Плутон загуби статута си на планета

24.08.2006 | 18:54
по статията работи: econ.bg
Международният астрономически съюз реши планетата да бъде причислена към т.нар. "планети-джуджета"

Общото събрание на Международния астрономически съюз, което се проведе в Прага, реши да лиши Плутон от статута на най-малката планета от Слънчевата система. Близо 2 500 експерти присъстваха на това събрание, което се проведе в Прага. Астрономите отхвърлиха предложението Плутон да остане признат като планета, а в системата да се включат още три други обекта.

Плутон е открит през 1930 г. от американския астроном Клайд Томбоу, който работи в Обсерваторията Лоуел в Аризона. Статутът на Плутон се оспорва от много години от астрономите.

Те смятат, че малките му размери и чудната му орбита го изключват от клуба на всепризнатите планети - Меркурий, Венера, Земя, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Учените одобриха ново определение за "планета", което поставя Плутон извън тази категория и го прави част от нова – тази на "планетите джуджета".

Плутон има различно астродинамично поведение от традиционните планети. Неговата орбита е силно ексцентрична, така, че понякога той става по-близък до Слънцето, отколкото Нептун. Орбитата на Плутон освен това е силно наклонена спрямо еклиптиката - равнината на слънчевия екватор.

Решението на Международния астрономически съюз определя 3 основни обекти в нашата звездна система:

• Планети: 8 небесни тела - от Меркурий до Нептун;
  • Планети-джуджета: Плутон и всички други небесни тела с близка до сфера форма (имат достатъчно маса, за да са в хидростатично равновесие) и които не са спътници на планети;
  • Малки тела в Слънчевата система: всички други небесни тела, които обикалят около Слънцето.

"Плутон е планета-джудже по дефиниция и е прототип на нова категория транс-Нептунови обекти", се посочва в решението на Общото събрание.

Решението категорично подчертава, че планетите-джуджета не са планети.

През 90-те години на XX в. астрономите откриха редица космически обекти, които по размери се равняват на Плутон и се намират във външния край на Слънчевата система, наречен пояса на Куипер. Това кара някои учени да смятат, че Плутон и тези обекти са част от малките, покрити с лед "отвъднептунски", обекти, които не могат да се нарекат планети. Новата категория небесни тела "планети-джуджета" се очаква да включи много новооткрити обекти в областта зад Нептун.

"Ще имаме стотици планети-джуджета в Слънчевата система", предвижда астрономът Майк Браун. "Общественото мнение няма да бъде във възторг, че "сритахме" Плутон. Но това бе правилното решение", заключава астрономът.

Доскоро все пак Плутон беше най-големият от всички обекти, открити в пояса на Куипер. Нещата се промениха през 2003 г., когато професор Майк Браун и колегите му от Калифорнийския институт по технология откриха UB313.

След като диаметърът му беше измерен с помощта на телескопа Хъбъл, беше установено, че това тяло е по-голямо от деветата планета.

Всичко това означава, че деветата планета ще бъде изтрита от учебниците за училищата и университетите в най-скоро време.

Решението на Международния астрономически съюз бе взето след 8-дневни интезивни дебати между противоборстващи групи астрономи и историци.

"Това е победа на научните аргументи над историческите и културните влияния", отбелязва space.com.

"Плутон е мъртъв", каза астрономът Майк Браун по време на телеконференция с репортери по време на историческото гласуване на Асамблеята на Международния астрономически съюз в чешката столица Прага. "Най-сетне имаме 8 планети в Слънчевата система!" /Източници: Sandanski1.com и БГНЕС

Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 18.04   1506 г. – Започва строителство на базиликата Свети Петър в съвременния и вид. 1599 г. – Испанският крал Филип III Испански се жени за австрийска ерцхерцогиня...