Инструкция № 3 от 17 ноември 2000 г. за взаимодействие между органите на Министерство на вътрешните работи и Данъчната администрация при Министерство на финансите

Държавен вестник брой: 35

Година: 2005

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 22.04.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.
(1) С тази инструкция се регламентират редът и начинът за осъществяване на взаимодействието между органите на Министерството на вътрешните работи (МВР) и органите на Данъчната администрация (ДА) при Министерството на финансите (МФ) за извършване на съвместни действия и обмяна на информация във връзка с осъществяване на функциите им, определени със закон.
(2) Органи на ДА са посочените в чл.235, ал. 1 от Данъчния процесуален кодекс (ДПК), обособени в Главна данъчна дирекция (ГДД), регионални данъчни дирекции (РДД), териториални данъчни дирекция (ТДД), данъчни подразделения (ДП).
(3) По смисъла на тази инструкция органи на Министерството на вътрешните работи са служителите от МВР, които имат полицейски правомощия.

Чл. 2.
(1) Органите на МВР и на ДА осъществяват взаимодействието си при запазване на тяхната независимост и функции, определени в действащото законодателство, при стриктно спазване на процесуалните и материално-правните норми.
(2) Взаимодействието по тази инструкция се осъществява както между националните, така и между регионалните и местните структури на съответните органи.

Глава втора
РЪКОВОДСТВО И КОНТРОЛ

Чл. 3. Общото ръководство и контрол на взаимодействието между органите на МВР и на ДА при МФ се осъществява от министъра на вътрешните работи и министъра на финансите в съответствие с действащото законодателство.

Чл. 4.
(1) Оперативното ръководство и контрол на взаимодействие между МВР и данъчната администрация се осъществява между:
1. (доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) националните служби на МВР и ГДД - от директорите им или от изрично упълномощени от тях лица;
2. териториалните служби на МВР и РДД и ТДД - от директорите им;
3. между районните полицейски управления, полицейските участъци и данъчните подразделения - от съответните директори и началници.
(2) (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Взаимодействие, включително чрез организиране в съвместни работни групи, могат да осъществяват и други длъжностни лица от състава на МВР и ДА, определени от лицата по ал. 1, т. 1 и 2.

Глава трета
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ КОНТРОЛНИТЕ ОРГАНИ

Раздел I
Осъществяване на съвместни действия

Чл. 5. Взаимодействието между контролните органи се осъществява чрез съгласувани от лицата по чл. 4, ал. 1, т. 1 оперативни планове.

Чл. 6. Данни от извършените съвместни действия в 7-дневен срок се изпращат на ГДД и службите на Министерството на вътрешните работи, а съставените документи - на съответните компетентни органи.

Чл. 7. При необходимост от извършване на мащабни съвместни действия директорите на националните служби и регионалните дирекции на МВР и главният данъчен директор издават писмени заповеди за всеки конкретен случай, в които се определят обектът на проверка, участващите в нея длъжностни лица, началото на действията, начинът на извършването и срокът за изготвяне на отчета.

Чл. 8.
(1) Извън случаите по чл. 7 съвместните действия се извършват въз основа на писмено искане на съответните органи.
(2) На участващите органи се издават писмени разпореждания или заповеди, съдържащи реквизитите по чл. 7.
(3) Разходите, свързани с осъществяване на съвместните действия, са за сметка на всеки от участващите органи.

Раздел II
Източници на информация

Чл. 9. За взаимодействието се използват следните източници на информация:
1. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) информация, събирана от данъчната администрация, свързана с изпълнение на служебните й права и задължения; в случаите, когато информацията представлява служебна тайна по смисъла на § 1 ДПК, тя се предоставя по реда на чл.12, ал. 3 или чл.12а ДПК;
2. актове и доклади на данъчните органи, съдържащи факти и обстоятелства, навеждащи за извършени престъпления и други правонарушения;
3. предоставена информация от органите на МВР;
4. анализи, доклади и разработки за състоянието и тенденциите на правонарушенията в данъчната сфера;
5. информация от средствата за масово осведомяване, устни и писмени съобщения на граждани и длъжностни лица за подготвяни, извършващи се или извършени правонарушения.

Раздел III
Взаимодействие между оперативните отдели на данъчната администрация и органите на МВР, имащи полицейски правомощия

Чл. 10. Взаимодействие между органите на данъчната администрация и органите на МВР при осъществяване на функциите по "Оперативен контрол" на данъчната администрация е необходимо при:
1. затруднения на данъчните органи във връзка с извършваните от тях данъчни проверки в стопанските и търговските обекти и реализиране на правомощията им по чл.241 ДПК;
2. организиране на съвместни мероприятия на териториално и национално ниво;
3. действия по обезпечаване на доказателства;
4. проверки на МПС;
5. проверки на организатори и обекти за хазартни игри;
6. проверки на сигнали за извършване на търговия без издаден или с изтекъл срок на лиценз, както и продажбата, предлагането, съхраняването и транспортирането на акцизни стоки без или със недействителен бандерол; издирване на данъчни субекти, които се укриват или не могат да бъдат намерени на декларирания от тях данъчен адрес;
7. организиране на проверки относно спазването на валутния режим - във валутни обменни бюра, финансово-брокерски къщи, ателиета за изработка и продажба на изделия от благородни метали; проверки за защита на авторските права и интелектуалната собственост.

Чл. 11. Взаимодействие между органите на данъчната администрация и органите на МВР при осъществяване на функциите по "Данъчни ревизии" е необходимо при:
1. откази на данъчни субекти за изпълнение на задълженията им по чл.24, ал. 1, т. 3 ДПК за осигуряване достъп до служебни помещения, складове, каси и др.;
2. издирване на данъчни субекти, които се укриват или не могат да бъдат намерени на декларирания от тях данъчен адрес;
3. необходимост от охрана на данъчни органи;
4. ревизии на фирми, целящи разкриване на данъчни измами;
5. действия по обезпечаване на доказателства.

Чл. 12. Взаимодействие между органите на данъчната администрация и органите на МВР при осъществяване функциите по "Регистрация и обслужване на данъкоплатците" е необходимо, когато:
1. данъчен субект не е посочил адрес пред органите на данъчната администрация или посоченият адрес във формуляра е несъществуващ;
2. данните за лицето за контакт с данъчната администрация, посочени във формуляра за данъчна регистрация, са неверни;
3. данъчно задължение е заплатено чрез използване на неистински банкноти;
4. данъчен субект се укрива или не може да бъде открит на посочения данъчен адрес.

Чл. 13. Взаимодействие между органите на МВР и органите на данъчната администрация при осъществяването на функциите по "Събиране" на данъчната администрация при прилагане на способите за принудително изпълнение се осъществява в случаите на:
1. действия по налагане на обезпечителни мерки - запор върху движими вещи и стоки в оборот, когато данъчният субект се укрива или възпрепятства действията на данъчните органи, изразяващи се в охрана на служителите на ДА при:
а) връчване на постановления от органа по принудително изпълнение;
б) опис на имущество;
в) изземване на вещи и предаването им за пазене;
2. издирване на лица;
3. предоставяне на информация за регистрация, промените в регистрацията и собствеността на моторните превозни средства;
4. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) съдействие от органите на МВР при прилагане на принудителните административни мерки по чл.75, т. 5 от Закона за българските документи за самоличност и чл.43, ал. 1, т. 3 от Закона за чужденците в Република България, по отношение на лица, които имат данъчни задължения в големи размери, установени с влязъл в сила данъчен акт, освен ако представят надлежно обезпечение по реда, предвиден за това в ДПК, както и по чл.76, т. 7 ЗБДС.

Чл. 14. Взаимодействие и съдействие от органите на данъчната администрация на органите на МВР е необходимо при:
1. осъществяването на съвместни проверки;
2. извършване на данъчни проверки по конкретни случаи, за които МВР разполага с данни за нарушаване на данъчното законодателство, че се подготвят, извършват или са извършени престъпления против данъчната система или други престъпления;
3. извършване на насрещни проверки на данъчни субекти за документиране на извършени от тях неправомерни действия;
4. необходимост от компетентната намеса от страна на данъчните органи;
5. установяване произхода на средства;
6. нарушаване на авторски права и ползването на запазена търговска марка.

Чл. 15. Когато при съвместни действия между органите на МВР и органите на данъчната администрация се открият факти, които съдържат достатъчно данни за извършено престъпление, се започва дознание от органите на МВР или се уведомяват органите на прокуратурата за образуване на предварително производство. Уведомлението съдържа данни за органа, констатирал нарушението и изпращащ съобщението, констатираните обстоятелства и факти и копие от описа, с който са иззети доказателствата.

Чл. 16.
(1) При необходимост от извършване на данъчна ревизия органите на МВР отправят мотивирано писмено искане до съответните органи на данъчната администрация с конкретизиране на въпросите, обема и периода на ревизията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Предоставянето на резултатите от извършената ревизия, както и от извършени проверки от органи на данъчната администрация се извършва по реда на чл.12, ал. 3 или чл.12а ДПК.

Чл. 17. За повишаване ефективността на съвместната дейност органите на данъчната администрация и МВР:
1. обменят своевременно информация по реда на чл.12 ДПК относно извършени нарушения и при съмнения за извършени престъпления против данъчната система;
2. обменят вътрешно-ведомствените актове, свързани с осъществявания от тях контрол;
3. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) при поискване по реда на чл. 8 в кръга на тяхната компетентност си предоставят експертна помощ, когато за изпълнение на функциите и правомощията им са необходими специални знания;
4. (предишна т. 3, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) използват и други методи и форми в рамките на правомощията на всяко от ведомствата.

Чл. 18. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) За подобряване на взаимодействието могат да се организират специализирани курсове за повишаване на квалификацията на служители на ДА и МВР.

Глава четвърта
ЦЕНТЪР ЗА КООРДИНАЦИЯ И ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ДАНЪЧНИ ИЗМАМИ
(Нова, ДВ, бр. 35 от 2005 г.)

Чл. 19.
(1) При данъчната администрация се създава център за координация и противодействие на данъчни измами, наричан по-нататък "центъра".
(2) Центърът изпълнява следните функции:
1. създава организация за работа по случаи, насочени срещу данъчната система, които нанасят щети в особено големи размери;
2. координира взаимодействието между органите на Министерството на вътрешните работи и данъчната администрация и определя мерки за подобряването му;
3. организира и поддържа система от информация за целите на задачите, които осъществява;
4. извършва анализ на добрите данъчни практики в областта на данъчните нарушения;
5. прави предложение до ръководителите на съответните ведомства за предприемане на мерки за подобряване ефективността на противодействието;
6. планира при необходимост съвместни действия между органите на Министерството на вътрешните работи и Данъчната администрация.

Чл. 20. В състава на центъра влизат ръководни служители от ГДД и агенциите към Министерството на финансите, определени със заповед на министъра на финансите, имащи отношение към данъчните измами, и ресорните по компетентност ръководители в НСП и НСБОП в Министерството на вътрешните работи, в качеството им на служители за свръзка между двете министерства, определени със заповед на министъра на вътрешните работи.

Чл. 21. За оперативно ръководство на центъра се създава съвет за координация и контрол на дейността по противодействие на престъпленията срещу данъчната система, в състава на който влизат: главният данъчен директор и заместник-директорите на Национална служба "Полиция" (НСП) и Национална служба "Борба с организираната престъпност" (НСБОП) в МВР, определени със заповеди на министъра на финансите и министъра на вътрешните работи.

Чл. 22.
(1) Центърът провежда своите заседания по инициатива на член на съвета за координация.
(2) Съветът за координация определя председателстващия и насрочва дата за провеждане на заседанието.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
(Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.)

§ 1. По смисъла на тази инструкция "мащабни съвместни действия" е извършването на съвместни действия на територията на повече от един регион и/или участието на повече от една служба на МВР, респективно ТДД.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Тази инструкция се издава на основание чл.233, ал. 3 от Данъчния процесуален кодекс (ДВ, бр. 103 от 1999 г.).

§ 2. Контролът по изпълнение на инструкцията се осъществява от главния секретар на Министерството на вътрешните работи и главния данъчен директор.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив