Приходната агенция прави публичен регистър на рисковите фирми

01.04.2021 | 11:40
по статията работи: econ.bg
За всяка фирма в страната данъчните ще направят оценка какъв е рискът да укрива налози. Ще бъде приложен принципът на светофара - най-коректните фирми ще бъдат оцветени в зелено, тези с малък риск - в жълто, а най-рисковите - в червено
Приходната агенция прави публичен регистър на рисковите фирми
Снимка: под лиценза на creative commons

За всяка фирма в страната данъчните ще направят оценка какъв е рискът да укрива налози. Ще бъде приложен принципът на светофара - най-коректните фирми ще бъдат оцветени в зелено, тези с малък риск - в жълто, а най-рисковите - в червено. Идеята е тази информация да бъде публично достъпна за клиентите и бизнес партньорите на фирмата, за да могат сами да преценят дали да работят с нея.

Създаването на публичен регистър за проверка на рисковия профил на задължените лица е предвидено в Стратегическия план за дейността на НАП в периода 2021-2025 г. Критериите, по които ще се оценяват фирмите, предстои да бъдат уточнени. Един от тях например може да е върху какъв доход са осигурени работниците.

Ако официалните заплати в дадена фирма са значително под средното ниво за съответния бранш, това е индикация за съществуването на риск хората да получават пари, върху които не са платени налози. Данъчните и сега използват тези данни в ревизиите си. Ако официалните заплати в дадена фирма са доста по-ниски, отколкото в други дружества от съответния бранша, които работят в същия град, те възлагат проверки и ревизии, за да установят дали укрива данъци и осигуровки.

Друг възможен критерий за оценка на риска е дали след ревизия на дадена фирма са установени значителни задължения към държавната хазна. Информацията какви са заплатите в конкретна фирма и какви задължения има тя няма да бъде публична, защото е данъчна тайна.

Бизнес партньорите и клиентите обаче ще може да видят в какъв цвят е фирмата по всеки от критериите и така да се ориентират за дейността й. Идеята е чрез публичния регистър на рисковия профил на фирмите да има саморегулация на пазара. Когато дадена форма види, че свети в червено, а нейните конкуренти са в зелено, може да предприеме стъпки да извади дейността си на светло, за да не изгуби клиенти.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 16.04   1071 г. – С превземането на Бари Италия се освобождава напълно от Византийска власт. 1346 г. – В Скопие Стефан Душан обявява създаването на Сръбско царство,...