"Историята с кашона" или как малките идеи променят голямата система

23.11.2012 | 10:45
по статията работи: Теодора Пенева
Ако искате хората да чуят "зелените" ви идеи, е необходимо да имате лидерски качества, обяснява експерт
"Историята с кашона" или как малките идеи променят голямата система

"Една птичка пролет не прави", казват хората. В днешния забързан моторизиран свят тази поговорка може да намери един много актуален характер. Като например, че на една планета, която всеки ден се самоунищожава заради дейността на приютените от нея човешки индивиди, един отговорен към околната среда ентусиаст не би имал силата да промени цялостния ход на нещата.

Чувствали ли сте се обаче така сякаш вие самите можете да промените света? Че сте малък чарк от системата, но имате за цел да ѝ нанесете една голяма промяна, от която има нужда и никой не би могъл да ви спре?

Е, ако е така, не позволявайте на скептиците наоколо да охладят ентусиазма ви. Популярната фраза, че големите промени тръгват от малките стъпки и от единичните идеи в действителност е валидна. По време на провелия се в София форум, тема на който бяха „зелените“ практики в сферата на човешките ресурси, експертът Радина Ралчева* сподели своя опит точно в тази насока. От него може да се изведе един сигурен извод: "Ако не можете да повлияете на цялото човечество, то добрата ви „зелена“ идея може със сигурност да промени компанията, в която работите".

"Историята с кашона"

"Отидох на поредното си работно място, в една голяма компания, която по онова време имаше 1200-1300 служители, пръснати из цялата страна. Там отидох в качеството си на мениджър "Връзки с обществеността". Когато отидох там, си взех не толкова много неща – компютър, няколко книги и пр. (...) Но едно от нещата, които си взех, беше един кашон, който стоеше в един от ъглите на стаята".

Ето така започва историята, която стоеше в основата на презентацията на Радина. Уводът ѝ веднага привлече вниманието на присъстващите, които „наостриха уши“, за да чуят повече за главния герой – кашонът в ъгъла.

Въпросната вещ се превърнала в неделима част от офисния интериор. Нейната основна функция – да бъде използвана, за да събира всички излишни хартиени отпадъци, които обикновено затрупват средностатистическия офис.

"Този кашон първоначално беше празен и предизвикваше голямо любопитство сред колегите. Защото аз бях нов елемент в системата, която така или иначе беше вече изградена и работеше по някакъв начин", разказа пиар експертът. И добави: "Тази история подкрепя онова, което аз дълго казвах – че единственият начин да промениш една система е чрез новите елементи, които вкарваш в нея. В този случай аз се оказах в тази роля, защото, да речем, не се притеснявах да го направя".

Постепенно кашонът започнал да се пълни с излишна хартия. Любопитството растяло и привличало колеги от близо и далеч, които идвали до работното място на Радина, специално, за да го видят. Първоначално това били хора от екипа ѝ; впоследствие – служители от други отдели и етажи.

След известно време те също се включили в самоинициативния проект и започнали да пълнят "съоръжението" със своите използвани листа. Отпадъците се множили и съвсем скоро кашоните станали два. Като един професионален пиар, Радина обяснявала на всеки любопитен какво е тяхното предназначение и как личните ѝ проучвания са показали, че хартията е ресурс, чиято употреба има огромно значение за природния баланс. При това със съвсем спокоен и уверен тон. Това ѝ помогнало да преодолее първоначалния скептицизъм на хората около нея, които често я гледали "с разбиране – както се гледа на човек, който не е съвсем наред".

Какво е ставало със събраното количество хартия? Радина го събирала в багажника на колата си, закарвала го до пункт за вторични суровини и го оставяла там срещу минимална сума под формата на стотинки. Които събирала в касичка в офиса – т. нар. "касичка за всичко".

Постепенно кашоните се размножили и скоро всеки отдел разполагал с няколко собствени. Тук дошъл моментът, в който Радина разбрала, че „нещо се случва“. Ето защо решила да обсъди с мениджмънта на компанията идеята появилата се практика да бъде официално въведена в рамките на фирмената политика. И като цяло да разбере нагласите им относно въвеждането на „зелено“ корпоративно поведение, което, както и тя им е казала, може да стане съвсем лесно.

"Като съберете мненията на четирима или петима ключови души от мениджмънта, си съставяте картина всъщност това ще се получи ли или не. Достатъчно убедително ли сте се справили до този момент или не сте", обясни експертът.

В резултат след по-малко от година разговорите с тези "ключови служители" вече проведени, "зелената" политика е планирана и "разписана". Идеята се превърнала в комплекс от конкретни добри практики. Те включват използването на енергоспестяващо осветление, разделно събиране на отпадъците и сключване на договор с рециклираща компания, която да ги извозва и преработва. Част от корпоративната политика става и въвеждането на система за доставки в магазинната мрежа, която да спестява гориво и ресурси и още много такива лесни за изпълнение инициативи.

Как да постигнем промяна?

След показателния пример как на практика една наша идея може да бъде генератор на мащабна промяна, експертът представи и няколко практически съвета за това как да го постигнем.

Първото и най-важно нещо – ако идеята ви е добра, подчертава Ралчева, не бива да се отказвате. Добрите резултати се постигат с постоянство и увереност.

Второ, независимо на кое стъпало от социалната или професионалната йерархия се намирате в момента, за да накарате тези и под и над вас да ви чуят, трябва да притежавате лидерски качества. Ето какви са основните черти на лидера според Радина.

Един мениджър трябва да...

... е генератор на промяна

... има куража да е лидер

... е готов да жертва собственото си его в името на нещо по-значимо

... носи отговорност за процеси, дори извън собствения му контрол

... търси подкрепа за идеите си

Промяната стъпка по стъпка

По време на събитието експертът разбива и обяснява всичко, което трябва да се знае, на малки и лесни за следване стъпки. Ето какви са те:

  • Идентифицирайте целта си
  • Организирайте постигането ѝ на етапи и градирайте усилията
  • Въвлечете другите (чрез комуникация)
  • Не се страхувайте от въпроси и бъдете готови да им отговаряте аргументирано – това е част от пътя към целта
  • Разширявайте обхвата
  • Изграждайте разбиране и променете нагласите
  • Когато стигнете до критична точка на натрупване, формализирайте процеса, като въвлечете в него мениджмънта
  • Формулирайте ясно промяната
  • Подкрепяйте я с аргументи
  • Създайте стратегическо предложение
  • Представете предложението си на хората, които имат последната дума
  • Отстоявайте позицията си
  • Наградете се за свършеното

Защо е важна комуникацията?

Като цяло темите за постигането на промяна във фирмената политика и за следването на екологично ориентирано корпоративно поведение (а и лично такова) винаги опират до това основно понятие – комуникация. Всички експерти, които се изказват по тези теми и представят опит, гледна точка и съвети, тръгват именно оттам.

Комуникацията, подчертава Радина Ралчева, стои в основата на всичко социално. А правилният диалог с правилните хора е именно това, което ще подсигури успеха на начинанието ви.

Вашата промяна трябва да дойде "отдолу нагоре" в йерархията на фирмата. А вие трябва да обяснявате на всеки човек характера и важността ѝ. Постепенно те сами ще я пожелаят.

Няколко факта

И накрая, три факта, които биха могли да станат част от аргументацията ви, когато се опитвате да убедите някого защо трябва да въведе предлаганата от вас промяна. Те помогнали и на Радина.

  • 77 килограма хартия представляват всъщност едно отсечено дърво
  • За преработката на вече използвана хартия се изискват много по-малко ресурси, отколкото за производството на нова
  • 85% от потребителите по света потвърждават, че ще променят консуматорските си навици и избора си на марки, които купуват, ако това ще помогне на света да стане едно по-добро място.

Колкото и далеч да стигнете в начинанието си, винаги помнете едно - "Успехът никога не е окончателен". Казал го е знаменитият британски политик Уинстън Чърчил. С други думи, не се задоволявайте с единичните постижения, не "почивайте на стари лаври", не спирайте никога на едно място.

*Радина Ралчева е основател на консултантската фирма в сферата на екологията Go Green Communications.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 18.04   1506 г. – Започва строителство на базиликата Свети Петър в съвременния и вид. 1599 г. – Испанският крал Филип III Испански се жени за австрийска ерцхерцогиня...