ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 101 ОТ 18 АПРИЛ 2001 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 245 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. (ДВ, БР. 98 ОТ 2000 Г.)

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 101 ОТ 18 АПРИЛ 2001 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 245 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. (ДВ, БР. 98 ОТ 2000 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 27 Април 2001г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. се отменя.
§ 2. В се отменя.
§ 3. се отменя.
§ 4. В се отменя.
§ 5. се отменя.
§ 6. В думите "и финансирането" се заличават, а в т. 2, буква "в" след думите "текущата година" текстът до края се заличава.
§ 7. Създава се глава шеста:
"Глава шеста
ФИНАНСИРАНЕ НА ИЗГРАЖДАНЕТО, РЕМОНТА И ПОДДЪРЖАНЕТО НА ПЪТИЩАТА
Раздел I
Общи изисквания
Чл. 51
1. дейностите, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на:
а) републиканските пътища извън границите на градовете;
б) пътните възли и кръстовищата, както и частите от тях, които са част от републиканската пътна мрежа;
2. разходите, свързани с отчуждаването на терени и с промяна на предназначението на земеделски земи и гори и земи от горския фонд, необходими за изграждането на републикански пътища извън границите на населените места и селищните образувания и на платната за движение на републиканските пътища в границите на населените места и селищните образувания.
(2) Изпълнителната агенция "Пътища" изплаща обезщетенията за частите от отчуждените имоти в границите на населени места и селищните образувания, които попадат в обхвата на платното (платната) за движение. Площта на тези части се определя в парцеларния план към работния проект на съответния пътен участък.
Чл. 52. Общините финансират:
1. дейностите, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на:
а) общинските пътища;
б) пътните възли и кръстовищата, както и частите от тях, които са част от общинската пътна мрежа;
2. разходите, свързани с отчуждаването на терени и с промяна на предназначението на земеделски земи и гори и земи от горския фонд, необходими за изграждането на общински пътища и на частта от републиканските пътища в населените места и селищните образувания извън платната за движение.
Чл. 53. (1) При реконструкция и ремонт на съществуващи пътни кръстовища и възли, когато основното и второстепенното направление (направления) имат различни собственици, разходите се разпределят между тях пропорционално на стойностите на строителните работи по всяко от направленията.
(2) Реконструкцията и ремонтът на пътните връзки по ал. 1 се финансират от собственика на основното направление.
Чл. 54. (1) Изпълнителната агенция "Пътища" и общините финансират съвместно проектите за изграждане и основен ремонт на участъците от републиканските пътища в границите на градовете в съотношение, както следва:
1. от Изпълнителната агенция "Пътища" - в размер, пропорционален на строителната стойност на платното (платната) за движение извън границите на града;
2. от общината - в размер, пропорционален на останалата част от строителната стойност на пътя.
(2) За финансиране на дейностите по ал. 1 се постига взаимна договореност между Изпълнителната агенция "Пътища" и съответната община, която се реализира по установения в чл. 41 ред.
Чл. 55
(2) Директорите на областните пътни управления и кметовете на съответните общини до 30 септември определят в споразумителен протокол размера на средствата по чл. 48, т. 2, буква "в" за следващата бюджетна година според дължината на републиканските пътища в границите на градовете, както и сроковете за предоставяне на средствата на общините.
(3) Отчитането на средствата по ал. 2 се извършва по реда на чл. 77.
Чл. 56. Средствата от републиканския бюджет за финансиране на изграждането, ремонта и поддържането на републиканските и общинските пътища се определят със закона за държавния бюджет за съответната година.
Чл. 57. Дейностите, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на частните пътища, се финансират със средства на техните собственици.
Чл. 58. Дейностите, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на пътните връзки към крайпътните обекти за обслужване на пътници и превозни средства, се финансират със средства на собствениците на обектите.
Чл. 59
Чл. 60. Изместването на отделни пътища или на участъци от тях във връзка с изграждането на нови или реконструкцията на съществуващи обекти, както и ремонтът за възстановяване на участъци от пътищата, увредени при изграждане, реконструкция и ремонти на мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура и други подземни съоръжения, се финансират от инвеститорите, които са ги предизвикали.
Чл. 61. Пътища или части от тях, предоставени на концесия, се финансират в съответствие с концесионния договор.
Раздел II
Бюджет на Изпълнителната агенция "Пътища"
Чл. 62
(2) Бюджетът на Изпълнителната агенция "Пътища" се формира от средства от републиканския бюджет, от приходи по чл. 44 от закона, безвъзмездно предоставени средства, заеми, включително от международни и чуждестранни финансови институции, и от други постъпления, определени с нормативен акт.
(3) Изпълнителната агенция "Пътища" ежегодно изготвя разчет за очакваните приходи от такси върху течните горива и за разпределението им по чл. 48, ал. 1 от закона.
(4) Средствата по чл. 48, ал. 1, т. 2 от закона за съответната година се разпределят за третокласната пътна мрежа и за общинската пътна мрежа пропорционално на дължините на пътищата с настилка при отчитане на транспортните функции и социалното значение на пътищата.
Чл. 63. Изпълнителната агенция "Пътища" разпределя постъпилите приходи, като спазва следните приоритети:
1. изплащане на българското дялово участие по финансиране на програми въз основа на сключени международни договори, по които Република България е страна, и които предвиждат финансиране от бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища";
2. изплащане на главница, лихви и такси по заеми, отпуснати от международни и чуждестранни финансови институции;
3. изплащане на главница, лихви и такси по вътрешни заеми, които Изпълнителната агенция "Пътища" е получила;
4. текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища и на железопътната инфраструктура;
5. изграждане, реконструкция и основен ремонт на републиканските пътища и на железопътната инфраструктура;
6. текущ ремонт и поддържане, включително зимно, на общинските пътища;
7. изграждане, реконструкция и основен ремонт на общинските пътища;
8. проучвателни, проектни и научноизследователски разработки за нуждите на пътищата и железопътната инфраструктура;
9. национални и общински програми за повишаване на безопасността на движението по републиканските и общинските пътища.
Чл. 64. Неизразходваните средства в края на годината по бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища" се прехвърлят като наличност за следващата година и се разходват по предназначението им.
Чл. 65. Годишният счетоводен отчет на Изпълнителната агенция "Пътища" се съставя при условията и по реда на Закона за счетоводството.
Чл. 66. Касовото изпълнение на бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища" се извършва по реда на чл. 29 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Чл. 67. Набирането, разходването и отчитането на средствата по чл. 44, т. 5 от закона се извършват по реда, определен от министъра на финансите и управителя на Българската народна банка.
Чл. 68
(2) Към искането по ал. 1 купувачите на течни горива прилагат справка-декларация, която съдържа данни за вида и количеството на закупените горива и за размера на дължимите и внесените такси, както и копие от платежното нареждане за преведените суми.
(3) Към искането по ал. 1 вносителите на течни горива прилагат Единен административен документ съгласно чл. 197, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за митниците (обн., ДВ, бр. 149 и 150 от 1998 г.; попр., бр. 154 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 25 от 1999 г., бр. 14 от 2000 г. и бр. 4 от 2001 г.), както и копие от платежното нареждане за преведените суми.
(4) Към искането по ал. 1 купувачите и вносителите на течни горива прилагат удостоверение за наличието или липсата на данъчни задължения съгласно чл. 36, ал. 7 от Данъчния процесуален кодекс.
(5) При необходимост Изпълнителната агенция "Пътища" изисква становище от митническите органи по основателността на искането за възстановяване на неправилно внесени или надвнесени суми от вносителите на течни горива.
(6) В случаите по чл. 30 от Правилника за прилагане на Закона за акцизите (обн., ДВ, бр. 16 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 55 и 80 от 1999 г., бр. 4 от 2000 г. и бр. 12 от 2001 г.) и по чл. 113 от Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност (обн., ДВ, бр. 19 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 55 от 1999 г., бр. 9 от 2000 г.; попр., бр. 15 от 2000 г.; Решение № 404 от 2001 г. на Висшия административен съд на Република България - бр. 12 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 15 от 2001 г.) освен документите по ал. 1-5 лицата представят и становище от данъчните органи за доказан износ на течни горива по вид и количество.
Чл. 69. (1) Възстановяването на неправилно внесени или надвнесени такси върху течните горива или прихващането им срещу други публични задължения се извършва въз основа на решение на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция "Пътища" или на упълномощено от него длъжностно лице.
(2) С решението по ал. 1 се установяват дължимите и внесените такси и се определят неправилно внесените или надвнесените такси, подлежащи на възстановяване или прихващане, като се посочват лицето и сметката за превод по банков път.
(3) Решението по ал. 1 се мотивира и се издава в срок до 30 дни от подаване на искането и представяне на документите, удостоверяващи основателността му.
(4) Решението, с което искането за възстановяване се отхвърля изцяло или частично, се издава при условията и по реда на ал. 1, 2 и 3.
(5) Изпълнителната агенция "Пътища" в срок до 15 дни от издаване на решението по ал. 1 превежда сумите по съответните банкови сметки и писмено уведомява данъчните или митническите органи в зависимост от това, дали лицето е купувач или вносител на течни горива.
Рaздел III
Финансиране на републиканските пътища
Чл. 70. (1) Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция "Пътища" разработва проект на средносрочен финансов план като част от средносрочната програма за развитие на републиканската пътна мрежа.
(2) Финансовият план по ал. 1 се съгласува с Министерството на финансите и включва обобщени разчети за приходите, текущите разходи, капиталовите разходи и разходите за обслужване на заеми.
Чл. 71. Годишната инвестиционна програма се съставя в съответствие със средносрочната инвестиционна програма за развитие на републиканската пътна мрежа, като се отчитат и мотивираните предложения на областните пътни управления в рамките на определените лимити за капиталови разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Чл. 72. (1) Министърът на регионалното развитие и благоустройството определя лимита за капиталови разходи по бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища".
(2) Годишната инвестиционна програма се разработва съгласно утвърдените от Министерството на финансите типови документи за капиталови разходи, в това число за:
1. автомагистралите и републиканските пътища I и II клас;
2. републиканските пътища III клас;
3. придобиване на други дълготрайни активи на Изпълнителната агенция "Пътища".
(3) Годишната инвестиционна програма се приема от министъра на регионалното развитие и благоустройството, след което се внася в Министерството на финансите за утвърждаване като част от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Чл. 73
1. текущ ремонт и поддържане, включително зимно, на автомагистралите и републиканските пътища I и II клас;
2. текущ ремонт и поддържане, включително зимно, на републиканските пътища III клас.
Раздел III
Финансиране на общинските пътища
Чл. 74. (1) Общините финансират дейностите по чл. 52 със средства от републиканския бюджет, от бюджетите и извънбюджетните фондове и сметки на общините, с безвъзмездно предоставени средства, от заеми и съответно разпределените средства от такси върху течните горива по чл. 46 от закона.
(2) Разликата между полагащите се по чл. 48, ал. 1, т. 2 от закона средства за финансиране на общинската пътна мрежа и действително преведените средства през съответната година е дължима следващата година.
(3) При изготвянето на разчета по чл. 62, ал. 3 Изпълнителната агенция "Пътища" отразява и отчетената разлика по ал. 2.
Чл. 75
(2) При разработването на проекта на Национална годишна програма за финансиране на общинската пътна мрежа се спазват следните приоритети:
1. осигуряване на средства за текущ ремонт и поддържане, включително зимно;
2. осигуряване на средства за изграждане, реконструкция и основен ремонт при следните критерии:
а) предотвратяване на опасност от аварии на съоръженията на общинската пътна мрежа и от свлачища и за ликвидиране на последиците от тях;
б) степен на проектна готовност;
в) възможност за намаляване на обема на незавършеното строителство;
г) подобряване на транспортната инфраструктура в планинските райони;
д) социална и икономическа целесъобразност;
е) осигурено допълващо финансиране от друг източник;
3. осигуряване на средства за проучвателни и проектни работи за общинските пътища;
4. осигуряване на средства за общински програми за повишаване безопасността на движението;
5. финансиране на строителството, ремонта и поддържането на общинските пътища в планинските райони при условията на раздел VII.
(3) Средствата по чл. 48, ал. 1, т. 2 от закона за изпълнението на програмата по ал. 1 се предоставят въз основа на решения на Съвета за регионално развитие, приемани по периодично внасяни доклади от министъра на регионалното развитие и благоустройството. В решенията се определят и срокове за превеждане и отчитане на средствата.
(4) Определените в закона за държавния бюджет за съответната година средства за финансиране на програмата по ал. 1 се предоставят по ред, определен от министъра на финансите.
(5) Изпълнителната агенция "Пътища" превежда на общините средствата, определени от Съвета за регионално развитие с решението по ал. 3.
Чл. 76. Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция "Пътища" предоставя ежемесечно на министъра на регионалното развитие и благоустройството информация за приходите и разходите на средствата от такси върху течните горива по чл. 46 от закона.
Чл. 77. (1) Общините отчитат в Изпълнителната агенция "Пътища" изразходването на преведените им средства от такси върху течните горива с писмени отчети, към които прилагат заверени копия от договорите и разходооправдателни документи.
(2) Целево предоставените средства на общините за зимно поддържане и снегопочистване могат да бъдат прехвърлени за ползване през следващата бюджетна година, като се отчетат най-късно до 30 април на текущата година.
(3) Общините до 30 ноември възстановяват по съответната сметка на Изпълнителната агенция "Пътища" преведените им, но неизразходвани средства по чл. 48, ал. 1, т. 2 от закона, с изключение на средствата по ал. 2.
Чл. 78. Министерството на регионалното развитие и благоустройството съвместно с Министерството на финансите представят в Съвета за регионално развитие годишен отчет за изпълнението на програмата по чл. 75, ал. 1.
Раздел V
Финансиране на програми въз основа на сключени международни договори
Чл. 79. Предоставянето на необходимите средства за финансиране по програми въз основа на сключени международни договори, по които Република България е страна, както и изплащането на главници, лихви и такси по заеми, отпуснати от международни финансови институции по тези договори, за които се предвижда финансиране от бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища", се извършва на базата на годишни разчети по доклад на органа - страна по договора.
Чл. 80
Раздел VI
Финансиране на железопътната инфраструктура
Чл. 81. Финансирането на железопътната инфраструктура със средства от таксите върху течните горива се определя съгласно чл. 62, ал. 3 и е до размера на таксите, постъпили по бюджета на Изпълнителната агенция "Пътища" от закупените от Националната компания "Български държавни железници" (НК "БДЖ") течни горива през предходната година.
Чл. 82. Националната компания "БДЖ" предоставя на Изпълнителната агенция "Пътища" текущи и обща за годината справки за внесените такси върху течните горива, закупени от НК "БДЖ".
Чл. 83. (1) Изпълнителната агенция "Пътища" превежда средствата по чл. 81 въз основа на доклади от НК "БДЖ", към които се прилагат съответните текущи справки по чл. 82. Средствата се превеждат в срок 15 дни от предоставянето на съответния доклад.
(2) В 30-дневен срок от превеждането на средствата НК "БДЖ" представя писмен отчет за изразходването им, към който прилага заверени копия от първичните счетоводни документи.
Чл. 84. Разликата между предоставените през годината средства и внесените от НК "БДЖ" такси върху течните горива е дължима следващата година.
Раздел VII
Финансиране на пътната мрежа в планинските райони
Чл. 85. (1) Финансирането на строителството, ремонта и поддържането на пътната мрежа в планинските райони при условията на чл. 48, ал. 1, т. 1 от закона е в размер не по-малко от 30 на сто от събраните такси върху течните горива.
(2) Разчетите за целевото финансиране на пътищата в планинските райони по ал. 1 се извършват поотделно за републиканските и за общинските пътища въз основа на действащия списък на населените места в общините от планинските райони.
Чл. 86
Раздел VIII
Информация и контрол на количествата реализирани и постъпилите при режим на внос горива и за начислените върху тях такси
Чл. 87. (1) Производителите на автомобилни бензини и дизелово гориво начисляват таксите по чл. 46 от закона за реализираните от тях количества в страната. Те извършват доставки само след представяне на копие от платежен документ за предварително плащане от купувачите на дължимите такси по сметките на Изпълнителната агенция "Пътища".
(2) Производителите на течни горива предоставят на Изпълнителна агенция "Пътища" до 15-о число на всеки месец, следващ отчетния, обобщен отчет по купувачи за количествата бензини и дизелово гориво, реализирани в страната, и за начислените за тях такси.
(3) Информацията по ал. 2 включва данни за всяка регистрирана доставка на отделните купувачи, както следва:
1. шифър по БУЛСТАТ и наименование на фирмата на купувача;
2. седалище на фирмата;
3. номер и дата на издаване на фактурата за доставката;
4. начислената и дължимата такса по чл. 46 от закона.
Чл. 88. (1) Митническите органи разрешават вноса на течни горива след представяне от вносителите на платежен документ за предварително плащане по сметките на Изпълнителната агенция "Пътища" на дължимите по вноса такси или на документ за обезпечаването им съгласно чл. 45 и 46 от закона.
(2) Агенция "Митници" предоставя на Изпълнителната агенция "Пътища" до 15-о число на всеки месец, следващ отчетния, обобщен отчет по вносители за осъществения внос на автомобилни бензини и дизелово гориво. Отчетът включва данни за всеки регистриран внос на отделните вносители, както следва:
1. шифър по БУЛСТАТ и наименование на фирмата на вносителя;
2. седалище на фирмата;
3. код на митническото учреждение, оформило вноса;
4. номер и дата на митническата декларация;
5. митнически тарифен номер, количество и статистическа стойност на внесеното гориво;
6. начислената и дължима такса по чл. 46 от закона."
§ 8. До утвърждаването на списъка на общинските пътища от Министерския съвет Съветът за регионално развитие разпределя средствата по чл. 48, ал. 1, т. 2 от закона по доклад от министъра на регионалното развитие и благоустройството, изработен на базата на мотивирани предложения на общините за изграждане и ремонт на пътни обекти и разчети за необходимите средства за текущ ремонт и поддържане.
§ 9. Отменя се ", приета с Постановление № 85 на Министерския съвет от 1996 г. (обн., ДВ, бр. 34 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 37 и 108 от 1997 г., бр. 20 от 2000 г. и бр. 4 от 2001 г.).
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив