Методика за условията и реда за определяне достъпността на цената на универсалната далекосъобщителна услуга ( Отм. ДВ. бр.94/2008г.)

МС

Държавен вестник брой: 94

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 03.11.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С методиката се регламентират условията и редът за определяне достъпността на цената на универсалната далекосъобщителна услуга, наричана по-нататък "услугата".

Чл. 2. Услугата се предоставя от обществени оператори, на които е възложено задължението за предоставяне на универсална далекосъобщителна услуга, по реда на глава шеста, раздел II от Закона за далекосъобщенията (ЗД).

Чл. 3. Обществените оператори, предоставящи услугата, определят размера на цената й като достъпна за следните услуги:
1. първоначално свързване към обществена фиксирана телефонна мрежа в крайна точка от нея;
2. достъп до фиксирани гласови телефонни услуги (месечен абонамент), осигуряващи възможност за осъществяване на селищни, междуселищни и международни повиквания;
3. достъп до фиксирана гласова телефонна услуга чрез обществени телефонни апарати;
4. достъп до телефонен указател за номерата на абонатите на фиксираните мрежи;
5. достъп до телефонни справочни услуги за номерата на абонатите на фиксираните и мобилните мрежи;
6. достъп до фиксирани гласови телефонни услуги при специални условия.

Глава втора
ОПРЕДЕЛЯНЕ ДОСТЪПНОСТТА НА ЦЕНАТА НА УСЛУГАТА

Раздел I
Общи принципи

Чл. 4.
(1) Обществените оператори, които предоставят услугата, определят цените на услугите по чл. 3 съгласно принципите на методиката.
(2) Обществените оператори изпращат в Комисията за регулиране на съобщенията, наричана по-нататък "комисията", определените от тях цени на услугите и документите, свързани с ценообразуването им.
(3) Цените на услугите и документите по ценообразуването по ал. 2 се разглеждат за съответствие с изискванията на методиката в срок един месец от постъпването им в комисията.
(4) В случай че определените цени съответстват на изискванията на методиката, комисията уведомява за това оператора в срока по ал. 3.
(5) В случай че определените цени не съответстват на изискванията на методиката, комисията в срока по ал. 3 ги връща на оператора със задължителни указания за преработка.
(6) В случай че документите съответстват на методиката, операторът публикува цените в един национален ежедневник най-малко 7 дни преди влизането им в сила.
(7) Операторите, които предоставят услугата, не могат да променят цените на услугите по чл. 3 на период, по-кратък от 3 месеца.

Чл. 5. Достъпността на цената на услуга се определя въз основа на следните принципи:
1. отчитане на разходите по предоставяне на услугата;
2. географско осреднение на цената за територия, на която операторът предоставя услугата;
3. заменимост на услугите по чл. 3 със съответни алтернативни далекосъобщителни услуги;
4. отчитане равнището на действащите към момента цени на услугите по чл. 3;
5. отчитане влиянието на индекса на потребителските цени, умножен с индекса на изменение на брутния вътрешен продукт.

Раздел II
Първоначално свързване към обществена фиксирана телефонна мрежа в крайна точка от нея и достъп до фиксирани гласови телефонни услуги

Чл. 6.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, определят цените на услугите по чл. 3, т. 1 и 2 като достъпни на базата на потребителска ценова кошница за месечно потребление.
(2) Потребителската ценова кошница съдържа следните елементи:
1. първоначално свързване към мрежата - откриване на телефонен пост на абонат на оператор, задължен да предоставя услугата, който я ползва;
2. първоначално свързване към мрежата - откриване на телефонен пост на абонат на оператор, задължен да предоставя услугата, който не я ползва;
3. месечен абонамент за телефонен пост на абонат на оператор, задължен да предоставя услугата, който я ползва;
4. месечен абонамент за телефонен пост на абонат на оператор, задължен да предоставя услугата, който не я ползва;
5. селищни телефонни разговори от телефонен пост на домашен абонат;
6. междуселищни телефонни разговори от телефонен пост на домашен абонат;
7. международни телефонни разговори от телефонен пост на домашен абонат;
8. селищни телефонни разговори от телефонен пост на бизнес абонат;
9. междуселищни телефонни разговори от телефонен пост на бизнес абонат;
10. международни телефонни разговори от телефонен пост на бизнес абонат.

Чл. 7. Операторите разработват разчет за кошницата, при който месечното потребление от телефонни разговори се представя чрез общия брой минути, и допълнителен разчет на кошницата, при който месечното потребление от телефонни разговори се представя чрез общия брой импулси.

Чл. 8.
(1) Индексът на изменение на цените в рамките на потребителската ценова кошница се определя в съответствие с индекса на потребителските цени и индекса на изменение на брутния вътрешен продукт за съответния период съгласно следната формула:

където:
CPI е акумулиран индекс на потребителските цени, изчислен по данни на Националния статистически институт (НСИ) за месечния индекс на потребителските цени; за база на изчисленията се приема 1 януари 2002 г.;
CPIt - акумулиран индекс на потребителските цени (CPI) до месеца на нова промяна на цените (t); за месеците, за които не са публикувани данни на НСИ, се прилага прогнозен средномесечен индекс на потребителските цени, определен съгласно макрорамката на бюджета за съответната година, изготвен от Министерството на финансите;
CPIt-1 - акумулиран индекс на потребителските цени (CPI) до месеца, предхождащ последната промяна на цените (t-1);
Pit-1 - старата цена на елемента i; Pi - предлаганата нова цена на елемента i;
Wi - приход от елемента i по стари цени, като Wi = qipi, където: qi е тегло на елемента i в кошницата;
pi - старата цена на елемента i;
W са общите приходи от всички елементи от кошницата по стари цени; GDP е акумулиран индекс на изменение на брутния вътрешен продукт (БВП) на Република България спрямо предходната година, изчислен по данни на НСИ; за база на изчисленията се приема 1 януари 2002 г.;
GDPt-1 - акумулиран индекс на изменение на БВП (GDP) за годината, предхождаща въвеждането на ценовата промяна (t-1), по данни от НСИ;
GDPt - акумулиран индекс на изменение на БВП (GDP) за годината на промяна на цените (t); индексът за изменение на БВП за годината на промяна на цените (t) е прогнозен по данни от макрорамката на бюджета за съответната година, изготвен от Министерството на финансите;
i - елемент от потребителската ценова кошница по ал. 2;
n - броят на елементите в потребителската ценова кошница;
Y - ценови коригиращ фактор (ЦКФ).
(2) Цените на елементите от кошницата, за които се прилагат различни цени в зависимост от разстоянието, времето и други фактори, се представят в кошницата като средно претеглени. Операторите доказват изчислените стойности на цените със съответните документи.

Чл. 9. При определяне на цените операторите спазват следните изисквания:
1. цените на услугата могат да се променят на период не по-кратък от 3 месеца;
2. цените могат да се променят и на период, по-кратък от определения по т. 1, в случай на нарастване на месечния индекс на потребителските цени с 10 на сто или повече;
3. действащите към момента цени за услугите по чл. 6, ал. 2, т. 5 - 10 се включват като фиксирани стойности за съответните елементи при разработването на разчетите за кошницата по чл. 7;
4. цената за месечен абонамент на абонат, който ползва услугата, не може в рамките на една календарна година да се увеличава повече от 20 на сто от размера на цената, която е била в сила към края на предходната календарна година;
5. стойността на отношението (GDPt/GDPt-1) може да се прилага еднократно или на части във формулата по чл. 8, ал. 1 в рамките на една календарна година.

Чл. 10.
(1) Комисията определя ежегодно или за еднократно прилагане стойност на ЦКФ в проценти за всеки оператор, като ги уведомява за определената стойност на ЦКФ.
(2) С цел постигане на предвидимост и стабилност на цените на универсалната далекосъобщителна услуга стойността на ЦКФ се определя в диапазона от (-2,5 на сто) до (+2,5 на сто).
(3) При определяне стойността на ЦКФ комисията отчита общите принципи по чл. 5.
(4) До определяне на ЦКФ от комисията стойността му се приема за равна на нула.
(5) Комисията може да определи стойност на ЦКФ и след отправено от оператор мотивирано искане.
(6) При определена от комисията отрицателна стойност на ЦКФ операторът има задължение да подготви изменение на цените на услугата, като внесе документите по ценообразуване по чл. 4 в срок един месец от уведомлението за определения размер на ЦКФ.

