Закон за обществените поръчки (Отм. ДВ бр. 28/2004)

НС

Държавен вестник брой: 64

Година: 2004

Орган на издаване: НС

Дата на обнародване: 09.02.2006

(Отм., ДВ, бр. 28 от 06.04.2004 г. - в сила от 01.10.2004 г.)

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Раздел I
Цел

Чл. 1. (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Този закон определя принципите условията и реда за възлагане на обществени поръчки.

Чл. 2.
(1) (Предишен текст на чл. 2, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Този закон има за цел повишаване на ефективността при използването на бюджетните и обществените средства чрез:
1. установяване на прозрачност;
2. осъществяване на ефективен контрол при изразходването им;
3. осигуряване на условия за конкуренция;
4. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Този закон има за цел и защита на потребителите на обществени услуги.

Раздел II
Обекти на обществените поръчки

Чл. 3.
(1) Обекти на обществени поръчки са:
1. строителството, включително:
а) инженеринг;
б) изпълнение на отделни или комплект от строителни и монтажни работи;
в) пристрояване, надстрояване, рехабилитация и реконструкция;
г) доставка, монтаж и демонтаж на технологично оборудване, осъществявани в процеса на строителството;
2. доставки, осъществени чрез:
а) покупка на стоки;
б) покупка, наем или лизинг на машини, съоръжения и комплексно оборудване;
3. предоставяне на услуги за:
а) поддръжка, текущ и основен ремонт на сгради, машини и съоръжения;
б) (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) дейности, свързани с въвеждането на строежите в експлоатация, в т.ч. технически контрол на проектирането и строителен надзор;
в) разрушаване на сгради и строителни съоръжения;
г) транспорт по суша, въздух и вода;
д) далекосъобщения;
е) застраховане;
ж) (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) проектиране, внедряване и поддържане на хардуер и разработване, внедряване и поддържане на софтуер;
з) счетоводство и одит;
и) научноизследователска дейност;
к) управленска и консултантска дейност;
л) (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) проектиране, включително изработване на проекти на устройствени схеми и планове, на предпроектни проучвания и инвестиционни проекти, на топографски карти, на геодезически планове и мрежи, на кадастралната карта на страната и на специализирани кадастрални карти, регистри и информационни системи;
м) маркетинг, реклама и проучване на общественото мнение;
н) управление и поддържане на недвижими имоти;
о) издателска, разпространителска и печатна дейност, включително отпечатване на ценни книжа, образци на документи, формуляри и бланки под отчет, които имат поредна номерация или чрез които се събират държавни приходи, или съдържат данъчна информация, или имат номинална стойност;
п) правно обслужване;
р) третиране на битови отпадъци, почистване, озеленяване и други благоустройствени дейности в населените места;
с) повишаване на квалификацията и преквалификацията;
т) охрана и системи за охрана;
у) финансови услуги, с изключение на тези, предоставяни от Българската народна банка, както и свързаните с управлението на държавния дълг.
(2) Договорите за обществени поръчки за възмездни договори, сключени в писмена форма по реда на този закон между възложител и изпълнител за извършването на поръчки по ал. 1.

Раздел III
Субекти

Чл. 4.
(1) (Предишен текст на чл. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложители на обществени поръчки са:
1. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) държавните органи, кметовете на общини и райони, висшите училища, лечебните заведения, юридическите лица с нестопанска цел, както и други органи и организации, които се разпореждат със средства от:
а) държавния бюджет и/или от извънбюджетни сметки и фондове;
б) общинските бюджети и/или фондове;
в) преотстъпени бюджетни приходи на бюджетни и нестопански организации;
2. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Националният осигурителен институт и Националната здравноосигурителна каса;
3. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина, както и постоянните представителства на Република България към международните организации;
4. (доп., ДВ, бр. 97 от 2000 г.; предишна т. 3, ДВ, изм. и доп.,бр. 43 от 2002 г.) еднолични търговци, търговски дружества, и държавните предприятия по чл.62, ал. 3 от Търговския закон, когато извършват една или няколко от следните дейности въз основа на изключителни или специални права, включително и въз основа на концесия или разрешителен режим:
а) експлоатация на мрежи за предоставяне на обществени услуги, свързани с производството, преноса или разпределението на питейна вода, електричество, газ или топлоенергия, както и доставката до тези мрежи;
б) експлоатация на нефтени, газови находища, въглища или други твърди горива;
в) експлоатация на летища, пристанища или друга терминална база на превозвачи;
г) (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) експлоатация на мрежи за обществени услуги в областта на транспорта като единствен превозвач;
д) (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) изграждане, поддържане и развитие на железопътната инфраструктура;
е) (предишна б. "д", изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) ) изграждане, поддържане и експлоатация на обществени далекосъобщителни мрежи и/или предоставяне на обществени далекосъобщителни услуги с изключение на радио- и телевизионни излъчвания, доколкото тези дейности се извършват при условия на монополно положение или при компенсиране предоставянето на услугите при икономически неизгодни условия чрез или за сметка на държавни или общински ресурси;
ж) (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) предоставяне на пощенски услуги.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителите организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях чрез ръководителите или упълномощени от тях длъжностни лица.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Министерският съвет може да упълномощи с решение определен министър или друг орган на изпълнителната власт да проведе централизирана процедура за възлагане на обществена поръчка и да сключи един общ договор.

Чл. 5.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидат за изпълнител на договор за обществена поръчка може да бъде всяко българско и чуждестранно физическо или юридическо лице, което е регистрирано като търговец по Търговския закон или по националното си законодателство, както и техни обединения.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидат за изпълнител на договор за обществена поръчка може да бъде и юридическо лице, осъществяващо научноизследователска и/или стопанска дейност по силата на закон, както и всяко физическо лице, упражняващо свободна професия.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят може да предвиди в решението за откриване на процедурата изискване за създаване на търговско дружество по Търговския закон, когато кандидатът, определен за изпълнител, е обединение на физически и/или юридически лица. В тези случаи новосъздаденото дружество е обвързано от предложението, подадено от обединението.

Раздел IV
Приложно поле

Чл. 6. Законът не се прилага за обществени поръчки:
1. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; изм., бр. 45 от 2002 г.) свързани с отбраната и сигурността на страната, които са предмет на класифицирана информация, представляваща държавна тайна или тяхното изпълнение трябва да е придружено със специални мерки за сигурност в съответствие с действащото законодателство в страната. Условията и редът за възлагане на тези обществени поръчки се определят с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи и министъра на отбраната;
2. предвидени в международни споразумения, които се възлагат по определена в тях процедура;
3. възлагани по специална процедура на дадена международна организация;
4. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; нова, бр. 28 от 2004 г.) на Националната здравноосигурителна каса за лекарствата, предназначени за домашно лечение на територията на страната.

Чл. 7.
(1) Разпоредбите на този закон се прилагат задължително при възлагане на обществени поръчки, които към датата на обявяване на процедурата имат следните стойности без ДДС:
1. за строителство по чл. 3, ал. 1, т. 1 - над 600 хил. лв.;
2. за доставки по чл. 3, ал. 1, т. 2 - над 50 хил. лв.;
3. за услуги по чл. 3, ал. 1, т. 3 - над 30 хил. лв.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато обществената поръчка включва едновременно доставка на стоки и услуги, този закон се прилага при обща стойност на стоките и услугите в размера по ал. 1, т. 2.
(3) Не се допуска разделяне на обществените поръчки на части с цел да се избегне прилагането на закона, включително при поетапно строителство, когато завършеният етап не може да получи разрешение за ползване като самостоятелен обект или инсталация със самостоятелна стопанска или техническа функция.
(4) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Условията и редът за възлагане на обществени поръчки под праговете, определени в чл. 7, се определят с наредба, приета от Министерския съвет, като се спазват принципите и целите на закона.

Раздел V
Определяне стойността на обществените поръчки

Чл. 8.
(1) Стойността на договорите за обществени поръчки се изчислява, както следва:
1. за строителство - в стойността на поръчката се включва и доставката на всички стоки и извършването на услуги, свързани с изпълнението на строителството;
2. на поръчките за доставка чрез наем - за целия срок на договора;
3. на поръчките за доставка чрез лизинг - за целия срок на договора плюс ориентировъчната остатъчна стойност на активите;
4. на периодично повтарящи се поръчки за доставка чрез покупка или за услуги - на база действителните разходи по договори за подобни поръчки, сключени през предходната финансова година и коригирани, когато е възможно, с предвидените промени в количеството или стойността на съответната поръчка;
5. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.);
6. при застрахователните услуги - цялата платима застрахователна премия;
7. при финансови услуги - всички такси, комисиони и лихви, както и други видове възнаграждения;
8. при договор, който предвижда и изработването на проекти - възнаграждението за изработването на проекта, както и всички дължими такси.
(2) Изборът на метод за определяне на стойността на договорите за обществени поръчки не може да се използва с цел избягване приложението на този закон.

Глава втора
ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ

Раздел I
Принципи

Чл. 9. Обществените поръчки се възлагат по процедура, предвидена в този закон, в съответствие със следните принципи:
1. гарантиране публичност на процедурата и прозрачност;
2. свободна и честна конкуренция;
3. осигуряване на равни възможности за участие на всички кандидати;
4. гарантиране опазването на търговската тайна на кандидатите и техните предложения.

Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Всяка година до 1 март възложителите на обществени поръчки изпращат за публикуване в "Държавен вестник" информация за планираните обществени поръчки през годината, чиято обща стойност е равна или надвишава 1 млн. лв., с цел да информират потенциалните кандидати за изпълнители.
(2) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Информацията за планираните обществени поръчки през годината трябва да съдържа описание на предмета на планираните обществени поръчки за строителство, доставки и услуги поотделно.
(3) Публикуването на информация за планираните обществени поръчки не задължава възложителя за провеждане на процедура за възлагане на обществени поръчки.
(4) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Стоковите борси предоставят на министъра на държавната администрация информация за подадените заявки.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят има правото да открива процедури по възлагане на обществени поръчки, които не са публикувани в информация за планираните обществени поръчки, най-рано един месец след допълнителното й публикуване.

Чл. 11.
(1) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Министърът на държавната администрация създава и поддържа Регистър за обществени поръчки.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителите са длъжни да изпращат цялата информация, свързана с възлагането на обществени поръчки, за вписване в Регистъра за обществени поръчки. (3) Регистърът за обществени поръчки е публичен.

Чл. 12.
(1) Всички действия на възложителя към кандидатите са в писмен вид.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Решенията на възложителя, за които той е длъжен да уведоми кандидатите, се връчват лично срещу подпис или се изпращат с препоръчано писмо с обратна разписка, или по факс, или по електронен път при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис. Изпращането по факса се удостоверява писмено от длъжностното лице, което го е извършило.

Раздел II
Видове процедури

Чл. 13.
(1) Обществените поръчки се възлагат чрез: открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне.
(2) При открита процедура за възлагане на обществени поръчки възложителят отправя покана до всички заинтересувани кандидати да представят предложения.
(3) При ограничена процедура за възлагане на обществени поръчки право да представят предложения имат само кандидати, които въз основа на предварителен подбор са били писмено поканени от възложителя.
(4) При процедура на договаряне възложителят възлага обществената поръчка чрез преговори с един или няколко избрани от него кандидати.
(5) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Прекратяването на един вид процедура и обявяването на друг вид процедура е допустимо само когато първоначално обявената процедура е завършила, без да се сключи договор и няма подадена жалба от участник в процедурата или има издадено съдебно решение.

Чл. 14. Възложителят взема решение за провеждане на открита процедура за възлагане на обществена поръчка във всички случаи, освен ако в този закон е предвидено друго.

Чл. 15. Възложителят взема решение за провеждане на ограничена процедура за възлагане на обществена поръчка, когато:
1. поръчката поради специфичния й характер може да бъде осъществена от ограничен кръг изпълнители;
2. поръчката е технически сложна и в процеса на изпълнение е необходимо последователно уточняване на техническите и технологичните условия;
3. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).

Чл. 16.
(1) (Предишен текст на чл. 16, ДВ, бр. 43 от 2002 г.). Възложителят взема решение за възлагане на обществена поръчка чрез процедура на договаряне само когато:
1. поръчката е свързана с научни изследвания, експерименти или проучвания. Резултатите от такава поръчка не могат да се използват за серийно производство или за доказване на пазарна приспособимост на продукта;
2. е необходимо предотвратяване или отстраняване на последици от аварии или стихийни бедствия, както и когато съществува опасност за здравето и живота на хората или за възникване на щети в големи размери;
3. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) при допълнителна обществена поръчка за доставка от същия изпълнител не по-късно от една година от възлагане на основната поръчка, при условие че са изпълнени едновременно следните изисквания:
а) първата поръчка е възложена при открита или ограничена процедура и възложителят с поканата за участие е обявил, че е възможно възлагане на допълнителна поръчка;
б) промяната на доставчика би наложила възложителят да закупи материали с различни технически показатели, които биха довели до несъвместимост или до технически трудности при експлоатацията или поддръжката;
в) (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.);
г) (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) общата стойност на поръчката не надхвърля 30 на сто от договорената в основния договор;
4. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) поръчката е за повторение на извършена услуга, както и за допълнителна услуга или строителство от същия изпълнител не по-късно от една година от възлагане на основната поръчка, при условие че са изпълнени едновременно следните изисквания:
а) (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) първата поръчка е възложена при открита или ограничена процедура и възложителят с поканата за участие е обявил, че е възможно възлагане на допълнителна услуга или строителство;
б) (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.);
в) (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) общата стойност на поръчката не надхвърля 30 на сто от договорената в основния договор;
5. възлагането на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост;
6. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) за кратък период възникнат благоприятни условия за доставка на стоки на цени, по-ниски от пазарните, при разпродажба на имуществото на търговски дружества, обявени в ликвидация или несъстоятелност;
7. стоките и услугите са включени в списък, утвърден от Министерския съвет съгласно чл.22, т. 1 от Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите.
8. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) откритата или ограничената процедура е прекратена, с изключение на случаите по чл. 21, ал. 1, т. 5, и първоначално обявените условия не са съществено променени;
9. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.; доп., бр. 109 от 2003 г.) обект на обществената поръчка е доставка на стоки, търгувани на стокова борса, създадена и действаща по реда на Закона за стоковите борси и тържищата и е проведена открита или ограничена процедура за възлагане на обществена поръчка, прекратена по реда на чл. 21, ал. 1, т. 1 - 4;
10. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) поради извънредни обстоятелства, които възложителят не е могъл да предвиди, сроковете за провеждане на открита и ограничена процедура не могат да бъдат спазени;
11. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) мястото на изпълнение на поръчката е извън страната и местното законодателство предвижда специална правоспособност или разрешителен режим за изпълнителя й;
12. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) изпълнението на обществената поръчка за доставка или услуга може да се осъществи само от едно определено лице, притежаващо изключителни права по силата на нормативен акт.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В решението по ал. 1 възложителят е длъжен да мотивира избора на тази процедура, както и да осигури доказателства за наличието на съответните обстоятелства.

Раздел III
Договор за обществена поръчка

Чл. 17.
(1) Възложителят сключва договор за обществена поръчка с кандидата, определен за изпълнител на поръчката, по реда на Търговския закон или на Закона за задълженията и договорите.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Не се допуска сключването на безсрочни договори за обществени поръчки.
(3) (Предишна ал. 2, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Договорът за обществена поръчка включва задължително всички предложения от предложението на кандидата, определен за изпълнител.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят сключва договора по ал. 1 в едномесечен срок от обявяване на решението за определяне на изпълнител на обществената поръчка.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен договор за обществена поръчка до министъра на държавната администрация за вписване в Регистъра за обществени поръчки не по-късно от 14 дни след сключване на договора.

Чл. 18. Договорът за обществена поръчка не се сключва:
1. преди изтичането на срока за подаване на жалба срещу решението на възложителя за определяне на изпълнител на обществена поръчка;
2. при наличие на подадена жалба срещу решението на възложителя за определяне на изпълнител до постановяване на решение по нея;
3. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) с кандидат, определен за изпълнител, който при подписване на договора не представи документ за регистрация в съответствие с изискването на чл. 5, ал. 3.
4. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) с кандидат, определен за изпълнител, който при подписването на договора не представи документите по чл. 24, ал. 5;
5. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) с кандидат, определен за изпълнител, който при подписването на договора не представи документ за внесена гаранция за изпълнение.

Чл. 19. (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Страните по договор за обществена поръчка могат да го променят и/или допълват само при възникване на обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени към момента на сключването на договора и в резултат на които договорът засяга законните интереси на някоя от страните.

Чл. 20. Възложителят може да прекрати договор за обществена поръчка, ако в резултат на обстоятелства, възникнали след сключването му, не е в състояние да изпълни своите задължения. В този случай той дължи на изпълнителя обезщетение за щетите, възникнали от подписването на договора.

Раздел IV
Прекратяване на процедура за възлагане на обществени поръчки

Чл. 21.
(1) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят прекратява процедурата за възлагане на обществена поръчка с мотивирано решение в случаите, когато:
1. са подадени по-малко от три предложения за участие в открита или ограничена процедура за възлагане на обществена поръчка;
2. всички предложения не отговарят на предварително обявените условия от възложителя;
3. класираните до трето място кандидати последователно откажат сключването на договор;
4. липсва реална конкуренция;
5. отпаднат основанията за провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, включително при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди или да предизвика.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят е длъжен да изпрати в 7-дневен срок решението си за прекратяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка до министъра на държавната администрация за вписване в регистъра.

Раздел V
Решение за откриване на процедура за възлагане на обществени поръчки

Чл. 22.
(1) Решението за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка трябва да съдържа:
1. предмет на обществената поръчка;
2. правно и фактическо основание за откриване на процедурата;
3. вид на процедурата;
4. срок и място за изпълнение на обществената поръчка;
5. ограничения при изпълнението на обществената поръчка, ако има такива;
6. квалификационни изисквания към кандидатите;
7. изисквания за качество;
8. начин за образуване на предлаганата цена, включително и за плащане;
9. срок на валидност на предложенията;
10. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) размер и условия на гаранцията за участие в процедурата за възлагане и на гаранцията за изпълнение на договора;
11. критериите за оценка на предложенията и начина за определяне на тежестта им в комплексната оценка на предложението;
12. място, ден и час за разглеждане и оценяване на предложенията.
(2) Възложителят може да включи в решението си и допълнителни изисквания за изпълнението на обществената поръчка, като:
1. условия, свързани с решаване на проблеми в областта на опазването на околната среда, безработицата, разкриването на работни места за инвалиди, използването на местни ресурси и суровини в определени райони;
2. изисквания, свързани с опазването на националната сигурност, отбраната и обществения ред;
3. условия, свързани с насърчаване участието на малки и средни предприятия като подизпълнители.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато предметът на обществената поръчка включва няколко обособени позиции, възложителят задължително посочва в решението си дали кандидатите могат да подават предложения само за една или за няколко отделни позиции.
(4) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато предметът на обществената поръчка включва няколко обособени позиции, една или повече от които са за стоки и/или услуги, включени по списъка на чл. 16, ал. 1, т. 7, възложителят не ограничава кандидатите да подават предложения за всяка отделна позиция.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато предметът на обществената поръчка включва едновременно доставка на стоки и услуги, възложителят предвижда разумен срок за изпълнение на поръчката с оглед необходимостта от предварителна доставка на стоките за предоставяне на услугата.
(6) (Предишна ал. 3, изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят се разплаща за изпълнението на обществената поръчка само в пари.

Глава трета
ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА УЧАСТИЕ В ПРОЦЕДУРА ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА

Раздел I
Изисквания към кандидатите

Чл. 23. В процедура за възлагане на обществена поръчка може да участва всеки кандидат, който отговаря на предварително обявените условия.

Чл. 24.
(1) Не може да участва в процедура за възлагане на обществена поръчка кандидат, който:
1. е обявен в несъстоятелност или е в производство за обявяване в несъстоятелност;
2. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.);
3. се намира в ликвидация;
4. е лишен от правото да упражнява търговска дейност;
5. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) има парични задължения към държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задължения към осигурителни фондове, освен ако компетентният орган е допуснал разсрочване или отсрочване на задълженията; 6. е осъден с влязла в сила присъда за престъпление против собствеността или против стопанството, освен ако не е реабилитиран.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Изискванията по ал. 1, т. 4 и 6 се отнасят и за управителите или за членовете на управителните органи на кандидатите, а в случай, че членове са юридически лица - за техните представители в съответния управителен орган.
(3) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Обстоятелствата по ал. 1, т. 1, 3 и 5 се удостоверяват с документ от съответния компетентен орган, а по ал. 1, т. 4 и 6 - с декларация.
(4) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Ограниченията по ал. 1, т. 1 и 3 не се отнасят за случаите по чл. 16, ал. 1, т. 6.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато поръчката е с място на изпълнение извън страната, кандидатите могат да удостоверят всички обстоятелства по ал. 1 с декларации, но при подписването на договора за възлагане на обществената поръчка кандидатът, определен за изпълнител, е длъжен да представи документите по ал. 1, т. 1, 3 и 5 от съответните компетентни органи.

Раздел II
Предложение

Чл. 25.
(1) При изготвяне на предложението всеки кандидат трябва да се придържа точно към условията, обявени от възложителя.
(2) До изтичане на срока за подаване на предложенията всеки кандидат в откритата процедура може да промени, допълни или да оттегли предложението си.

Чл. 26.
(1) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Всеки кандидат в процедура за възлагане на обществена поръчка има право да предостави само едно предложение. В предложението си кандидатът може да представи различни варианти, когато възложителят е допуснал такава възможност в документацията за участие в процедурата.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят може да допусне възможност за представяне на различни варианти само когато критерият за оценка на предложенията е икономически най-изгодното предложение.
(3) (Предишна ал. 2, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Лице, което е дало съгласие и фигурира като подизпълнител в предложението на друг кандидат, не може да представя самостоятелно предложение.

