Инструкция № 1 от 5 април 2004 г. за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества - лечебни заведения с над 50 на сто държавно или общинско участие, през 2004 г.

МЗ

Държавен вестник брой: 33

Година: 2004

Орган на издаване: МЗ

Дата на обнародване: 23.04.2004

(Обн., ДВ, бр. 33 от 23.04.2004 г. - в сила от 01.01.2004 г.)

Чл. 1. С тази инструкция се определят условията, редът и начинът на образуване на средствата за работна заплата през 2004 г. в търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ по чл.8, ал. 1, т. 2, букви "в" и "г" и т. 3, и в търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ по чл.9 от Закона за лечебните заведения, които са с над 50 на сто държавно или общинско участие.

Чл. 2. Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, които са приключили 2003 г. с балансова печалба, имат положителен финансов резултат за 2004 г. с натрупване към края на съответното тримесечие и нямат просрочени задължения към края на отчетното тримесечие, образуват средствата си за работна заплата в съответствие с финансово-икономическото състояние и получените приходи.

Чл. 3.
(1) Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, които не отговарят на условията по чл. 2, образуват средствата си за работна заплата през 2004 г. тримесечно, като начислените средства за работна заплата от предходното тримесечие се коригират с коефициент, отчитащ изменението на приходите от медицински и други услуги на едно лице през съответното тримесечие, спрямо предходното тримесечие.
(2) Коефициентът се изчислява по методика, разработена от Националния статистически институт, съгласно приложението.

Чл. 4.
(1) Търговските дружества - лечебни заведения за болнична помощ, които не отговарят на условията на чл. 2 от инструкцията, образуват средствата за работна заплата през 2004 г.тримесечно, като начислените средства за работна заплата от предходното тримесечие се увеличават с 0,8 на сто на всеки процент от общото увеличение на приходите по договори за субсидии, сключени с държавни или общински органи, с Националната здравноосигурителна каса за изпълнени клинични пътеки, за извършени дейности и изследвания от високоспециализираната и специализирана извънболнична помощ, както и приходите от медицински и други услуги.
(2) В определените по ал. 1 средства за работна заплата се включват не по-малко от 40 на сто от размера на приходите, реализирани по договори с НЗОК за изпълнени клинични пътеки, за извършени дейности и изследвания от високоспециализираната и специализирана извънболнична помощ и приходите от медицински и други услуги. В съответния процент се включват средствата за работна заплата и социалните и здравни осигуровки.

Чл. 5. Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ, които приключват отчетното тримесечие със загуба, влошават финансовите си резултати спрямо предходното тримесечие и имат просрочени задължения към края на отчетното тримесечие, при увеличение на приходите от медицински и други услуги не могат да увеличават средствата си за работна заплата, достигнати през предходното тримесечие.

Чл. 6. При прилагане на инструкцията от начислените средства за работна заплата през предходното и отчетното тримесечие се изключват:
1. обезщетенията по чл.220, 222 и чл.224, ал. 1 и чл.331 от Кодекса на труда;
2. възнагражденията, изплатени на членовете на съветите на директорите, на изпълнителните директори, на търговските управители (прокуристите), на управителите и контрольорите в търговските дружества - лечебни заведения;
3. възнагражденията на лицата, изпратени на работа в чужбина;
4. възнагражденията за условия на труд, определени по реда на чл.4, ал. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление № 133 на Министерския съвет от 1993 г., определени в съответствие с колективния трудов договор, но не повече от удвоения минимален размер;
5. внесените от работниците и служителите за тяхна сметка суми за задължително и доброволно социално и здравно осигуряване и за осигуряване за безработица до размери, които не се облагат по Закона за облагане на доходите на физическите лица;
6. възнагражденията на наетите лица по граждански договори;
7. възнагражденията за извънреден труд по чл.262, ал. 1, т. 2 и 3 от Кодекса на труда, начислени съгласно определените с колективния трудов договор размери.

Чл. 7. Когато установените по реда на инструкцията средства за работна заплата не осигуряват изплащането на минималната работна заплата за страната за съответния период и на минималните размери на съответните допълнителни и други трудови възнаграждения, в разходите за съответното тримесечие се признават средствата, осигуряващи тези плащания, без да се увеличава числеността на персонала, достигната през предходното тримесечие.

Чл. 8. Търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, които през предходното тримесечие са начислили в разходите си средства за работна заплата в размер, по-голям от полагащите се средства, образувани по реда на инструкцията, не могат да увеличават средствата си за работна заплата през следващите тримесечия до компенсиране размера на увеличението. Превишението на средствата се изключва при образуване на средствата за работна заплата през следващото тримесечие.

Чл. 9.
(1) В случаите, когато начислените средства за работна заплата превишават образуваните по реда на инструкцията, определеното общо за трите месеца възнаграждение на органите на управление на търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, се намалява с една минимална заплата за страната.
(2) Министърът на здравеопазването и кметовете на общините, упражняващи правата на собственост на държавата или общината в търговските дружества, включват в договорите за възлагане на управлението задължението за изпълнение на инструкцията и отговорността по ал. 1.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази инструкция:
1. "просрочени задължения" са следните парични задължения, които не са изпълнени изцяло или частично в срока, определен в договор или в нормативен акт:
а) задължения по главници и лихви за ползвани банкови кредити;
б) задължения към държавния и/или общинския бюджет (корпоративен данък, данък върху доходите на физическите лица и задължения по сключени по съответния ред договори);
в) вноски за задължително обществено осигуряване, за здравно осигуряване;
г) задължения по договори за доставка и услуги, свързани с дейността;
2. "положителен финансов резултат" е печалбата, установена като разлика между счетоводната печалба за отчетното тримесечие и дължимия корпоративен данък по Закона за корпоративното подоходно облагане;
3. "влошаване на финансовия резултат" е увеличаването на счетоводната загуба, установена за съответното тримесечие от отчета за приходите и разходите, съгласно чл. 28 от Закона за счетоводството;
4. начислените суми за компенсируеми отпуски на персонала в резултат на неизползвано право на отпуск по реда на т. 3.3 от НСС - 19 - "Доходи на персонала", се изключват от начислените средства за работна заплата при прилагане на инструкцията и при определяне на финансовия резултат през четвъртото тримесечие на 2003 и 2004 г.;
5. "начислени средства за работна заплата" по смисъла на чл. 4, ал. 1 са средствата за работна заплата от субсидия, от изпълнени клинични пътеки, от извършени дейности и изследвания от високоспециализираната извънболнична помощ и от приходите от медицински и други услуги.

§ 2. В приходите от медицински и други услуги по смисъла на чл. 3 и 4 не се включват приходите от продажби на материали и на дълготрайни материални активи. Средствата, получени от продажби на материали и на дълготрайни материални активи, не могат да се използват за средства за работна заплата.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 3. Инструкцията се издава на основание § 11, ал. 1 от заключителните разпоредби на Наредбата за образуване на средствата за работна заплата в търговските дружества с над 50 на сто държавно или общинско участие през 2004 г., приета с ПМС № 43 от 2004 г. (ДВ, бр. 18 от 2004 г.).

§ 4. Инструкцията е съгласувана с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика и влиза в сила от 1.I.2004 г.

§ 5. Указания по прилагането на инструкцията дават министърът на здравеопазването и министърът на труда и социалната политика съобразно ведомствената компетентност.

Приложение
към
чл. 3, ал. 2

МЕТОДИКА
за изчисляване на коефициент, измерващ изменението на приходите от медицински и други услуги на търговските дружества - лечебни заведения за извънболнична помощ с над 50 на сто държавно или общинско участие

1. Коефициентът се изчислява, като приходите от медицински и други услуги на едно лице през отчетното тримесечие се разделят на приходите от медицински и други услуги на едно лице през предходното тримесечие. С този коефициент се коригират средствата за работна заплата по чл. 3 от инструкцията.
2. В случаите, когато през отчетното тримесечие има промени в сравнение с предходното тримесечие на заплащаните суми от НЗОК на един преглед или на цените за преглед от свободния прием, обемът на приходите от медицински и други услуги се преизчислява по "съпоставими цени". Преизчисляването се извършва, като се спазват следните процедури:
2.1. общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие се умножава по заплащането от НЗОК на един прегледан пациент през предходното тримесечие;
2.2. общият брой на прегледаните пациенти през отчетното тримесечие от свободния прием се умножава по цените, които са действали през предходното тримесечие;
2.3. прави се сбор от сумите, получени от изчисленията по т. 2.1 и 2.2; ако няма промяна в заплащането за един прегледан пациент по т. 2.1, в сбора участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от НЗОК. В случаите, когато има промяна само в заплащането от НЗОК , а цените за прегледи от свободния прием са същите, както през предходното тримесечие, в сбора по т. 2.2 участват фактически получените през отчетното тримесечие суми от свободния прием.
2.4. определя се коефициент, като сумата на фактически получените приходи от прегледаните през отчетното тримесечие пациенти се раздели на получения сбор по т. 2.3;
2.5. общият размер на приходите от медицински и други услуги, посочени на реда "Нетен размер на приходите от продажби" по отчета за приходите и разходите за отчетното тримесечие, се разделя на коефициента по т. 2.4 и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги по "съпоставими цени" (с отстранено влияние от промените в заплащането от НЗОК на един преглед и цените на един преглед от свободния прием);
2.6. приходите от медицински и други услуги през отчетното тримесечие по т. 2.5 се резделят на броя на работилите през това тримесечие и се получава обемът на приходите от медицински и други услуги на едно лице по "съпоставими цени";
2.7. приходите от медицински и други услуги на едно лице по т. 2.6 се разделят на приходите на едно лице през предходното тримесечие и се получава коефициентът по чл. 3, ал. 2 от инструкцията. С този коефициент се коригират начислените средства за работна заплата през предходното тримесечие.

Заключителни разпоредби

Указания по прилагането на методиката дава председателят на Националния статистически институт.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив