Закон за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба (Отм. ДВ бр. 11/2007)

НС

Държавен вестник брой: 11

Година: 2007

Орган на издаване: НС

Дата на обнародване: 13.02.2007

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1.
(1) С този закон се уреждат условията и редът за извършване на външнотърговска дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба и контролът на държавата върху тези дейности.
(2) (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Стоките и технологиите са с възможна двойна употреба, когато могат да бъдат използвани както за граждански, така и за военни цели, в това число стоки и технологии, които могат да бъдат използвани както за неексплозивни цели, така и да подпомагат по някакъв начин производството на ядрено оръжие или други ядрено-експлозивни устройства. В тази категория се включват и програмните продукти с такива характеристики.
(3) (Нова - доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Списъкът на оръжието и на стоките и технологиите с възможна двойна употреба се приема от Министерския съвет и се обнародва в "Държавен вестник".
(4) (Нова - доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Не подлежат на контрол по този закон въоръженията, снаряженията, техниката и оборудването на български и чуждестранни военни и полицейски контингенти при преминаването им през и пребиваването им на територията на Република България в случаите на:
1. изпълнение на задължения на Република България, произтичащи от международни договори и членство в международни организации;
2. участие в операции по поддържане на мира;
3. участие в международни учения, провеждани на или извън територията на Република България;
4. изпълнение на хуманитарни, природозащитни, демонстрационни и спортни задачи с мирен характер.

Чл. 2. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Извършването на външнотърговска дейност по чл. 1 подлежи на контрол от държавата с цел защита на националната сигурност, на икономическите и на външнополитическите интереси на Република България, както и за укрепване на международния мир и сигурност и изпълнението на международните задължения на Република България.

Чл. 3. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) За осъществяване на целите по чл. 2 държавните органи в кръга на предоставената им компетентност могат да сътрудничат пряко и да обменят информация със съответните компетентни органи на други държави на международни организации и режими, включително като сключват споразумения за сътрудничество.

Чл. 4.
(1) (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Министерският съвет може да въвежда ограничения и да налага забрани за извършването на външнотърговска дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба, когато:
1. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) дейността противоречи на целите и задълженията, посочени в чл. 2;
2. стоките и технологиите са предназначени или могат да бъдат използвани за създаване, производство, обработване, разработване, управление, поддържане, съхранение и разпространение на оръжие за масово унищожение;
3. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) съществуват ограничения:
а) наложени от Съвета за сигурност на ООН;
б) произтичащи от международни договори или от членството на Република България в международни организации, в това число и от международни режими за експортен контрол, в които участва;
в) произтичащи от присъединяването на Република България към актове, съвместни действия и общи позиции на Европейския съюз;
г) произтичащи от присъединяването на Република България към решения на международни организации и режими за експортен контрол, в които тя не е пълноправен член;
4. (Нова - доп. ДВ бр. 75/2002 г.) оръжието, стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за държава, на чиято територия се водят военни действия или която участва във военен конфликт.
(2) (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Списъкът на държавите и организациите, по отношение на които има ограничения по ал. 1, т. 3 и 4, се приема и актуализира от Министерския съвет и се обнародва в "Държавен вестник".
(3) (Нова - доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Списъкът на държавите, за които не се изисква сертификат за краен потребител по чл. 15, ал. 2, се приема и актуализира от Министерския съвет и се обнародва в "Държавен вестник"

Глава втора
РЕЖИМ НА ВЪНШНОТЪРГОВСКАТА ДЕЙНОСТ С ОРЪЖИЕ

Чл. 5. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Външнотърговска дейност с оръжие могат да извършват само търговски дружества, регистрирани по Търговския закон, при спазване изискванията на този закон.
(2) Външнотърговска дейност с оръжие се извършва въз основа на предоставена от Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и мобилизационната готовност на страната към Министерския съвет лицензия за осъществяване на съответната дейност и разрешение за всяка сделка, издадено от Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката, наричани по-нататък съответно "Междуведомствен съвет" и "Междуведомствена комисия", ръководени от министри. Съставът и редът на дейност на Междуведомствения съвет и Междуведомствената комисия се определят от Министерския съвет.
(3) Посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие, могат да извършват физически и юридически лица, получили лицензия за осъществяване на такава дейност от Междуведомствения съвет.
(4) Лицензията и разрешението се издават от органите по ал. 2 за определен срок и с определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок една година, след изтичането на който всяка последваща лицензия се издава за срок 3 години. Разрешението се издава за срок 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно за срок до 6 месеца, който срок не може да бъде по-дълъг от срока на лицензията.
(5) Лицензията е лична и не може да се прехвърля и преотстъпва.
(6) За издаване на лицензиите и разрешенията се заплащат държавни такси в размери, определени от Министерския съвет.
(6) (Доп., ДВ, бр. 93 от 2004 г. - в сила от 01.01.2005 г.) За издаване на лицензиите и разрешенията се заплащат държавни такси по сметка на Министерството на икономиката в размери, определени от Министерския съвет.
(7) При необходимост органите по ал. 2 могат да изискват становището на други държавни органи.
(8) При издаване на лицензиите и разрешенията компетентните органи могат да извършват проверки и да привличат специалисти - експерти, които да дават становище по въпроси, за които се изискват специални знания.

Чл. 6. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) На търговско дружество по чл. 5, ал. 1 се издава лицензия, когато отговаря на изискванията за надеждност за извършване на външнотърговска дейност с оръжие и е икономически стабилно.
(2) На лицата по чл. 5, ал. 3 се издава лицензия, когато отговарят на изискванията за надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие, и са икономически стабилни, определени при условия и по ред в правилника за прилагането на закона.
(3) Лицензиращият орган отказва издаването на лицензия, когато не са налице изискванията по ал. 1 или ал. 2.
(4) Лицензиращият орган отнема предоставената лицензия:
1. при възникване на обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. при неизпълнение или нарушение на условията в лицензията;
3. при неизпълнение на предвидено в този закон задължение, установено с акт на компетентен държавен орган;
4. когато лицензираният е представил неверни данни, които са послужили за основание за издаването на лицензията;
5. когато лицензираният престане да отговаря на изискванията по ал. 1 и 2.
(5) С решението за отнемане се определя срок, в който лицето не може да кандидатства за издаването на нова лицензия за същата дейност. Този срок не може да бъде по-малък от 2 години.
(6) Лицензиращият орган прекратява лицензията:
1. поради изтичане на срока;
2. поради отнемането й;
3. по искане на лицензирания;
4. при прекратяване дейността на търговското дружество или юридическото лице;
5. при смърт на лицензираното физическо лице.
(7) Отказът за издаване на лицензия или отнемането на лицензия подлежат на обжалване по съдебен ред пред Върховния административен съд освен в случаите, когато са засегнати интересите на националната сигурност.
(8) Обжалването по ал. 7 не спира изпълнението на административния акт.

Чл. 7. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Разрешение за външнотърговска сделка с оръжие се дава само на търговските дружества по чл. 5, ал. 1, притежаващи лицензия за такава дейност. Търговските дружества, кандидатстващи за разрешение за външнотърговска сделка с оръжие, представят пред Междуведомствената комисия документи, определени в правилника за прилагането на закона.
(2) Междуведомствената комисия дава разрешение при наличие на консенсус между членовете - представители на компетентните министерства. Решение може да бъде взето по изключение и неприсъствено, ако протоколът е подписан без забележки от членовете на Междуведомствената комисия по ред, определен в правилника за прилагане на закона.
(3) Междуведомствената комисия отказва издаването на разрешение, когато:
1. са налице обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. липсват някои от документите, предвидени в правилника за прилагане на закона;
3. сделката, за която се иска разрешение, не съответства на издадената лицензия;
4. заявителят е представил непълни данни.
(4) Междуведомствената комисия отнема предоставеното разрешение по предложение на всеки от членовете на комисията, когато:
1. възникнат обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. дейността, която се извършва, не съответства на издаденото разрешение или лицензия;
3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган;
4. заявителят е представил неверни данни.
(5) Отказът или решението за отнемането на разрешение могат да се обжалват пред Върховния административен съд освен в случаите, когато са засегнати интересите на националната сигурност.
(6) Обжалването по ал. 5 не спира изпълнението на административния акт.

Чл. 8. (Отм. - доп. ДВ бр. 75/2002 г.)

Глава трета
РЕЖИМ НА ВЪНШНОТЪРГОВСКАТА ДЕЙНОСТ СЪС СТОКИ И ТЕХНОЛОГИИ С ВЪЗМОЖНА ДВОЙНА УПОТРЕБА

Чл. 9. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Външнотърговска дейност със стоки и технологии с възможна двойна употреба могат да извършват лица, регистрирани по Търговския закон на Република България, при спазване изискванията на този закон и в съответствие с действащото законодателство.
(2) Изнасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз основа на предоставена лицензия от Междуведомствения съвет и разрешение за всяка сделка, издадено от Междуведомствената комисия.
(3) Внасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз основа на издадено разрешение за всяка сделка от Междуведомствената комисия.
(4) Лицензията и разрешението се издават от органите по чл. 5, ал. 2 за определен срок и с определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок една година, след изтичането на който всяка последваща лицензия се издава за срок 3 години. Разрешението за сделки се издава за срок 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно за срок до 6 месеца, който срок не може да бъде по-дълъг от срока на лицензията.
(5) Лицензията е лична и не може да се прехвърля и преотстъпва.
(6) За издаване на лицензия и разрешение се заплащат държавни такси в размери, определени от Министерския съвет.
(6) (Доп., ДВ, бр. 93 от 2004 г. - в сила от 01.01.2005 г.) За издаване на лицензия и разрешение се заплащат държавни такси по сметка на Министерството на икономиката в размери, определени от Министерския съвет.
(7) При необходимост органите по чл. 5, ал. 2 могат да изискват становището на други държавни органи.
(8) Органите по чл. 5, ал. 2 могат да привличат специалисти - експерти, които да дават становище по въпроси, за които се изискват специални знания.
(9) Посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и технологии с възможна двойна употреба, могат да извършват физически и юридически лица, получили лицензия за осъществяване на такава дейност от Междуведомствения съвет.
Чл. 10. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) На лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон, се издава лицензия, когато:
1. са надеждни и икономически стабилни;
2. удостоверяват в зависимост от стоките и/или технологиите, че са създали условия и необходимата организация за работа с посочените от тях стоки и/или технологии.
(2) На лицата по чл. 9, ал. 9 се издава лицензия, когато отговарят на изискванията за надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и технологии с възможна двойна употреба, и са икономически стабилни, определени при условия и по ред в правилника за прилагането на закона.
(3) Лицензиращият орган отказва издаването на лицензия на лицата по чл. 9, ал. 1 и 9, когато не са налице изискванията по ал. 1 или ал. 2.
(4) Лицензиращият орган отнема предоставената лицензия:
1. при възникване на обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. при неизпълнение или нарушаване на условията в лицензията;
3. при неизпълнение на предвидено в този закон задължение, установено с акт на компетентния държавен орган;
4. когато лицензираният е представил неверни данни, които са послужили за основание за издаване на лицензията;
5. когато лицензираният престане да отговаря на изискванията по ал. 1 или ал. 2.
(5) С решението за отнемане се определя срок, в който лицето не може да кандидатства за издаването на нова лицензия за същата дейност. Този срок не може да бъде по-малък от 2 години.
(6) Лицензиращият орган прекратява лицензията:
1. поради изтичане на срока;
2. поради отнемането й;
3. по искане на лицензирания;
4. при прекратяване дейността на лицето, регистрирано по Търговския закон, или на юридическото лице;
5. при смърт на лицензираното физическо лице.
(7) Отказът за издаване на лицензия или отнемането на лицензия подлежат на обжалване пред Върховния административен съд освен в случаите, когато са засегнати интересите на националната сигурност.
(8) Обжалването по ал. 7 не спира изпълнението на административния акт.
(9) Разрешение за външнотърговска сделка със стоки и технологии с възможна двойна употреба се дава само на лица по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон, притежаващи лицензия за такава дейност. Лицата, кандидатстващи за разрешение за външнотърговска сделка с оръжие, представят пред Междуведомствената комисия документи, определени в правилника за прилагането на закона.
(10) Междуведомствената комисия дава разрешение при наличие на консенсус между членовете - представители на компетентните министерства. Решение може да бъде взето по изключение и неприсъствено, ако протоколът е подписан без забележки от членовете на Междуведомствената комисия по ред, определен в правилника за прилагане на закона.
(11) Междуведомствената комисия отказва издаването на разрешение, когато:
1. са налице обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. липсват някои от документите, предвидени в правилника за прилагане на закона;
3. сделката, за която се иска разрешение, не съответства на издадената лицензия;
4. заявителят е представил непълни данни.
(12) Междуведомствената комисия отнема предоставеното разрешение по предложение на всеки от членовете на комисията, когато:
1. възникнат обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и задължения;
2. дейността, която се извършва, не съответства на издаденото разрешение или лицензия;
3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган;
4. заявителят е представил неверни данни.
(13) Отказът за издаване на разрешение или отнемането на разрешението могат да се обжалват пред Върховния административен съд освен в случаите, когато са засегнати интересите на националната сигурност.
(14) Обжалването по ал. 13 не спира изпълнението на административния акт.

Чл. 11. (Отм. ДВ бр. 75/2002 г.)

Чл. 12. (Отм. ДВ бр. 75/2002 г.)

Чл. 13. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Разрешение при изнасяне на стоки и технологии с възможна двойна употреба, невключени в списъка по чл. 1, ал. 3, се изисква, когато износителят е бил уведомен в писмена форма от органите по чл. 5, ал. 2, че:
1. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са или могат да се използват като цяло или част от тях за разработване, производство, използване, поддържане, съхраняване, откриване, идентифициране или разпространение на химическо, биологическо или ядрено оръжие или други ядрени експлозивни устройства или за разработването, производството, поддръжката или съхранението на ракети - носители на такива оръжия, режимът на които е уреден в международните договори за забраната или неразпространението им;
2. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за държавите и организациите, включени в списъка по чл. 4, ал. 2;
3. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за военна крайна употреба.
(2) Ако износителят знае, че стоките и технологиите с възможна двойна употреба, невключени в списъка по чл. 1, ал. 3, които има намерение да изнесе, са предназначени като цяло или част от тях за някои от целите, посочени в ал. 1, т. 1, 2 и 3, е длъжен да уведоми органите по чл. 5, ал. 2.

Глава трета "а"
РЕЖИМ НА МЕЖДУНАРОДНИЯ ТРАНСПОРТ НА ОРЪЖИЕ, НА ТРАНЗИТНИЯ ПРЕВОЗ НА ОРЪЖИЕ И НА СТОКИ С ВЪЗМОЖНА ДВОЙНА УПОТРЕБА
(Нова - доп. ДВ бр. 75/2002 г.)

Чл. 13а. Транспортирането на оръжие от регистрирани по Търговския закон превозвачи от и за територията на Република България, както и от и за територията на трети страни се извършва въз основа на издадена лицензия от Междуведомствения съвет при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона.

Чл. 13б.
(1) Транзитен превоз на оръжие през територията на Република България се извършва въз основа на разрешение за транзитен превоз, издадено от Междуведомствената комисия. Разрешението се издава за всеки отделен случай при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона.
(2) Транзитен превоз на радиоактивни, взривоопасни, леснозапалими, окисляващи се, корозионни, бактериологични (биологични), токсични и патогенни стоки с възможна двойна употреба се извършва въз основа на разрешение за транзитен превоз, издадено от Междуведомствената комисия, в което се определят митническите пунктове, маршрутът и срокът за преминаване. Разрешението се издава за всеки отделен случай при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона.

Глава четвърта
ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА УЧАСТНИЦИТЕ ВЪВ ВЪНШНОТЪРГОВСКАТА ДЕЙНОСТ

Чл. 14. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Лицата, извършващи външнотърговска дейност и/или посредническа дейност с оръжие и със стоки и технологии - предмет на контрол по този закон, са длъжни:
1. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) да водят отделен регистър за сделките, които сключват по този закон, и да съхраняват търговските и транспортните документи и информацията, свързана с осъществяването на външнотърговската сделка, за срок не по-малък от 10 години;
2. да спазват условията, при които е разрешена тази дейност, и незабавно да информират писмено контролните органи за всяка тяхна промяна;
3. да посочат името, служебното положение и адреса на представителите на страната по сделката и на крайния потребител, отговорни за изпълнението на задълженията по сделката, и незабавно да информират за всяка тяхна замяна;
4. да информират съответните държавни органи, ако съществува вероятност стоките и технологиите с възможна двойна употреба, с които осъществяват външнотърговска дейност, да се използват по начина, предвиден в чл. 13.