Раздел III
Достъп до фиксирана гласова телефонна услуга чрез обществени телефонни апарати

Чл. 11.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 ЗД, определят максимално допустимия размер на цената на услугата по чл. 3, т. 3 за провеждане на селищен, междуселищен и международен разговор, като към съответната цена, определена съгласно правилата по чл.216, ал. 1 ЗД от оператора, определен за оператор със значително въздействие върху съответния пазар с най-голям пазарен дял, се прибави до 20 на сто надценка.
(2) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 2 ЗД, могат да предоставят услугата по чл. 3, т. 3 с отстъпки от определената по ал. 1 стойност в рамките на включената надценка, без да бъдат компенсирани за тези отстъпки за доказаните нетни загуби по реда на глава шеста, раздел IV от ЗД.

Раздел IV
Достъп до телефонен указател за номерата на абонатите на фиксираните мрежи и достъп до телефонни справочни услуги за номерата на абонатите на фиксираните и мобилните мрежи

Чл. 12.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 3 ЗД, определят размера на цената на услугата по чл. 3, т. 4 за един телефонен указател от всяко печатно издание в определен тираж на базата на разходите на операторите по издаване и разпространение на изданието (по официални данни от счетоводните системи на операторите), намалени с приходите на операторите от реклами, поместени в изданието, като получената стойност е разделена на тиража и увеличена до 15 на сто.
(2) Операторите по ал. 1 могат да предоставят услугата по чл. 3, т. 4 с отстъпки от определената по ал. 1 стойност в рамките на включената надценка, без да бъдат компенсирани за тези отстъпки за доказаните нетни загуби по реда на глава шеста, раздел IV от ЗД.
(3) В случай че разходите по издаване и разпространение на телефонния указател са по-малки от приходите от реклами, поместени в него, той се разпространява безплатно.

Чл. 13.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 3 ЗД, определят максимално допустимия размер на цената на услугата по чл. 3, т. 5 като равна на цената за провеждане на селищен разговор, определена съгласно правилата по чл.216, ал. 1 ЗД от оператора, определен за оператор със значително въздействие върху съответния пазар с най-голям пазарен дял.
(2) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 3 ЗД, могат да определят цената на услугата по чл. 3, т. 5 с отстъпки от определената по ал. 1 стойност, без да бъдат компенсирани за тези отстъпки при доказани нетни загуби по реда на глава шеста, раздел IV от ЗД.

Раздел V
Достъп до фиксирани гласови телефонни услуги при специални условия

Чл. 14. Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, са длъжни да предоставят ценови пакет за икономично ползване, при който месечният абонамент е с фиксирана цена, определена след съгласуване с комисията, с включени 10 селищни телефонни импулса на цена 0,01 лв. всеки, като всеки следващ импулс е с цена, която прави пакета неизгоден при повече от общо 30 импулса месечно.

Чл. 15.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, са длъжни да предоставят пакет на потребители - инвалиди I група, при който месечният абонамент е с цена, която се регулира в кошницата съгласно чл. 6 и е с включени безплатни разговори на стойност 50 селищни телефонни импулса.
(2) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, определят цената за първоначално свързване към мрежата за потребители - инвалиди I група, равна на 50 на сто от цената на услугата по чл. 3, т. 1, определена съгласно чл. 6.

Чл. 16.
(1) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, са длъжни да предоставят пакет на социални заведения с потребители - лица в неравностойно положение, при който месечният абонамент е с цена, която се регулира в кошницата съгласно чл. 6 и е с включени безплатни разговори на стойност 300 селищни телефонни импулса.
(2) Списъкът със заведенията, ползващи пакета по ал. 1, се одобрява от операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, всяка година до 31 януари по предложения и консултации с организациите, работещи в сферата на социалното подпомагане и социалните услуги, с министерства и ведомства.
(3) Операторите, които предоставят услугата по чл.93, ал. 2, т. 1 ЗД, предоставят пакета на всяко заведение от списъка по ал. 2, намиращо се на територията, за която съответният оператор има задължение.

Чл. 17. Пакетите, включени в този раздел, се променят след разрешение на комисията, ако броят на абонатите, които ползват услугата и посочените в този раздел облекчения, надхвърлят 17 на сто от броя на абонатите на оператора или при промяна на системите за таксуване на оператора.

Чл. 18. Операторите, предоставящи услуги по реда на този раздел, ще бъдат компенсирани за предоставените пакети при доказани нетни загуби по реда на глава шеста, раздел IV от ЗД.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Методиката се приема на основание чл.99, ал. 2 от Закона за далекосъобщенията.

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив