Икономически изследвания на ОИСР: Ирландия

26.02.2009 | 10:21
по статията работи: Георги Михайлов
доклад на ОИСР - резюме

Ирландската икономика постигна забележителни резултати през последното десетилетие, като увеличи доходът на глава от населението над средния за ЕС.

Въпреки че периодът на бързо догонване е приключил и растежът на производителността е намалял през последните години, основните икономически условия остават силни. Икономическата активност се подхранва от засиленото вътрешно търсене, което сега търпи отлив. В краткосрочен план задържането на заплатите и гъвкавостта на пазара на труда ще бъдат важни условия, за да продължи привличането на преки чуждестранни инвестиции, да се поддържа чуждия интерес и да се компенсира забавянето на дейността на вътрешния пазар. В по-дългосрочен план, силният растеж на производителността и нарастващата заетост ще са необходими да поддържат бързото темпо на нарастване на реалните доходи. По-слабият растеж на заетост е довел до по-слабо нарастване на държавните приходи и до рязко спадане на фискалния излишък. В същото време правителството се ангажира с голяма инвестиционна програма в инфраструктурата и продължава да се стреми към по-качествени публични услуги. В дългосрочен план публичните финанси са изправени пред сериозни трудности, породени от застаряването на населението.

Поддържането на висок растеж. Производителността се колебае, отчасти поради нарастване на по-ниската производителност в строителния сектор през последните години. По-високата ефективност ще зависи от засилването на конкуренцията в защитени сектори и в мрежовите отрасли/индустрии, от подобряването на иновационната рамка и от усъвършенстването на образователните стандарти. Макар и участието на жените на трудовия пазар да нараства бързо, то може да се стимулира и чрез увеличен брой на детските заведения. Структурата на детското подпомагане твърде малко стимулира включването на жените в работната сила.

Реформиране на данъчното облагане на жилищата. Високият ръст на цените на жилищата в миналото в значителна степен се обяснява с основните икономически принципи и цените на жилищата остават високи. Но изключително благоприятното данъчно третиране увеличава ролята на жилищата в икономиката и допринася за нестабилността на пазара на жилища. Тук трябва да има постепенно придвижване към по-неутрална система за данъчно облагане на жилищата.

Съдържащи се рискове за финансовата система. Рисковете, свързани с рязкото покачване на вътрешната задлъжнялост досега са били овладявани. Ирландските банки са добре капитализирани и печеливши, така че би трябвало да притежават значителен капацитет за стабилност при евентуално сътресение. Въпреки това, нестабилността на международните пазари продължава да въздейства върху ирландската финансова система. Необходимо е повишаване на прозрачността на финансовите пазари в световен мащаб, за да се възстанови доверието. Важна е подготовката за евентуални рискове от спадове и в съответствие с международните усилия, а Ирландия трябва да преразгледа собствените си разпоредби.

Публичните разходи трябва да бъдат намалени. Фискалната ефективност е силна през последните години, но приходите нарастват по-бавно, поради спадът в икономиката, особено този на пазара на жилища. Публичните разходи бележат по-бавен растеж, но е важно да се избегне ангажирането в скъпо струващи начинания, особено заплащания в публичния сектор. Тъй като разходите се повишават по-бавно, подобряването на публичните услуги ще трябва да разчита повече на по-нататъшни реформи в управлението и получаването на по-добро качество за парите в публичния сектор.

Застаряването на населението ще окаже натиск върху държавните разходи в дългосрочен план. Ирландия е изправена пред същия натиск, макар и в по-далечен план, подобно на натиска от застаряването на населението в други страни. Необходимо е да бъде въведена дългосрочна рамка, която да замени сегашната, за да се осигурят прилични доходи при пенсиониране и да се подсигури фискална стабилност. Настоящата Зелена книга за пенсиите представя подробен набор от варианти за реформа. Бъдещият пакет от мерки трябва да обвърже стандартната пенсионна възраст с продължителността на живота и да гарантира адекватен размер на частните пенсионни спестявания. Сегашната система на данъчни стимули за пенсионни спестявания е много силна, но трябва да е по-целенасочена.

По-добра  интеграция на имигрантите. Мащабът на входящата миграция е забележителен през последните години. Повечето имигранти са млади, добре образовани и работещи, но често ангажирани на неквалифицирани позиции. Интеграционната политика трябва да се фокусира върху езиковото обучение както на възрастните, така и на децата, и върху признаването на професионалните квалификации. Неяснотата на бъдещите миграционни потоци поставя предизвикателство пред планирането на публичните услуги и инвестициите в инфраструктурата. Необходима е гъвкавост при планирането на големи проекти.

Оценка и препоръки
Растежът се забавя и  подлага на изпитание издръжливостта на икономиката

Ирландската икономика нарасна бързо през последните години, водена от вътрешното търсене, но сега активността намалява. В частност, има охлаждане на жилищния пазар: цените на жилищата падат и се строи малко. Въпреки забавянето, ръстът може да остане над средния за еврозоната, въпреки че в краткосрочен план преобладават рискове от забавяне. Икономическите характеристики са силни, с квалифицирана работна сила, гъвкав пазар на труда, умерено данъчно облагане, благоприятна регулаторна среда за бизнеса и все още стабилна фискална позиция. След дълги години на процъфтяваща икономика, спадът на икономическата активност ще подложи на изпитание двигателите на икономическия растеж, както и фискалната, финансова и макроикономическа рамка. В същото време, материалната инфраструктура и публичните услуги трябва да се подобряват. Ирландия също трябва да гарантира устойчив социален прогрес в дългосрочен план, особено при застаряващо население.

Повишаването на производителността е ключово дългосрочно предизвикателство

Производителността на труда е висока в сравнение с международната производителност в преработвателния сектор, но бързият растеж /от миналите периоди/ е забавен. Ефективността е по-малко впечатляваща в сектора на услугите. Тенденцията към покачване на цените в строителството и по-непродуктивните сектори на услугите се отразява върху общия растеж на производителността през последните години. Ирландия остава любимо място за преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) и успешно привлича инвестиции в дейности с висока добавена стойност, като например фармацевтиката, биотехнологиите, финансите и софтуера. Но реалният валутен курс бележи повишение, което се отразява зле на конкурентноспособността. Това води до загуба в експортния пазарен дял, макар че силното представяне на финансовите и бизнес услугите частично смекчава това влияние. Необходимо е задържане на заплатите и цените, за да се избегне по-сериозно намаляване на износа. В действителност увеличаването на конкурентноспособността би увеличило чуждестранното търсенето, компенсирайки забавеното вътрешно търсене. Една по-силна конкуренция ще повиши производителността и ще намали разходите. Отмяната на Закона за хранителните магазини /в защита на цените на доставчик/ намали цените и показва какво става като се увеличи конкурентния натиск. Постигнато е известно увеличаване на конкуренцията и в други области, но доста остава да бъде направено, особено в мрежовите индустрии и защитените професии. Иновационният капацитет в сектора с ирландска собственост е слаб. Разходите за изследователска и развойна дейност са сравнително ниски, въпреки бързия растеж, а публичните ресурси в тази област трябва да бъдат разпределяни по-ефективно.


По-голямото участие на жените ще увеличи работната сила

Растежът се стимулира от по-високата заетост при жените и растежа на нетната входяща миграция. Процентът на заетост сред жените расте бързо и ще се увеличи допълнително с нарастване на броя на местата в детските заведения, което ще стане чрез инвестиции по Националната стратегия за децата. Друга област, която се нуждае от внимание, е подобряване на извънучилищната грижа. Трябва да бъде направено повече, за да се помогне на самотните родители да участват в пазара на труда. Стимулите за работещите на пълен работен ден втори членове на семейството трябва да се засилят. Освен това, детските помощи трябва да се обвържат с действителните грижи в детските заведения. Ефективното прилагане на най-новите планове в посока на споделени задължения между обществото и самотните родители ще повиши заетостта и ще намали бедността сред децата.

Цикълът на пазара на жилищата се обръща

Високите цени на жилищния пазар подпомогнаха поддържането на силен икономически растеж като инвестициите в жилища достигнаха почти 16% от брутния национален доход (БНД), най-високите в зоната на ОИСР. Но от 2006 година пазарът се обърна. Голяма част от изключително нарасналите цени на жилищата може да се оправдае със силния икономически растеж в Ирландия, увеличаването на населението и нарастването на делът на младите домакинства. Въпреки това цените на жилищата като че надскочиха значително равновесната точка в дългосрочен план и се нуждаеха от възстановяване на баланса между търсенето и предлагането на жилищния пазар. Възможен е допълнителен спад в цените на жилищата, а съществува и риск цените да паднат значително под равновесната точка, преди да я достигнат. Инвестициите в жилища са спаднали рязко и показателите за бъдеща дейност като например разрешителни за строеж, са много по-ниски, в сравнение с предишни години. В съответствие с международния опит в цикъла на жилищното строителство се очаква това свиване на дейността скоро да бъде преодоляно и жилищното строителство да се възстанови на необходимото ниво, за да отговори на нарастващо търсене на жилища. На тази основа, растежът на БНД се очаква да намалее от 5% през 2007 г. до 3% през 2008 г., преди да се възстанови отново през 2009 г., а безработицата може да се покачи до 5½ процента. Преобладават рисковете от силно намаляване на растежа. Забавянето на пазара на жилища може да бъде по-ярко изразено и по-продължително, с голям ефект върху заетостта и по-широката икономика.

Рисковете от по-нисък растеж произтичат и от икономическата слабост на Съединените щати и Обединеното кралство и от силния курс на еврото спрямо долара. Ирландия е особено чувствителна към това развитие на нещата, поради посоката на нейните търговски потоци и важната роля на американските фирми в ПЧИ.

 

Данъчното облагане на жилищата в Ирландия е сред най-благоприятните в ОИСР.

Тази щедрост обикновено допринася за нестабилността на жилищния пазар, макар че последните реформи в данъчното облагане на недвижимата собственост са навременни, за да подпомогнат пазара на жилищата в период на спад. Такава нестабилност е скъпо струваща, тъй като Ирландия е малка държава от един много по-голям паричен съюз. Тя вече не може да използва паричната политика, за да забави нарастването на цените на жилищата или да смекчи по-широкия ефект от резкия спад на пазара на жилища. Данъчните облекчения за собствениците също допринасят за поскъпване на жилищата. Тези ефекти трябва да се намалят чрез ограничаване на данъчните облекчения върху лихвените проценти по ипотечните кредите с цел да се премахнат постепенно във времето или чрез въвеждане на данък собственост или данък печалба. Макар и да звучи икономически логично, в ирландския контекст, където над 80% от домакинствата имат собствено жилище, една основна данъчна реформа в жилищния сектор е малко вероятно скоро да се случи. Въпреки това, опитът на други страни показва, че такива реформи могат да бъдат направени и че при един постепенен подход е вероятно да бъдат успешни.


Рисковете във финансова система са овладяни

Отпускането на заеми е значително, не само за жилищни ипотеки, но и за търговски имоти и за строителната индустрия. Жилищното кредитиране към момента съставлява над половината от банковото кредитиране. Растежът на депозитите е много по-слаб, отколкото растежът на кредитите, което води до нарастващ дупка във финансирането, пропорционално най-голямата в Европейския съюз. Тази дупка се покрива предимно чрез издаване на ценни книжа, както и чрез заеми от други финансови институции. Ирландската Централна банка и Органът за финансови услуги (CBFSAI) ясно индефицираха силният ръст на кредитирането и нарастващата задлъжнялост като основни уязвими места в системата. За да намали уязвимостта, CBFSAI въведе нов Кодекс за защита на потребителите, с който се ограничиха некоректните заемни практикии въведоха нов ликвиден режим, точно преди сътресението на международните финансови пазари. Бяха предприети регулаторни действия, за да се намалят рисковете за собствениците, като се увеличи претегления риск при висок процент на ипотечния заем спрямо стойността на първи жилищен имот и на спекулативното кредитиране за недвижими имоти с търговска цел.

 

Международните сътресения на финансовия пазар засега в известна степен водят до повишаване на финансовите разходи за ирландските банки и до се затягане на критериите за отпускането на кредити. В резултат на това намалява готовността на банките да предоставят кредити, банковите кредити спадат рязко, макар и по-слабото търсене на кредити също да играе съществена роля. Нестабилността на глобалните финансови пазари изведе нови политически въпроси на преден план. Свиването на ликвидността отчасти се дължи на липсата на прозрачност на международно ниво. CBFSAI бързо реагира в тази насока. Едно изследване на големите банки в Ирландия показва, че те са малко застрашени от клиенти с кредитни проблеми, хедж фондовете и частния капиталов сектор. Тази законодателна инициатива е добре приета и трябва да се превърне в редовна функция. Ирландските банки са много печеливши и добре капитализирани, затова трябва да имат значителен капацитет за усвояване при сътресение. Но също така е важно да бъдат подготвени да се справят с опасните рискове. В този контекст, Директивата на ЕС относно Схемите за Гарантиране на Депозитите се преразглежда и Ирландия прецени ефективността на собствените си разпоредби в контекста на тази директива.

Растежът на публичните разходи трябва да се забави, а ефективността - да се увеличи

Ирландия се радва на забележителен ръст на данъчните приходи през последните пет години. Това е позволило реалните публични разходи да се увеличат по-бързо, отколкото във всяка друга страна от ОИСР, с изключение на Корея, като правителството изплати държавния дълг и започна изграждането на фонд за изплащане на бъдещи пенсионни задължения. Това постави публичните финанси в стабилна позиция. Нарастването на приходите, обаче, рязко намаля, тъй като икономиката отбелязва забавен растеж, а бюджетният излишък се сви от 3 ½ процента от БВП през 2006 г. до ½ процента през 2007 година. През следващите години растежът на данъчните приходи ще бъде по-нисък от наблюдавания през последните години, отчасти поради по-ниските приходи от собствеността. Текущите разходи трябва да нарастват по-бавно, отколкото предишните години. Забавеното нарастване на бюджетните разходи през следващите години е добре дошло, като инвестициите в инфраструктурата са приоритет. Въпреки това бюджетът предвижда увеличение на текущите разходи до 7,7 % през 2008 г. и вероятно ще достигне дефицит от близо 1% от брутния национален доход през 2008 година. Според планираното е важно нарастването на текущите разходи да се забавя през следващите години. Това ще е от решаващо значение, за да се избегнат скъпо струващи начинания. Анализи на заплащането на публични услуги показват, че заплатите в публичния и частния сектор до голяма степен са сходни и е необходимо ограничаване на заплащането при предстоящите преговори за националните данъци по силата на споразумението за социално партньорство „Към 2016 г”.
 

Очакванията за подобряване на публичните услуги ще останат високи, дори и при забавено нарастване на държавните разходи. Постигането на качество срещу вложените пари ще е все по-важно за постигане на по-високи стандарти в обслужването. В управлението на публичните разходи има широк спектър от подобрения: въведен е единен бюджет; прилага се многогодишна рамка за капиталовите разходи; във всички държавни ведомства се прави преглед на съотношението качество-вложени средства; на всички нива се прилага Управленски информационна рамка; въвежда се преглед за ефективност на публичните разходи. Въпреки това управленската рамка трябва да бъде консолидирана: бюджетните ограничения върху службите по плащанията трябва да бъдат по-строги, в съответствие с централизирания йерархичен подход за управление на разходите, въведени с новата единна бюджетна рамка, за да се съсредоточат усилията към по-ефективно предоставяне на услугите и насочване на ресурсите там, където са най-ефективни. Многогодишната бюджетна рамка за текущите разходи трябва да бъдe подсилена в съответствие с линията и модела, въведени и в други страни, за да се избегнат резки промени от година в година и прекомерно нарастване на разходите в момент на нестабилни приходи. Фокусът върху управлението на разходите трябва да се измества от контрол върху входящите средства към конкретизация на приложението, а връзката между анализа и вземането на решения трябва да стане по-тясна.

Пенсионната система трябва да се развива в правилната посока

Ирландия е подложена на дългосрочен фискално устойчив натиск от застаряването на населението подобно на други страни от ОИСР; макар сега относително младото й населението да означава, че проблемът ще се появи в по-далечно бъдеще, няма място за самодоволство и е важно да се действа рано, за да се справя постепенно с натиска в по-следващи периоди. Държавата е в добра позиция за справяне с тези проблеми, тъй като данъчното облагане и държавният дълг са ниски, предприето е някакво предварително финансиране на държавните пенсии, а голямата инвестиционна програма ще достигне някакъв мащаб преди натискът от застаряването да достигне своя връх. И все пак, публичните разходи за пенсии се предвижда да нараснат с над 6 процентни пункта от брутния вътрешен продукт (БВП) до 2050 г., повече отколкото в повечето други страни от ЕС, същото увеличение се предвижда и при разходите за здраве и грижи за възрастните. Сега е важно е да се разработи дългосрочна рамка, която да гарантира устойчивост на публичните финанси и адекватни пенсионни доходи. Значителните увеличения на фиксираната държавна пенсия са намалили бедността при пенсионерите. Сегашната система ще стане неустойчива със застаряването на населението, дори и с ресурсите в Националния резервен пенсионен фонд. Това ще изисква значителни промени в общия състав на публичните разходи, в данъчното облагане или в пенсионната система. Стандартната пенсионна възраст трябва да бъде индексирана спрямо продължителността на живота и за целта - изрично да се приеме закон за стойността на държавната пенсия. Сегашният подход за актуализация на плащанията за пенсиите трябва да бъде преразгледан. Трябва да се предприемат действия, които гарантират инвалидността да не бъде използвана като средство за ранно пенсиониране, а хората с капацитет да остават на пазара на труда. Наскоро Зелената книга за пенсиите очерта възможностите за реформа. Това трябва да се използва като възможност за прилагане на последователен пакет от мерки, които ще поставят системата на прав път в дългосрочен план.


