Наредба за възлагане на обществени поръчки под праговете, определени в чл. 7, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 84

Година: 2004

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 06.01.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С наредбата се определят условията и редът за възлагане на обществени поръчки под праговете, определени в чл.7, ал. 1 от Закона за обществените поръчки, наричани по-нататък "малки обществени поръчки".

Чл. 2. По смисъла на наредбата "малки обществени поръчки" са обществените поръчки, които към датата на обявяване на процедурата за възлагане имат стойности, без данък върху добавената стойност (ДДС), под праговете, определени в чл.7, ал. 1 от Закона за обществените поръчки.

Чл. 3.
(1) Договорите за малки обществени поръчки са възмездни договори, сключени в писмена форма по реда на наредбата между възложител и определен изпълнител за извършване на обществени поръчки, определени в чл.3, ал. 1 от Закона за обществените поръчки.
(2) За малка обществена поръчка на стойност до 10 хил. лв. възложителят може да не провежда процедура и да не сключва писмен договор, като сделката се доказва с първичните платежни документи.

Чл. 4.
(1) Стойността на договорите за малки обществени поръчки се изчислява по реда на чл.7 и 8 от Закона за обществените поръчки.
(2) При договори за проектиране в стойността на поръчката се включват всички разходи за изработване на проекта.
(3) Стойността на комплексна малка обществена поръчка включва стойностите на всички самостоятелно обособени позиции.

Глава втора
ВИДОВЕ ПРОЦЕДУРИ

Чл. 5.
(1) Малките обществени поръчки се възлагат в съответствие с принципите на чл.9 от Закона за обществените поръчки чрез следните процедури: открит конкурс, ограничен конкурс, конкурс за проектиране и пряко договаряне.
(2) При открит конкурс за възлагане на малка обществена поръчка възложителят отправя покана за участие до неограничен брой кандидати да представят предложение.
(3) При ограничен конкурс за възлагане на малка обществена поръчка възложителят от-правя покана най-малко до петима кандидати и провежда конкурса, ако поне двама от тях представят предложения за участие.
(4) При конкурс за проектиране възложителят отправя покана до неограничен брой кандидати за изготвянето на проект при предварително обявени условия в конкурсната програма.
(5) При пряко договаряне възложителят възлага изпълнението на малка обществена поръчка след преговори с един или няколко избрани от него кандидати.

Чл. 6. Възложителят взема решение за провеждане на открит конкурс, когато стойността на обществената поръчка към датата на обявяване на процедурата за възлагане без ДДС е в следните граници:
1. за строителство - над 100 хил. лв. до 600 хил. лв.;
2. за доставка - над 20 хил. лв. до 50 хил. лв.;
3. за услуга - над 15 хил. лв. до 30 хил. лв.

Чл. 7.
(1) Възложителят взема решение за провеждане на ограничен конкурс, когато стойността на обществената поръчка към датата на обявяване на процедурата за възлагане без ДДС е в следните граници:
1. за строителство - над 30 хил. лв. до 100 хил. лв.;
2. за доставка - над 10 хил. лв. до 20 хил. лв.;
3. за услуга - над 10 хил. лв. до 15 хил. лв.
(2) Възложителят може да взема решение за провеждане на ограничен конкурс и когато обявеният открит конкурс е прекратен или е приключил, без да е подписан договор.

Чл. 8.
(1) Възложителят взема решение за провеждане на пряко договаряне за възлагане на малка обществена поръчка, когато:
1. стойността на обществената поръчка към датата на обявяване на процедурата за възлагане без ДДС е в следните граници:
а) за строителство - до 30 хил. лв.;
б) за доставка - до 10 хил. лв.;
в) за услуга - до 10 хил. лв.;
2. са налице условията по чл. 16 от Закона за обществените поръчки;
3. поръчката е за гаранционно или за извънгаранционно обслужване на машини, съоръжения или комплексно оборудване;
4. поръчката е за закупуване на резервни части за доставени машини, съоръжения или комплексно оборудване;
5. откритият или ограниченият конкурс са прекратени или са приключили, без да е подписан договор.
(2) В процедурата по пряко договаряне не могат да участват кандидати, които са били класирани в открития или в ограничения конкурс и са отказали да сключат договор.
(3) В случаите по ал. 1, т. 5 възложителят не може да сключва договор при по-висока цена и/или при по-неблагоприятни условия от тези, които са били обявени при прекратените процедури.

Чл. 9. Малка обществена поръчка за доставка на стоки на стойност до 10 хил. лв. може да се реализира и чрез покупка от търговската мрежа въз основа на три ценови предложения.

Глава трета
ОТКРИВАНЕ НА ПРОЦЕДУРА ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА МАЛКИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ

Чл. 10. Всяка процедура за възлагане на малка обществена поръчка се открива с решение на възложителя, с изключение на случаите по чл. 9.

Чл. 11.
(1) Решението за откриване на процедура за възлагане на малка обществена поръчка съдържа информацията, предвидена в чл.22 от Закона за обществените поръчки.
(2) В решението на възложителя за откриване на процедура за възлагане на малки обществени поръчки се включват и условия за осигуряване и насърчаване участието на малки или средни предприятия.
(3) В решението на възложителя за комплексни малки обществени поръчки, предметът на които включва самостоятелно обособени позиции, се посочва задължително, че кандидатите могат да подават както общо предложение, така и предложение, включващо една или няколко от обособените позиции.

Чл. 12. В решението за откриване на ограничен конкурс се посочват и кандидатите, които възложителят кани за участие в конкурса.

Чл. 13. При конкурси за проектиране в решението на възложителя се определят и видът, броят и размерът на наградите, които могат да бъдат присъдени от журито на участниците в конкурса.

Чл. 14. В решението на възложителя за възлагане на малка обществена поръчка чрез пряко договаряне се посочват и кандидатът или кандидатите, които възложителят кани за пряко договаряне.

Чл. 15. След вземане на решение за откриване на процедура за възлагане на малка обществена поръчка възложителят отправя покана за участие, която съдържа най-малко следната информация: 1. наименование, адрес и телефон на възложителя; 2. вид и предмет на обществената поръчка; 3. място на получаване, срок, цена и начин на плащане на документацията за участие в процедурата; 4. място и срок за представяне на предложението.

Чл. 16.
(1) За участие в процедура за възлагане на малка обществена поръчка, с изключение на процедурата по чл. 5, ал. 4, кандидатът представя гаранция в една от следните форми: 1. банкова гаранция; 2. парична сума.
(2) Размерът на гаранцията за участие в процедурата се определя от възложителя в размер не повече от 1 на сто от стойността на обществената поръчка.
(3) Гаранцията за участие в процедурата за възлагане и за изпълнение на малка обществена поръчка се задържа и освобождава по реда на чл.32 и 33 от Закона за обществените поръчки. (4) Когато възложителят определи гаранция за изпълнение на малката обществена поръчка, по-висока от гаранцията за участие в процедурата, изпълнителят представя допълнителна гаранция в размер, равен на разликата между внесената гаранция за участие и определената гаранция за изпълнение.

Чл. 17.
(1) Подготовката и провеждането на процедурата за възлагане на малка обществена поръчка се осигурява от възложителя.
(2) Възложителят е длъжен да съхранява цялата документация по провеждането на процедура за възлагане на обществена поръчка за срок 3 години след приключване изпълнението на договора.

Чл. 18.
(1) Документацията за участие в процедурата за възлагане на малка обществена поръчка трябва да съдържа всички необходими данни и изисквания за подготовка на предложенията, както и условията и реда за провеждане на процедурата.
(2) Кандидатите получават документацията за участие срещу заплащане на цена, определена от възложителя, която не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното изработване. По решение на възложителя документацията може да бъде предоставена и безплатно на кандидатите.
(3) Документацията за участие в процедурата за възлагане на малка обществена поръчка включва:}
1. решението за откриване на процедурата;
2. поканата за участие в процедурата;
3. пълно описание на предмета на поръчката;
4. техническите условия за изпълнение на поръчката;
5. образеца на предложението;
6. проекта на договор;
7. необходимите проекти за подготовка на предложението при обществена поръчка за строителство.
(4) При конкурси за проектиране ал. 3, т. 3 - 5 се оформят в конкурсна програма. В критериите за оценка на проектите задължително се включват архитектурно-художествени и технически критерии, както и критерият прогнозна стойност на строежа.
(5) При конкурси за проектиране възложителят може да привлича като консултанти външни експерти с доказан професионализъм и висока квалификация, включени в списъка по чл.55, ал. 2, т. 4 от Закона за обществените поръчки, за изработване на документацията за конкурса.
(6) Документацията за провеждане на процедурите за възлагане на малки обществени поръчки не може да съдържа изисквания и посочване на предприятия, стоки, материали или услуги, които се свързват с определено предприятие, патенти, полезни модели, марки, географски означения, топология на интегрални схеми или за създаване на други технически ограничения за участие в процедурата.
(7) Възложителят отговаря за обхвата и съдържанието на документацията, която да осигурява възможност за изработване на предложението.

Глава четвърта
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ КАНДИДАТИТЕ

Чл. 19.
(1) В процедура за възлагане на малка обществена поръчка могат да участват като кандидати: 1. български или чуждестранни физически или юридически лица, включително техни обединения, и 2. научни организации и институти.
(2) В решението за откриване на процедурата възложителят може да предвиди изискване към кандидата, който ще бъде определен за изпълнител, да е търговец по смисъла на Търговския закон, освен ако упражнява свободна професия.

Чл. 20.
(1) Кандидатите за изпълнител на договор за малка обществена поръчка следва да отговарят на условията по чл.23 и чл.24, ал. 1 и 2 от Закона за обществените поръчки.
(2) Обстоятелствата по чл.24, ал. 1 от Закона за обществените поръчки могат да се удостоверят от кандидата и с декларация, когато поради обективни обстоятелства, независещи от него, той не може да се снабди с необходимите документи в срок.

Глава пета
ПРЕДЛОЖЕНИЕ

Чл. 21. При изготвяне на предложение за участие в обявена процедура за възлагане на малка обществена поръчка всеки кандидат трябва да се придържа точно към предварително обявените от възложителя условия.

Чл. 22.
(1) Кандидатите изготвят своите предложения в съответствие с изискванията на чл.25 - 29 от Закона за обществените поръчки.
(2) В случаите по чл. 11, ал. 3 предложението може да включва всички обособени позиции или само някои от тях.

Чл. 23. Предложенията се подават от кандидатите и се съхраняват от възложителите при условията и по реда на Закона за обществените поръчки.

Глава шеста
ОЦЕНЯВАНЕ И КЛАСИРАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЯТА

Чл. 24.
(1) За провеждане на процедура за възлагане на малка обществена поръчка възложителят назначава комисия и определя нейния председател.
(2) За провеждане на процедура за възлагане на малка обществена поръчка чрез пряко договаряне при условията на чл. 3, ал. 2 възложителят може да упълномощи свой представител, който въз основа на три ценови предложения да реализира поръчката.

Чл. 25.
(1) Комисията се състои най-малко от трима членове, от които един правоспособен юрист и специалисти, притежаващи необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с вида и характера на поръчката.
(2) Комисията се назначава от възложителя след изтичането на срока за приемане на предложенията и се обявява в деня, определен за отваряне, разглеждане и оценяване на предложенията.
(3) При провеждането на конкурс за проектиране в комисията може да се включи лице от списъка по чл.55, ал. 2, т. 4 от Закона за обществените поръчки, посочено от съответната професионална организация.
(4) Възнагражденията на членовете на комисията и всички разходи, свързани с дейността й, са за сметка на възложителя.

Чл. 26. Членовете на комисията и консултантите трябва да отговарят на изискванията, предвидени в чл.38 от Закона за обществените поръчки.

Чл. 27.
(1) Комисията разглежда, оценява и класира подадените предложения от кандидатите при условията и по реда на чл.39 - 44 от Закона за обществените поръчки.
(2) При конкурси за проектиране комисията за оценяване и класиране на проектите е независимо жури. Решенията си журито приема на базата на анонимно представени проекти и в съответствие с критериите и предварително определената им тежест в комплексната оценка на предложенията.
(3) Анонимността на проектите по ал. 2 се осигурява от възложителя при приемане на предложенията и с условията на конкурсната програма.

Глава седма
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛ НА ДОГОВОР ЗА МАЛКА ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА

Чл. 28.
(1) Възложителят обявява с решение кандидатите, класирани на първите две или три места, и определя кандидата, класиран на първо място, за изпълнител на обществената поръчка не по-късно от 3 работни дни след приключването на работата на комисията.
(2) Решенията по ал. 1 на възложителите по чл. 4, т. 2 и 3 от Закона за обществените поръчки са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 2 от Закона за административното производство.
(3) Възложителят писмено уведомява кандидатите за резултатите от оценяването на предложенията.

Чл. 29. Възложителят сключва договор за малка обществена поръчка при условията и по реда на наредбата и на чл.17 - 20 и чл.46 от Закона за обществените поръчки.

Чл. 30.
(1) За изпълнение на договорите за малки обществени поръчки се прилагат съответно разпоредбите на Търговския закон и/или на Закона за задълженията и договорите, доколкото друго не е предвидено в Закона за обществените поръчки.
(2) В края на всяко тримесечие възложителят изпраща информация за всички сключени договори за малки обществени поръчки, с изключение на договорите на стойност до 10 хил. лв., до Регистъра за обществени поръчки съгласно приложението.

Глава осма
ОТКРИТ КОНКУРС

Чл. 31.
(1) Откритият конкурс за възлагане на малка обществена поръчка започва с покана за участие до неограничен брой кандидати.
(2) (Изм., ДВ, бр. 81 от 2004 г.) Поканата за участие се изпраща едновременно до "Държавен вестник" и до Агенцията по обществени поръчки най-малко 15 календарни дни преди датата за представяне на предложенията.
(3) "Държавен вестник" обнародва поканата за участие в Бюлетина за обществени поръчки най-късно 5 календарни дни след получаването й.
(4) Възложителят може да огласи поканата за участие и чрез други средства за масово осведомяване.

Чл. 32.
(1) Когато в срока, определен за подаване на предложения за участие в открития конкурс, постъпят по-малко от две предложения, възложителят може да удължи срока или да премине към ограничен конкурс или към пряко договаряне.
(2) Всяка промяна в срока за подаване на предложенията трябва да бъде публикувана по реда на чл. 31, ал. 2, като кандидатите, подали вече предложения, се уведомяват писмено.

Чл. 33. Възложителят провежда открит конкурс за възлагане на малка обществена поръчка, ако са подадени най-малко две предложения.

Глава девета
ОГРАНИЧЕН КОНКУРС

Чл. 34.
(1) Ограниченият конкурс за възлагане на малка обществена поръчка започва с писмена покана за участие, която се изпраща едновременно най-малко до 5 кандидати.
(2) (Изм., ДВ, бр. 81 от 2004 г.) Поканата за участие в ограничен конкурс за възлагане на малка обществена поръчка се изпраща и до Агенцията по обществени поръчки едновременно с изпращането й до кандидатите.
(3) Възложителят може да огласи поканата за участие и чрез средствата за масово осведомяване.

Чл. 35.
(1) Срокът за подаване на предложенията се определя от възложителя, но не може да бъде по-кратък от 10 календарни дни от датата на изпращане на поканата.
(2) Възложителят може да увеличи първоначално определения срок за подаване на предложенията, като уведоми писмено кандидатите по реда на чл. 34, ал. 2.
(3) Предложения за участие в ограничен конкурс могат да подават и кандидати, до които възложителят не е изпратил покана.
(4) Възложителят не може да откаже да приеме и разгледа постъпилите предложения по реда на ал. 3.
(5) Възложителят провежда ограничения конкурс за възлагане на малка обществена поръчка, когато поне двама кандидати представят предложение.

Глава десета
КОНКУРС ЗА ПРОЕКТИРАНЕ

Чл. 36.
(1) Конкурсът за проектиране започва с покана за участие до неограничен брой изпълнители. (2) Поканата за участие се изпраща едновременно до "Държавен вестник" и до съответните професионални организации най-малко 30 календарни дни преди датата за представяне на проектите.
(3) "Държавен вестник" обнародва поканата за участие в Бюлетина за обществени поръчки най-късно 5 календарни дни след получаването й.
(4) Възложителят може да огласи поканата и чрез други средства за масово осведомяване, както и да я публикува в специализиран вестник или списание.
(5) Когато в срока, определен за представяне на проектите, постъпят по-малко от два проекта, възложителят може да удължи срока или да премине към пряко договаряне.

Чл. 37. За неуредените в тази глава правила се прилагат съответно правилата за открит конкурс.

Глава единадесета
ПРЯКО ДОГОВАРЯНЕ

Чл. 38.
(1) Процедурата по пряко договаряне за възлагане на малка обществена поръчка започва с покана, отправена до определени от възложителя кандидат или кандидати.
(2) (Изм., ДВ, бр. 81 от 2004 г.) Поканата се изпраща едновременно до Агенцията по обществени поръчки и до определените от възложителя кандидат или кандидати.

Чл. 39.
(1) Възложителят определя срок за представяне на предложенията, който не може да бъде по-кратък от 5 календарни дни от изпращането на поканата.
(2) Предложения за участие в прякото договаряне могат да подават и кандидати, до които възложителят не е изпратил покана.
(3) Възложителят не може да откаже да приеме и разгледа постъпилите предложения по реда на ал. 2.

Глава дванадесета
ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ПРОЦЕДУРАТА

Чл. 40.
(1) Възложителят прекратява процедурата за възлагане на малка обществена поръчка в случаите, когато:
1. са подадени по-малко от две предложения при открит или ограничен конкурс;
2. всички предложения не отговарят на предварително обявените условия от възложителя;
3. класираните до второ или трето място кандидати последователно откажат сключването на договор;
4. отпаднат основанията за провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, включително при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди или да предизвика.
(2) Възложителят не е длъжен да посочи в условията за провеждане на процедурата за възлагане на малка обществена поръчка основанията по ал. 1, т. 4.

Глава тринадесета
ОБЖАЛВАНЕ И КОНТРОЛ

Чл. 41.
(1) Кандидатите, участващи в процедури за възлагане на малки обществени поръчки по наредбата, могат да подават жалби за неспазване на изискванията за тяхното провеждане по реда на Закона за административното производство.
(2) (Отменена с Решение N: 1537 от 08.03.2001 г. по а.д. N: 7876 от 2000 г., ДВ, бр. 25 от 2001 г.) Не подлежат на обжалване решенията на възложителя за възлагане на малки обществени поръчки на стойност до 10 хил. лв.
(3) Жалбите се подават чрез възложителя в 7-дневен срок от обявяване на решението, с което се определя изпълнителят на поръчката.

Чл. 42. (Изм., ДВ, бр. 16 от 2001 г.) Контролът по изпълнението на наредбата се осъществява от Сметната палата и от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол. Обжалването и контролът на процедурите за възлагане на малки обществени поръчки се извършват при условията и по реда на чл.56 и 57 от Закона за обществените поръчки.

Глава четиринадесета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 43. За нарушаване на разпоредбите на наредбата виновните лица се наказват по чл.32 от Закона за административните нарушения и наказания, освен ако за извършените нарушения не се предвиждат по-тежки наказания в Закона за обществените поръчки.

Чл. 44.
(1) (Изм., ДВ, бр. 16 от 2001 г.) Актовете за установяване на нарушения по наредбата се съставят от органи на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол.
(2) Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от министъра на държавната администрация, или от упълномощени от тях длъжностни лица.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Малки или средни предприятия" са предприятията, регистрирани по чл.9 от Закона за малките и средните предприятия.
2. "Самостоятелно обособени позиции" в предложение са обекти на обществени поръчки по смисъла на чл.3, ал. 1 от Закона за обществените поръчки, които могат да бъдат предмет и на самостоятелна процедура.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Наредбата се приема на основание чл.7, ал. 4 от Закона за обществените поръчки.

§ 3. Указания по прилагането на наредбата дава министърът на държавната администрация.

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив