети и справки за работната заплата и дейността по осигуряване на необходимите човешки ресурси, които се изискват от действащото законодателство;

в) изготвя необходимите документи за промяна на размера на средната месечна брутна работна заплата в агенцията;

г) изготвя документите за назначаване на персонала, за изменяне и прекратяване на трудовите и служебните правоотношения със служителите на агенцията, включително при пенсиониране на служители;

д) води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите, отчита отпуските и заверява молбите на служителите за ползването им, издава и заверява документи за стажа на служителите, приема болнични листове и ги предава в счетоводството;

е) осигурява технически процеса на атестиране на служителите в агенцията и съдейства за организиране обучението на служителите в агенцията;

ж) организира провеждането на обучение и инструктаж на служителите в агенцията по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;

4. в областта на деловодното обслужване:

а) приема, регистрира и насочва входящата служебна кореспонденция към адресатите, извежда и изпраща по предназначение изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;

б) систематизира, съхранява и архивира документите и другите материали на агенцията и извежда заповедите;

в) води регистратура за класифицираната информация;

5. в областта на протокола и връзките с обществеността:

а) организира провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи, семинари и дискусии в агенцията;

б) подготвя необходимите документи и организира задграничните командировки на служителите в агенцията;

в) осъществява връзките с обществеността;

6. в областта на информационното и комуникационното осигуряване:

а) организира и осъществява информационното и техническото обслужване и достъпа до интернет, осигурява интегрирането на информационните системи на агенцията с информационните системи на другите звена от държавната администрация;

б) организира и осигурява поддръжката на хардуера и системния софтуер на компютърната техника на агенцията;

в) осигурява работата на компютърната мрежа и защитата на информацията от непозволен достъп;

г) осигурява съвместно със служителя по сигурността на информацията защитата на класифицираната информация в електронен вид.

 

Раздел V.
Специализирана администрация

Чл. 13. (1) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на изпълнителния директор. Тя е организирана в дирекция "Планове, програми и международно сътрудничество" и Главна дирекция "Информация и контрол".

(2) Дирекция "Планове, програми и международно сътрудничество":

1. участва в разработването на националните планове за действие по енергийна ефективност;

2. организира изпълнението на дейности и мерки, включени в националните планове за действие;

3. изготвя ежегоден отчет за изпълнението на националните планове за действие по енергийна ефективност;

4. изготвя анализи за състоянието на енергийната ефективност на национално и отраслово ниво;

5. извършва мониторинг и оценка на постигнатите годишни енергийни спестявания;

6. осигурява експертно съдействие на органите на държавната власт и органите на местното самоуправление при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;

7. осъществява взаимодействието на агенцията с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с юридически лица с нестопанска цел по изпълнението на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;

8. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;

9. участва в популяризирането на дейностите и мерките по енергийна ефективност, като организира и участва в семинари, конференции и работни срещи, съставя и разпространява издания, брошури и други материали на агенцията;

10. съдейства за развитие на обучението по енергийна ефективност;

11. изготвя проекти на национални доклади, становища и позиции по изпълнение на директивите на Европейския съюз, отнасящи се до енергийната ефективност;

12. съдейства за привличане на инвестиции от европейски програми и фондове за икономическо и социално сближаване, както и от други национални и чуждестранни финансови източници за финансиране на програми и проекти по енергийна ефективност;

13. участва в изпълнението на международни програми и проекти;

14. съдейства за популяризирането на добрата европейска практика в областта на енергийната ефективност.

(3) Главна дирекция "Информация и контрол":

1. извършва проверки в изпълнение на контролните правомощия на изпълнителния директор на агенцията по глава шеста от ЗЕЕ;

2. извършва контролни обследвания по системен или случаен подбор на проверяваните сгради и/или промишлени системи;

3. съставя актове за установяване на административни нарушения, констатирани при извършените проверки;

4. съставя констативните протоколи за резултатите от извършените проверки;

5. дава предписания на проверяваните лица за отстраняване на констатирани нарушения;

6. създава и поддържа списък на сградите, промишлените системи, водогрейните котли и климатичните инсталации, които следва да се привеждат в съответствие с изискванията за енергийна ефективност;

7. организира и участва в семинари, конференции и работни срещи, в съставянето и разпространението на издания и други материали на агенцията, свързани с компетентността на дирекцията;

8. води списък и извършва проверки по сроковете за изпълнение на поставените индивидуални цели за енергийно спестяване на лицата по чл. 10, ал. 1 ЗЕЕ;

9. създава и поддържа национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност;

10. събира и обработва информация съгласно чл. 40, ал. 2 и 3 ЗЕЕ;

11. изготвя предложения до изпълнителния директор за потвърждаване на енергийни спестявания и издаване на удостоверения на базата на действащи методики;

12. изготвя предложения с цел подпомагане сключването на договори с гарантиран резултат;

13. изготвя проекти на примерни договори за предоставяне на енергийни услуги;

14. изготвя предложения за проекти на доброволни споразумения;

15. осигурява експертно съдействие на органите на държавната власт и на органите на местното самоуправление, както и на участниците на пазара на енергийни услуги при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;

16. изготвя оценка и анализ на ефекта и приложимостта на финансовите механизми за повишаване на енергийната ефективност и на удостоверенията за енергийни спестявания и добри практики;

17. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на енергийната ефективност;

18. осъществява взаимодействието на агенцията с органите на държавната власт и с органите на местното самоуправление, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с юридически лица с нестопанска цел по изпълнението на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност;

19. осигурява взаимодействие с лица, предоставящи енергийни услуги, при изпълнението на задълженията им по ЗЕЕ;

20. оказва съдействие за развитие на обучението по енергийна ефективност;

21. участва в семинари, конференции и работни срещи, в съставянето и разпространението на издания и други материали на агенцията, свързани с компетентността на дирекцията.