Въпреки увеличенията на пенсионния праг за повечето хора все още съществува голямо несъответствие между държавната пенсия и адекватната замяна на доходите при пенсиониране. Затова частните пенсионни фондове са много важни.
Много хора имат добри частни пенсионни фондове, особено чрез конкретни пенсионни схеми от работодателя (СР), но има и една съществена група от хора без адекватни частни пенсионни спестявания. Настоящите данъчни стимули за насърчаване на частните пенсии са много скъпи и не са конкретни. Тези стимули трябва да бъдат намалени и да станат по-целенасочени. Системата за таван на плащанията, например, би била по-ефективна. Същевременно трябва да има доза задължителност за повишаване на пенсионните спестявания, като вместо "желая да се включа" има "отказвам се" от частните пенсии. Ако такъв подход не успее да увеличи пенсионните спестявания, може да е необходимо въвеждане на изцяло задължителна схема. Частната пенсионна система трябва да стане по-ефективна. Трябва да се усъвъшенства финансовият стандарт на фирмената пенсия по схеми на работодателя. Сегашният акцент за защита в случай на ликвидация на фирмата, който изисква схеми, за закупуване на анюитети, в случай на затваряне на предприятието, не отразява адекватно финансирането на бъдещите потребности на пенсионните фондове и може да насърчи инвестиции в ниско-доходни активи.

Миграцията подпомага растежа на икономиката, но е нужно да се направи повече за интегриране на имигрантите

В средата на 1990-те години Ирландия се превърна от традиционна емиграционна страна в страна привличаща имиграция. Икономическият растеж ускори имиграцията, което доведе и до друг масивен бум след 2004 г., когато Ирландия отвори границите си за новите членове на Европейския съюз. В момента около 15% от хората, живеещи в Ирландия са родени извън границите на страната и този дял се е удвоил само за десет години. Имиграцията стимулира растежа, отпуши пазара на труда и направи Ирландия привлекателно място за мултинационалните компании. Тъй като голяма част от имигрантите са млади и работещи, те не са оказали значителен натиск върху публичните или социалните услуги. От друга страна бързото нарастване на населението е свързано с инфраструктурни затруднения и увеличаване на жилищното търсене. При свободното движение на хората в Европа, фокусът трябва да са постави върху по-добрата интеграция.

Имигрантите обикновено имат по-високо образование в сравнение с местното ирландско население. Въпреки това, те често заемат неквалифицирани работни места и техните заплати са значително под средното ниво за страната. Това показва, че Ирландия не може да използва пълноценно по-голяма част от работната сила на имигрантите. Езиковото обучение за възрастните имигранти трябва да развива слабите езикови умения, които вероятно обясняват различията в заплащането, а и международният опит подсказва, че езиковото обучение при пристигане значително подобрява изгледите за работа. Езиковата помощ за децата на имигрантите също е важна, за да се избегне задълбочаване на социалното неравенство в бъдеще. Броят на учителите със специализирана езикова подготовка нараства бързо. Освен езиковите проблеми, адаптирането към работата, може да е трудно, ако имигрантите срещат трудности при признаването на техните квалификации от родните им страни. Въпреки усилията за хармонизиране на ниво ЕС, за което има принос Националният квалификационен орган на Ирландия, някои регулирани професии все още имат доста тежки изисквания за лиценз, а трябва да се разгледа и възможността за включване в специални програми за оценка на уменията на самото работно място, в случаи когато е трудно да бъде оценена необходимата квалификация.

 

Инфраструктурната програма трябва да се справи с големите неясноти около бъдещите миграционни потоци

През последните години входящата миграция е доста над предварителните проценти в официалните прогнози за населението. Ако такива високи нива на входяща миграция са устойчиви, те ще се добавят към съществуващия натиск върху физическата и социалната инфраструктура. От друга страна не може да се изключи възможност и на по-ниска входяща миграция или дори нетно движение навън. Неяснотите около растежа на населението са предизвикателство пред приоритетите на публичните разходи и инфраструктурното планиране: това се отнася до степента и вида на търсенето, както и до неговото географско местоположение. В този контекст, ще бъде важно да се въведат потребителски такси за инфраструктурни услуги. Това ще ограничи търсенето, ще доведе до по-ефективно използване на инфраструктурата и ще подскаже къде новата инвестиция е гарантирана. Оценката на проекта трябва да включва анализ на оптималното време за проектите и да избере проекти достатъчно гъвкави и с дълъг живот. Планирането трябва да се стреми да търси и други възможности за корекция, които да бъдат взети предвид. Така например по-голяма част от електроенергията би могла да бъде внасяна от други страни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 17.05   1395 г. – Обединени унгаро-влашки войски нанасят поражение на османската армия при Ровине, Влашко. 1498 г. – Корабите на Васко да Гама достигат до Индия. 1555...