Чл. 27.
(1) Всяко предложение задължително съдържа:
1. документ за регистрация на кандидата;
2. доказателства за търговската репутация на кандидата;
3. срок за изпълнение на поръчката и предлаганата цена;
4. доказателства за техническата възможност за изпълнение на поръчката;
5. имената на подизпълнителите, които ще участват при изпълнението на поръчката; подизпълнителите трябва да отговарят на всички изисквания, на които отговаря и основният кандидат;
6. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) документ за внесена гаранция за участие;
7. копие от годишния баланс и отчета за приходите и разходите на кандидата за предходната година, с изключение на новорегистрираните и кандидатите, упражняващи свободна професия;
8. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) удостоверения от съответните компетентни органи относно отсъствието на обстоятелствата по чл. 24, ал. 1, т. 1, 3 и 5;
9. декларация, че не са налице обстоятелствата по чл. 24, ал. 1, т. 4 и 6.
(2) Когато кандидат в процедура е обединение, което не е юридическо лице, документите по ал. 1 се представят от всяко физическо или юридическо лице, включено в обединението.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато кандидатът в процедура е чуждестранно физическо или юридическо лице или техни обединения, документите по ал. 1 и 2 се представят и в легализиран превод.
(4) (Предишна ал. 3, доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Предложението се представя в запечатан непрозрачен плик от кандидата или от негов упълномощен представител, лично или по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка. Върху плика кандидатът посочва адрес за кореспонденция и по възможност телефон, факс и електронен адрес.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) При приемане на предложението върху плика се отбелязват поредният номер, датата и часът на получаването и посочените данни се записват във входящ регистър, за което на приносителя се издава документ.
(6) (Предишна ал. 5, изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Предлаганата цена се представя в отделен запечатан плик, обозначен с надпис "Предлагана цена", поставен в плика с предложението.
(7) (Предишна ал. 6, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Предложение, представено след изтичане на крайния срок, не се приема от възложителя. Не се приема и предложение в плик, незапечатан или с нарушена цялост. Такова предложение незабавно се връща на кандидата и това се отбелязва в регистъра.

Чл. 28.
(1) Кандидат, участващ в процедура за възлагане на обществена поръчка, е длъжен да заяви в предложението си дали при изпълнението на поръчката ще използва и подизпълнители.
(2) Участието на подизпълнители не може да бъде повече от 30 на сто от общата цена, предложена за изпълнение на поръчката.
(3) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Участието на подизпълнители може да бъде до 50 на сто от общата цена, предложена за изпълнение на поръчката, когато кандидат е чуждестранно физическо или юридическо лице или обединение, при условие, че използва като подизпълнители местни лица.

Чл. 29.
(1) Срокът на валидност на предложенията включва времето, през което кандидатите са обвързани с условията на представените от тях предложения. Възложителят определя този срок в календарни дни.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Срокът на валидност на предложенията е еднакъв за всички кандидати. Той може да бъде удължаван за кандидатите, класирани на първите три места до момента на сключване на договора за възлагане на обществената поръчка.

Раздел III
Гаранции
(Загл. изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.)

Чл. 30.
(1) (Предишен текст на чл. 30, изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидатът представя гаранция за участие в процедурата за възлагане на обществената поръчка. Условията и размерът на гаранцията се определят от възложителя в абсолютна сума, но не повече от 1 на сто от стойността на поръчката.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидатът, определен за изпълнител, представя гаранция за изпълнение на договора за обществена поръчка, която се освобождава след неговото приключване. Размерът и условията на гаранцията се определят от възложителя като процент от стойността на договора, но не повече от 10 на сто.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато кандидатът, определен за изпълнител, е лице по чл.21 от Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите, гаранцията за изпълнение на договора не може да бъде повече от 1 на сто от стойността на договора.

Чл. 31. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Гаранциите се представят в една от следните форми:
1. банкова гаранция;
2. (отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.);
3. парична сума.

Чл. 32. (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят има право да задържи гаранцията за участие, когато кандидат в процедура за възлагане на обществена поръчка:
1. оттегля предложението си след изтичане на срока за подаване на предложенията;
2. подаде жалба срещу решението за класиране до решаване на спора от съда;
3. е определен за изпълнител, но не изпълни задължението си да сключи договор за обществената поръчка.

Чл. 33.
(1) Гаранциите на некласираните кандидати се освобождават от възложителя в срок 3 работни дни след изтичане на срока за подаване на жалба срещу решението по чл. 45, ал. 1. В същия срок се освобождават гаранциите на всички кандидати при прекратяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка.
(2) Гаранциите на класираните кандидати се освобождават в срок 3 работни дни след сключване на договор за обществената поръчка.
(3) (Отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.). (4) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят освобождава гаранциите по ал. 1 и 2, без да дължи лихви за периода, през който средствата законно са престояли при него.

Глава четвърта
ОТКРИТА ПРОЦЕДУРА

Раздел I
Покана за участие в откритата процедура

Чл. 34.
(1) Поканата за участие в откритата процедура за възлагане на обществена поръчка задължително съдържа:
1. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) наименование, адрес, телефон, лице за контакт, факс или електронен адрес на възложителя;
2. решението на възложителя за откриване на процедурата за възлагане на обществена поръчка;
3. място на получаване, срок, цена и начин на плащане на документацията за участие в процедурата;
4. място и срок за подаване на предложенията.
(2) Поканата за участие в откритата процедура за възлагане на обществена поръчка се изпраща едновременно до "Държавен вестник" и до Регистъра за обществени поръчки най-малко 45 календарни дни преди датата на провеждане на откритата процедура.
(3) Срокът по ал. 2 може да бъде намален до 30 календарни дни, когато възложителят е включил обществената поръчка в информацията за планираните обществени поръчки през годината по чл. 10.
(4) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Държавен вестник" публикува поканата за участие в Бюлетина за обществени поръчки най-късно седем календарни дни след получаването й.
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) След като изпрати поканата за участие до "Държавен вестник", възложителят публикува информация за обществената поръчка и в един местен вестник или национален ежедневник. В публикацията се посочва най-малко предмета на обществената поръчка и датата, на която поканата е изпратена до "Държавен вестник".
(6) Когато в срока, определен за подаване на предложенията по ал. 2, не постъпи предложение или постъпилите предложения са по-малко от три, възложителят може да удължи срока за подаване на предложения до 30 дни.
(7) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Всяка промяна в срока за подаване на предложенията трябва да бъде публикувана по реда на ал. 4, като кандидатите, представили вече предложения, се уведомяват писмено.
(8) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В случаите, когато поръчката е с място на изпълнение извън страната, възложителят може да не прилага разпоредбите на ал. 2, 3, 4, 5, 6 и 7, но е длъжен да публикува поканата в един местен вестник и да я изпрати до Регистъра за обществени поръчки.

Раздел II
Подготовка на откритата процедура

Чл. 35.
(1) Подготовката и провеждането на откритата процедура се извършва от възложителя.
(2) Възложителят отговаря за приемането и съхранението на предложенията.
(3) Възложителят е длъжен да съхранява цялата документация по провеждането на всяка процедура за възлагане на обществена поръчка за срок три години след приключване на изпълнението на договора.

Чл. 36.
(1) Документацията за участие в откритата процедура трябва да съдържа всички необходими данни, указания и изисквания за подготовка на предложението.
(2) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидатите получават документацията по ал. 1 срещу заплащане на цена, определена от възложителя. Цената на документацията не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното изработване и публикуването на поканата и информацията по чл. 34, ал. 5.
(3) Документацията за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка включва:
1. решението за откриване на процедурата;
2. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) пълно описание на предмета на поръчката, включително на обособените позиции;
3. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) технически условия за изпълнение на поръчката, включително за суровини, материали, окомплектовка, машини и съоръжения, както и за квалификация на подизпълнителите и наетите физически лица, определени с наредба, приета от Министерския съвет; тези условия не могат да бъдат свързани с определено предприятие, патенти, полезни модели, търговски марки и марки за произход;
4. необходимите проекти за подготовка на предложението, ако обществената поръчка е за строителство;
5. образец на предложението;
6. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) методика за оценяване на предложенията, когато критерият за оценка е икономически най-изгодното предложение;
7. (предишна т. 6, ДВ, бр. 43 от 2002 г.)проект на договор.
(4) Възложителят отговаря за съдържанието на документацията за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) До 15 дни преди изтичането на срока за подаване на предложенията всеки кандидат може да поиска писмено от възложителя разяснения по документацията за участие. Възложителят е длъжен да отговори в тридневен срок от постъпване на искането.
(6) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят изпраща разяснението по ал. 5 до всички кандидати, които са закупили документация за участие и са посочили адрес за кореспонденция, без да отбелязва в отговора кандидата, който е направил запитването. Разяснението се прилага и към документацията, която се закупува от други кандидати.

Раздел III
Комисия за провеждане на откритата процедура

Чл. 37.
(1) За провеждане на откритата процедура за възлагане на обществена поръчка възложителят назначава специална комисия и определя нейния председател.
(2) Комисията се състои най-малко от трима членове, от които задължително поне един правоспособен юрист, а останалите членове са лица, притежаващи необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с вида и характера на поръчката.
(3) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят може да привлече като членове или консултанти към комисията и външни експерти.
(4) Комисията се назначава от възложителя след изтичане на срока за приемане на предложенията и се обявява в деня, определен за разглеждане и оценяване на предложенията.
(5) Възнагражденията на членовете на комисията и всички разходи, свързани с дейността й, са за сметка на възложителя.
(6) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Когато поръчката е с място на изпълнение извън страната и възложителят няма обективна възможност да приложи разпоредбите на ал. 1, 2, 3, 4 и 5, той може и да не ги прилага.

Чл. 38.
(1) Член на комисията и консултант не може да бъде лице, което:
1. има материален интерес от изпълнението на обществената поръчка;
2. е "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с кандидат в откритата процедура и посочените в предложенията подизпълнители или с членове на техните управителни и контролни органи;
3. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) е участвало в подготовката на откритата процедура включително и/или в проектирането, когато предмет на поръчката е строителство;
4. е член на управителните органи на възложителя.
(2) Членовете на комисията и консултантите са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията.
(3) Членовете на комисията и консултантите представят на възложителя декларация за обстоятелствата по ал. 1 и 2 при тяхното назначаване.

Раздел IV
Разглеждане, оценка и класиране на предложенията

Чл. 39.
(1) Комисията започва работа след получаване от възложителя на списъка с кандидатите и представените предложения.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) При отваряне на предложенията от комисията могат да присъстват кандидатите, участващи в процедурата.
(3) Комисията отваря пликовете по реда на тяхното постъпване и проверява съответствието на предложенията с предварително обявените условия.
(4) Комисията има право по всяко време да проверява заявените данни и факти от кандидатите, както и да изисква в определен от нея срок допълнителни доказателства за обстоятелствата, изложени в предложението.

Чл. 40.
(1) Комисията отстранява от участие в открита процедура кандидат, който:
1. не е представил някой от необходимите документи по чл. 27, ал. 1;
2. не може да участва в процедура за възлагане на обществена поръчка поради наличие на обстоятелствата по чл. 24, ал. 1;
3. е представил предложение, което е непълно или не отговаря на предварително обявените условия от възложителя.
(2) Кандидатите са длъжни в процеса на провеждане на откритата процедура да уведомяват възложителя за всички настъпили промени в обстоятелствата по ал. 1, т. 2 в 7-дневен срок от настъпването им.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят писмено уведомява кандидата, който е отстранен от участие в процедурата, като посочва задължително и основанието за отстраняването му.

Чл. 41.
(1) След разглеждането на предложенията комисията пристъпва към тяхното оценяване според предварително обявените критерии.
(2) Основни критерии при оценяване на предложенията са:
1. икономически най-изгодното предложение, или
2. най-ниската предложена цена.
(3) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) При оценяване предложението на кандидат, който отговаря на условията по чл.21 от Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите, предложената от него цена се приема за най-ниска, ако тя надхвърля с не повече от 10 на сто предложената най-ниска цена от друг кандидат.
(4) (Изм., ДВ, бр. 64 от 2004 г. – в сила от 23.08.2004 г.) При оценяване на предложенията при други равни условия с предимство се класират кандидати, които са или са привлекли като подизпълнители малки и средни предприятия.

Чл. 42.
(1) Ако някои от предложените в предложението цени за дадена обществена поръчка изглеждат изключително ниски, преди да отстрани от участие тези предложения, комисията изисква подробна писмена обосновка от кандидатите. Комисията определя разумен срок за представяне на обосновката, като срокът не може да бъде по-кратък от 3 работни дни след получаването на искането.
(2) Комисията може да приеме писмената обосновка и да не отстрани предложението, когато са посочени обективни фактори, свързани със:
1. оригинално решение за организация на изпълнението на обществената поръчка;
2. предложените технически решения;
3. изключително благоприятните условия, с които разполага кандидатът;
4. икономичността при изпълнение на обществената поръчка.
(3) Когато кандидатът не представи в срок писмената обосновка или комисията прецени, че посочените основания са необективни, съответното предложение се отстранява от участие в откритата процедура.
(4) Решението на комисията за приемане на писмената обосновка или за отстраняване на предложенията от участие в процедурата незабавно се съобщава на кандидата.

Чл. 43. Комисията класира трима от кандидатите, чиито предложения отговарят в най-голяма степен на предварително обявените от възложителя условия.

Чл. 44.
(1) Комисията съставя протокола за разглеждането, оценяването и класирането на предложенията, който съдържа:
1. състав на комисията;
2. списък на подадените предложения, допуснати до разглеждане и оценяване;
3. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) списък на предложенията, отстранени от процедурата на основание чл. 40 и чл. 42, ал. 3;
4. становищата на консултантите, ако такива са били включени в работата на комисията;
5. резултатите от разглеждането и оценяването на предложенията;
6. (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) класираните кандидати и предложените от тях цени.
(2) Ако някой от членовете на комисията има особено мнение, то се отбелязва в протокола заедно с писмени мотиви към него.
(3) Протоколът на комисията се подписва от всички членове и се предава на възложителя заедно с цялата документация, събрана в хода на провеждането на откритата процедура.
(4) Комисията приключва своята работа с предаване на протокола на възложителя.
(5) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) При поискване от страна на кандидат в откритата процедура възложителят е длъжен своевременно да осигури достъп до протокола на комисията.

Чл. 45.
(1) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят обявява с мотивирано решение кандидатите, класирани от комисията на първите три места, и определя кандидата, класиран на първо място за изпълнител, не по-късно от три работни дни след приключване работата на комисията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Решенията по ал. 1 са индивидуални административни актове по смисъла на чл.2 от Закона за административното производство.
(3) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят писмено уведомява кандидатите за резултатите от разглеждането и оценяването на предложенията в тридневен срок от издаването на решението по ал. 1.

Чл. 46.
(1) Възложителят сключва договор за обществената поръчка с кандидата, който е определил за изпълнител.
(2) При отказ на кандидата, определен за изпълнител, да сключи договор възложителят предлага договора на кандидата, класиран на второ място, а ако и той откаже - на кандидата, класиран на трето място.

Глава пета
ОГРАНИЧЕНА ПРОЦЕДУРА

Раздел I
Предварителен подбор на кандидатите

Чл. 47.
(1) Поканата за участие в предварителен подбор на кандидати за ограничена процедура за възлагане на обществена поръчка задължително съдържа:
1. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) наименование, адрес, телефон, факс или електронен адрес на възложителя;
2. решението на възложителя за откриване на процедурата за възлагане на обществена поръчка;
3. място и срок за подаване на заявление за участие в предварителния подбор;
4. критерии за подбор на кандидатите.
(2) Поканата за участие в предварителния подбор на кандидати за ограничена процедура за възлагане на обществена поръчка се изпраща и публикува по реда на чл. 34, ал. 4, 5 и 6 най-малко 15 календарни дни преди датата на провеждане на предварителния подбор.
(3) Всяка промяна в срока за подаване на заявления за участие в предварителния подбор трябва да бъде публикувана по реда на ал. 2, като кандидатите, подали заявление за участие, се уведомяват писмено.

Чл. 48.
(1) Възложителят провежда предварителен подбор с цел да покани за участие в ограничената процедура само кандидати, които имат необходимата финансова и техническа възможност да изпълнят обществената поръчка.
(2) Всеки заинтересуван кандидат може да подаде заявление за участие в предварителния подбор.
(3) Заявлението за участие трябва да съдържа:
1. документ за регистрация на кандидата;
2. доказателства за търговската репутация на кандидата;
3. копие от годишния баланс и отчета за приходите и разходите на кандидата за предходната година, с изключение на новорегистрираните и кандидатите, упражняващи свободна професия;
4. доказателства за техническата възможност за изпълнение на обществената поръчка;
5. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) удостоверения от съответните компетентни органи относно отсъствието на обстоятелствата по чл. 24, ал. 1, т. 1, 3 и 5;
6. декларация, че не са налице обстоятелствата по чл. 24, ал. 1, т. 4 и 6.
(4) Когато кандидат за участие в предварителния подбор е обединение, което не е юридическо лице, документите по ал. 3 се предоставят от всяко физическо или юридическо лице, включено в обединението.
(5) Заявлението се представя в запечатан непрозрачен плик от кандидата или от негов упълномощен представител лично или по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка.
(6) При приемане на заявлението върху плика се отбелязват поредният номер, датата и часът на получаването и посочените данни се записват във входящ регистър, за което на приносителя се издава документ.
(7) В хода на предварителния подбор възложителят не може да изисква и кандидатът не може да представя предложение.

Чл. 49.
(1) Подборът на кандидатите за ограничената процедура се извършва от комисията, назначена от възложителя по реда на глава четвърта, раздел III.
(2) Комисията разглежда постъпилите заявления за участие в предварителния подбор и предлага на възложителя да покани за участие в ограничената процедура кандидатите, които отговарят в най-голяма степен на предварително обявените условия. Подборът на кандидатите се извършва въз основа на тяхната финансова и техническа възможност за изпълнение на обществената поръчка.
(3) Възложителят определя кандидатите, които ще бъдат поканени за участие в ограничената процедура за възлагане на обществената поръчка и изпраща решението си до Регистъра за обществени поръчки в срок 7 работни дни.
(4) Възложителят изпраща едновременно на всички определени кандидати писмени покани за участие в ограничената процедура. В поканата възложителят посочва мястото на получаване, срока, цената и начина на плащане на документацията за участие в ограничената процедура.
(5) В 7-дневен срок от получаването на поканата всеки кандидат трябва писмено да потвърди желанието си за участие в ограничената процедура. Липсата на потвърждение означава отказ от участие.

Раздел II
Провеждане на ограничената процедура

Чл. 50.
(1) Възложителят провежда ограничена процедура за възлагане на обществени поръчки, ако поне трима кандидати потвърдят поканата за участие. При неизпълнение на това условие възложителят прекратява процедурата и уведомява кандидатите.
(2) Срокът за подаване на предложенията не може да бъде по-кратък от 20 календарни дни от получаване на поканата за участие.
(3) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Срокът по ал. 2 може да бъде намален до 10 календарни дни, когато възложителят е включил обществената поръчка в информацията за планираните обществени поръчки през годината по чл. 10 или поради възникване на обстоятелства от изключителна спешност, които не са по вина на възложителя.
(4) Оценяването на предложенията се извършва от Комисията за предварителния подбор по реда на глава четвърта, раздел IV.

Чл. 51. За неуредените въпроси в тази глава се прилагат съответно правилата за откритата процедура.

Глава шеста
ПРОЦЕДУРА НА ДОГОВАРЯНЕ

Чл. 52.
(1) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Процедурата на договаряне започва с покана, отправена от възложителя до определен от него кандидат или кандидати.
(2) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В поканата се съдържат данните, посочени в чл. 34, ал. 1. Поканата се изпраща едновременно до кандидатите и до министъра на държавната администрация за вписване в регистъра.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Предложения за участие в процедура на договаряне по чл. 16, ал. 1, т. 8 и 10 могат да подават и кандидати, до които не е отправена покана. Възложителят не може да откаже да приеме и да разгледа тези предложения.
(4) (Предишна ал. 3, изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В поканата възложителят определя срок за представяне на предложенията, като в случаите по чл. 16, ал. 1, т. 8 и 10 срокът не може да бъде по-кратък от 15 календарни дни от датата на изпращане на поканата до министъра на държавната администрация.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В случаите по чл. 16, ал. 1, т. 9 процедурата на договаряне се осъществява при спазване правилата на търговия на съответната стокова борса и изискванията на възложителя.
(6) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложителят договаря условията на поръчката с оглед запазване на своите интереси.
(7) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) В случаите по чл. 16, ал. 1, т. 7 възложителят е длъжен да отправи покана за договаряне към съответните специализирани предприятия, трудово-лечебни бази и кооперации за инвалиди.

Чл. 53. За неуредените въпроси в тази глава се прилагат съответно правилата за откритата процедура.

Глава седма
ОРГАНИ

Раздел I
Регистър за обществени поръчки

Чл. 54. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.)
(1) Министърът на държавната администрация:
1. организира и координира осъществяването на държавната политика в областта на обществените поръчки и съдейства за осъществяване на взаимодействие между държавните органи, възложителите, изпълнителите и професионалните сдружения и браншовите камари на изпълнителите;
2. дава методически указания по прилагането на закона;
3. разработва и дава становища по проекти на нормативни актове и международни договори в областта на обществените поръчки;
4. при установяване на нарушения в хода на провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки дава задължителни указания за отстраняването им;
5. сезира компетентните органи за извършване на проверки по изпълнението на закона;
6. поддържа регистър на обществените поръчки;
7. утвърждава препоръчителен списък на лицата, които възложителите могат да използват като външни експерти при провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки;
8. организира обучението и квалификацията на експерти в сферата на обществените поръчки;
9. одобрява образци на документацията по процедурите за възлагане на обществени поръчки;
10. осъществява и координира международното сътрудничество на Република България с международни организации или с организации от други страни в областта на обществените поръчки;
11. извършва и други дейности, възложени с този закон.
(2) Във връзка с осъществяването на правомощията си министърът на държавната администрация има право да изисква от възложителите необходимата информация в определен от него срок.

Чл. 55.
(1) (Отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Регистърът на обществените поръчки съдържа:
1. решенията за откриване на процедури за възлагане на обществени поръчки;
2. поканите за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки;
3. информация за сключените договори за обществени поръчки;
4. препоръчителен списък на лица, които възложителите могат да използват като външни експерти;
5. годишни класации на най-добрите търговци в съответния бранш;
6. практиката по прилагането на закона;
7. друга информация, определена в наредбата по ал. 5.
(3) Списъкът по т. 4 се изготвя, поддържа и актуализира със съдействието на професионални сдружения и организации в съответния бранш.
(4) Годишните класации по т. 5 се изготвят от професионални сдружения и организации в съответния бранш, които ги изпращат на министъра на държавната администрация.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Съдържанието и редът за водене на регистъра се определят с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на държавната администрация.

Раздел II
Обжалване и контрол

Чл. 56.
(1) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Кандидатите, участващи в процедури за възлагане на обществени поръчки, могат да подават жалби пред съда по реда на Закона за административното производство, съответно на Закона за Върховния административен съд.
(2) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Жалбата се подава чрез възложителя в 7-дневен срок от обявяване на решението по чл. 45, ал. 1. Препис от всяка жалба се изпраща до органа по чл. 54, ал. 1.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Жалбите по този закон се разглеждат от съда в едномесечен срок от постъпването им.

Чл. 57.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2000 г.) Контролът по изпълнение на този закон се осъществява от Сметната палата и от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол.
(2) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) На контрол по ал. 1 подлежат всички възложители по ал. 4.
(3) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложители, които попадат в обхвата на Закона за държавен вътрешен финансов контрол, се проверяват за спазването на този закон в рамките на осъществяван вътрешен одит.
(4) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложители, които не подлежат на вътрешен одит по Закона за държавния вътрешен финансов контрол, се проверяват от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол относно спазването на режима на обществените поръчки чрез проверки.
(5) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Заповедите за извършване на проверки от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол се издават от директора на агенцията или от упълномощени от него длъжностни лица.
(6) (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Заповедта по ал. 5 не подлежи на обжалване.
(7) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2000 г.; предишна ал. 2, изм., бр. 43 от 2002 г.) Министърът на държавната администрация може да поиска от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол да осъществят правомощията си по конкретен случай.

Чл. 57а. (Нов, ДВ, бр. 43 от 2002 г.)
(1) При извършване на проверки по чл. 57, ал. 4 органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол имат право:
1. на свободен достъп до проверявания обект;
2. да проверяват цялата документация, свързана с възлагането на обществени поръчки и с дейностите, изискващи възлагане на обществени поръчки;
3. да изискват от длъжностните лица в проверяваните обекти документи, сведения и справки във връзка с обществените поръчки.
(2) Длъжностните лица в проверяваните обекти са длъжни да оказват съдействие на органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол и да предоставят необходимите документи, сведения и справки, свързани с обществените поръчки.

Чл. 57б. (Нов, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) При извършване на проверки по чл. 57, ал. 4 контролните органи са длъжни:
1. да се легитимират със служебна карта и заповед за извършване на проверката;
2. да отразяват точно резултатите от контролната дейност;
3. да не разгласяват и разпространяват информация, станала им известна при извършване на проверките.

Чл. 57в. (Нов, ДВ, бр. 43 от 2002 г.)
(1) За резултатите от извършена проверка контролните органи от Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол съставят доклад, съдържащ направените констатации, подкрепени с доказателства, изводи и препоръки.
(2) Докладът по ал. 1 се връчва на възложителя.
(3) За констатираните административни нарушения контролните органи съставят актове за административни нарушения.
(4) При данни за извършени престъпления материалите от проверката се изпращат на прокуратурата.
(5) Когато са констатирани нарушения на процедурите за възлагане на обществени поръчки, съответните части от одитния доклад и от доклада по ал. 1 за установените нарушения на процедурите се изпращат своевременно на министъра на държавната администрация.
(6) Информация за извършени проверки по спазването на този закон може да бъде предоставяна само от директора на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол или упълномощени от него длъжностни лица, както и от министъра на държавната администрация в случаите по ал. 5.

Глава осма
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 58.
(1) (Изм., ДВ, бр. 92 от 2000 г.; доп., бр. 43 от 2002 г.) Актовете за установяване на нарушения по този закон се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол в срок 6 месеца от деня, в който нарушението е станало известно, но не по-късно от три години от извършването му.
(2) (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от упълномощени от него длъжностни лица.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

Чл. 59. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) За нарушение на чл. 7, ал. 3 и чл. 8, ал. 2 на възложителя се налага имуществена санкция от 1000 до 5000 лв., а лицето по чл. 4, ал. 2 се наказва с глоба от 200 до 1000 лв.

Чл. 60. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) На възложител, който не проведе процедура за възлагане на обществена поръчка или възложи обществена поръчка чрез процедура на договаряне, без да са налице основанията за това, се налага имуществена санкция от 5000 до 25 000 лв., а лицето по чл. 4, ал. 2 се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв.

Чл. 61. (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Възложител, който не изпълни предписанията на контролните органи или задължителните указания на министъра на държавната администрация, се наказва с глоба от 200 до 1 000 лв.

Чл. 62.
(1) (Доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Длъжностните лица, които не изпратят до Регистъра за обществени поръчки подлежащата на вписване информация в предвидените срокове или не предоставят в срок поисканите доказателства или информация относно възлагането или изпълнението на договор за обществена поръчка, се наказват с глоба от 200 до 1000 лв.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на длъжностно лице, което без уважителни причини не препрати своевременно жалбата до компетентния орган или до съда.

Чл. 63. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) Който сключи договор за обществена поръчка в нарушение на чл. 18, се наказва с глоба от 500 до 3000 лв.

Чл. 64. (Нов, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) Когато нарушенията по чл. 59 - 63 са извършени повторно, се налага имуществена санкция или глоба в двоен размер. (2) По смисъла на този закон нарушението е повторно, ако е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което е наложено наказание за същия вид нарушение.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на този закон:
1. "Инженеринг" е дейност за комплексно изпълнение на строителство или изпълнение на повече от една от следните дейности: предпроектно проучване, проектиране, организация на строителството, изграждане на обекти, доставка и монтаж на машини, съоръжения и технологично оборудване, подготовка и въвеждане на обекта в експлоатация.
2. "Рехабилитация" е строителна дейност, свързана с възстановяване, реконструкция, разширяване или модернизация на части от елементите на пътната, транспортната, далекосъобщителната, енергийната, водоснабдителната, канализационната и хидромелиоративната инфраструктура.
3. "Третиране на битови отпадъци" е събирането, временното съхранение, обезвреждането и депонирането на битови отпадъци, както и дейности, свързани с повторното им използване и рециклиране, включително производството на енергия и продукти от отпадъци.
4. (Отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).
5. "Кандидат в процедура за възлагане на обществена поръчка" е българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, както и техни обединения, което:
а) (доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) е закупило документация за участие в процедура за възлагане на обществена поръчка от възложителя;
б) отговаря на обявените квалификационни изисквания на възложителя; в) подаде предложение за участие в обявената процедура.
6. "Процедура за възлагане на обществена поръчка" са всички действия на възложителя, които водят до сключването на договор между възложител и изпълнител.
7. (Отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).
8. (Отм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.).
9. "Икономически най-изгодно предложение" е това предложение, което отговаря в най-голяма степен на предварително обявените от възложителя критерии по отношение на качеството, техническите характеристики, естетическите и функционалните характеристики, осигуряване на техническа помощ или гаранционно обслужване, срока за изпълнение, цената и начина на плащане.
10. "Цена на предложението" е цената, която кандидатът в процедура за възлагане на обществена поръчка предлага в своето предложение за изпълнението на поръчката.
11. "Документация за процедура за възлагане на обществена поръчка" е комплект документи, изготвени от възложителя в съответствие с изискванията му за възлагане на обществена поръчка.
12. (Изм. и доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Доказателства за търговска репутация" са препоръки, свързани с предмета на поръчката от предишни възложители, ако кандидатът е участвал в други процедури за възлагане на обществени поръчки, от постоянни партньори или от браншови организации, в които кандидатът членува.
13. "Доказателства за технически възможности на кандидата" се предоставят по един или няколко от следните начини в зависимост от вида, характера, големината и целта на обществената поръчка:
а) образователната и професионалната квалификация на кандидата и/или тези на ръководните служители на кандидата и в частност тези на лицето или лицата, които отговарят за извършване на поръчката;
б) списък на основните поръчки, извършени през последната година, с цена, срокове и клиенти;
в) справка за оборудването, машините и техническите съоръжения, с които кандидатът разполага за изпълнение на поръчката.
14. "Предложение за изпълнение на поръчката" е подробно описание на предложената организация, начина и срока за изпълнение на поръчката.
15. (Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Липса на реална конкуренция" е налице, когато останат по-малко от три предложения за участие в открита или ограничена процедура вследствие отстраняването на кандидат (кандидати) на основание чл. 40 и чл. 42, ал. 3.
16. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Допълнителна услуга или строителство" е услуга или строителство, които поради непредвидени обстоятелства станат необходими за осъществяване на предмета на основния договор.
17. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Местно лице" е физическо или юридическо лице, което е регистрирано като търговец по Търговския закон, физическо лице, което упражнява свободна професия, или юридическо лице, осъществяващо научноизследователска и/или стопанска дейност по силата на друг закон, съгласно българското законодателство.
18. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Експлоатация на мрежи за обществени услуги в областта на транспорта като единствен превозвач" е налице, когато транспортната услуга се осъществява от едно лице в рамките на район от транспортната схема (общинска, областна, републиканска).
19. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Експлоатация на летища" са дейностите по поддържането на летателното поле и развитието на инфраструктурата на летището, ограничаването и отстраняването на препятствия, поддържането на визуалните сигнални средства, осигуряване аварийно-спасителното и противопожарното осигуряване на полетите на територията на летището и в неговата околност, охраната на летището, сигурността на полетите, възлагане разработването и осъвременяването на генералния и кадастралния план на летището.
20. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Обособена позиция" е такава част от предмета на обществената поръчка, която е свързана систематично с другите позиции от предмета на обществената поръчка, но практически може да бъде обособена по своя характер и като самостоятелен предмет на обществена поръчка.
21. (Нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Условия на гаранцията" включват предназначението й, правата и задълженията на кандидата и на възложителя в процедурата, но не и нейната форма.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Този закон отменя:
1. Закона за възлагане на държавни и общински поръчки (ДВ, бр. 9 от 1997 г.).
2. Член 38 от Закона за ограничаване на вредното въздействие на отпадъците върху околната среда (ДВ, бр. 86 от 1997 г.).
3. Член 70, т. 4, 5 и 7 от Закона за общинската собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.; изм., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и 93 от 1998 г., бр. 23 от 1999 г.).

§ 3. В чл.7 от Закона за "Държавен вестник" (обн., ДВ, бр. 89 от 1995 г.; попр., бр. 92 от 1995 г.; доп., бр. 123 от 1997 г.) се правят следните изменения:
1. Създава се нова ал. 2: " (2) В неофициалния раздел се създава рубрика - Бюлетин за обществени поръчки, в който се публикуват:
1. информациите на възложителите за планираните обществени поръчки през годината по чл. 10 от Закона за обществените поръчки;
2. поканите за участие в процедура за възлагане на обществена поръчка;
3. списък на лицата, които възложителите могат да използват като външни експерти. "
2. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.

§ 4. В § 3а от преходните и заключителните разпоредби на Закона за концесиите (обн., ДВ, бр. 92 от 1995 г., бр. 16 от 1996 г. - Решение N: 2 на Конституционния съд от 1996 г.; изм., бр. 44 от 1996 г., бр. 61 и 123 от 1997 г., бр. 93 от 1998 г. и бр. 23 от 1999 г.) думите "Закон за възлагане на държавни и общински поръчки" се заменят със "Закон за обществените поръчки".

§ 5. В § 17 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия (обн., ДВ, бр. 38 от 1992 г.; изм. и доп., бр. 51 от 1994 г., бр. 45, 57 и 109 от 1995 г.; бр. 42, 45, 68 и 85 от 1996 г.; попр., бр. 86 от 1996 г.; изм., бр. 55, 61, 89, 98 и 122 от 1997 г., бр. 39 от 1998 г.; попр., бр. 41 от 1998 г.; изм., бр. 70 от 1998 г., бр. 12 от 1999 г., бр. 47 от 1999 г. - Решение N: 8 на Конституционния съд от 1999 г.) думите "Закон за възлагане на държавни и общински поръчки" се заменят със "Закон за обществените поръчки".

§ 6.
(1) За държавните и общинските поръчки, за които е открита процедура или е взето решение за възлагане преди влизането в сила на този закон, се прилагат разпоредбите на отменения Закон за държавните и общинските поръчки.
(2) При взето решение за откриване на процедури по чл.38 от Закона за ограничаване на вредното въздействие на отпадъците върху околната среда и по чл.70, т. 4, 5 и 7 от Закона за общинската собственост преди влизането в сила на този закон те се приключват по досегашния ред.

§ 7. Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет.

Законът е приет от ХХХVIII Народно събрание на 9 юни 1999 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки

(обн., ДВ, бр. 56 от 1999 г.; изм., бр. 92 и 97 от 2000 г.; Обн., ДВ, бр. 43 от 26.04.2002 г.)

Преходни и заключителни разпоредби

§ 56. В Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 1 от 2001 г.; изм., бр. 41 и 111 от 2001 г.) се правят следните изменения:
1. В чл.126, ал. 1 изречение четвърто се заличава, а ал. 2 се отменя.
2. В чл.137, ал. 2 изречение четвърто се заличава, а ал. 3 се отменя.
3. В чл.160, ал. 2 изречение второ се заличава.
4. В чл.230, ал. 3 след думата "имоти" запетаята се заменя с точка, а думите "когато те не са обществени поръчки по смисъла на Закона за обществените поръчки" се заличават.

§ 57. Чуждестранни и български физически и юридически лица, които изпълняват мероприятия по отстраняване на екологични щети, настъпили от минали действия или бездействия на държавата по реда на § 9 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда, са длъжни да прилагат нормите на Закона за обществените поръчки.

§ 58. При възлагане на обществени поръчки чрез сделки на стокова борса за неуредените със Закона за обществените поръчки случаи се прилага Законът за стоковите борси и тържищата.

§ 59. Процедурите за възлагане на обществени поръчки, които са открити или за които е взето решение за откриване преди влизането в сила на този закон, се приключват по досегашния ред.

Законът е приет от ХХХIХ Народно събрание на 11 април 2002 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив