Пазарът на нови автомобили у нас е на разочароващо ниво

13.12.2011 | 15:04
по статията работи:
Александър Костадинов, Директор маркетинг и продажби, "Мото-Пфое"
Пазарът на нови автомобили у нас е на разочароващо ниво

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов ( a.apostolov@econ.bg )

Визитка

Александър Костадинов е завършил е магистратура в Софийския университет „Св. Кл. Охридски". В периода 1996-2000 г. е търговски консултант за "Волво" в "ПроМобил". От 2000 до 2006 г. заема позицията "Бранд мениджър" за "Волво" в "Мото-Пфое". От 2006 г. досега е директор „Маркетинг и продажби" в "Мото-Пфое". Запален любител пътешественик, фотограф, изследовател.

Потърсихме мнението на г-н Костадинов във връзка с анализ на пазара на електромобили у нас, по който работихме наскоро и който може да прочетете тук. Използвахме момента и да получим експертната му оценка за по-широкия пазар на всякакви автомобили у нас.

Акценти:

  • За бъдещето на пазара на автомобили в България: С оптимизъм, но без рационални доводи;
  • Държавата: Няма ясна стратегия дали, защо и как да подпомага мобилността
  • Продадени електромобили: Броят се на пръстите на едната ръка;
  • Законодателни проблеми: Нужна е политика за ограничаване вноса на силно замърсяващи автомобили

    Г-н Костадинов, какви автомобили харесва българинът?

    Александър Костадинов:

    Зависи от всеки клиент индивидуално. Има потребители на безрасъдно скъпи автомобили, както и бюджетни такива. Иначе всеки клиент по света харесва хубавите коли на най-ниската цена.

    Как вървят продажбите ви у нас? Ще се похвалите ли с позитивни финансови резултати пред нашите читатели?

    Александър Костадинов:

    Продажбите на "Мото-Пфое" са добри, но с уговорката, че целият пазар на нови автомобили в България е на разочароващо ниво и то не заради бизнеса на вносителите и дилърите. Ние сме с най-ниско проникване на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС), дори след Хърватия.

    А връщайки се на въпроса, имаме страхотни нови продукти, марки като Ford, които са лидери и в Европа, и в САЩ, и не на последно място - предлагаме добър лизинг и обратно изкупуване на старите коли на нашите клиенти без значение от марка и модел.

    Какви са очакванията Ви за развитието на автомобилния пазар в световен и национален мащаб през следващата година?

    Александър Костадинов:

    В национален съм оптимист, но без много рационални доводи, имайки предвид кризата с еврото и липсата на устойчиви сигнали за подобряване на потребителското доверие в България.

    По света ситуацията е различна в различните страни - Русия, САЩ, Китай, макар да се чувства забавяне, са по-добре. Европа по-скоро страда по понятни причини.

    Европейската дългова криза доколко оказва негативно влияние върху продажбите?

    Александър Костадинов:

    Кризата в Гърция, очакванията за проблеми в Италия увеличават несигурността и не допринасят потребителите да са по-уверени за близкото бъдеще. Бизнесът също може да понесе негативи, ако износът се забави заради забавяне на европейската икономика.

    Държавата подпомага ли развитието на автомобилната индустрия у нас?

    Александър Костадинов:

    Нито сега, нито през годините държавата е имала ясна стратегия дали, защо и как да подпомага мобилността. И това е проблем не заради вносителите и дилърите, а заради гражданите. Качествената мобилност означава по-висока конкурентоспособност, по-добро качество на живот, по-малко прах и въглероден двуокис, по-малко катастрофи по пътищата.

    Ford е добре известен във футболните среди с рекламното си присъствие в турнира на Шампионската лига. Участвате ли в други кампании и в кои сфери?

    Александър Костадинов:

    Ford се свързва не само с Шампионска лига. В България сме партньор на Българския футболен съюз (БФС), стимулираме и юношеския футбол, от който тръгва всяка бъдеща звезда. Ford партнира и с музикални фестивали, различни културни прояви, социални инициативи.

    Как възприемате социалните мрежи като пространство за рекламиране? Смятате ли, че Facebook и Twitter в бъдеще ще "убият" телевизионната и печатната реклама?

    Александър Костадинов:

    Предпочитам да мисля за социалните мрежи като за канал за комуникация, не на реклама. С Ford направихме първата в България кампания с блогъри, наречена "Фокус Моушън". Предоставихме им новия Focus, те споделяха всичко, което мислят - без филтри, цензура или редакции. Кампанията кипеше и в Twitter, предизвиквайки и качествени дискусии не само за автомобила, но и за правото на блогърите свободно да се изразяват. Създадохме платформа, на която всеки да може да сподели какво мисли за новия Focus, след като го тества. Успехът бе феноменален!