(4) Главна дирекция "Информация и контрол" има териториални звена със седалища: Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Кърджали, Монтана, Плевен, Пловдив, Русе, Силистра, Смолян, Стара Загора и Шумен.

 

Раздел VI.
Организация на работата на агенцията

Чл. 14. Директорите на дирекции ръководят, организират и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция съгласно определените й с правилника функции.

 

Чл. 15. Освен определените с правилника функции директорите на дирекции изпълняват и други задачи, възложени им от ръководството на агенцията в рамките на дейността й.

 

Чл. 16. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

 

Чл. 17. Длъжностните характеристики на служителите в агенцията се утвърждават от главния секретар или от упълномощен от него служител на ръководна длъжност.

 

Чл. 18. Вътрешните правила за работната заплата се утвърждават от изпълнителния директор по предложение на главния секретар.

 

Чл. 19. За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите могат да бъдат награждавани с отличия и награди. Стойността на една парична или предметна награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

 

Чл. 20. (1) Размерът на средствата за допълнително материално стимулиране на служителите в агенцията е до 30 на сто от разчета на годишния размер на средствата за работна заплата.

(2) Допълнителното материално стимулиране на служителите се извършва по направени предложения, както следва:

1. за служител - от съответния директор;

2. за директор - от заместник изпълнителния директор и/или от главния секретар;

3. за главния секретар - от заместник изпълнителния директор.

(3) Индивидуалният размер на сумата за допълнителното материално стимулиране на всеки служител се определя със заповед от изпълнителния директор въз основа на критериите, определени с вътрешните правила за работната заплата, и/или показателите, посочени в Наредбата за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация, приета с постановление № 105 на Министерския съвет от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 54 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 6 и 46 от 2004 г., бр. 83 от 2005 г., бр. 46 от 2006 г., бр. 64 и 92 от 2008 г. и бр. 5 от 2009 г.).

(4) Индивидуалният размер на допълнителното материално стимулиране на изпълнителния директор и на заместник изпълнителния директор се определя върху индивидуалните им средства за работна заплата за съответната година в размер, равен на средния процент на допълнителното материално стимулиране на служителите от цялата администрация.

(5) В случаите на вътрешно съвместителство или вътрешно заместване съответният служител има право само на допълнителното материално стимулиране, което му е определено за извършване на работата по основното му служебно или трудово правоотношение.

(6) Допълнителното материално стимулиране се изплаща заедно с работната заплата в последното тримесечие на годината.

(7) Начисляването на средствата за допълнително материално стимулиране се извършва на базата на действително отработени дни през съответната година.

(8) За отработени дни по ал. 7 се считат и дните, през които служителите ползват редовен или допълнителен платен годишен отпуск.

 

Чл. 21. (1) Документите, изпратени до агенцията от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.

(2) При завеждането на документите във входящия регистър се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

 

Чл. 22. (1) Служебните преписки се разпределят от изпълнителния директор с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изпълнение, дата и подпис.

(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на един или повече служители, като конкретизират задачите.

 

Чл. 23. Изходящите от агенцията документи се съставят най-малко в два екземпляра и се завеждат в изходящ регистър. Вторият екземпляр съдържа името, длъжността и подписа на служителя, изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва датата.

 

Чл. 24. Работното време на служителите в агенцията е от 9,00 до 17,30 ч. с почивка от 12,30 до 13,00 ч.

 

Чл. 25. (1) Достъпът на външни лица в сградата на агенцията се разрешава след издаване на пропуск, разрешаващ влизането и излизането, съгласно правилата за охрана и пропускателния режим в агенцията, утвърдени със заповед на изпълнителния директор.

(2) Приемното време за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали се оповестява на общественодостъпно място в агенцията.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 6, ал. 3 от Закона за енергийната ефективност и чл. 55 от Закона за администрацията.

 

Приложение към чл. 7, ал. 3
Приложение към чл. 7, ал. 3

Численост на персонала на Агенцията по енергийна ефективност - 70 щатни бройки
 

Изпълнителен директор 1
Заместник изпълнителен директор 1
Главен секретар 1
Финансов контрольор 1
Служител по сигурността на информацията 1
Обща администрация 19
в т.ч.:  
дирекция "Административно обслужване и финансово-стопанска  
дейност" 19
Специализирана администрация 46
в т.ч.:  
дирекция "Планове, програми и международно сътрудничество" 14
Главна дирекция "Информация и контрол" 32
в т.ч.: териториални звена 13

 

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив