Как да се намали административната тежест

01.06.2012
по статията работи: Ралица Стоянова
От БТПП предлагат няколко решения
Как да се намали административната тежест
Снимка: Булфото

Българската търговско-промишлена палата след допитване до свои членове подготви становище относно подобряване на административното регулиране, което изпрати на Съвета за административна реформа към Министерски съвет.

БТПП отчита следните основни проблеми, които фирмите имат при осъществяване на дейности, попадащи под регулаторни режими:

  • тежки административни процедури
  • липса на електронен достъп
  • дълги срокове за изпълнение

Други сериозни проблеми, които членовете на БТПП са посочили, са високите такси, неспазване на сроковете от отговорните институции и липса на информация за необходимите документи, които трябва да се подготвят за съответния режим или услуга.

Членовете на БТПП се обединяват около следните принципни предложения за намаляване на административната тежест:

  1. Отмяна на действието на незаконосъобразно въведените регулаторни режими и намаление на броя на административните режими като цяло. Конкретно става въпрос за регулаторните режими, прилагани в следните дейности: Разрешение за засаждане на лозя; Удостоверение за право на участие по мерките от Национална програма за подпомагане на Лозаро-Винарския Сектор 2008/2009 - 2013/2014; Лицензиране на одобрен износител; Режим по лицензиране на оценител (дейността на оценителите да се регулира от специализирани, професионални организации). Според членовете на БТПП прилаганите за тези дейности регулаторни режими пречат на предприемачеството и икономическия растеж и трябва да бъдат променени в следната насока: 
  • Отмяна на разрешението за засаждане на лозя  и преминаване от регистрация на засадени лозя към уведомление за засадени лозя
  • Омяна на изискването за представяне на удостоверение за право на участие по мерките от Национална програма за подпомагане на Лозаро-Винарския Сектор 2008/2009 - 2013/2014
  • Опростяване на процедурата по лицензиране на одобрен износител
  • Режимът по регистрация на търговски обекти да се промени на уведомителен
  • Разрешителният режим за дейности с отпадъци да се промени на регистрационен
  • Лицензионният режим за дейност по строителен надзор да се промени на регистрационен
  • Дейността на невъоръжена физическа охрана на имущество да премине към разрешителен режим
  • 2. Оптимизиране на административните процедури:
  • Отпадане на изискването за подаване на документация, която вече е налична. Прилагане на служебна проверка на информацията, която се намира на разположение на административния орган или в регионални структури на съответното ведомство на този орган.
  • Съкращаване на сроковете по издаване на съответните документи към всеки от режимите. За неспазване на сроковете от страна на административния орган да се носи съответната отговорност.
  • Осигуряване на електронен достъп за подаване на документи за процедурите по съответните регулаторни режими.
  • Изчерпателност (еднократност) на възраженията/исканията и прекратяване на практиката за изискване за отстраняване на нередности повече от един път в рамките на дадена административна процедура.
  • Осигуряване на устойчива рамка на действие на режимите. Регулаторните режимите се изменят твърде често, което е свързано с много и излишни разходи за фирмите и представлява нестабилна основа за извършване и развиване на стопанска дейност.
  • Разширяване на действие на принципа за мълчаливо съгласие при издаване на актовете.
  • Отмяна на изискването за представяне на актуално състояние на търговските дружества, тъй като търговският регистър е публичен и всеки има достъп до информацията за вписаните в него търговски дружества.
  • Намаляване на времето, в което административния орган се произнася по издаване на удостоверение, разрешение, изменение на акт и т.н.
  • Да се конкретизират по нормативен път във възможно най-висока степен случаите, когато е възможно предварително изпълнение на административните актове, при които обжалването не спира изпълнението.
  • Намаляване на сроковете за съхранение на документация от страна на фирмите до 2 години.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 26.04   1336 г. – Франческо Петрарка изкачва връх Ванту – символичен рожден ден на алпинизма. 1802 г. – Наполеон Бонапарт подписва обща амнистия, която позволява...