Чл. 15. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Вносителите и износителите на оръжие са длъжни да включват във външнотърговския договор клауза, задължаваща купувача, че закупеното оръжие няма да бъде прехвърлено на други физически или юридически лица без изричното съгласие на Междуведомствената комисия.
(2) За удостоверяване на крайната употреба и крайния потребител износителите на оръжие и/или на стоки и технологии с възможна двойна употреба представят пред Междуведомствената комисия сертификат за крайна употреба/краен потребител и/или международен сертификат за внос, издадени от компетентните органи на страната на крайния потребител.
(3) При изискване от страната на износителя българските компетентни органи издават сертификат за крайна употреба/краен потребител и/или международен сертификат за внос. Редът за издаване на сертификат за крайна употреба/краен потребител и/или международен сертификат за внос се определя в правилника за прилагане на закона.

Чл. 16. Получените по този закон лиценз и разрешение могат да бъдат използвани единствено от лицето, на което са предоставени. Преотстъпването на лиценза или разрешението или на права по тях на друго лице прави лицензът и разрешението невалидни, а преотстъпилото лице губи правата, произтичащи от тях.

Глава пета
КОНТРОЛ ПО СПАЗВАНЕТО НА РЕЖИМА ЗА ВЪНШНОТЪРГОВСКАТА ДЕЙНОСТ С ОРЪЖИЕ И СЪС СТОКИ И ТЕХНОЛОГИИ С ВЪЗМОЖНА ДВОЙНА УПОТРЕБА

Чл. 17. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Контролът по изпълнението на този закон се извършва от органите по чл. 5, ал. 2, от компетентните органи на Министерството на вътрешните работи, на Министерството на икономиката и на Агенция "Митници" или от оправомощени от тях длъжностни лица.
(2) Контролът включва проверки преди и след издаване на лицензията или разрешението за външнотърговска дейност по този закон.
(3) При извършване на контрола контролните органи по ал. 1 могат:
1. да изискват от лицата, осъществяващи външнотърговска и/или посредническа дейност с оръжие и/или със стоки и технологии с възможна двойна употреба, информацията, необходима за провеждането на контрола;
2. при необходимост да изискват становището на други държавни органи;
3. да посещават зоните под митнически контрол на територията на Република България при условията и по реда на действащото законодателство;
4. да отправят искания до компетентните органи на други държави за предоставяне на информацията, необходима за провеждането на контрола.
(4) Контролните органи са длъжни да не разгласяват служебната, производствената и търговската тайна на проверяваните лица.
(5) При наличие на данни за извършено престъпление органите по ал. 1 сезират органите на прокуратурата.
(6) При осъществяване на контрола могат да участват представители на чужда държава в съответствие с международните задължения, поети от Република България въз основа на международни договори или участие в международни организации.
(7) Междуведомственият съвет и Междуведомствената комисия могат да изискват от износителя да включи в договора клауза, позволяваща физическа проверка от тях или от оправомощени от тях длъжностни лица на доставката по външнотърговската сделка.
(8) Във връзка с целите по чл. 2 органите по чл. 5, ал. 2 могат да изискват допълнителна информация относно външнотърговската сделка.

Чл. 17а. (Нов, ДВ, бр. 93 от 2004 г. - в сила от 01.01.2005 г.) (1) Министърът на икономиката е администратор на приходите от таксите по този закон.
(2) Приходите от таксите се използват за обезпечаване на дейността и контрола по този закон.

Чл. 18. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.)
(1) Органите по чл. 5, ал. 2 представят в Министерския съвет ежегоден доклад за изпълнението на закона.
(2) Министерският съвет представя доклада по ал. 1 на Народното събрание

Глава шеста
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ И ИМУЩЕСТВЕНИ САНКЦИИ

Чл. 19. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) На лицата, осъществяващи външнотърговска дейност с оръжие и/или стоки и технологии с възможна двойна употреба, които не изпълняват задълженията си по този закон, се налага:
1. на физическите лица, както и на длъжностните лица на търговските дружества - глоба от 5000 до 50 000 лв., ако извършеното не съставлява престъпление;
2. на лицата, регистрирани по Търговския закон - имуществена санкция в двукратен размер на външнотърговската сделка.

Чл. 20. (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) На лицата, осъществяващи посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие и/или стоки и технологии с възможна двойна употреба, които не изпълняват задълженията си по този закон, се налага глоба в размер от 5000 до 50 000 лв., съответно имуществена санкция в трикратен размер на глобата.

Чл. 21. (Отм. ДВ бр. 75/2002 г.)

Чл. 22.
(1) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностните лица на контролните органи по чл. 17, ал. 1.
(2) (Изм. доп. ДВ бр. 75/2002 г.) Наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния орган по ал. 1 или от оправомощено от него длъжностно лице.
(3) Съставянето на актовете за установяване на административни нарушения, налагането на административните наказания, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
(Загл. изм. ДВ бр. 75/2002 г.)

§ 1. В изключителни случаи, когато може да възникне опасност за националната сигурност на страната, за нарушаване на нейните външнополитически интереси или за изпълнението на поети от нея международни задължения, Министерският съвет може да забрани извършването на вноса, износа, реекспорта или транзитния превоз на оръжие и стоки и технологии с възможна двойна употреба, независимо от издадените лиценз и разрешение.

§ 1а. (Нов - доп. ДВ бр. 75/2002 г.) По смисъла на този закон:
1. "Външнотърговската дейност с оръжие и/или със стоки и технологии с възможна двойна употреба" е съвкупността от всички действия по подготовката и/или осъществяването на външнотърговска сделка на стоки и/или услуги, включително даването на митническо направление, участие в международен търг, когато едната от страните по сделката, независимо от вида й, е чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано с право да извършва тази дейност по националното си законодателство.
2. "Посредническата дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие и/или със стоки и технологии с възможна двойна употреба" е част от външнотърговска дейност и включва действия, свързани с подготовката и/или осъществяването на външнотърговска сделка, в това число спедиторски услуги, транспортни услуги, консултантски услуги, финансиране, когато лицето, извършващо тези дейности, не е фактическият износител, вносител или реекспортьор и когато по някакъв начин тези дейности са свързани с територията на Република България или с използването на телекомуникационни средства за връзка и/или пощенски услуги на Република България.
3. "Технология" е техническа информация, необходима за разработването, производството или използването на стоките. Тази информация взема формата на технически данни или техническа помощ:
а) техническата помощ може да бъде под формата на команди, сръчности, обучение, работно учение и консултантски услуги и да включва предаване на технически данни;
б) техническите данни могат да бъдат под формата на проекти, чертежи, диаграми, модели, формули, таблици, инженерни чертежи и спецификации, писмени или съхранени на друг носител команди.
4. "Изнасянето" включва и предаването на програмни продукти (софтуер) и технологии чрез електронни средства, факс или телефон за получател извън границите на Република България. Това се прилага по отношение на устно предаване на технологии по техническо средство само в случаите, когато технологичните данни се съдържат в документ, съответната част на който е прочетена устно или описана по такъв начин, че в значителна степен да се постигне същият резултат.
5. "Военна крайна употреба" означава:
а) внедряване на военни изделия, включени в списъка по чл. 1, ал. 3;
б) използване на оборудване за производство, изпитание или анализ и негови компоненти за разработването, производството или поддръжката на военни изделия, включени в списъка по чл. 1, ал. 3;
в) използването на незавършени продукти в завод за производството на военни изделия, включени в списъка по чл. 1, ал. 3.
6. "Международни режими за експортен контрол" са организации без определен международноправен статут, чиито договорености нямат задължителен характер, а се изпълняват от държавите на доброволни начала като Васенаарската договореност, Група на ядрените доставчици, Австралийска група, Режим за контрол на ракетните технологии, Комитет Цангер и други.
7. Търговското дружество се счита за надеждно за извършване на външнотърговска дейност с оръжие, ако:
а) е създало необходимата организация за съхранение на оръжие съгласно изискванията на действащото законодателство;
б) е създало необходимата организация за опазване на държавната тайна съгласно изискванията на действащото законодателство;
в) е съгласувало с органите по сигурността списък на физическите лица, които пряко участват в осъществяването на външнотърговска дейност с оръжие;
г) управител, членове на управителен и контролен орган на търговското дружество или физическо лице (лица) по буква "в" не са осъдени с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер;
д) не са налице данни, че управител или членове на управителен или контролен орган на търговското дружество или физическото лице (лица), които пряко участват в осъществяването на външнотърговска дейност с оръжие, представляват заплаха за националната сигурност, икономическите и външнополитическите интереси на Република България, укрепването на международния мир и сигурност и изпълнението на международните задължения на Република България.
Обстоятелствата се проверяват с документ от съответния компетентен орган.
8. Търговското дружество се счита за икономически стабилно за извършване на външнотърговска дейност с оръжие, ако:
а) не е обявено в несъстоятелност или не е в производство за обявяване в несъстоятелност;
б) не е вписано прекратяване на дейността и обявяване в ликвидация;
в) няма ликвидни и изискуеми публични задължения, задължения към осигурителните фондове, както и към физически или юридически лица, когато задължението е признато пред органа по принудително изпълнение или когато е установено с влязло в сила съдебно решение, с нотариално заверен документ или с ценна книга на заповед.
9. Лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон, са надеждни и икономически стабилни, когато отговарят на изискванията по т. 7, букви "в", "г" и "д" и т. 8. Обстоятелствата се проверяват с документ от съответния компетентен орган.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. В чл.5, ал. 3, точка 1 от Закона за стопанската дейност на чуждестранните лица и за закрила на чуждестранните инвестиции (обн., ДВ, бр. 8 от 1992 г.; изм., бр. 92 от 1995 г.) думите "и търговия с" се заменят с думата "на".

