ЕК започва информационна кампания за правата на потребителите

11.07.2019 | 13:05
по статията работи: econ.bg
Кампанията „Имаш право“ ще се проведе в редица европейски държави, сред които и България
ЕК започва информационна кампания за правата на потребителите
Снимка: под лиценза на creative commons

Европейската комисия започва мащабна международна кампания, свързана с правата на потребителите. Инициативата е под наслов „Имаш право“ (“You’re Right”) и цели да информира потребителите за правата, които Европейският съюз им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации. Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, като разликата в информираността в малките и големите градове е двойна – едва 30% от хората в малките населини места смятат, че ги познават.* Чрез серия дигитални и офлайн активности, както и със създаването на специализиран уебсайт по темата, кампанията се стреми да промени това.

В духа на летния сезон, в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, като началото бе дадено вчера с лайфстайл събитие в София.

Според данни на НСИ броят на българите, пътуващи в чужбина продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май 2019 г. пътуващите зад граница са били с 4.6% повече спрямо същия период миналата година.** Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма. Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите. Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна освен ако изрично не е предвидена такава опция. Дори в такъв случай промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите възможност да се откажат от договора. При невъзможност за пътуване пък е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок. 

Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият закупи транспортна услуга, а компанията го улеснява за намирането на втора, например хотел, но са закупени поотделно в рамките на 24 часа.

„Нивото на осведоменост на българските потребители за основните им права като европейски граждани, все още е доста нискo. Кампанията „Имаш право“ е част именно от усилията за предоставяне на повече информация на потребителите, за да пазаруват по-уверено в целия Европейски съюз. Разбира се, важно е не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики. Това е още по-важно през летния сезон, когато потребителите трябва да са много внимателни за проблеми, относно пакетни пътувания и свързани пътнически услуги.“ – коментира Богомил Николов, Изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители“. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
- Келнер, какво пие русата дама в ей там??? - Скъпо 32-годишно уиски, господине... - Аха... Поднесете ѝ тогава три бучки лед от мен!!!
На този ден 14.10   1066 г. – Норманското нашествие: Битка при Хейстингс: Кралят на Англия Харолд II е убит близо до Хейстингс от нормандската армия, предвождана от Уилям Завоевателя,...