Към учениците от "ромски" произход се прилага "двоен" стандарт, несъществуващ в Закона и Правилника за народната просвета. При тези ученици съотношението присъствия – отсъствия понякога достига над 70% в полза на отсъствията при разрешени от Правилниците до 5%. Това сочи национално изследване на Синдиката „Образование“ към КТ "Подкрепа", пише Агенция "Фокус".
Според синдиката - учителите и училищните ръководства не получават необходимото съдействие от общинските и държавни власти при обхващане и задържане на ромите в училище, а също така никога общинарите не налагат санкции при неусигоряване на присъствието на децата – роми в училище.
Родителите на учениците от "ромски" произход трудно партнират на учителите и често създават затруднения на училищните ръководства, при прилагане на образователните закони и правилници.
Интерес будят и резултатите от националните външни оценявания, където учениците от "ромски" етнос "постигат" много висок нереален среден резултат 4.05, при среден резултат 2.76 от текущи и срочни оценки.
Нееднаквото прилагане на училищните закони към ромите ги превръща в граждани, които не зачитат българските и европейски закони, се казва в декларацията на синдиката.