§ 3. В Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 26 от 1968 г.; попр., бр. 29 от 1968 г.; изм. и доп., бр. 92 от 1969 г., бр. 26 и 27 от 1973 г., бр. 89 от 1974 г., бр. 95 от 1975 г., бр. 3 от 1977 г., бр. 54 от 1978 г., бр. 89 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г.; попр., бр. 31 от 1982 г.; изм. и доп., бр. 44 от 1984 г., бр. 41 и 79 от 1985 г.; попр., бр. 80 от 1985 г.; изм. и доп., бр. 89 от 1986 г.; попр., бр. 90 от 1986 г.; изм., бр. 37, 91 и 99 от 1989 г., бр. 10, 31 и 81 от 1990 г., бр. 1 и 86 от 1991 г.; попр., бр. 90 от 1991 г.; изм., бр. 105 от 1991 г., бр. 54 от 1992 г., бр. 10 от 1993 г. и бр. 50 от 1995 г.) се създава нов чл.233:
"Чл. 233. (1) Който извършва външнотърговска дейност със стоки и технологии с възможна двойна употреба без съответното разрешение, се наказва с лишаване от свобода до 6 години и с глоба до 500 000 лв.
(2) За особено тежки случаи по ал. 1 наказанието е лишаване от свобода от 3 до 8 години и глоба до 1 млн. лв.
(3) В маловажни случаи по ал. 1 наказанието е глоба до 50 000 лв.
(4) Стоките с възможна двойна употреба, предмет на престъплението, се отнемат в полза на държавата независимо чия собственост са, а ако липсват или са отчуждени, присъжда се тяхната равностойност, определена съгласно външнотърговския договор."

§ 4. Законът влиза в сила в срок 2 месеца след обнародването му в "Държавен вестник".

§ 5. Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет, който приема правилник за неговото прилагане в едномесечен срок от влизането на закона в сила.

Преходни и заключителни разпоредби
(към ЗАКОН за изменение и допълнение на Закона за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба)
(ДВ, бр. 102 от 1995 г.)

§ 23. В Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори (ДВ, бр. 8 от 2000 г.) се правят следните изменения:
1. В чл.9 ал. 1 се изменя така:
"(1) Лицензиите по чл.6, 7, 8 и 10 се издават от Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и мобилизационната готовност на страната към Министерския съвет за определен срок, за определени количества и при условия и по ред, определени в наредба, приета от Министерския съвет. Лицензиите се издават на лица, регистрирани по Търговския закон, и не могат да се преотстъпват."
2. В чл.11:
а) в ал. 1 думите "Държавната комисия за контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори към Министерския съвет" се заменят с "Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на икономиката, по чл.5, ал. 2 от Закона за контрол върху външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба";
б) алинеи 2, 3, 4, 5 и 6 се отменят.
3. В чл.12 т. 8 се отменя.
4. Член 18 се отменя.
5. Навсякъде в закона думите "държавна/та комисия" се заменят с "междуведомствена/та комисия"."

§ 24. Законът влиза в сила един месец след обнародването му в "Държавен вестник". Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет, който приема правилник за неговото прилагане в срок един месец от влизането в сила на този закон.

Законът е приет от XXXIX Народно събрание на 18 юли 2002 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив