Печално известен танкер отива за скрап

24.03.2012 | 18:33
по статията работи: Петър Чернев
С плавателния съд Exxon Valdez е свързана една от най-големите екологични катастрофи в историята
Печално известен танкер отива за скрап
Снимка: Thinkstock/Guliver

Печално известният петролен танкер Oriental Nicety (преди известен като Exxon Valdez) беше продаден по-рано тази седмица. Плавателният съд, с който се свързва една от най-известните еко катастрофи в историята на човечеството, отива за скрап. Решението идва след 6 смени на името и няколко собственици.

На 24 март 1989 едва 3-годишният кораб, носещ тогава името Exxon Valdez, се сблъсква с риф в близост до Аляска и изпуска във водата повече от 11 млн. галона суров петрол. Размерите на замърсяването достигат 28 хил.кв. км (11 хил. кв. м). В резултат голяма част от екосистемата е унищожена, десетки хиляди птици умират и 700 мили от бреговата линия са засегнати. Катастрофата е усетена особено тежко в градове като Кордоба, които разчитат изключително на риболова. 

Трагедията струва на ExxonMobil повече от 4 млрд. долара под формата на разходи за почистване на водата, дела и загуби в резултат на големите щети, нанесени на репутацията й. През 1991 г. съдът в Аляска отсъжда, че американската мултинационална компания трябва да плати 5 млрд. долара под формата на наказателни щети. Върховният съд на САЩ обаче намалява по-късно санкцията до 507,5 млн. долара, разказва АП.

По онова време Exxon твърди, че не бива да й се търси за действията на капитана на супертанкера Джоузеф Хазеллуд. Според обвинение по време на инцидента той е бил пиян – твърдение, което Хазеллуд отрича. През 2009 г. капитанът се извинява на хората от Аляска в книгата си.

Още докато петролният разлив се чисти, компанията изпраща супертанкера в Сан Диего, където той е поправен и преименуван на Exxon Mediterranean. В следващите няколко години съдът се движи по различни дестинации в Европа, Близкия Изток и Азия. След няколко години злополучният кораб се сдобива с трето име - SeaRiver Mediterranean, когато Exxon го дава за използване на дъщерната си компания River Maritime. Впоследствие идват нови преименувания – първо по-краткото S/R Mediterranean и после просто Mediterranean.

През 2008 г. корабът е продаден и преоборудван в търсач на злато. Също така той е преименуван на  Dong Fang Ocean. Нов инцидент става факт след малко повече от 2 г. - през 2010 г. плавателният съд се сблъсква с плаващият под малтийски флаг товарен кораб Aali. Следва нова промяна в името -  Oriental Nicety, и съответно нов собственик, разказва вестник The Cordoba Times.

Новият собственик Best Oasis Ltd не посочва колко е платил за за новата си придобивка. От компанията, която е известна с това, че купува кораби единствено за да ги разглоби, използва каквото може да се спаси и изхвърли останалото, не обясниха какво възнамеряват да правят с плавателния съд. В индийския град Аланг се намира едно от най-големите предприятия за разбиване на стари кораби и танкери.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 30.04   311 г. – Римският император Галерий издава едикт, според който християните са законно признати в Римската империя. 1671 г. – Петър Зрински и Фран Кръсто...