Преглед на икономическите теми в печата, 18 ноември

18.11.2019 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 18 ноември
Снимка: под лиценза на creative commons

Автобусните билети поскъпват със 7,6 на сто заради тол таксите

2500 лв. глоба на ден за измама с категорията на автомобилите

Поскъпване на хранителните стоки с до 1% и на автобусните билети с около 7,6 на сто е очакваният ефект от въвеждането на тол системата от 1 март 2020 г. Това става ясно от публикуваната оценка на въздействието на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Документът е публикуван за обществено обсъждане, а крайният срок за предложенията е 16 декември.

Както в. "Дума" писа,  тарифи за тол таксите за камионите и автобусите са определени според тежестта, броя оси и емисионния клас на превозното средство и на класа на пътя - магистрала, първи или втори клас. По тази причина са в широки граници от 4 до 36 ст./км, което ще оскъпи пътя до морето например от 15 до 100 лв. За автобусите над 12 тона тарифата е от 3 до 9 ст./км, а под 12 тона ще плащат с по една стотинка по-евтино на километър - от 2 до 8 ст. Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване, уточняват от регионалното министерство. С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т е предложено компенсаторната такса да е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси - 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси - 750 лв., а за автобусите - 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си, той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с две и три оси - между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона и с четири и повече оси -  от 119 лв. до 242 лв., а за автобусите - от 24 лв. до 49 лв.

Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса за водач на камион с тегло над 12 тона с повече от четири оси и еко категория Евро IV е 917 лв. Ако в 14-дневния срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни -  например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

в. "Дума"

"Въглищата отказват да умрат"

В рязък контраст с политическото говорене и призиви по темата, САЩ предвижда глобалното потребление на първична енергия да нарасне с близо 50% между 2018 и 2050 г., а съответните С02 емисии с 20% (всички описани прогнози са за референтния сценарий*). Това са основните послания в публикуваната през септември 2019 г. ежегодна Международна прогноза за енергията (IE02019) на Администрация за енергийна информация на САЩ (EIA).

По-голямата част от този растеж се дължи на потреблението в страни, които не са част от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), тоест не са в „Клуба на богатите" (България също не е член на ОИСР). В тези региони силният икономически растеж естествено води до търсене, а оттам и потребление, като най-ярък пример в случая е Азия (особено Китай, Индия и Индонезия). В Африка и Близкия изток пък бързото нарастване на населението и достъпът до вътрешни ресурси водят до ръст на потреблението на енергия съответно със 110% и 55% между 2018 и 2050 г.

Интересно е да се види какво прогнозира EIA по различните източници. Според тях през 2050 г.:

Възобновяемите енергийни източници (вода, слънце, вятър и биомаса)стават водещ източник на енергия в света, задминавайки дори нефта. Очаква се те да регистрират среден годишен ръст от 3,1% като слънцето и вятърът играят все по-значима роля и през 2050 г.

в. "Труд"

"Доходността на фондовете за втора пенсия е от 0.38 до 3.23%"

3.23% е най-високата доходност на универсалните пенсионни фондове, които управляват парите за втора пенсия на родените след 1959 г. Четири от 9-те фонда влошават резултатите си от инвестирането на средствата, като най-ниската доходност е 0.38%. Дори доброволните фондове, които имат най-голяма свобода в инвестициите си, не успяват да надхвърлят 3.28% доходност, като при тях почти всички влошават резултатите си. Това показва статистика на Комисията за финансов надзор за доходността на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване за деветмесечието на 2019 г. Данните са за периода 29 септември 2017 г. - 30 септември 2019 г. на годишна база.

Доходността стана повод за спор между пенсионноосигурителните дружества и социалния министър Бисер Петков миналата седмица при представянето на промените, които трябва да регламентират фазата на изплащане от втория стълб на пенсионната система. Министърът отдаде проблемите с ниското натрупване по партидите за втора пенсия на доходността, която според него изостава от очакваното и е значително по-ниска от ръста на осигурителния доход в страната. Петков цитира данни за доходност от около 1.5% и беше поправен от Даниела Петкова от ПОД "Доверие", че за целия период на съществуването си фондовете са постигнали 4% доходност и при 15 млрд. лв. в тях в момента са прибавили около 3 млрд. лв. към вноските на хората.

"Към момента всички пенсионни дружества имат положителна доходност и има около 2 млрд. лева приход, парите са налични и увеличени и трябва да се спрат спекулациите, че този доход не покрива инфлацията за периода", коментира през уикенда Петкова пред Дарик радио. Както "Сега" писа обаче, за годините на задължително осигуряване във втория стълб - от 2002 г. до края на септември 2019 г., дружествата са прибрали 1.472 млрд. лв. от такси и удръжки според статистика на КФН.

в. "Сега"

"1200 лева заплата за студент социален работник"

Месечна заплата от 1200 лева бруто за студенти, завършващи специалност „Социални грижи", ще осигури държавата по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" от началото на 2020 година.

Това е средната заплата за сектора, заяви зам.- министърът на труда и социалните грижи Зорница Русинова на семинар в Боровец. Целта е да се привлекат нови социални работници, като осигуреният финансов ресурс е 10 млн. лв. На практика заплатата за новите социални работници ще е с около 100 лв. по-висока от тази на младите учители след очакваното увеличение и на тяхното възнаграждение със 17 на сто от догодина, сочат сметките.

„Още през следващия месец ще се опитаме да привлечем студенти по социални дейности и в рамките на 1 година ще покриваме възнаграждения им, този ресурс ще покрие около 500 души", добави Русинова.

Социалното министерство ще субсидира и вече действащите социални работници, като им добави половин минимална работна заплата за период от 6 месеца, като по този начин ще се компенсира и разминаването във възнагражденията на тези служители, коментираха експертите от министерството.  Други 14 милиона пък са предвидени за изграждане на нови центрове за деца

в маргинализираните общности и махалите, заявиха от социалното министерство. Тези услуги са подготвителни за децата, подкрепят малцинствените общности за социализация и са вариант за тази част от обществото да не отпада от образователната система. Тези 14 милиона ще са равно разпределени - критериите са свързани с броя и съотношението на децата. Ще бъдат изградени между 10 и 15 нови центъра, там където има най-голям недостиг и въобще липсват детски ясли и градини.

Междувременно стана ясно, че помощ под формата на памперси, кошарка, мляко и други необходими за бебета консумативи ще се осигурят за майките, отглеждащи децата си под линията на бедността както и самотните майки. Това ще е нов тип услуга в следващия програмен период (2021-2027) по Оперативна програма развитие на човешките ресурси, заяви Зорница Русинова на семинар в Боровец.

в. "Монитор".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 19.03   238 г. – Гордиан I e провъзгласен от сената за антиимператор на Максимин Трак. Неговият син Гордиан II e сърегент. Двамата управляват само до 9 април. 238 г. е...