    Търсят ли се електромобили от страна на българите в условията на криза?

    Александър Костадинов:

    Вероятно да. Но ако ме питате дали се купуват, отговорът е не. Проблемът с високата цена в други страни е решен с даването на сериозни стимули - паричен бонус, безплатно паркиране или зареждане, такси за автомобилите, които замърсяват повече. Инфраструктурата започва шеметно да се развива особено в големите градове. При нас все още няма политика, няма стимули, респективно няма как да има и търсене.

    Колко електромобила сте продали в България през тази година в сравнение с предходните две години?

    Александър Костадинов:

    Едва ли се броят на пръстите и на едната ми ръка. А тези, които са си купили, са зелени ентусиасти или залагат на положително обществено мнение, но без никакви други рационални доводи. И ще продължи да е така, ако липсва политика и конкретни стъпки от правителството, общините и бизнеса.

    В специализираните автомобилни форуми усилено се задава въпросът кога "Мото Пфое" ще започне да приема поръчки за новия Ford Focus Electric и на каква цена?

    Александър Костадинов:

    Преди дни Ford започна да приема предварителни поръчки за електрическия Focus в САЩ. Догодина ще бъде представен и в Европа. От технологиите и техническите данни това ще е най-ефективният и добър електрически модел на пазара. И това ще е само началото. От тази година влиза в продажба електрически Connect, догодина очакваме хибридни технологии от C-MAX. В "Мото-Пфое" се готвим да посрещнем дизеловия хибрид на Volvo V60, електрическото Volvo C30. И това е само началото. Но каквито и продукти да направят производителите, липсата или потенциалът на местния пазар ще определи бъдещето им тук.

    Каква е цената на една електрокола (и в сравнение с обикновените)? Има ли шанс в бъдеще да се понижи? От какво зависи това?

    Александър Костадинов:

    Твърде скъпи са електрическите и хибридните автомобили днес. Един съвременен дизелов автомобил е почти толкова ефективен, но значително по-евтин. Разбира се, той замърсява, но е много по-функционален за сегашната инфраструктура. Важно предимство на електрическите автомобили са ниските разходи за поддръжка. Инженерингът им е такъв, че се изработват с по-малка сложност, респективно са по- лесни за поддръжка и експлоатация.

    Колко време може да издържи електромобилът с едно зареждане? Колко струва на шофьора едно зареждане на батерията?

    Александър Костадинов:

    Зависи от капацитета на батерията, технологиите, колко тежи самият автомобил, дали помощни системи като климатична инсталация и музикална уредба са включени. Вече има електрически автомобили, които могат да изминат до 400 км с едно зареждане. Но са и доста скъпи. Хибридите могат да изминат много повече, но те ползват и двигател с вътрешно горене. Изминаването на 100 км на ток могат да костват 3-4 лева.

    Кои са основните законодателни проблеми, които спъват широкото навлизане на екоколите?

    Александър Костадинов:

    Нужна е политика за ограничаване вноса на силно замърсяващи автомобили. В допълнение данъчни стимули и директна субсидия при закупуване на електрически и хибридни автомобили. Общините и правителството трябва да стимулират изграждането на инфраструктура - най-вече зарядни станции. Този тип автомобили могат да получават безплатни места за паркиране. Защо не полицията или други държавни служби да започнат използването на такива автомобили?

    Какви са тенденциите в световен мащаб по отношение на навлизането на електромобилите в бита?

    Александър Костадинов:

    Очакванията са до 2020 г. между 5 и 10% от световния пазар на автомобили да идва от електрическите и хибридните такива. Електрическите автомобили могат да са не само средство за придвижване, но и да се ползват за активно управление на електрическите мрежи. Представете си в моменти на най-голямо натоварване да продавате електричеството на електроразпределителното дружество на по-висока цена. И после да зареждате, когато има най-малко потребление, респективно цената е най-ниска.

    Водородните автомобили също са в плановете на производителите, там предизвикателствата са свързани с инфраструктурата и съхранението на водорода. Но общественият фокус върху замърсяването и милиардите инвестиции на производители и правителства ще спомогнат в близко бъдеще да преживеем революция в мобилността от 100 години насам.

    Оцени статията:
    0/0
    Коментирай
    Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
    Предложи
    корпоративна публикация
    ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
    SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
    Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
    Резултати | Архив
    • Женевски конвенции
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
    На този ден 02.05   1494 г. – Христофор Колумб открива Ямайка. 1803 г. – САЩ купуват от Франция областта Луизиана. 1808 г. – Избухва Полуостровната война: Жителите на...